1. Dragon Ball Z: Supersonic Warriors 2 (NDS)

Dragon Ball Z: Supersonic Warriors 2 (NDS)

Peter Jackson's King Kong

Het is ondertussen al wel een tijdje geleden dat de topfilm van Peter Jackson in de filmzalen is verschenen en er naar gewoonte ook een gelijknamige game uitkwam. Ubisoft nam de verantwoordelijkheid op zich en maakte een game dat zowaar zijn eigen genre verdiende: een first person survival action game. De game werd door vele magazines en sites geprezen voor zijn prachtige graphics en spectaculaire gameplay... maar dan was er de Nintendo DS versie.

Speel als man

Oerlelijke schieteffecten, zomaar door de grond vallen, vijanden die door een muur vliegen en belachelijk slecht gemaakte personages: welkom in het first person shooter gedeelte van King Kong DS.

Na een korte inleiding die in een paar zinnen vertelt hoe je op Skull island terecht gekomen bent, kruip je in de huid van scenarioschrijver Jack Driscoll. Het lopen gebeurt met de D-pad en het richten met wapens, werpen met speren of oppakken van voorwerpen gebeurt allemaal met het touchscreen, wat opzicht een nuttig gebruik is van de DS mogelijkheden. Het herladen en het inzoomen met wapens vindt ook plaats op het scherm en het schieten zelf gebeurt, zoals in de meeste first person shooters op de DS, met de L- of R-knop. Tot mijn verbazing was er ook een optie voor linkhandige gamers aanwezig.

Tot zover klinkt het allemaal nog oké.

Nadat je in het eerste level van het spel, dat overigens minder dan 1 minuut duurt, hebt geleerd hoe je moet lopen en rondkijken, ontmoet je in het tweede level Ann Darow en je verschiet je bijna dood als je haar in de game te zien krijgt. Het personage is een ware belediging voor de bevallige actrice Naomi Watts die er in de game uitziet als een bejaarde vogelverschrikker en dan zwijg ik nog van Jack Black die er bijloopt als een door een kleuter getekende stripfiguur.

In het tweede level krijg je trouwens ook te maken met je eerste puzzel, als je dit al een puzzel kunt noemen. De puzzel bestaat namelijk uit het oppakken van een hendel en deze in een schakelaar te plaatsen om een poort te open. De omgeving ziet er overigens veel te donker uit en je moet soms moeite doen om iets te zien in de mist.

Na een paar poorten geopend te hebben vind je een speer in de grond, die je kan oppakken door tweemaal op het touchscreen te drukken, en krijg je te maken met je eerste vijand. Aan een hol in de muur zie je dat er een reuze krab zal opduiken en deze moet je doden door er een speer naar te werpen. Aangezien je geen 'aimer' hebt op je scherm moet je gewoon je speer wegwerpen in de richting van de krab. Het volstaat om in een straal van vijf miljoen km rond de krab te gooien om de krab te doden... geloof me, je moet al 's werelds grootste randdebiel zijn om zo'n krab te missen. Als je op een of andere manier toch geraakt wordt door de krab, kleurt het scherm rood en moet je even gaan schuilen. Dit is in ieder geval toch origineler dan de bekende gezondheidsbar en medische pakjes die je moet verzamelen.

Na een paar levels duikt er ook een gigantische krab op, een 'baas' als het ware, die wat moeilijker te doden is en dit is overigens de enigste plaats in heel de game waar je zonder veel moeite kan sterven.

Na een tijdje krijg je eindelijk je eerste vuurwapen, namelijk een handgeweer, te pakken. Wanneer je echter schiet, pakt het schieteffect je halve scherm en dit verdient zondermeer de prijs voor slechtste schieteffect ter wereld. De andere wapens als de shotgun, het machinegeweer of de sniper doen het al even slecht. Wanneer je op enkele punten in de game aan iemand van je crew moet vragen om een barricade op te blazen, ziet ook deze ontploffing eruit alsof het afkomstig is uit een komische strip komt.

Na een vijftal mistige levels vol krabben en bijen (ja, je leest bijen!) heb je het wel gezien en krijg je zin om gewoon langs de vijand heen lopen of beter gezegd te stappen, want je stapt nog trager als een 60-plusser met een looprek. Dit haalt trouwens ook alle actie uit de vuurgevechten.

Overigens heb ik nog niet vermeld dat dit gedeelte van het spel vol fouten zit. Toegegeven, elke game heeft hier wat last van, maar hier loopt het werkelijk de spuigaten uit. Terwijl ik in een grot loop, val ik zonder reden door de grond. Even later gooi ik mijn speer gewoonweg door een muur en door die zelfde muur komt er een vliegende dinosaurus naar mij toe gevlogen, die overigens meer weg heeft van een vleermuis die met zijn kop onder een wafelijzer heeft gezeten.

De reuzekrabben en de grote dinosauriërs zien er zeker niet slecht uit, maar dat is dan ook het enigste in dit gedeelte. Het first person gedeelte is simpel gezegd saai, te kort en ronduit slecht afgewerkt. Naar mijn mening de slechtste first person actie op Nintedo's handheld.

Speel als Kong

Naast de levels als Jack, speel je ook een vijftal levels als de reuze aap King Kong. Als King Kong speel je in een third person view, dat wilt zeggen dat je de aap ziet van buitenaf en dus niet door zijn ogen kijkt. De besturing werkt ditmaal niet met het touchscreen maar volledig met de knoppen. Lopen gebeurt met de D-pad terwijl je de A-knop gebruikt om met je vuisten te slaan of de X-knop om je vijand een dreun te geven met beide armen. Met de L-knop kan je de slagen van je vijanden ontwijken en met de R-knop kan je Kong op zijn borst laten slaan. Dit is wel spectaculair er bezorgt je zowaar even een 'wow'-gevoel wanneer King Kong met een luide schreeuw zijn overwinning viert.

Je begint, net als in het eerste level met Jack, met het aanleren van de knoppen met de nodige uitleg erbij. Je slingert van muur tot muur en klimt via klimop langs de rotswanden. Het oogt allemaal stukken beter dan de beroerde graphics in het deel met Jack en King Kong ziet er zelfs zeer degelijk uit (gebruikte ik daar nu bijna het woord mooi in deze review?). Wanneer je echter beseft dat je helemaal niet kunt vallen in de gapende ravijn onder je, is de sfeer helemaal weg. Je mag nog zo je best doen om je te laten vallen, het lukt je niet. Je moet als het ware gewoonweg op de A-knop rammen en de D-pad gebruiken. Naast het klimmen en slingeren kom je af en toe een poort tegen die geblokkeerd wordt door een marmeren pilaar. Na een duidelijke instructie dat je op de Y-knop moet drukken, heft King Kong de pilaar op en duwt hij hem weg. Dit is zowat het enige van puzzels dat in het gedeelte met King Kong verborgen zit.

Het vechten is weer niet veel beter. De vliegende dinosauriërs, die overigens in verhouding tot King Kong veel te klein zijn, vind je ook hier terug maar je kan er gewoon langs stappen want zij kunnen jou niet eens doden. De T-rex daarentegen ziet er al stukken beter uit als die vliegende dinosauriërs maar is spijtig genoeg bijna even dom. Ook hier moet je al veel moeite doen om gedood te worden: de aanvallen zijn makkelijk te ontwijken en na een drietal slagen ligt de T-rex al op de grond en kan je hem afmaken met een 'finishing move'. Deze bestaat uit het openscheuren van de muil van de T-rex en oogt toch nog vrij spectaculair.

De levels met King Kong spelen vlot maar zijn spijtig genoeg beperkt en aan de makkelijke kant. Deze paar levels zien er zeker niet slecht uit en bieden nog een beetje troost aan de gamer maar toch kunnen ze een aankoop van deze game niet rechtvaardigen.

Of speel gewoon niet

Als je na een paar uur en zeventien belachelijk korte levels al naar de aftiteling op je scherm zit te kijken, dan weet je wel hoe laat het is. Je kan jezelf wel de kop inslaan dat je deze game gekocht hebt wanneer zelfs het hoogtepunt uit de film, de scène in New York, ontbreekt, ook al toont de achterkant van de boxart een screenshot met King Kong op het Empire State Building. Dit was blijkbaar enkel en alleen om fans te lokken en ik vind dit persoonlijk totaal niet kunnen bij een videogame.

Oh, ik vergat bijna te zeggen dat je jezelf zeker niet moet verwachten aan eventuele extra's, 'unlockable' wapens of een bonuslevel. De makers zijn er prachtig in geslaagd om de replay waarde van de game ook de grond in te boren. Zelfs een moeilijkheidsgraad vonden ze bij Ubisoft blijkbaar niet nodig. Wil je toch nog even het beste level (beter gezegd het minst slechte) opnieuw spelen? Vergeet het maar, je mag de hele game opnieuw gaan uitspelen, niet dat dit lang duurt hoor, om tot bij het gewenste level te geraken.

Denk in het vervolg maar 2 keer na voor je een game van Ubisoft denkt te kopen, op de DS dan wel te verstaan, en wees maar zeker van dat ik dat ook zal doen.

Volgens mij was de mogelijkheid er echt om een goede action-adventure game te maken dat geleek op die van de console maar Ubisoft laat de kans liggen. Hoe goed je de film ook vond, deze game blijft zondermeer een doorn in het oog. Gebruik die 15 euro liever om de game te kopen op de Pc of PS2 want daar is hij zijn geld namelijk dubbel en dik waard.

Besluit: Beestig slecht

Replaywaarde: 0/10

Gameplay: 6/10

Muziek: 3/10

Verhaal: 2/10

Graphics: 4/10

Score: 3/10

Conclusie en beoordeling

None

Zoals je ziet heeft Ubisoft het vertrouwen van alle Nintendo DS gamers geschonden door zijn voeten totaal te vegen aan de versie voor de Nintendo DS, na een prachtige game voor de consoles. De game had nochtans de mogelijkheid om een goede game te worden als Ubisoft er wat meer tijd in gestoken zou hebben . Spijtig genoeg slaag ik er dus zelfs met de beste wil van de wereld niet in meer pluspunten te vinden. Hoe positief ik ook probeer te blijven, ik kom toch tot de conclusie dat deze game gewoonweg barslecht is: de lijst met minpunten is enorm en ik zou heel de dag kunnen doorgaan met dit spel af te kraken. Wanneer je de game in de koopjesbak ziet liggen voor maar 15 euro, denk dan even aan deze review want zelfs 15 euro is hij niet waard. Als je deze game gratis bij de cornflakes zou vinden, zou je misschien nog teleurgesteld zijn. Ik zou echt alles doen om je de teleurstelling van deze game te besparen. Denk je dat ik wat te streng ben met deze score? Geloof me, de uitdrukking streng maar rechtvaardig past perfect in deze context. Kort samengevat: King Kong DS is een uitermate zwakke port en elke euro die Ubisoft eraan verdient heeft was er één te veel. To all kids out there: don't try this at home...no really, don't.
2,7
Score
27
Score: 25
  • Pluspunten
  • Afwisseling tussen Jack(first person)en King Kong(third person).
  • Degelijke omgevingen
  • Besturing met touchscreen
  • Levels met King Kong
  • Minpunten
  • Lelijke ontploffingen en schieteffecten.
  • Enorm veel fouten
  • Geen level in New York
  • Geen afwisseling in levels.
  • Veel te kort
  • Achterlijke AI
  • Ongelofelijk makkelijk
  • Replaywaarde: 0,0
  • Moet ik doorgaan?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren