1. Pirates of the Caribbean: At World's End (X360)

Pirates of the Caribbean: At World's End (X360)

Zo’n vier jaar geleden werd de filmwereld enorm verrast. Een film met een lichtelijk nichterige piratenkapitein en een zombiepiraat in de hoofdrol werd opeens door iedereen als een topper gezien en er verschenen dan ook in een rap tempo twee vervolgen op deze titel. Echter is een film niet compleet zonder bijbehorende game en dus verschenen er ook een aantal games op de markt. Deze ondergingen de vloek van filmgames en waren dan ook niet noemenswaardig. Met de derde game beloofden de makers dat er een innovatief vechtsysteem in zou zitten en dat het de ultieme piratengame zou zijn. Maar of die beloftes zijn ingelost...

In het spel begin je als hoofdrolspeler kapitein Jack Sparrow vast zit op een gruwelijk gevangeniseiland. Degenen die de films hebben gezien, zullen hierin de beginscène van de tweede film herkennen. Dat klopt ook wel, want hoewel de game de subnaam van de derde film draagt, volgt hij in feite het verhaal van de tweede en derde film. Eerdere filmgames hebben al bewezen dat het niet goed met de game afloopt als je het verhaal precies volgt en dus hebben de makers besloten de game een alternatieve verhaallijn te geven. Echter wordt dit verhaal zo slecht in de game uitgelegd, dat het toch maar aan te raden is om de films te zien. Zo niet dan is het geheel te vaag voor woorden en zul je dan ook geen plezier in het verhaal beleven. Ook opvallend is het feit dat de game in een uurtje of acht wel is uitgespeeld en dit is toch wel best kort te noemen als je kijkt naar de gemiddelde lengtes van games. De makers hebben om de speelduur iets te verlengen allerlei collectables in de game gestopt, maar het mocht niet baten. De collectables zijn namelijk gemakkelijk te vinden en vereisen dan ook helemaal geen lastig denkwerk.

Hetzelfde is te zeggen voor het “innovatieve” vechtsysteem dat Eurocom in de game heeft toegevoegd. Het algemene idee van het vechten is dat je twee knoppen hebt, één om te slaan met je zwaard en één om te schoppen. Daarnaast heb je ook nog het vastpakken van de vijand, maar dat is verschrikkelijk nutteloos om te doen. Op de twee knoppen die je hebt ga je genadeloos je vingers rammen, totdat je een kreun hoort van de tegenstander en voila, je hebt je vijand verslagen. Het positieve is dat het spel door dit vechtsysteem geschikt is voor een dreumes, want ook die zal totaal geen moeite hebben met op knoppen rammen. Na al dat buttonbashen wordt je beloond met een finishing move die je kan uitvoeren, wat het geheel nog simpeler maakt. Je klikt wat knopjes aan en je krijgt een mooie animatie te zien waarbij de vijand een zwaard in zijn rug, maag of hoofd krijgt. Ieder karakter heeft zijn eigen finishing moves en eerlijk gezegd ziet het geheel er nog best wel aardig uit. Af en toe krijg je te maken met een sterkere vijand die je moet verslaan door deze finishing moves op hem te gebruiken. Daar komt nog eens bij dat als je met Captain Jack Sparrow aan de slag gaat, heb je nog een aanvalstactiek tot je beschikking. Deze zogeheten Jackanisms krijg je als je drie doodshoofden hebt verzameld. Als je dit gebruikt, kan je vervolgens elke vijand in één klap omleggen om daarna zijn ziel op te slaan. Hoe simpel wil je het hebben?

Gelukkig is er toch nog een vernieuwende factor in het vechten, dit is het duelleren. Op bepaalde punten in het spel zal je namelijk de strijd aangaan met een belangrijk personage uit de films. De game toont aan twee kanten drie bolletjes en een levensbalkje van desbetreffend personage. Zodra één van de bolletjes van de vijanden oplicht, moet je je controlstick naar die richting bewegen om vervolgens zijn aanval te blokkeren. Dit moet je net zo lang volhouden totdat jij in de aanval gaat en dan werkt het precies andersom. Naarmate een balkje voller komt bij het blokkeren, kan je een tegenaanval of een sterkere aanval doen. Het duelleren heeft me aardig verrast, aangezien dit nog echt leuk is om te doen, veel leuker dan hersenloos buttonbashen tenminste. Het is dan ook erg jammer dat het duelleren nauwelijks voorkomt en ook erg snel voorbij is. Want na het duelleren, ga je weer genadeloos over in het buttonbashfestijn dat de rest van de game is.

De Xbox 360 is vooral een grafisch sterke console, echter maken niet alle games daar gebruik van. Met name filmgames verloederen vaak het hele grafische aspect van de game. Gelukkig is dit bij PotC: At World’s End niet het geval. Het grafische aspect is juist één van de sterkste punten van het spel. De omgevingen zien er prachtig uit en de karakters zijn duidelijk te herkennen. Er is ook met veel oog van detail gewerkt, zo bewegen Jack’s dreadlocks mee met de deining van zijn lichaam en hebben vijanden kenmerkende tattoo’s. Wat ook opvalt is dat de makers de films aandachtig hebben bestudeerd. Jack Sparrow heeft namelijk zijn kenmerkende loopje en ook zijn gezichtsanimaties zijn goed verwerkt. Als je je ogen half dichtknijpt, lijkt het alsof je naar de film zelf kijkt. Qua muziek zit het ook best wel snor. De tune die Hans Zimmer in elkaar zette voor de films klinkt luid door de kamer en iedereen weet vast wel hoe goed die muziek is. De muziek is ook niet gewoon een eeuwig doorlopende band, het komt op de juiste momenten naar boven en blijft op gepaste momenten weg. Dan valt het echter wel weer op dat de rest van de geluidseffecten achtergesteld is. Als je door de bosjes loopt, hoor je geen ritselend geluid en met je zwaard tegen muren slaan, geeft geen geluid. Voor het grootste gedeelte zit het echter nog steeds wel goed met de audio.

Conclusie en beoordeling

None

Het mag wel duidelijk zijn dat de twee beloftes die de ontwikkelaars brachten niet zijn uitgekomen. Het “innovatieve” vechtsysteem bleek meer innovatie in de slechte vorm te zijn. Via twee knoppen vechten vind ik namelijk niet echt interessant, zeker niet als het gewoon gaat om de knop indrukken tot je er dood bij neervalt. Wat dan wel leuk was uitgewerkt, waren de duels. Helaas duren die dan weer erg kort en zijn ook weer redelijk makkelijk. De gameplay is dan ook zeker niet het sterkste punt van het spel. De graphics en muziek zijn daarentegen wel weer om naar huis te schrijven, maar daarvoor koop je geen spellen. De game is dan ook echt alleen aan te raden als je enorme fan van Jack Sparrow bent, anders kan je het beter maar laten liggen.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Mooie graphics
  • Erg goede muziek
  • Duelleren leuk gedaan
  • Minpunten
  • Simpel en bovenal saai vechtsysteem
  • Verhaal slecht uitgelegd
  • Geluidseffecten ver te zoeken
  • Heel snel uitgespeeld

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Als dit gebeurt valt voor mij alle reden weg waarom ik die PS3 nog zou houden en niet zou overstappen op een 360. Nu wil ik geen fanboy reacties op dit berichtje, want natuurlijk zijn Resisitance en LBP leuk. Maar Fable 2 en Banjo ook.

  • Op de Ps3 vond ik het wel goed alleen ik was er snel op uitgekeken

  • Een exclusive moet een exclusive blijven dus MGS 4 alleen op de PS3, net zo goed als Halo 3 of Fable 2 op de 360

  • Ik heb geen 360 of Ps3, maar ik vind dat het op Ps3 moet blijven ze waren allemaal alleen maar voor PlayStation, op een na die (dacht ik) ook op de GameCube uit kwam toentertijd.

  • nu socom nog en dan is het helemaal goed :)

  • Ik kijk er ook wel naar uit.

  • Als hij het niet doet is konami gewoon dom!

    meer geld, meer fans.



    verzin je toch een nieuwe spel voor de ps3 als ze dat zo graag willen.



    gewoon doen dus



    (ps3)






  • achja.. mij maakt niet zoveel uit.



    @ proud link



    motorstorm, killzone, ratchet?



  • @Jealous026 zo makelijk is het niet om een spel te verzinnen

  • Damn.

    Dat zou wel erg vet zijn. :P

  • Door de first party support zou ik alleen al bij Sony blijven!

  • Wat een nieuws… Microsoft wilt (wéér) MGS4… freaking duh…

  • Het zou natuurlijk een grote aanwinst zijn voor Microsoft, maar mij maakt het niet zoveel uit.

  • Een exclusive moet een exclusive blijven dus MGS 4 alleen op de PS3, net zo goed als Halo 3 of Fable 2 op de 360



    Halo 3 en Fable 2 worden allebei uitgegeven door MS, MGS4 word NIET uitgegeven door Sony, dus het is wel ff een ander verhaal;)



    OT



    Ik zou het zelf heel vet vinden, zelf nog nooit een MGS gespeeld, maar als hij zou komen, zou ik hem zeker weten kopen!





  • Dat zal wel ja =)

  • NEE NEE NEE ALSJEBLIEF NEE !!!



    heb een 360 en een ps3 en ik vind mgs niet op de 360t thuis hoort.

  • Heb het spel zelf nog nooit gespeeld :P

  • DOE HET DOE HET DOE HET!

    Wel erg zielig voor de PS3 bezitters, nog 1 van hun weinige goede exclusives weg.

  • Ik weet nie, die blue - ray schijfjes voor de ps3 hebben meer geheugen dan die van de xbo 360. Als ze hem porten moeten ze 'm mischien wel inkorten.

  • @matthijs57



    Hij heeft het over zijn persoonlijke keuzes niet over de jouwe ;)



    OT

    Als die komt haal ik hem misschien wel maar eerst fable II farcry II en Dead Space




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren