1. BioShock (X360)

BioShock (X360)

Angst is één van de minder fijne emoties. Je krijgt er elke dag wel mee te maken. Onder angst valt ook bedreiging, en je lichaam laat weten dat het zich niet op zijn of haar gemak voelt. Je voelt je niet veilig, gaat zweten, je hartslag gaat omhoog. Wanneer dan de climax volgt, krijg je hooguit even een schrikreactie. Maar het kan ook erger: je voelt constante dreiging...

Dit is het gevoel dat je krijgt in

de nieuwe game van de uitgever 2K Games, Bioshock, en dan ook echt vanaf het eerste moment. Na een cutscene waarin je neerstort met een vliegtuig en je een reisje naar beneden maakt met een duikersklok, word je al meteen ondergedompeld onder de verschrikkelijk goed neergezette sfeer van deze game. De omgevingen zien er erg goed uit, en dragen zeker hun steentje bij voor de sfeer. Daarnaast is er nog de hele setting. De game speelt zich af in de jaren '60, en dat zie je ook: alles ziet er nog wat ouderwets uit. Het blijkt wel dat hier veel tijd en moeite in is gestoken door de ontwikkelaar.

Het lijkt er verder ook op dat er veel aandacht besteed is aan het verhaal achter de game, en dit komt ook erg goed naar voren. De game speelt zich af in een onderwaterwereld, genaamd Rapture. Deze plaats werd in de eerste instantie ontworpen om een samenhangende gemeenschap te creëren voor een handmatig gekozen groep wetenschappers, filmsterren, kunstenaars en andere “groten der Aarde”. Dit is echter niet meer het geval. Wanneer blijkt dat een genetisch materiaal

genaamd "Adam", dat in Rapture te vinden is, gebruikt kan worden om de inwoners nog sterker te maken, breekt de hel los. En aangezien de mens nu eenmaal gierig is en alleen aan zichzelf denkt, probeert iedereen zijn beetje Adam bij elkaar te veroveren en mislukt het experiment gigantisch. Vrijwel iedereen is dood, vermoord door zijn medemens. Vanaf het moment dat je uit de duikersklok stapt, waar het spel dus begint, tot het eind, heb je radiocontact met iemand. Die persoon is Atlas, een inwoner van Rapture die nog niet overmeesterd is door andere, gemuteerde inwoners van Rapture. Altijd en overal legt Atlas je uit wat je in de omgeving kan (en moet) doen, waar je uitrustingen kan vinden, etcetera. De reden waarom Atlas je helpt is omdat hij zijn gezin terug wil. Zij zitten namelijk nog ergens vast in Rapture, hopelijk nog niet gemuteerd. Alleen is Atlas maar een enkeling, en zijn verder alle personen die de strijd tussen elkaar in de eerste instantie overleefd hadden reeds gemuteerd, en willen jou ook maar al te graag bij het dodental toevoegen. Je bent dus echt van hem afhankelijk.

Je moet alleen natuurlijk wel wat te doen hebben: deze gemuteerde stadsbewoners van je afslaan, natuurlijk. Dit kan gewoon door je wapens op ze leeg te schieten (het is toch een shooter, waarom niet?),

maar je kunt beter de zogenaamde Plasmids gebruiken. Deze vormen de kern van de gameplay van Bioshock, en voegen ook iets unieks daaraan toe. Je hebt ze gewoon nodig om door de game te komen. Zo heb je vier Plasmids die je voornamelijk gebruikt: Incinerate, hiermee kun je vijanden letterlijk in vuur en vlam zetten, maar ook bijvoorbeeld een ijsblok smelten om verder te kunnen. Verder heb je Elektrocute, Telekinesis en Freeze, respectievelijk om je vijanden te elektrocuteren en daarmee te stunnen, objecten te besturen met je geest, en om vijanden te bevriezen. Daarnaast heb je nog vele andere, passieve Plasmids, om bijvoorbeeld meer Eve bij je te kunnen dragen, robots sneller te kunnen hacken, of om zelfs een Big Daddy over te halen om vóór jou te vechten in plaats van tégen jou. Bijvoorbeeld het hacken van de robots en turrets gebeurt door middel van een minigame waarin je buizen moet verbinden zodat er een bepaalde vloeistof doorheen kan lopen. Een andere, sneller manier is door middel van een Auto Hack Tool, die eenmalig automatisch iets voor je hackt. Dit kan een Vending Machine zijn, of gewoon een robot. De Auto Hack Tools vind je op verschillende, vaak verborgen plaatsen in de game. Maar als je de game sowieso echt wil beleven, ga je ook echt elke deur door.

De voormalige, gemuteerde inwoners van Rapture zijn de doorsnee vijanden in de game. Zij worden ook wel ”Splicers” genoemd. Deze kom je tegen in veel verschillende vormen, van gewone mensen tot zelfs (ziekenhuis)zusters. Want denk erom, dit was eerst een normale stad, voor zover een plek onder water dat kan zijn. Ook heb je verschillende soorten Splicers, namelijk Nitrous-, Thuggish-, Spider-, Gun- en Houdini-Splicer, maar die ga ik niet allemaal toelichten: dit zijn enkel varianten en komen eigenlijk vrijwel allemaal op hetzelfde neer.

Verder zijn er nog zogenaamde Big Daddy’s, een soort grote, sterke bodyguards van de Little Sisters. Deze functioneren vooral als lijfwacht voor de kleine meisjes (Little Sisters dus) die verspreid zitten in de game. Jij wil deze meisjes en daarmee hun Big Daddy’s graag uitschakelen, zodat je hun Adam kunt krijgen die ze uit de lichamen van de dode mutanten beroven. Deze Little Sisters kom je enkele keren tegen en de game, en, lief als de Big Daddy is, komt hij haar altijd te hulp schieten als jij dit kleine meisje confronteert. Wanneer je deze Big Daddy verslagen hebt, wat een flinke klus is door het combineren van Plasmids en kogels, kun je kiezen of je het kleine meisje doodt of vrijlaat. Welke keuze je maakt heeft ook later weer invloed op de gameplay. Mijn enige pietepeuterige puntje van kritiek komt echter naar voren in dit onderdeel, namelijk dat er toch niet echt veel diversiteit in de vijanden zitten. Er zijn dan wel een hoop verschillende ‘versies’ van de Splicers en Big Daddy’s, maar ik persoonlijk heb liever allemaal verschillende soorten.

Een andere unieke feature in deze game zijn stoffen genaamd “Adam” en “Eve”. Hier draait de game zelf om, en je missie gedurende de game. Adam is de stof waarmee je de Plasmids ‘koopt’, en heb je dus nodig om deze te kunnen gebruiken. Eve is dan weer de kracht waardoor je deze stoffen (Plasmids dus) voor genetische manipulatie kunt gebruiken. Adam kun je voornamelijk krijgen door het doden van Little Sisters, of via enkele andere manieren, zoals het te kopen en door het af te nemen van de Little Sisters. Eve daarentegen is als een soort mana, bekend uit fantasy-games. Deze zijn dus afhankelijk van elkaar, aangezien je geen Eve kunt gebruiken als je geen Adam hebt, en geen Adam als je geen Eve hebt. Deze kracht (Eve) vind je in de vorm van spuiten, die je moet injecteren (zie het als reloaden) om ze weer verder te gebruiken en dus je ‘mana’ bij te vullen. Het is allemaal vrij ingewikkeld, maar wel goed uitgewerkt.

Ook op het hele technische gebied blinkt Bioshock echt uit. Grafisch gezien is deze game erg sterk. De omgevingen zien er, zoals ik al eerder zei, erg goed uit, net als de personages en de animaties. Zo is het toch elke keer weer gaaf om te zien dat je polsaders blauw oplichten wanneer je er weer een nieuwe lading Eve in spuit. Ook het geluid is tiptop in orde, en draagt het naast de omgevingen het meeste bij aan de fantastische sfeer van Bioshock. Zo is het vaak dat als je een nieuwe ruimte binnengaat, je ergens ver weg al stemmen kunt horen, waardoor je soms al kunt weten wat je te wachten staat, aan de hand van bijvoorbeeld gefluister, geschreeuw, het dichtslaan van deuren en dat soort dingen.

Eigenlijk is er dus weinig mis met deze game. De gameplay is sterk, mede door de interessante, nieuwe gameplay-features. Daarnaast is Bioshock gewoon een lust voor het oog, volgt het een goed doordacht verhaal en voel je constant spanning vanwege de fantastische sfeer en de geluiden om je heen. Deze game houdt je vast van begin tot eind en laat absoluut niet los.

Conclusie en beoordeling

None

Al met al heeft 2K Games gewoon een erg sterke, goede game de wereld in gestuurd. Het hele jaren ’60 sfeertje is erg goed neergezet en de nieuwe gameplay features, zoals de Plasmids en “Adam” en “Eve”-krachten, werken goed en zijn erg vermakelijk. Het enige punt van kritiek dat ik zou kunnen bedenken is toch niet veel variatie op het gebied van de vijanden is, die allemaal hun eigen sterke en zwakke punten zouden hebben. Er zijn dan wel veel variaties op de twee soorten vijanden, maar dat doet ‘t ‘m niet voor mij. Daarnaast vind ik het ontbreken van een multiplayer-modus niet zo erg, aangezien dit concept daar ook niet echt voor is. In plaats daarvan heeft de ontwikkelaar zich helemaal gestort op een erg goede singleplayer, en dat is ook erg goed gelukt. Game of the Year 2007, anyone?
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Fantastische jaren '60 sfeertje;
  • Goede, nieuwe gameplay features;
  • Vrijwel iets uniek binnen het genre;
  • Goed verhaal.
  • Minpunten
  • Toch een beetje weinig variatie in knalvoer, slechts kleine variaties.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk! Midnight Club!! En Midnight Club PSP dan?

  • Star Ocean ga ik kopen en ben benieuwd naar Disaster.

  • Wow, elke dag zo,n 2 recensie,s kan je verwachten.

  • fable 2 is/wordt van mij,maar dan moet me 360 wel terug zijn van zijn vakantie in duitsland (je weet wel wat ik bedoel ):P

  • kan niet wachten op de recensie van Farcry 2, kijk er erg naar uit

  • Deze games ga ik niet kopen. Star Ocean misschien wel… Maar ik wil Valkyrie Chronciles kopen… Dat is mijn eerste aankoop..

  • Dead Space, Far Cry 2, Fable 2! Wat een week.

    Zelf koop ik Fable 2, Far Cry 2 koop/ruil ik wel binnen enkele maanden, idem voor Dead Space.

  • Far Cry 2 en Fable 2 zijn dé games om naar uit te kijken!

  • Dead Space,Far Cry 2 en Fable 2 zijn toch wel lekker. :)

  • De 2 overheerst hier.

  • Deze week gaat vorige week zeker overtreffen! Far Cry 2 wordt geweldig.

  • Damn… veel recensies deze week. De titels die ik wil dit jaar:

    - Bioshock

    - Saints Row 2

    - Far Cry 2

    - Midnight Club: Los Angeles (twijfelgeval)

    - Fallout 3

    - Mirror's Edge (twijfelgeval)

    - Tomb Raider: Underworld (twijfelgeval)

    - Resistance 2

    - Sonic: Unleashed

    - Prince of Persia



    Met andere woorden: teveel om op te noemen.











  • Ik ben vooral benieuwd naar Far Cry 2 deze week.

  • Mja LBP had hier moeten bijzitten… Jammer^^ Naja Far Cry 2 koop ik zowiezo ! :D

  • alleen far cry2 spreek t me aan

  • ik word gewoon gek van deze week … de helft ervan wil ik gewoon hebben en spelen … ik heb een tweede leven nodig :(

  • Far Cry 2



    Weer een game for mijn wishlist :)

  • Mooi, gelukkig verschijnt er een recensie van Midnight Club. Zou wel eens willen weten wat voor cijfer jullie daaraan geven. Hetzelfde geldt voor Far Cry 2. De rest boeit me niet echt.

  • Wauw, veel interessante games. Far Cry 2, Fable 2, Disaster: Day of Crisis (!!) en Legendary. Ben benieuwd welke scores te gaan krijgen. :D

  • Waar we de afgelopen paar weken keer op keer iets beloofden wat we niet wisten na te komen, lijkt het erop dat we ons ditmaal aan alle beloftes hebben gehouden.

    Peter Insidegamereux (H).

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren