1. Dragon Quest: The Journey of the Cursed King (PS2)

Dragon Quest: The Journey of the Cursed King (PS2)

De Dragon Quest-serie is in Japan al jarenlang een immens grote franchise. De eerste game uit de serie kwam nog vóór de eerste Final Fantasy uit en hedendaags is Dragon Quest daar nog steeds populairder. Het gaat zelfs zover dat een nieuwe game uit de serie niet op een doordeweekse dag verkocht mag worden. Dit komt doordat er op zo’n dag te veel ziekmeldingen zijn. Typisch genoeg is er nog niet eerder een Dragon Quest-game uitgekomen in Europa. In Amerika zijn er oude delen uitgekomen voor de Game Boy, maar hier moesten we wachten tot nummer acht uit de serie. Uitgebracht door Square-Enix en ontwikkelt door het talentvolle bedrijf, Level 5. Daarnaast heeft Akira Toriyama, bekend van Dragonball Z, de personages en monsters gecreëerd. Met zulke informatie in het achterhoofd houdend, kan het niet mis gaan met Dragon Quest 8.

De volledige titel van dit achtste deel is Dragon Quest: Journey of the Cursed King zonder de acht, omdat dit het eerste deel is in Europa. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het in deze game om een vervloekte koning genaamd Trode die omgetoverd is in een groene pad. Niet alleen hij, maar ook zijn dochter en zijn gehele kasteel zijn slachtoffer geworden. De nar Dhoulmagus heeft namelijk een belangrijk voorwerp uit het kasteel gestolen waarmee hij bovennatuurlijke krachten heeft gekregen. Iedereen in het kasteel is veranderd in steen, behalve de koning en zijn dochter die in een paard veranderd is. Ook het tweede naamloze hoofdpersonage die je zult besturen heeft het overleefd en ook nog eens ongeschonden.

Trode is vastberaden om de dader te pakken te krijgen, zodat hij terug veranderd kan worden. Het verhaal is nogal luchtig en cliché te noemen voor RPG-begrippen, maar het is op zo’n manier gebracht dat je jezelf daar totaal niet aan stoort. De kleurrijke personages en de plottwists aan het einde van de game zorgen daar voor. Vooral King Trode is ronduit hilarisch te noemen. Zijn kakstem en zijn grootheidswaanzin lijken geen grenzen te hebben en dit zorgt voor komische situaties. De naamloze held zegt op zijn beurt geen woord en hierdoor weet je eigenlijk niet wie nou de functie ‘hoofdpersoon’ mag bekleden.

Dragon Quest 8 is een RPG van de oude stempel. Er wordt niks nieuws binnen het genre geïntroduceerd en het doet alles op de oude manier. De gevechten zijn turn-based waarbij het standaard garnituur aanvallen weer boven komt. Dit klinkt suf, maar dat is het zeker niet. De gevechten lopen lekker soepel en er zijn genoeg magische spreuken om je mee te vermaken. Je hebt ze nodig ook, want de vijanden die je tegenkomt via met name random encounters zijn geen makkelijke jongens. Trouwens, die random encounters is ook echt een element van de oude garde RPG’s en ook dit keer kan het behoorlijk vervelend worden als je even niet wilt vechten.

Bij het ontwikkelen van je teamgenoten kun je zo nu en dan vaardigheidspunten benutten om beter te worden in bepaalde dingen. Denk dan aan een betere hantering van een bepaald soort wapen of het verkrijgen van een nieuwe speciale aanval. De wapens kun je in Dragon Quest 8 zelf maken net zoals andere items. Hiervoor kun je ingrediënten mengen in een alchemie pot. Een leuke bezigheid voor de die-hard, maar het is niet per sé nodig tenzij je van plan bent alle sidequests tot een goed einde te brengen. Het is sowieso een goed plan om enkele sidequests te doen voor de vaardigheidspunten (vooral de monster arena is een aanrader), want de eindbaas is niet iemand die je in twee klappen omlegt. Vergeet dus niet fatsoenlijk te trainen, want anders volgt er een onaangename verrassing.

De reden waarom deze game niet zomaar een standaard RPG is, komt doordat de spelwereld behoorlijk groot is en je kunt deze in Zelda-style verkennen. Bovendien ziet de cell shaded-omgeving er bijzonder fraai uit met een dag en nachtcyclus die het nog mooier maakt. Voor het oor is er ook genoeg om te genieten, want de muziek en voice overs mogen er allebei wezen. Wat wel beter mocht is de snelheid van het verhaal. Het begint allemaal bijzonder traag en je bent al snel 40 uur bezig voordat het nog eens op gang komt. Ook de hoeveelheid verhaalgedreven cutscenes had wel wat hoger mogen zijn. Niet dat het verhaal hierdoor minder boeiend wordt, maar de ontwikkelaars hadden er best nog wel wat extra uit kunnen persen op dat gebied. Deze game is dus geen voer voor ongeduldige zielen.

Eigenlijk is het raar, want Dragon Quest 8 lijkt niet echt speciaal, maar tegelijkertijd is het dat wel. Dit komt door de combinatie van de personages, de uitgestrekte wereld, de soepele gameplay en de sfeer die over het hele spel hangt. Toch blijft het onduidelijk waarom Japan hier helemaal leip op gaat, want de Final Fantasy-serie heeft een hoop meer te bieden voor de RPG-fan. Dit staat echter niet in de weg van eventuele vervolgen die in Europa gaan verschijnen, want de serie kan ook hier tot iets moois uitgroeien. Nummer negen is al in aantocht voor de DS en dat is zonder meer een titel om naar uit te kijken.

Conclusie en beoordeling

None

Dragon Quest 8 is een achterhaalde RPG in de positieve zin van het woord. (als dat al kan) Wij Europeanen mogen blij zijn dat Square eindelijk eens een game uit de serie naar hier heeft gebracht, want het is een dijk van een RPG die zijn eigen weg gaat. De sfeer, de open wereld en de gameplay zijn meer dan in orde en dat is wel zo belangrijk. Het verhaal is degelijk, maar verwacht geen epische Final Fantasy-achtige proporties. Onmisbaar voer voor de RPG fan die over een PS2/3 beschikt.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • King Trode
  • Uitgestrekte wereld
  • Grafisch top
  • Flinke speelduur
  • Tot in de puntjes afgewerkt
  • Minpunten
  • Random encounters worden steeds minder leuk
  • Verhaal komt niet echt snel op gang

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Chill, nu maar hopen dat die wel de extreem hoge frequenties van 11-jarige Amerikaanse kutkindjes kan ontvangen :P

  • Dit nieuws was gister al bij mij bekent

    Het kan een oplossing bieden inderdaad.

    maar hoe zit het met de hollandse kut en de duitse scheißa etc. etc.

    En dan heb je nog de nederlandse woorden:

    Hoor en vak

    Hoor klinkt als Whore = prostitue

    Vak klink als Fuck = bekend bij iedereen.





  • Hmm dit is zeker wel relax, altijd die irritante amerikaanse kindjes die ruzie gaan lopen zoeken enzoo..

  • Grappig!!

  • Ik denk dat het inderdaad een hoop woorden onterecht zal filteren, maar anderzijds: de meeste mensen gebruiken gewoon engelse scheldwoorden.

  • @Fakey



    Inderdaad dan moet het wel echt goed werken!



    En ik weet eigenlijk niet wat ik liever hoor, af en toe een scheldwoord of een irritante piep ofzo.



  • Ja hoor… een hele lange piep is beduidend minder irritant!

  • Dus dan krijgen we lange vertragingen in online gesprekken.

  • Ze moeten headsets maken die je een dikke schok geven als je vloekt. Dan was ik wel al lang dood maar kom xD

  • Ik hoop inderdaad dat het goed werkt anders wordt het alleen maar nog meer irritant.

    Gewoon mute die handel!

    Microsoft moest maar gasten die zwaar irritant zijn sneller straffen!



    Zoals teamleden die jou lopen af te knallen omdat dat leuk is?!



  • hm, daar heb Fakey wel gelijk…

    'k moet zelf nog een headset kopen, verjaardag msschien

  • al dat dat censuur..

    mute zlef gewoon irritante gastjes en dan is het al opgelost.

  • En die piepjes op tv zijn al zo irritant als ze woorden censureren. :@

  • Sorry, dubbelpost. :S

  • nou, wel handig eigenlijk, maar wat ik vooral irri vindt bij bijv. CoD zijn van de hoge tyfus geluidjes…

  • Goed van ze

  • Laat ze ook gelijk islamitische liedjes uitfilteren, zo kan elk spel gewoon op de release datum gereleased worden en dan hadden we allemaal al lekker LBP gespeeld

  • Fakey heeft wel gelijk, dan moeten ze wel voor elke land een persoon/computer laten luister die de taal kent van dat land anders heeft het geen zin.



    En BTW laten ze nauw liever aan het grootste probleem met geluid bezig houden hun eigen console, dat is vele irritanter dan Amerikaanse kinderen die gaan schelden want daar kan je nog te minste terug schelden in het Nederlandse.

  • stelletje kl*bleep*t violen.. wat een d*bleep*iel idee!



    o_0

  • Nu nog een leeftijdsgrens er op gooien…….kleine f…. kids

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren