1. De Sims 2 (PC)

De Sims 2 (PC)

“Jeroen, doe de afwas en haal je zus om mee te helpen! Nee, geen gemaar anders mag je een week niet meer achter je PC.” Dit is iets wat ik vrijwel dagelijks door mijn huis hoor galmen, mijn moeder heeft dan weer eens de geest gekregen na haar werk en zet ons aan de afwas. Doordat ze onze moeder is, heeft ze macht om ons iets te laten doen zodat zij dat niet hoeft te doen. Soms vraag ik me af hoe het zou zijn als ik me zo zou kunnen bemoeien in hoe thuis alles verloopt. Hoewel ik dat nog niet in de echte wereld kan, omdat ik nog maar een tiener ben, is dat wel mogelijk in de gamewereld en dat allemaal dankzij Will Wright’s The Sims.

Nadat het origineel een enorm succes was geworden, verschenen er een schijnbaar oneindig aantal uitbreidingen en kwam er een online variant op The Sims in de winkels. Een echt vervolg kon echter niet uitblijven en deze verscheen in 2004 onder de naam The Sims 2 op de markt. Deze game sloeg meteen aan bij jong en oud. Kinderen die het eerste deel hadden gespeeld, kochten meteen het vervolg, omdat ze het zo leuk vonden en voor de iets jongere kinderen was dit deel de ultieme ontmoeting met de franchise. Wat ervoor zorgde dat de game bij zowat iedereen direct aansloeg, was het unieke concept wat maker Will Wright had toegepast. In The Sims 2 krijg je net als in het eerste deel de controle over een gezin. Dit gezin kan al aanwezig zijn of maak je geheel zelf. In de game werk je je weg door hun leven en maak je dus alles mee wat een echt leven ook bevat. De kinderen van het gezin groeien op, gaan trouwen en starten uiteindelijk ook hun eigen gezinnetje. Ondertussen zijn de ouders van die eerste kinderen al bejaard of misschien al zelfs overleden. Dat loopt allemaal goed na elkaar en de tijd staat dan ook eigenlijk nooit stil, mits je in hetzelfde huis blijft wonen. Wat namelijk een beetje een misser is in de game, is dat de tijd alleen doorloopt in één bepaald huis. Het kan dus voorkomen dat iemand uit de derde generatie van je gezin met iemand trouwt die volgens een normale tijdlijn allang dood had moeten zijn. De wereld lijkt dus stil te staan buiten je eigen huis. Neemt niet weg dat het concept nog steeds is om over naar huis te schrijven.

Eerder noemde ik al dat je je eigen gezinnetjes kon maken, dit verloopt allemaal erg soepel. Om te beginnen zorg je ervoor dat de familie een naam heeft, vervolgens bedenk je hoe de gezinsleden heten en hoe oud ze zijn, alvorens je met het in elkaar zetten van je karakter begint. Bij dit in elkaar zetten van je karakters kunnen de meest wilde variaties ontstaan. De mensen die snel willen beginnen aan de game zullen de standaard gezichten nemen, maar als je zo pietpeuterig bent als ik, kan je soms wel een uur bezig zijn met het in elkaar zetten van een gezicht. Door de vele variatiemogelijkheden heb je na een tijdje een gezin dat soms de meest misvormde gezichten heeft. Nadat je de gezinnetjes hebt gemaakt, moet je nog een huis vinden. Een groot aspect van de gameplay van The Sims 2 is het zelf in elkaar zetten van zo’n huis, echter kunnen de ongeduldige mensen nog altijd uit vooraf gemaakte huizen kiezen. De huizen die je maakt, kunnen zo groot zijn als je maar wilt en net zoals bij het in elkaar zetten van je personages, kan ook dit een stief kwartiertje in beslag nemen. Na het bouwen van je huis, ben je echter nog steeds niet klaar om te spelen. Je moet namelijk dingen kopen om in je huis te zetten, hier ben je meestal wel snel klaar mee. Dit komt mede door het feit dat het aanbod nogal schaars is.

Nadat alle arrangementen zijn gemaakt, kan je dan toch eindelijk beginnen met het leiden van je virtuele leventje. Dit werkt redelijk eenvoudig. Je klikt je Sim aan en vervolgens klik je aan wat ze allemaal moeten doen, dit is expres zo simpel uitgewerkt, omdat het dan toegankelijker is voor de jongere spelertjes. Je krijgt in de game zelf ongelooflijk veel keuzes voor je gezinnetje en het voelt ook nog eens erg realistisch aan. Zo moeten kinderen bijvoorbeeld op tijd naar school en zijn er bepaalde taken die in het huis voltooid moeten worden, zoals het buiten zetten van vuilnis en de afwas. Daarnaast moet er natuurlijk ook gezorgd worden dat er geld binnenkomt en zul je dus baantjes moeten nemen. Er is een redelijk breed aanbod van baantjes die je je Sim kan opdragen. Deze baantjes variëren per leeftijd en/of vaardigheid. Zo kan je als tiener als bijbaantje voetbalmascotte worden, maar kan je als volwassene die functie niet meer bekleden. Hetzelfde geldt ongeveer voor vaardigheid, je kan onmogelijk topkok worden als je zelfs geen omeletje kan bakken. Als er een baby in het huis ronddwaalt, wordt het allemaal nog veel gecompliceerder, aangezien je dan ook voor de kleine moet zorgen. Gelukkig kan je dan ook de kinderoppas bellen en die komt dan dagelijks even langs. Er is dus veel te doen in The Sims 2, en dat elke dag weer opnieuw. Het kan voor de speler iets teveel worden, maar het lijkt wel soms alsof dat ook opgaat voor de Sim zelf. Je zult namelijk frequent meemaken dat ze gewoon aan hun ontbijtje blijven zitten, terwijl ze naar werk moeten en je tig keer moet opdragen om te stoppen, voordat ze dat ook werkelijk doen. Daarnaast vertikken ze het soms ook om orders op te volgen, waardoor je het liefst zou wensen dat ze door een vallende satelliet worden geraakt.

Over vallende satellieten gesproken, de humor is één van de pluspunten aan de game. Er zit namelijk een hele hoop verborgen humor in de game. Zo heb je de al eerder genoemde dood door een vallende satelliet, maar is het ook grappig dingen als de geboorte van een alienkind te zien, vooral de reactie van de ouder is leuk om te zien. Ook de animatie die je ziet als Pietje de Dood dan uiteindelijk zelf langskomt is leuk om te zien. Normaalgesproken wordt de dood nogal macaber afgeschilderd, maar hier worden de stervende Sims begroet door huladansers of moet de Dood de ophaalservice bellen met zijn mobiel. Wat op zich al als grappig beschouwd kan worden is het onverstaanbare gebrabbel van de Sims zelf. Ik verdenk de makers er zelfs van om kleuters in te huren voor stemacteur. Vooral de uitroep “mishuno!” staat op mijn geheugen gegrift als één van de beste teksten in games ooit.

Conclusie en beoordeling

None

The Sims 2 is een geslaagde opvolger geworden van het origineel. Het biedt precies wat je zou verwachten van een Sims game en werkt het geweldige concept alweer feilloos uit. Helaas is niet alles rozengeur en manenschijn, zo staat de wereld stil buiten je eigen huis en volgen Sims lang niet altijd op wat hun gevraagd wordt. Echter is het voor de beginnende gamer nog steeds de ultieme game, aangezien het ongelooflijk toegankelijk is. Eigenlijk moet iedereen tenminste één keer The Sims 2 geprobeerd hebben.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • De humor
  • Geweldig concept
  • Veel diepgang in maken van huis en karakters
  • Erg toegankelijk voor jongere kinderen
  • Minpunten
  • Wereld lijkt stil te staan
  • Aanbod interieur nogal schaars
  • Soms volgen Sims geen orders op

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren