1. Condemned: Criminal Origins (PC)

Condemned: Criminal Origins (PC)

Hallo, ik ben Mr.Ka0Z en ik word onterecht beschuldigd van moord en ik sta nu op het punt om dit te bewijzen. Ik ga er voor zorgen om de echte moordenaar te ontmaskeren. Huh? Wat was dat van geluid? Shit het is een zombie! Volgens mij ben ik erin geluisd? Wat is hier allemaal aan de hand? Dit is geen onderzoek meer, dit is pure angst!

Het spel waar ik nu over praat is Condemned: Crimal Origins. Dit is een horror game met een klein CSI sfeertje. Het spel speelt zich af in een donkere stad waarin chaos de overhand heeft. Overal in de stad zijn junkies, zombies en zwervers te vinden die jouw aanwezigheid niet erg op prijs stellen. De reden waarom de stad in een chaos verkeert is je niet helemaal duidelijk, maar het is wel duidelijk dat alle dode vogels hier iets mee te maken hebben. Het verhaal in Condemned is erg meeslepend en spannend genoeg om je aandacht niet te verliezen. Tijdens het spelen krijg je flashbacks op de belangrijke momenten en sommige flashbacks geven aanwijzingen over de verhaallijn, al is dat soms niet heel erg duidelijk. De flashbacks zijn erg goed in elkaar gezet en zullen zorgen voor veel mooie schrikmomenten waar je kippenvel van kunt krijgen. In ieder geval je haren gaan ervan overeind staan.

Die flashbacks wat je krijgt, helpen je met aanwijzingen om zo door de game te komen. Maar even over het CSI gedeelte. Het is namelijk de bedoeling dat je met behulp van verschillende apparaten de crime scene onderzoekt op aanwijzingen. Wanneer je een plek bereikt waar je aanwijzingen kunt vinden kan je op de spatie drukken en krijg je automatisch het goede apparaat in handen waarmee je de omgeving kunt afzoeken. Zodra je iets hebt gevonden wat mogelijk een aanwijzing is, kun je het bewijsmateriaal verzamelen. Dit doe je door wederom op de spatie te drukken. Vervolgens moet je een beetje mikken en klikken zodra het bewijs goed in beeld is. Het CSI-gedeelte is erg simpel en zorgt meestal voor een rustmoment in het spel, maar het is een leuke afwisseling. Tijdens de momenten dat je bewijs hebt verzameld wordt het verhaal verder verteld en krijg je steeds meer puzzelstukjes om het verhaal op te lossen.

Zelf ben je in het merendeel van de tijd bezig met het doorzoeken van donkere gebouwen terwijl je junkies en zombies van je af probeert te slaan. Zo kun je ook in Condemned allerlei verschillende wapens vinden, maar bijna geen vuurwapens. Het zijn meestal gewoon slagwapens die je kunt vinden in de omgeving; van hakbijlen tot stukken hout tot armen van paspoppen. Overal in de levels kun je zulke wapens vinden en elk wapen heeft zijn eigen voor- en nadelen. Met de hakbijl kun je rake klappen uitdelen, maar hij slaat een stuk trager. Met een stuk hout zul je vaker moeten meppen om iemand te doden, maar het slaan gaat wel een stuk sneller. Naast het slaan van de vijanden is het gelukkig ook mogelijk om te verdedigen, maar dit kun je niet constant doen. Je zult dus goed moeten timen om te zorgen dat je de aanvallen van de vijand kunt afslaan. De manier van slaan en verdedigen in Condemned is prima uitgewerkt en geeft een vermakelijke manier om deze junkies neer te slaan.

De wapens die je tegekomen zitten meestal maar weinig kogels in. Meestal zitten er maar een stuk of zes kogels in het wapen en dan liggen de extra kogels niet voor het oprapen. Sterker nog: je zult gewoon een nieuw wapen moeten vinden als de kogels op zijn. Als de kogels op zijn kun je het wapen ook gebruiken als slagwapen, maar deze slagwapens kunnen kapot gaan als je ze te lang gebruikt. Het is dus zaak om dan snel een nieuw wapen te zoeken, bijvoorbeeld door een gaspijp van de muur te trekken. Een andere manier om een vijand (tijdelijk) uit te schakelen is de tazer die je bij het hebt. Met de tazer kun je de vijanden tijdelijk verdoven en op deze manier ook hun wapens afpakken. Erg handig wanneer een junkie met een geweer jou probeert af te maken.

Je komt in het spel veel gekke en gestoorde junkies tegen, maar de AI van de vijanden zijn erg goed in elkaar gezet. Ze verbergen zich achter obstakels en rennen niet blind op je af. Op een gegeven moment probeerde een junkie mij af te leiden door omhoog te wijzen alsof daar iets te zien was, maar gelukkig trapte ik daar niet in. Omdat ze zich vaak verbergen kun je een hoek omlopen en een klap voor je kop krijgen voordat je ook maar door hebt wat er gebeurt. Het spel zit vol met zulke schrikmomenten en daardoor loop je altijd rond met het idee dat een vijand om de volgende hoek kan staan. Wanneer je geraakt wordt zie je overal bloed en ben je even de weg kwijt. Dit is alleen maar erger wanneer een zombie je met zijn blote handen te pakken krijgt. Zodra je je dan hebt los gevochten zie je heel erg wazig en heb je geen idee waar je bent. Voor je het weet komt de vijand alweer met de volgende aanval.

De sfeer van Condemned is erg goed in elkaar gezet, ze laten echt merken dat het een enge game is. Alle levels spelen zich af in donkere ruimtes en je hebt eigenlijk altijd je zaklamp aan die je net genoeg licht geeft om te zien waar je loopt. Alle omgevingen zien er prachtig uit en bijna levensecht. Vooral de belichting is prima in orde en dit is wel belangrijk aangezien je zaklamp erg belangrijk is in het spel. Af en toe zie je schimmen voorbij schieten en dan weet je dat er iemand in de buurt is. Daarna hoor je ook nog eens planken omvallen en deuren open en dicht slaan. Het spel speelt echt een spelletje met je, vooral omdat je weet dat er achter elke hoek een junkie of zombie kan staan. Als je dan ook nog eens allerlei vreemde geluiden om je heen hoort loop je nooit echt op je gemak door een level heen, maar wees niet bang, het spel heeft helaas een korte duur.

Conclusie en beoordeling

None

Condemned is aan geweldige en een enge horror game met CSI invloeden erin verwerkt. Het kan je echt de stuipen op het lijf jagen en de manier waarop je de vijanden kunt neer meppen met de verschillende slagwapens is prima uitgewerkt. Het is erg leuk dat je allerlei verschillende wapens kunt gebruiken en dat je deze gewoon kunt vinden in de levels als normale voorwerpen. Dat er bijna geen vuurwapens worden gebruikt in dit spel is alleen maar positief te noemen, want zodra je een vuurwapen in handen hebt wordt het een gewone FPS en kun je de vijanden van een afstand neer knallen. Als je geen vuurwapen hebt zul je toch echt dichterbij moeten komen om de vijanden af te maken. De sfeer in het spel is helemaal fantastisch te noemen en zal zorgen voor flink wat slapeloze nachten. Het is altijd donker en de vijanden duiken op de meest onverwachte momenten op en slaan je de hersens in.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • De sfeer
  • Goed verhaal
  • Goed combat-systeem
  • Het is gewoon eng!
  • Minpunten
  • Snel uitgespeeld

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • vet

  • Hopelijk gooit Nintendo ook haar limiet voor WiiWare omhoog als ze met een opslag-oplossing zijn gekomen (hadden ze al, maar moet nog worden waargemaakt).

  • leuk!

  • Dat microsoft dat toestaat zeg

    het blijft toch een LIMIET

  • hoeveel kost hij eigenlijk ik ga hem denk wel kopen

  • limiet of niet, ik ben blij dattie erop staat :D

  • hij kost 1200 MP

  • mm kheb nog maar 900mp, maar ach deze game heb ik toch al op pc gespeeld ;)

  • Is er nog wat meer info voor still alive?

  • ga de game nog wel een keer kopen denk

  • Deze game lijkt me ook zeer nice om even een keer tussendoor te spelen!

  • Hoop dat hij binnenkort uitkomt voor PSN, dat zou wel vet zijn, want ik heb me met portal erg goed vermaakt.

  • zeer vet spel.. heb 'm nu 1x rond gespeeld en 10 van de 20 advanced chambers gehaald als je van puzzelen houd moet je het zeker halen!!

  • zeker kopen. Eén van de fijnste spellen die ik op de xbox gespeelt heb. Je gaat aangenaam verrast zijn.

  • Tja, ik ben gek op Portal, maar om nu alleen voor die 20 extra mappen de game nóg eens te kopen (en helemaal nu er toch al zoveel uitkomt), dacht het niet….

  • Ze moeten gewoon de limiet intrekken…

  • En terecht. Is ook een hele vette game.

  • Het is ook een hele vette game, daarvoor moet je wel veel geheugen hebben.

  • Back2Murder:

    Ja, www.google.nl heet dat.

  • Limieten zijn er om gebroken te worden?:P Nee dat klopt niet.



    Anyway, waarschijnlijk knijpen ze bij Microsoft even een oogje dicht om te concurreren tegen de PSN-games. Geen slechte zaak dus.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren