1. Metal Gear Solid: The Twin Snakes (NGC)

Metal Gear Solid: The Twin Snakes (NGC)

Tegen al mijn principes in heb ik Metal Gear opgepakt en hem in mijn lunchbox gestopt. Het is even wennen, want normaal probeer ik mijn tegenstanders op de gruwelijkste manier over de kling te jagen, maar nu moet ik er langs sluipen. Bij mijn eerste vijanden vroeg in het spel moest ik mij vermannen en mijn billen inknijpen, om ze niet de nek rustig om te draaien. Ik heb gewoon volgens het boekje Metal Gears gespeeld, geen kills, gewoon ‘’clean’’ doorlopen. Sluip dus niet langs mijn recensie heen maar confronteer hem!

Voor mensen die netzo als ik zijn* en niks weten van Metal Gear TT, hier even een uitleg. Metal Gear TT is een spionage spel gebaseerd op het eerste deel die op de Playstation 1 zijn debuut maakte. Een spionage spel houdt dus in dat je probeert je missie af te sluiten zonder enig teken van jouw leven. Kortom de gameplay berust dus op het in de gaten houden van je vijanden en ze ontwijken. Dit zorgt ervoor dat je een onverklaarbare spanning over je heen krijgt, van een opgejaagd ‘’wild’’ dier. Je nekharen gaan werkelijk overeind staan als een bewaker je ontdekt en het alarm aanzet.

Maar Metal Gear TT is meer dan alleen een spionage spel. Het werd in het Playstation tijdperk geroemd om zijn geweldige verhaal, en die is ook in deze make-over in al zijn glans aanwezig. Het verhaal weet nog steeds heel erg te boeien en kan zich makkelijk een van de beste en spannendste verhaallijn in de game geschiedenis noemen. De vele plotwendingen en de nieuwe personages die zich gedurende het verhaal zich in een rap tempo zichzelf introduceren is ronduit verbluffend. Ook de vernuften eindbazen zijn nog in perfecte staat en weten mij als speler nog steeds te verbazen.

Een make-over kan geen make-over zijn als er geen dingen vernieuwd waren. Allereerst heeft Silicon Knights de engine aangepakt en een flinke boost gegeven zodat ie niet onderdeed voor zijn gamecube broeders. De cutscenes zijn ook berust op deze engine en komen nog beter uit de verf dan het origineel. Dat is een hele prestatie want de ontwikkelaars van het origineel(KCE Japan o.l.v. Hideo Kojima) zijn maestro’s in cutscenes. Ook heeft de spion Snake een paar nieuwe mogelijkheden gekregen waaronder een eerste persoon perspectief, dit maakt het spel wel makkelijker maar nog steeds zeer pittig!

Maar niet alles in dit spel is vernieuwd, dat is in dit geval de alom bekende gameplay. Die is zeer verouderd en allang ingehaald door genre genoten zoals Sam de Visser. Ook al is het een ‘’espionaged action game’’ dan nog moet de speler ruimschoots worden

voorzien in zijn gruwelijke dood en verderf praktijken als hij/zij daar zin heeft. Maar jammer genoeg krijg je maar de beschikking over een verouderde wurg move en een lauwe pistool. Je hebt geen beschikking om een deur open te maken in stealth manier of een deur tegen een vijand aan slaan. Hierdoor zie je toch dat de ouderdom het spel heeft ingehaald want genre genoten zoals Splinter Cell heeft veel meer opties om een vijand te benaderen of af te maken. Het ergste is dat Silicon Knights geen moeite heeft genomen om het spel helemaal up-to-date te maken. Kortom ze hebben het visueel gezien goed aangepakt maar voor de rest waren ze vrij lui. Dit is erg zonde want veel nieuwe spelers worden afgeschrikt door de verouderde gameplay.

Maar nog erger als het hierboven beschreven nadelen van het spel is het verschil tussen cutscene en de ware game. Je ziet Snake in de filmpjes fantastische dingen uithalen en in het spel is het maar een voorgeprogrammeerde aanval. Niet dat dat erg is, maar het gevecht arsenaal van Snake is wel erg karig, geen mooi combo’s die je in de scènes ziet maar gewoon een klapje met zijn vuist. De bewegingen van Snake zijn ook zo houterig en stroef als een oude dementeerde spion die hij pas is in deel vier en niet in het eerste deel!

*Pioniers die de gruwelijke moorden alias Manhunt 2 als de norm aanvaarden.

Conclusie en beoordeling

None

Kortom de oude slang heeft toch zijn glans verloren, vooral door het slechte werk van Silicon Knights. Ik speelde dit spel voornamelijk uit voor het geweldige verhaal en de geweldige eindbazen. Dus het is voor mij meer een interactieve film dan een ware game en dat is toch heel jammer. Dit komt mede omdat het verschil tussen de game en de scènes gewoonweg te groot is om te aanvaarden, want anno 2004 dat de game uitkwam is er wel meer mogelijk dan toen het origneel uitkwam! Het spel had een veel hogere score gekregen als ik ook stealth gameplay voorgeschoteld krijgt van bijvoorbeeld een Splinter Cell, of gewoon alle moves tot mijn beschikking had van Snake Eater die je meer vrijheid geeft in je doen en laten. Erg jammer dat door de laksheid van Silicon Knights deze remake niet heeft gekregen wat het verdiende.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Eindbazen
  • Visueel
  • Personages
  • Minpunten
  • Gemakzuchtige remake
  • Verouderd door slecht ingrijpen van Silicon Knights

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren