1. FlatOut: Ultimate Carnage (X360)

FlatOut: Ultimate Carnage (X360)

Ronkende motoren, er wordt afgeteld. Ik veeg nog snel het zweet van mijn bovenlip, voordat de race begint. Mijn vingers trillen. Ik trap het gaspedaal tot de vloer in en schiet als een raket vooruit, zo snel dat ik vrijwel meteen met volle kracht tegen de voorganger aanbots. Ik kijk naar links en naar rechts, aan beide kanten ben ik ingesloten. Ik probeer de auto links van mij aan de kant te drukken, maar doordat ik hier op gefixeerd ben vergeet ik te letten op de weg voor me, zodat ik dat gigantische olievat niet zie aankomen... In een wanhoopspoging geef ik een ruk aan het stuur, maar het is al te laat. Met een oorverdovende knal ruk ik het olievat uit de grond. Als een onheilspellende wolk hangt het een tijdje boven mijn auto. In een reflex wijk ik uit naar rechts en injecteer een dosis lachgas in mijn motor. Tot mijn opluchting weet ik het vat net te ontwijken, in tegenstelling tot mijn achterligger. Een gigantische ontploffing vult het scherm en het enige wat boven de oorverdovende knal uitkomt is de schreeuw van de bestuurder die uit de auto wordt gesmeten. Tijd om hier aandacht aan te besteden is er niet, de volgende hindernis dient zich al weer aan. Ik klem mijn stuur nog iets harder in mijn handen en probeer me te richten op de weg die voor me ligt... Een weg waar nog veel meer gevaren op de loer liggen...

Hierboven staat vijftien seconde aan gameplay. Geen trailer, geen introfilmpje, gewoon gameplay. En dat komt aan het begin nogal overweldigend over. F:UC is zonder twijfel de meest destructieve racegame die ik ooit heb gespeeld. En dat is even wennen. Het is hier namelijk niet echt nodig om de bochten aan te snijden, fantastische inhaalmanoeuvres te maken en je tegenstanders met respect te behandelen. In F:UC is het hard tegen hard. In plaats van een clean inhaalmanoeuvre, ben je beter af met langs de tegenstander te rijden en eens lekker je neus in zijn zijkant te planten. Grote kans dat hij hierdoor door één van de ruim zesduizend destructable objects knalt die op en langs elke baan staan.

De destructable objects zijn gevarieerd en zorgen voor een zeer organische race. De baan waar je op rijdt veranderd elke ronde, omdat al deze objecten op de baan blijven liggen en zorgen voor extra obstakels. En deze obstakels willen nog wel eens voor wat problemen zorgen. Zo ligt er soms ineens een vliegtuig op de weg die een tegenstander er de vorige race op heeft gebeukt en daar tegen aanrijden is toch ten zeerste af te raden, want zo'n gevaarte geeft niet echt mee kan ik je vertellen. En ik kan het weten want ik ben er tegen beter weten in toch een aantal keer vol tegenaan geklapt.

Gelukkig wordt de frustratie binnen de perken gehouden. Door alle obstakels naast de weg bots je nogal eens regelmatig tegen iets aan dat nou eens níet kapot gereden kan worden, met als gevolg dat jouw zeer meegaande bestuurder door de voorruit klapt en met regelmaat óf op zijn gezicht door het grind surft, óf tot stilstand komt tegen een boom, of ander massief obstakel. Gelukkig is dit redelijk snel te verhelpen met een druk op de 'Y' knop. Met deze knop wordt je door middel van een 'rollende start' weer op de baan gezet, met de bestuurder weer netjes in de auto. En dat is wel zo handig.

Het gevaar dreigt dat de omgevingen waarin je chaos veroorzaakt allemaal zo erg op elkaar lijken, dat de nieuwigheid er al snel af gaat. Gelukkig heeft BugBear hier ook aan gedacht, door de tracks waar je op rijdt te verdelen in vier categorieën: Platteland, Steden, (leeggelopen) kanalen en de echte Racetracks. Eigenlijk zijn de racetracks de minste, deze zijn niet zo interessant omdat je hier wat meer gedwongen wordt om 'echt' te gaan racen. Er zijn minder uitgesproken mogelijkheden om je tegenstanders eens lekker tegen een schuurtje, of een gebouw aan te duwen. De andere omgevingen staan bol van de mogelijkheden. Elke track is bezaaid met objecten, schortcuts, springschanzen en dergelijke. Hierdoor blijft elke seconde van de race spannend en zul je soms alle zeilen moeten bijzetten om een race tot een goed einde te brengen.

Maar F:UC draait niet alleen maar om het rijden van rondjes. Deze game onderscheidt zich pas echt in de hoeveelheid aan opties. De game kent een gelijkenis met de "Destruction Derby" racegames van een aantal jaren geleden. Zo kun je ook meedoen aan deze Derby's. Het doel van deze derby's is om als laatste over te blijven. Maar gelukkig hebben de makers over de mode goed nagedacht. Zo is het niet mogelijk om alleen maar rondjes te blijven rijden en alle aanslagen te ontlopen en zo eerste te worden. Dit gaat niet om twee verschillende redenen. Als eerste krijg je ook punten voor de schade die je anderen toebrengt. Dit zorgt ervoor dat ook degene die als laatste overblijft, alsnog vierde kan worden omdat degene die eerder om zeep werden geholpen veel meer schade hadden uitgedeeld. Ook loopt er 'Contact Timer' tijdens een Derby race. Deze 45 seconden durende timer zorgt ervoor dat je niet rond kan racen zonder je in de strijd te mengen. Op deze manier blijft iedereen gebrand op geweld!

Een andere optie die voor een hoop plezier zorgt in F:UC zijn de fantastische minigames. Deze draaien geheel om de bestuurder die in je auto zit. De bedoeling is dat je deze bestuurder op allerlei originele manieren helse pijnen bezorgd. Zo kun je met hem hoogspringen, bowlen, voetballen, verspringen, curlen, pokeren enzovoorts. Alle spellen worden echter op dezelfde manier gespeeld. Je begint meestal op een lichte verhoging met je auto. Het eerste gedeelte leg je met de auto af en meestal wordt dit bemoeilijkt door een aantal obstakels (zoals bowlingballen, muren enzovoorts). Als je deze ontweken heb kun je door de "A" knop in te drukken de hoek instellen waarin jouw bestuurder wordt afgeschoten. Uiteraard is deze hoek bij elk spel anders. De minigames zijn zeker leuk en deze minigames zijn ook als enige gedeelte van het spel met meerdere spelers te spelen en dit zorgt voor de nodige meligheid. De races en de derby's zijn helaas niet met meerdere spelers te spelen (op één console dan, via Xbox Live is het een ander verhaal).

Maar ik heb het nog niet gehad over het hart van deze game, namelijk 'Flatout Mode'. Dit is een mode waar je begint met gare afgetrapte bakken, en door races, time trials en derby's te winnen langzaam opklimt naar betere auto's en sterkere competitie. Deze mode is leuk, maar niets speciaals. Je volgt geen verhaal, en de enige reden waardoor je verder wilt spelen is het unlocken van nieuwe auto's, banen en upgrades voor je auto's. Voor de rest is de actie hetzelfde als gewoon een losse event, en dat is redelijk teleurstellend.

Conclusie en beoordeling

None

Al met al is F:UC toch een heel compleet pakket te worden met gigantisch veel opties en een grote replaywaarde. De enige nadelen zijn het ontbreken van split screen mogelijkheden en de matige 'Flatout Mode', hier had veel meer van gemaakt kunnen worden. De graphics zijn mooi, alles loopt perfect op een stabiele framerate (let op die fantastische watereffecten!) en ook met 12 auto's en een hoop destructie in beeld is er niets aan te merken op de snelheid van de game, die er sowieso al niet om liegt. Een game die je blind kunt gaan halen!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Alles kan kapot
  • Spanning en sensatie
  • Minpunten
  • Flatout mode valt tegen
  • Geen splitscreen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heb de demo gespeeld van de eerste en ik moet eerlijk zeggen: Kut, niks aan(voor mij dan)

  • Ik weet nu al dat ik hem ga kopen!

  • oke dan

  • Ik moet de eerste nog ontvangen, wel mooi dat het bevestigt is

  • Heb de demo gespeeld van de eerste en ik moet eerlijk zeggen: Kut, niks aan(voor mij dan)



    De demo zegt eigenlijk heel weinig over het 'echte' spel ;)

    Ik had de demo ook gespeeld en vond er ook niet zoveel aan.

    Maar ik had hem toch gehaald (Was 30 euro, en Insidegamer gaf een 10-)

    En het stelt me echt niet teleur. Integendeel:

    Ik heb hem alweer bijna 3 keer uitgespeeld.

    Álles aan dit spel is uniek, het is gewoon een fantastisch spel!






  • Bioshock is een meestwerk, kan niet wachten op het vervolg.

  • PC it is :)

  • Er is nog niet gesproken over een mogelijke releasedatum, en of al deze versies tegelijkertijd op de markt komen.



    BioShock 2 komt in het vierde kwartaal van 2009 uit

  • eerst bioshock 1 kopen maar door mijn strakke planning met games ^^ zal dat volgend jaar worden

  • Ik wil weten wanneer deze uitkomt…

  • mooie game

  • BioShock <3

  • bevestigd*

  • Great! :D

  • @ RidleyNL

    Slordig idd. Heb het aangepast.

  • ik vond 1 al niet zo veel aan, deze ga ik denk ik ook niet kopen

  • ik heb de demo ook gespeeld, toen vond ik het niet zoveel…

    maar als iedereen het zoo geweldig vind?..

    als je niet van die 'horror actie' houdt is het dan toch nog vet?

  • Gruwelijk!

  • Hmm toch een exclusive die multiplatform gaat

  • Hmm toch een exclusive die multiplatform gaat

    Het is geen exclusive. Het eerste deel is ook voor alle drie de platforms uitgegeven.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren