1. Shadowrun (X360)

Shadowrun (X360)

Als er in je hoofd een belletje gaat rinkelen wanneer het woord 'Shadowrun' de kop opsteekt, dan is de kans groot dat je in de vorige eeuw één van FASA Studios’ taarten hebt geproefd. De game was één van de betere, verkrijgbare, Role Playing Games, maar werd helaas door de media compleet genegeerd. Nadat de studio bekend had gemaakt het spel opnieuw uit te brengen, maar dan in de vorm van een First Person Shooter, kregen de ontwikkelaars gelijk een steen naar het hoofd toegeworpen. Geruchten staken gelijk de kop op of die stenen nou wél of niet verdiend waren.

Eén van de redenen waarom de media al gelijk sceptisch waren na de aankondiging, was dat de uitgever Microsoft in een persbericht bekend had gemaakt dat de game een OMFPS* (Only Multiplayer First Person Shooter) zou worden. Hierop is de game dan ook op gefocust, er zijn echter ook een paar offline trainingen te vinden om je wat wijselijker te maken.

Het is naar mijn mening een vereiste om deze trainingen intensief te volgen alvorens je begint met de online gevechten. Vooral omdat Shadowrun geen standaard game blijkt te zijn. Allereerst kent de game overeenkomsten met Counter-Strike (Source): zelfde speelwijze (motoriek van spelers, het concept etc) en een soortgelijk stijltje (structuur van maps, animaties van spelers etc). Dit gegeven maakt de game natuurlijk niet speciaal of bijzonder. Hetgeen wat in de game wél een prominente plaats neemt, zijn de technische en magische snufjes, de (on)menselijke rassen en de mogelijkheid om tegen PC én Xbox 360-gebruikers te spelen. Dat laatstgenoemde vind ik echter niet belangwekkend, dit zegt trouwens niets over het feit dat het gewoon foutloos in elkaar zit.

Het eerstgenoemde uit de opsomming is vrijwel hét ideaalbeeld van Shadowrun. Magie gebruiken en dit combineren met technologie is naar mijn weten niet eerder voorgekomen. Zo zal je genezende bomen kunnen planten, door muren heen kunnen teleporten, teamspelers kunnen terugbrengen uit de dood en als het ware kunnen 'vliegen'. Dit en nog een flink aantal andere snufjes zorgen voor een frisse wind in het genre.

Het mooie is dan ook dat deze taferelen het krappe arsenaal aan wapens overschaduwen. De ontwikkelaars hebben dan ook duidelijk de nadruk gelegd op de magie zelf, in plaats van hun interesse in het wapendepot te leggen. Zo heb je een shotgun, een machinegeweer, een sniperwapen en een bazooka. Niets onverwachts dus, maar wel wapens die zich al eerder in de game-industrie hebben bewezen.

De magische snufjes zorgen dus voor de nodige afwisseling, maar ook het aantal beschikbare rassen verhoogt de variëteit. Zoals vermeld heb je verschillende bevolkingsgroepen, waarvan één menselijk is. Dit is dan ook het meest centrale ras, aangezien ze niets noemenswaardigs in huis hebben. Daar tegenover staan de Elfen, die de mogelijkheid hebben om hun gezondheid te regeneren, maar tegelijkertijd het meeste schade oplopen. De Trollen zijn feitelijk fysiek het sterkste ras, maar zijn daardoor dan ook erg traag. Het laatste ras kan magie van zowel de omgeving als de vijanden absorberen, Dwergen worden dan ook in Shadowrun 'dieven' genoemd.

Helaas treden de maps en de verschillende modi niet in hetzelfde voetspoor als de innovatieve vernieuwingen. Zo is om te beginnen het aantal maps karig te noemen, voor een multiplayer only titel verwacht je een hoop content, maar het mag in deze game niet baten. Evenals de verschillende modi, die trouwens verre van interessant zijn, hebben geen bijzonder hoog aantal (slechts drie). Tel daar het missen van een onderhoudende leaderboard en statistieken erbij op, en je hebt in feite te maken met een inhoudelijk slechte game.

Met nadruk op 'inhoud', want Shadowrun is wat de kwaliteit betreft een best goede game. Helaas heeft FASA Studios duidelijk te weinig kaas gegeten van de grafische ontwikkeling. Het spel is al voorzien van een aparte stijl, en ik denk dat juist mede hierdoor niet de grafische kracht ten volste wordt benut. Shadowrun is dan ook, ondanks tal van particle effects, een game die ook op de Xbox of PlayStation 2 had kunnen draaien.

* Zelfbedacht genre

Conclusie en beoordeling

None

De media had naar mijn mening beter kersen kunnen gooien in plaats van stenen. Het is namelijk totaal geen slechte game, maar weet daarentegen ook niet genoeg te overtuigen. Zo is het inhoudelijk werkelijk beroerd en is het visueel geen hoogstaande game. De game is dan echter wel leuk, snel en goed gebalanceerd, waardoor de wind lekker fris blijft. Shadowrun is dan ook volkomen een aanrader voor mensen die van Counter Strike (Source)-achtige spellen houden.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Goed uitgebalanceerde gameplay
  • Rassen en magie zorgen voor de nodige afwisseling
  • Minpunten
  • Inhoudelijk niet je geld waard
  • Geen statistieken/leaderboards
  • Grafisch ondermaats

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • is dit niet dat spel met alleen maar bovenaanzicht? .. kutspel! van mij mag de ps3 negeren.

  • @ Zinio



    Kerel, ga je nog meer commentaar geven?, overal waar ik kijk sta jij wel met dit soort reacties.

    Zoiets heet een RTS en als je een genre niet uit kan staan, hou het voor je.



    Verder is dit egt een lekkere game.

    Beter dan Kane's Wrath.





  • AH man wat een trieste bakke zooi.

    Grootschallige omkoping van Microsoft.



    Had er toch wel opgehoopt.

    Altijd goed die C&C series.



  • :')

  • ik vind de maker's zo wie zo lui ze stomen die game nog niet eens klaar voor een 64bit os

  • @Zinio



    :')

  • dang, RTS is wel leuk, en nu nog langer w8en, maar ik heb SR2 dus ik hoef niet te klagen :)

  • Hmm ik vind zoiets toch op de pc thuishoren eerlijk gezegd

  • Ach ja begrijpelijk men heeft gewoon meer geld neer geteld zodat ie een 360 exclusief wordt.

  • @ goreblaster



    ga jij nou vertellen wat Ik moet doen.??



    Ik kan tog net zo goed tegen jou zeggen dat jij het voor je moet houden dat jij het een lekkere game vind! wat een gekkehuis is dit zeg.



  • dit soort spellen speel je toch op de pc

  • mooi

  • @ Zinio



    Helemaal gelijk, dit is toch van den zotte! Maar ff serieus, je weet toch dat je de mensen kwetst die RTS-games wel leuk vinden. Daarom kun je je mening beter voor je houden ;)



    OT: Het interesseert me niet meer zoveel met wat voor smoezen ze nu weer aankomen. Zolang ik mijn PC heb, kan ik de game toch wel spelen.



  • @zinio

    mond dicht, goreblaster heeft gelijk. En alleen al omdat je de game beschrijft als een game met 'alleen bovenaanzicht' geeft aan dat je nog nooit een red alert hebt gespeeld en dan moet je ook niet praten.

  • Ik vind het toch nog steeds echt een spel voor de PC. Ik heb een keer RA gespeeld op een console (ok, dat was dan wel de nintendo 64), maar ik blijf erbij dat het echt een spel voor de PC.

  • Vet!

    Maar eens kijkens wat ze er van gemaakt hebben :)

    Speel m iig gewoon lkkr op me pc'tje, komen al genoeg games voor me xdoosje ^^

  • Achja, een snelle port maken vanaf pc naar 360 is gewoon makkelijk. Zo'n game hoort sowieso niet thuis op de consoles. Wel gek dat ze al die inkomsten willen mislopen van de ps3..

  • Dit is heel jammer dat ontikkelaars zo gaan denken.

    Tegenwoordig zijn ontikkelaars lui om meer tijd in een PS3-versie te steken, omdat de ontikkelkosten omhoog loopt. De Xbox 360 is lekker makkelijk te poorten en daar verdienen we lekker geld mee en daarvoor hoeven wij weinig te doen.

  • @ iedereen die denkt dat Microsoft weer geld heeft neergelegd… :')



    @ mensen die niet snappen dat er voor zo'n spel bar weinig te halen valt op een platform die toch al niet zo'n enorme userbase heeft en dan nog de ontwikkelkosten flink omhoog drijft…



    Het lijkt me alleen maar logisch dat ze 'm eerst uitbrengen op de platforms met de meeste potentie tot veel verkopen. Sowieso moeten ze nog maar zien hoe goed een RTS nog verkoopt op een console. Ik weet niet hoe C&C het deed, maar die heeft volgens mij ook geen miljoenen verkocht.



  • nouja mischien is er dan nog hoop :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren