1. S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (PC)

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (PC)

S.T.A.L.K.E.R Shadow of Chernobyl

Ongeslepen Diamant

STALKER is iets aparts, iets dat nog nooit is gedaan. Het heeft bepaalde eigenschappen van een gewone game, en wat dingen die nog nooit gedaan zijn in de gamewereld. Het combineert een shooter met een RPG. Je hebt free-roaming, quests, en een inventory systeem. Je moet eten, drinken, en je health in de gaten houden. Aan de andere kant heb je een groot arsenaal aan wapens, verschillende munitietypes en een first-person perspectief. Denk aan Oblivion, zonder levelling en stats, met vuurwapens.

Het is een zeer ambitieuze game, die hoge standaarden stelt aan de shooters en RPG's die er op zullen volgen. Maar daar ligt misschien ook wel het probleem. STALKER probeert erg veel nieuwe concepten in een keer door te voeren, en dat heeft geleid tot wat problemen. De mensen die dat soort problemen kunnen vergeven, en ervan houden om een titel met potentie en nieuwe ideeën te spelen, moeten vooral verder lezen...

Verhaal

Het verhaal van STALKER is net zo apart als de game zelf. Er zitten wat clichés in, maar het is absoluut niet weer het typische "save-the-world-they've-got-nukes" verhaal. De speler weet eigenlijk niets van de hoofdpersoon. Je zat op een zogenaamde "Death-truck", een vrachtwagen die lijken wegvoert uit de "Zone". Deze truck werd van de weg geblazen door een "anomaly", een soort radioactief krachtveld. Andere Stalkers die de vrachtwagen de volgende dag plunderden, vinden je daar als enige overlevende. Ze nemen je mee naar een man die je op gang helpt. Je naam is volgens hem "The Marked One". Op je PDA staat maar een ding; "Kill Strelok". Je moet dus een persoon genaamd Strelok vinden, en dat is je main quest. Langzamerhand leer je meer over Strelok en "The Zone", het niemandsland waar de straling gevaarlijk hoge maten aanneemt. Maar, je bent ook een Stalker. Stalkers zijn mensen die de Zone ingaan om dure, en zeldzame voorwerpen te vinden en te verkopen. Het verhaal is ijzersterk, en erg creatief bedacht. Het enige wat ik er op tegen heb, is dat er opvallend weinig plot-twists zijn. Het verhaal is dus behoorlijk recht-toe-recht-aan.

Sfeer

Stel je voor dat je rondloopt in een soort warenhuis. Er is niemand, totaal geen geluid. Zelfs de vogels zingen niet. Alleen de bomen ritselen zo af en toe, in de radioactieve wind die door het stille niemandsland waait. Je hebt nog een Ak-47 in je handen, maar je ammunitie is schaars, 2 magazijnen. Je flashlight maakt net genoeg licht om voor je te zien, en werpt enge schaduwen over de muren. Het dichstbijzijnde kamp is 5 km terug, dus je staat er alleen voor. De straling begint aan te zwellen, wanneer je verder de kelder in loopt. Plotseling hoor je iets, een soort laag gegrom. Je bent niet alleen, dus je laad je Ak-47 toch maar. Opeens werpt je lamp een vreemde schaduw op de muur.

Een van de sterkste punten van STALKER is de sfeer. Er hangt een sombere, verlaten en dreigende sfeer in de hele game. In de kampen van de Duty factie voel je je veilig, in "The Zone" is het af en toe doodeng. Je krijgt echt het gevoel dat je rondloopt in een stralingszone, waar al het leven weggezogen is, met uitzondering van de mutanten. De sfeer is dus helemaal perfect.

Grafisch

Sommige reviewers vinden dat STALKER lelijk is. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. STALKER is geen next-gen game, maar als je in een gebouw zit, en je zet je flashlight aan, wordt duidelijk dat STALKER de beste dynamic lightning heeft die ooit is vertoont. Alsof je naar een film kijkt. Animaties zouden iets meer werk kunnen gebruiken, maar zijn niet slecht. De omgevingen zijn meesterlijk gemaakt, en alle textures zijn van de hoogste resolutie die ik ooit heb gezien.

Wat daar helaas tegenover staat, is dat STALKER niet geoptimaliseerd is. Voor de graphics die de game heeft zijn de systeemeisen veel te hoog. Ik heb hem gespeeld op een AMD X2 @ 2,8Ghz per core, 8800GTS 640MB en 2Gb geheugen, en ik krijg framerates van 20-50. Voor leken; je hebt een heel erg goede PC nodig om STALKER enigzins te kunnen spelen met alles op High.

Geluid

Heel erg goed. Bijna alles is goed aan het geluid. De voiceacting is soms wat overdreven, maar dat draagt bij aan de sfeer. De wapens klinken echt alsof je wat zeer dodelijks in je handen hebt, en de geluiden van de omgeving zijn ook erg goed gedaan. De mutanten klinken allemaal angstaanjagend, in het bijzonder de Snork. De Geigerteller die als een idioot begint te tikken behoort nu tot een van mijn meest angstaanjagende geluiden ooit. Niet een slecht woord hierover.

Gameplay

STALKER is moeilijk. Zeker in het begin. Het afvuren van wapens is realistisch, en het feit dat je je sights op het hoofd van een vijand hebt, betekent maar in 1 van de 3 gevallen een kill. Je zult veel moeten saven en opnieuw proberen in het begin, maar als je er eenmaal goed in zit, kom je er niet meer uit. Over het algemeen is STALKER dus erg realistisch en moeilijk, maar het went. Na een tijdje zul je je helemaal thuisvoelen in de game, je moet alleen wel het geduld en de wil moeten hebben. Het schaad wel dat er geen tutorial of iets dergelijks is. Je zult alles moeten leren door de handleiding te lezen, of door het te doen ingame. Ik kwam er bijvoorbeeld gisteren pas achter hoe ik moest switchen van fire-modus, terwijl ik de game al 5/6 maand speel.

Ook interessant is de AI van de mensen en de dieren/mutanten. Deze is zeer goed en vooral dynamisch. Mensen zoeken dekking in een vuurgevecht, komen tevoorschijn wanneer je moet herladen, en vuren soms ongericht. De mutanten hebben een soort eigen patroon. Ze hebben eigen behoeften, en zullen elkaar dan ook aanvallen voor voedsel. Sommigen komen alleen 's nachts tevoorschijn, sommigen alleen overdag. Dit zorgt voor een constante wisseling in speelwijze. Als het donker word, weet je dat je moet gaan oppassen omdat de Bloodsuckers wakker worden. Overdag zijn er veel meer anomalies actief. Dit zorgt voor variatie, en dat is erg verfrissend.

Multiplayer

Mulitplayer is er nauwelijks in STALKER. Het is duidelijk dat de focus op de singleplayer ligt. Er is een standaard Deathmatch en TeamDeathmatch, en het word wel gespeeld op het net. Alles is hier standaard, er zijn geen speciale dingen toegevoegd, of vernieuwingen gemaakt. Gewoon een shooter met de wapens uit de SP.

Niets is perfect

Helaas is STALKER niet de perfecte game.

In ontwikkeling is er erg veel gewisseld van uitgever, de releasedatum is uitgesteld, en de studio GSC die de game maakt is onder druk komen staan. Dit is een vrij nieuwe studio met een klein budget, en ze zagen het aantal enthousiaste volgers afnemen. Toen ze dan uiteindelijk benaderd werden door THQ, hebben ze game dan ook snel in paniek afgemaakt. Hier zijn wat fouten gemaakt. Het mapsysteem is onhandig, je hebt maar van een paar plaatsen een aanduiding op de kaart. Quests worden niet duidelijk aangegeven, en zijn soms al afgelopen voordat je erachter kan komen waar ze zijn. Soms krijg je een radio-oproep om een kamp te verdedigen. Je zoekt een halfuur naar dat kamp, en besluit gewoon verder te gaan. Later kom je toevallig langs een huis met 5 dode Stalkers erin. Het zijn allemaal kleine puntjes die het laten lijken alsof de game niet volledig af was. Dat is erg jammer, want STALKER is in zijn kern echt een zeer goede game.

Noot; alle screenshots van http://www.stalker-game.com en IGN.com

Conclusie en beoordeling

None

S.T.A.L.K.E.R is een ongeslepen diamant. Het potentieel is er, want de sfeer en de gameplay zijn briljant gedaan, en de game maakt een nieuw genre met een apart design. S.T.A.L.K.E.R is een ervaring die je nog nooit hebt meegemaakt, die helaas geplaagd word door een paar dingen die gewoon anders moeten, en wat kleine bugs.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Uitgebreid
  • Grafisch mooi
  • Goed verhaal
  • Minpunten
  • Soms rare designkeuzes
  • Paar bugs
  • De afwezigheid van een degelijke MP kan mensen storen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk extra'tje

  • Wel raar, aangezien dit een oorlogsgame. Maar ja het is maar een extra.

  • Beetje misplaatst als je t mij vraagt..

  • Als of ik hier op zit te wachten…

  • Halloween…… :D

  • Het staat hier raar uitgelegd.



    Op andere site stond het meer zo:



    Dat je met paar spelers in mansion zit en dat er steeds hordes zombie's op je af komen. Je kunt ze tegen houden door deuren te barracideren e tc. en dan natuurlyk te vermoorden.



  • Ik weet niet wat ik hiervan moet denken :P Lijkt me vette extra, maar het spel heeft een WW2 setting? Hmmmm…

  • zombies in GTA IV? Ben denk ik even vergeten waar ik die gezien moet hebben..



    lijkt me zowieso een slechte optie voor COD. Past er totaal niet bij.

  • Jammer vind hetn niet echt passen in CoD.

  • Ach, we zullen zien of het een uurtje gameplay toevoegd, toch?

  • uhm oke :S

    vind het dom dat ze het erin doen….

    wel geinig dat wel

  • Het moet niet gekker worden, straks wordt me nog verteld dat er in RE5 zombies zitten :-S

  • je ken beter wat filmpjes checken voor je oordeelt dat het niks is ,want heb er paar gezien en het ziet er uit als dikke Funnnn ;)

  • Ja ik vind het er niet echt bij horen, alleen na een filmpje gezien te hebben lijkt dit me wel echt dikke fun!



    Hmmmm.. dilemma?

  • w00t hoe geweldig is dit nieuws

  • haha altijd grappig die extra's

  • Hier een filmpje van die zombies!









    http://www.gametrailers.com/player/42004.html




  • leuk hoor!

  • ruimte over op de blueray zeker..

  • Eigenlijk gestolen van Medal of Honor Underground waar de laatste missie alleen maar bestond uit honden die je kapot moest knallen. Maar ach, een extraatje.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren