1. Mario & Luigi: Partners in Time (NDS)

Mario & Luigi: Partners in Time (NDS)

Lang, lang geleden was er een planeet ver weg hiervandaan. De planeet was donker en kreeg alleen licht van de sterren die rondom de planeet stonden. De bewoners van de planeet waren nogal griezelig. Hun hele leven lang keken ze alleen maar de ruimte in. Het klinkt misschien vreemd maar ze waren naar iets opzoek. Ze zochten een planeet. Niet zomaar een planeet, maar eentje waar ze op konden leven en waar ze hun huis van konden maken. Uiteindelijk hadden ze hun oog laten vallen op een wereld dat omgeven was van prachtige kleuren en waar vrede was…. Mushroom Kingdom!

Ondertussen heeft de beroemde Professor E. Gadd een tijdmachine gemaakt. De machine krijgt zijn energie van de Cobalt Star. Princess Peach kreeg de eer om allereerste ruimte reis te mogen deelnemen. Haar bestemming was het Mushroom Kingdom in het verleden. Hoewel er een kleine kans bestond dat er iets met de Prinses zou gebeuren was Toadsworth toch niet zo zeker van deze reis vol verwachtingen.

Wanneer de tijdmachine terug komt blijkt hij zwaar beschadigd te zijn. Wanneer iedereen de Prinses verwelkomd gaan de deuren open. Echter komt Princess Peach niet uit de tijdmachine maar een groot, groen monster. Bovendien is de Prinses spoorloos. Vlak daarna ontstaat er in de tuin een mysterieus gat. Het blijkt geen gewoon gat te zijn maar een tijdgat. Dit gat is een doorgang naar het verleden. Het gat is ontstaan door de tijdmachine. Mario en zijn broer Luigi moeten via dit tijdgat terug naar het verleden om zo Princess Peach terug te halen.

Het bijzondere van het spel is dat het voor de meeste tijd afspeelt in het verleden. Dit betekent dat ze onder andere een jongere versie van Bowser tegenkomen, maar ook van zichzelf en van alle andere bekende Mario figuren. In het begin is het eigenlijk wel raar want hoe kun je nu een jongere versie van jezelf tegenkomen? Heeft dit bovendien geen gevolgen voor de toekomst? Kan de toekomst daardoor niet dramatisch veranderen? Nintendo heeft zich hierin niet zo verdiept en het idee went al snel.

Langzamerhand begin je steeds meer te begrijpen wat voor invloed de Shroobs op de planeet hebben. Het doel van het spel is: het bevrijden van Princess Peach van de Shroobs en er op de een of andere manier ervoor zorgen dat ze het de planeet verlaten. Natuurlijk heb je je er handen vol aan. Het gevolg is dat je verschillende werelden bezoekt om zo alle Cobalt stukken te verzamelen. Daarna heb je toegang tot het kasteel van Mushroom Kingdom in het verleden. Deze was in het begin van het spel overgenomen door de Shroobs.

In vergelijking met vorige deel is dat je nu niet me twee personages speelt maar vier. Dit zorgt voor leuke elementen omdat de speelwerelden uit puzzels bestaan. Deze moet je met behulp van het viertal uiteraard oplossen. Baby Mario en Baby Luigi worden gedragen door de oudere Mario en Luigi. Ook kan je het viertal splitsen door de baby’s te scheiden van de ouderen. Op die manier moet je puzzels oplossen. Een klein, simpel voorbeeldje:

Met het viertal loop je door het kasteel maar je kunt niet verder want er zit een kloof in het pad. De afstand om over de kloof te springen is te groot. In de muur naast de kloof zit een opening. De Baby’s zijn natuurlijk klein en kunnen in een kleine doorgang waar de grote Mario en Luigi niet in kunnen. Vervolgens zetten Baby Mario en Baby Luigi in de ruimte waar de opening naartoe leidt een schakelaar om, waardoor er een brug ontstaat. Vervolgens kun je je avontuur vervolgen. Je kunt natuurlijk verwachten, dat hoe verder je in het verhaal komt hoe moeilijker de puzzels worden. De puzzels worden ook minder eenvoudig door het krijgen van nieuwe vaardigheden. Zo krijgen de Baby’s een hamer om zo een knop te kunnen activeren en Mario en Luigi kunnen zich vervormen tot een bal. Zo moet je combinaties van die vaardigheden uitvoeren om verder te komen. Toch worden de puzzels nooit écht moeilijk dat vind ik eigenlijk wel jammer want dit zorgt ervoor dat je nét te snel door het verhaal gaat.

Dit spel is een rasechte RPG. Dit merk je meteen omdat de gevechten turn-based worden uitgevochten. De standaard aanval is simpelweg een sprong maken op de vijand. Een leuk toegevoegd onderdeel is dat timing heel belangrijk is in een gevecht. Wanneer je op het juiste moment op de juiste knop drukt krijgt de tegenstander meer schade. Op deze manier kan je zelfs een aanval ontwijken. Wanneer Mario bijvoorbeeld aanvalt of moet verdedigen, druk je op het juiste moment op de A-knop. Timing is zelfs zo belangrijk dat het uit kan maken dat je een gevecht wint of verliest. Naast de standaard aanval heb je ook Bros-items. Dit zijn speciale items die je kunt gebruiken in een gevecht. Deze voorwerpen zorgen ervoor dat het vechtsysteem niet snel gaat vervelen. Zo heb je bijvoorbeeld een groen schild. Wanneer die gebruikt moet je op het juiste moment ook weer met het juiste personage op de juiste knop indrukken. Mario en Luigi schoppen achter elkaar tegen het schild waardoor het monster steeds meer schade krijgt. Ook zal de snelheid waarmee je op de knoppen moet indrukken steeds meer toenemen, totdat je te laat reageert of totdat je geen schade meer kan aanrichten. In het begin zal je wat moeten oefenen om de technieken van het gebruiken van Bros-items onder de knie te krijgen. Ook zal elk Bros-items op een verschillende manier gebruikt moeten worden. De ene keer moet je op de juiste knop indrukken de andere keer moet je de juiste knop op het juiste moment loslaten. Oftewel er zit genoeg variatie in de Bros- items. Ook zal je merken dat je niet met elk item goed overweg kan gaan, en heb je al snel een favoriet die erg van pas zal komen tegen bazen.

De monsters waar je tegen vecht, hebben een speciale beweging waardoor jij kunt weten wie jou gaan aanvallen. Misschien klinkt het raar maar elk monster maakt op een bepaalde manier duidelijk wie hij gaat aanvallen. Natuurlijk laat hij niet op een eenvoudige manier zijn zwakte zien, maar als je goed de bewegingen bestudeerd kun je zijn zwakte ontdekken. Om het even wat duidelijker te maken heb ik een klein voorbeeldje: Samen met Mario en Luigi vecht je tegen een spookje. Het spookje valt je aan door gewoon tegen je aan te vliegen. Dit lijkt misschien eenvoudig te ontwijken maar vlak voordat hij kiest wie hij aanvalt kloont hij zichzelf en vliegt elk spookje tegen Mario of Luigi aan. Degene die wordt geraakt door het “kloon” spookje krijgt geen schade en degene die wordt geraakt door het echte spookje krijgt wel schade. Nadat je op deze manier een aantal keren bent aangevallen valt er als het goed is wat op. Vlak voordat het spookje zichzelf kloont, wijst hij iemand aan. Diegene die hij aanwijst zal geraakt worden door het echte spookje. Dus wanneer het spookje Luigi aanwijst hoef je alleen op het juiste moment op de B-knop drukken. Vervolgens kan je deze techniek altijd gebruiken als je tegen een spookje moet vechten. Natuurlijk zijn er een heleboel monsters waar je moet tegen vechten met een heleboel bazen die allemaal op een bepaalde manier laten zien wie ze gaan aanvallen. Het ene monster geeft een knipoog en de ander tilt zijn voet in de richting naar wie hij gaat aanvallen. Dit element zorgt ervoor dat de levensduur flink verlengd wordt en is bovendien ook leuk om te doen. Want zeg nou zelf wie wil nu niet de tegenstander een stapje voor zijn? Ook vind ik dit hele idee gewoon geweldig. Het zorgt ervoor dat de gevechten niet saai worden of dat je je snel gaat vervelen. Van mij mag dit element in elke RPG komen.

Tenslotte wil ik nog wat vertellen over de humor. Zelf vond ik de humor heel goed. Dat komt niet omdat ze van die leuke grappen maken of een komische opmerking maken over een gebeurtenis. Sterker nog in de hele game wordt amper een woord gezegd door de loodgieters. Wat juist een glimlach op je gezicht tovert is de duidelijke en overdreven uitdrukkingen op het gezicht. Wanneer iemand gaat huilen, doen ze echt hun handen bij de ogen en komen er echt liters water uit hun ogen. Dit lijkt misschien niet zo grappig als het lijkt, maar het is heel goed uitgewerkt.

Conclusie en beoordeling

None

Wanneer Mario en Luigi een avontuur beleven in het heden of in het verleden, altijd zullen ze princess bevrijden van "de bad guys". Net zoals altijd gaat niet zonder slag of stoot: vijanden moeten verslagen worden, puzzels moeten opgelost worden. Bovendien worden ze nu wel lastiggevallen door wel een heel vreemd buitenaards volkje. Zullen ze deze keer de moed opgeven omdat ze in de minderheid zijn? Of gaan ze door en vinden ze een weg om de Princess te bevrijden? De tijd zal het leren!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • shroobs
  • timeholes
  • puzzels
  • vaardigheden
  • timing
  • bros-items
  • elke vijand heeft zijn zwakte
  • humor
  • Minpunten
  • puzzels zijn te eenvoudig
  • niet iedereen kan de humor waarderen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren