1. Half-Life 2 (PC)

Half-Life 2 (PC)

Ik zit in de trein, ik heb geen idee hoe ik daar kom en ik weet al helemaal niet waar ik naartoe ga. De mensen om me heen kijken nogal angstig en in hun gezichten bespeur ik dat zij ook niet helemaal precies weten waar de trip heen gaat. Het laatste wat ik me herinnerde voordat ik in de trein belandde was een gezicht. Een gezicht van een nogal bleekjes uitziende man, die mij wat vertelde. Alles lijkt zo vaag. Eindelijk stopt de trein en stap ik uit.

Die ik-persoon uit de inleiding was een man genaamd Gordon Freeman. Deze man komt, na uit de trein te zijn gestapt, in een vreemde stad terecht. Overal hangt propaganda en nergens in de stad voelt Mr. Freeman zich veilig. Dit is ook precies het gevoel van de speler als hij zich midden in deze stad, City 17 genaamd, bevind. Overal kom je soldaten tegen die zomaar ongewapende burgers oppakken en de angst dat je zelf opgepakt wordt, is erg sterk aanwezig. Zoals je misschien al kan raden na het lezen van dit stukje, is de sfeer erg groot in deze game. Die is niet overal precies hetzelfde, waar je in de stadsmissies een beetje opgejaagd gevoel hebt, heb je in een ander gebied weer een angstgevoel en voel je je wederom nergens veilig. Deze variatie is erg goed gedaan en zorgt ervoor dat je nooit het gevoel krijgt dat je iets al eens hebt meegemaakt. Het leuke is dat de sfeer blijft. Dit komt door het feit dat de game ongelofelijk soepel voortvloeit. Je zult namelijk in de hele game geen enkele cutscene tegenkomen.

De sfeer is echter niet het eerste wat in je gedachten opkomt als je het spel speelt. Deze eer is namelijk al aan het verhaal toegedeeld. Het is namelijk niet alleen toeval dat Gordon Freeman in die trein belandde. Al snel moet de goede man de bevolking van City 17 redden van de fascistische Combine die over City 17 en de wereld heersen. Dit ras van aliens heeft namelijk de mensheid onderdrukt en jij komt precies op het juiste moment om deze leiders omver te werpen. Omdat het verhaal niet al te veel plotwendingen bevat,valt het een beetje vaal uit tegenover de rest van de game. Het is en blijft echter nog steeds een goed verhaal. Een factor die daar aan meehelpt, is de geweldige karakterontwikkeling die Valve in het spel heeft gestopt. Alle karakters zijn geweldig vormgegeven en uitgediept. Als je goed oplet tijdens het spel zul je veel te weten komen over de karakters en hun verleden en zo zul je spelenderwijs ook heuse gevoelens opbouwen voor karakters. Je leeft echt met ze mee.

Een factor die zorgt voor de geweldige karakterontwikkeling is zonder twijfel de voice-acting. De stemacteurs zijn voor mijn gevoel fantastische keuzes geweest en alle karakters spreken met veel emotie in hun stem. De voice-acting is echter niet het enige geluid wat van hoog niveau is. De achtergrondmuziek kan zeker tot één van de beste ooit worden benoemd en zou helemaal niet ongepast zijn in een film of iets dergelijks. De soundtrack bestaat vooral uit techno-achtige muziek, maar heel vaak zul je deze muziek niet horen. De makers zijn namelijk heel slim omgeschoten met de muziek in de game. Meestal is alles gewoon stil, waardoor de eerder genoemde sfeer hoog wordt en zodra er dan een enorm gevecht begint, start de muziek in alle glorie. Hierdoor krijg je het gevoel alsof je direct in een film bent neergeploft. Als de voice-acting en de muziek van zo’n hoog niveau is, zou het haast ondenkbaar zijn dat de geluidseffecten slecht zouden zijn. Dit is dan ook gelukkig niet het geval. Vooral de geluidseffecten bij de Combine soldaten zijn prachtig uitgewerkt. Als je een hele groep soldaten dood, hoor je de commandant schreeuwen om versterkingen door de intercom en bij de agenten hoor je een hoge piep van een intercom die uitslaat. Niet alle geluidseffecten zijn echter even sterk, de geweren klinken namelijk lang niet altijd even goed. Dit is echter geen grote stoorzender tijdens het spelen.

De graphics van Half-Life 2 zijn van hetzelfde hoge niveau als het geluid. De game draait op de Source Engine die zelf door Valve in elkaar is geknutseld en je kunt zien dat Valve daar geen haastklus van heeft gemaakt. De graphics zijn namelijk zeer mooi. Zelfs nu, anno 2007, stond ik verbaast over hoe realistisch en gedetailleerd alles in beeld was gebracht en dat voor 2004. De omgevingen zijn een lust voor het oog en de karakters zien er allemaal geweldig uit. De Source Engine doet vooral zijn ding op het gebied van gezichtsanimaties. De gezichten reageren namelijk precies zoals echte mensen dat zouden doen. Als de karakters boos zijn, verschijnen er rimpels en krijgen hun gezichten een boze uitdrukking. Als ze vrolijk zijn, verschijnt er een lach op hun gezicht, et cetera. Waar de game ook zijn innerlijke pracht laat zien, dat is op het gebied van physics. Deze ogen namelijk enorm realistisch en mensen vallen en reageren op voorwerpen zoals het hoort.

Nu we het toch over de physics hebben, kan ik het niet laten om het wapen te noemen wat de gameplay een enorme boost geeft. De makers hebben namelijk de zogenaamde Gravity Gun in het spel gestopt. Met dit geweer kan je de wetten van de zwaartekracht doorbreken, zware dingen oppakken en die dingen laten vliegen. Het is natuurlijk dolle pret om met de Gravity Gun een cirkelzaag op te pakken en er een zombie mee te doorklieven, maar het heeft ook zo zijn praktische doeleinden. De Gravity Gun zal je namelijk voor het zeker niet geringe aantal puzzels moeten gebruiken. Meestal is het redelijk simpel, gebruik het geweer om dingen te verplaatsen en daarmee een doorgang te creëren, maar er zijn ook op sommige momenten redelijk lastige opgaven. Het wordt echter nooit al te moeilijk en dat is maar goed ook, de game is namelijk een actieshooter en geen adventure.

Dan komen we op een punt dat bij vele shooters tegenwoordig een groot probleem is, namelijk de AI. Ik had in eerste instantie totaal geen grote verwachtingen van de intelligentie van de vijanden in deze game. Ik ging er eigenlijk al blindelings vanuit dat de AI slecht was. Gelukkig werd ik prettig verrast, deze was namelijk best goed. Jouw vijanden lopen niet gewoon bij spervuur in het rond en zullen niet wat loos op je schieten. De vijanden zoeken namelijk ook echt dekking en hun schoten komen hard aan als je niet oppast. Ook als je bij sommige missies een team krijgt om je te volgen, zullen ze je bevelen echt opvolgen en niet voor jouw gezichtsveld lopen. Later in de game, als de vijanden in groepen komen, zul je het nog moeilijker krijgen, aangezien ze je dan ook proberen te flanken. Dit getuigt van intelligentie van de tegenstanders en ik juich dat dan ook toe.

Conclusie en beoordeling

Half-Life 2 is een spel van weinig minpunten en de minpunten die het heeft, zijn zo goed als te verwaarlozen. Want wie maakt het nou uit als de geweren soms wat dof klinken of dat het verhaal een beetje in het niet valt. De game is namelijk zo verdomd goed. De karakterontwikkeling is van enorm hoge kwaliteit en daarbij ook meteen het geluid en de graphics. De game bevat een enorm sterke sfeer die maar door een klein aantal games is overtroffen, ook de physics zijn absoluut geweldig en alles reageert daarom ook als in de realiteit. De toevoeging van de Gravity Gun was tevens een erg goede keuze en je vijanden lijken echt na te denken voordat ze je aanvallen. Dit is een game die je gewoon eens in je leven gespeeld moet hebben en is dan ook met een noodvaart in mijn top drie games aller tijden beland.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Toevoeging Gravity Gun
  • Audiovisueel geweldig
  • Goede AI
  • Minpunten
  • Geweren klinken ietwat dof
  • Verhaal iets minder

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • :')

  • lekker boeie wat wouden ze ertegen doen?:)

  • Echt dom, ze hadden toch een akkoord met sony dat het wel mocht?

    Rock band is toch beter!

  • Toch een beetje jammer van Activision. Had toch beter van ze verwacht.

  • En toch is GH:WT perfect te spelen met de Rock Band drums…

  • @ Gaming4ever

    Rockband is beter? volgens mij ben jij de eerste die dat zegt.

    op verschillende bronnen bijv insidegamers blijkt dat guitar heroes beter is.



    Zielig dat ze dat verbieden dat gaat ook weer nergens over.


  • @BrutalRage:



    Als Insidegamer het zegt zou ik het met een tikkeltje zout nemen, Insidegamer volgt de massa. :-)

  • Kijk es naar de GH: WT review op IGN, die mannen vinden zelfs dat Rock Band (Yes, we're talking about the first one) beter is.

  • Lekker boeiend dat dat erop staat.

    Als het werkt, wat zouden ze ertegen doen?

    Ik ga het andersom doen.

    World Tour instrumenten kopen, en daarmee Rock Band 1 en 2 spelen. :)

  • Activision moet niet zo huilen.. ze verkopen toch meer Guitar Hero dan Rock Band.

    Hoop idd ook dat het mogelijk is om GT:WT instrumenten te gebruiken voor RB 1 en 2

  • Ik ga heus niet een game kopen omdat een website zegt dat de 1 beter is als het ander. voor mij rock band en geen GH

  • Belachelijk, moet je maar twee keer veel geld gaan uitgeven of wat. Schandalig.

  • wat ik me eigenlijk afvraag, hoe zou je een RB drumkit willen gebruiken bij GH: WT, volgens mij kom je dan echt een trommeltje te kort :')



    Overigens is het wel een beetje kinderachtig om zoiets neer te zetten, omdat je eerder je eigen positie ermee afzwakt dan de andere partij. Seriously, als Rock Band instrumenten niet met GH: WT zouden werken zou ik WT laten liggen, aangezien ik geen zin heb in nog eens zo'n setje

  • boeie, rock band sucks toch, zolang je rock band 2 maar met de ghwt instrumenten kan spelen vin ik et best..

  • En dan?

  • Huh, ik heb al filmpjes gezien dat de RB drumkit gebruikt werd met GH. Dan was er gewoon een noot minder, dacht dat dat zo hoorde…

  • GLPSV

    je hebt helemaal gelijk. heb meerdere youtube filmpjes gezien waarop duidelijk te zien was dat er gewoon een noot minder was en er met RB instrumenten werd gespeeld

  • Haha, wat een zielepoten :)

  • Erg logisch, maar wel beetje sneu. Maar betekent dit nu ook dat ik met mijn GH: WT guitar ook geen rock band 1/2 kan spelen?

  • komop dan!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren