1. The Elder Scrolls IV: Oblivion (PC)

The Elder Scrolls IV: Oblivion (PC)

Je hebt mensen die tegen de anderen in gaan met hun mening als het gaat om kritiek geven. Vaak is de kritiek zo goed dat hele hoge cijfers worden gegeven en het publiek er mee eens is, totdat er iemand komt die een andere mening heeft dan de rest. Vaak wordt er met negatieve kritiek geen rekening gehouden terwijl ze wel eens gelijk kunnen hebben.

er was eens.

Het hoofdverhaal gaat om de koning Uriel Septim VII. Je komt hem tegen in je cel omdat hij wil ontsnappen aan de Mystic Dawn moordenaars die zijn zonen hebben vermoord. Nu willen ze hem vermoorden en je kan beginnen aan de ontsnappingsroute, die dicht bij jouw cel ligt. Dit level kun je het beste als tutorial zien. Hier worden de basis van The Elder Scrolls IV: Oblivion uitgelegd, hoe je met magie, met een pijl en boog om gaat en sloten opent. Aan het eind van die tutorial wordt Uriel Septim VII gedood door de Mystic Dawn en mag jij naar het echt deel van The Elder Scolls IV: Oblivion. Je hebt dan de keuze hoe je verder gaat met Oblivion; ga je door met het hoofdverhaal of sluit je bij een dievengilde of een huurmoordenaars gilde aan. Hier komt het eerst minpunt naar voren. Voor het hoofdverhaal is het niet echt interessant en vooral niet als je als de grootste slechterik van het spel wilt beginnen, want het hoofdverhaal dwingt je de held uit te hangen om de wereld Tamriel te redden van het kwaad. Daar komt nog eens bovenop, dat de verhaallijnen van de gilden niet allemaal even goed zijn. Zo merk je pas op het eind van de huurmoordenaars gilde en de dieven gilde dat het verhaal begint en dat het aan het eind niet goed uit komt omdat je meer verwacht had. Verder is het met de meest dialogen slecht gesteld, maar sommige dialogen zijn erg goed.

Geluid.

De soundtrack is wel goed. Het geeft op sommige momenten spanning om er naar te luisteren. Weer rustgevend is het als je in een stad bent en er niks gebeurd. Zo kun je wel even door gaan hoe goed de soundtrack wel niet is, maar de soundtrack is niet opgewassen tegen de slechte karakter dialogen in Oblivion. Zo herhalen vaak gespreken en na dit een stuk of 50 keer gehoord te hebben krijg je de neiging om de NPC te vermoorden of het geluid uit te zetten. Soms slaan die gesprekken helemaal nergens op, ze praten soms over onderwerpen die ze gisteren ook al gevoerd hebben, of je hoort dezelfde stem bij een andere karakter. Maar gelukkig is dit niet hetzelfde voor elke NPC. Zo is Uriel Septim VII zijn stem erg goed en van nog een paar karakters, maar over het algemeen zijn die zeldzaam in Oblivion.

Look around and see the beauty of my sword.

Grafisch ziet de game er goed uit. Het haalt veel uit de pc, en het is grafisch de mooiste game die ik op mijn pc gespeeld heb met het uitzicht over Cyrodiil (de provincie waar Oblivon zicht afspeelt).

Ze kun je als op een berg staat de hoofdstad van Cyrodiil zien, dat geeft je echt een moment dat je erg hoog zit en Cyrodiil er erg goed grafisch uit ziet. Er zijn soms wel lange laadtijden die irritant kunnen zijn. De omgeving is meer teleurstellend omdat het merendeel van Cyrodiil uit bossen en een paar boerderijen en kampen bestaat. Dit zijn boerderijen die grafisch allemaal op elkaar lijken. Dan zijn er nog Oblivion poorten, deze krijg je als je verder in de verhaallijn gaat. Dit is in het begin een afwisseling omdat het op een hel lijkt waar lava en monsters zitten die je zeer zelden ziet in Cyrodiil. Hier ben je ook al snel op uitgekeken want het is steeds hetzelfde. Je moet een soort zwart rondje zien te krijgen die vaak in het midden van de map zit in een toren waar monsters in zitten. Als je die Oblivion poorten hebt gesloten, zie je daar de resten van in het landschap, en dan denk waarom zou ik dit doen. Het komt maar zeer zelden voor, dat iemand last van de Oblivion poorten heeft. De steden zijn ook niet bepaald uniek te noemen. Je ziet wel verschil, maar je voelt zelden dat je door een andere stad loopt. Het gevoel dat je alles hebt gehad komt wel, alleen ligt het er aan hoe vaak je in de steden bent en of je alles al gezien hebt. Nog een punt; er zijn stadmuren bij de steden, maar je ziet er nooit iemand op lopen. Dat is niet echt logisch; je bouwt een muur en er zijn geen wachters Dat vind ik wel jammer, want dat had de geloofwaardigheid van Oblivion verbeterd.

Do you play my game?

Oblivion bied vrije gameplay. Dit merk je al als je het karakter- ontwerp scherm in gaat. Je kunt je karakter helemaal uniek maken tegen over de NPCs. Je krijgt een standard rassen keuze; je kan kiezen uit 10 rassen met unieke krachten en sterke kanten en soms zelf zwakke. Het geslacht maakt uit hoe hoog bepaalde skills zijn en bepaalde attributen van je karakter. Er zijn in totaal 21 skills die je kunt verdelen in combat, magic en stealth. Daar kun je 7 van kiezen voor experience points, dus aan die andere 14 skills heb je weinig omdat je daar geen experience points voor krijgt. Als je met de skill bezig bent ben je niet de enig die sterker wordt. Je vijanden worden ook sterker en krijgen betere wapens. Dit gaat weer van de geloofwaardigheid af omdat je net een paar uur geleden een bewaker zag van een boerderij met goedkope troep vergeleken met jou, en nu staat ze met een wapen dat sterker is dan de jouwe. Dit is nog maar het begin van de ongeloofwaardigheid die sommigen vrijheid noemen. Zo kun je als vechter die haast geen magie beheerst, de baas worden van de magiërs gilde. Sommige NPCs hebben op dezelfde hondenschool gezeten als míjn oom zijn hond, en die luisteren alleen naar volg en blijf. Hier houdt het nog niet op, de NPCs vinden het niet erg als je iemand vermoord waar ze mee praten, maar je moet je zelf wel verstopt houden om dat schouwspel te zien. Het gaat als volgt: 2 NPCs zitten te praten we noemen hen maar A en B. De speler schiet B neer met een pijl. De reactie van A is niets, met geluk kijkt hij naar het lijk van B en zegt: hij mag je rusten in vrede. Dit komt maar zelden voor, meestal loopt iemand over het lijk van B of negeert dit en dan kun je gerust alles van zijn lichaam pikken. Niemand maakt dat wat uit. Volgens sommigen hebben de NPCs een dagschema, dit stelt helemaal niks voor, ze blijven een x aantal uren daar (in-game tijd) en dan weer een poosje daar staan en volgen dagelijks hetzelfde pad en er komt geen verandering in. De opdrachten stellen weinig voor, meestal moet je persoon x iets doen. Dit gebeurt meestal met geweld. De kans is erg klein dat je een opdracht vindt die anders is dan de anderen opdrachten. Er zijn soms meerdere manieren om een opdracht te vervullen, maar waarom zou je een saaie opdracht op een andere manier doen, die trager is en vaak minder leuk. Veder hebben keuzes weinig tot geen invloed in Oblivion. Meestal gaat het niet verder dan dat een NPC dood is of een item terug heeft, maar je krijgt nooit een gevoel dat je invloed in de wereld hebt. Je gaat je rol loos voelen, je voelt jezelf alsof een niemand bent in een wereld vol met niemanden en dat is niet de bedoeling van een role-playing game. Er zitten ook nog bugs in zoals dat wachters in muren vastzitten of als ze dood zijn dat ze bij deuren vast zitten en een rot geluid maken en bewegen met hun hele lichaam.

Conclusie en beoordeling

None

Dit is absoluut geen game voor mensen die van een goed verhaal en interessante karakters houden. Als je dat niet belangrijk vindt zal je Oblivion erg leuk vinden maar de mensen die van een goed verhaal en karakters houden moeten Oblivion overslaan. Ze zouden erg teleurgesteld worden en dit behandelen als een slechte game. Doe het voortaan beter Bethesda!
3
Score
30
Score: 30
  • Pluspunten
  • Mooie graphics
  • Goeie soundtrack
  • Sommige stemmen van NPCs
  • Sommige dialogen
  • Minpunten
  • Kunstmatige intelligentie
  • Voelt je rolloos na een gegeven van tijd
  • Meeste stemmen van de NPCs
  • Meeste dialogen
  • Verhaallijnen
  • Geloofwaardigheid
  • Bugs
  • Omgeving

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Toch niet alleen voor de PS3?

  • Het begin van het einde van een goede franchise.

  • Nu nog een Guitar Hero Slipknot en dan is er een mooie collectie :)



    @s0kkie

    Hoezo het einde? Het is toch mooi dat er band gerichte GH's komen?


  • ook niets bezonder

  • Heel vet hoor, maar als ze alle goede bands gaan verwerken in een Guitar Hero, dan vrees ik dat ik mijn koeien op stal moet laten…

  • METALLICA! :D

  • Jeuj, Metallica! |.| :D

    Veel beter dan Aerosmith als je het mij vraagt.

  • Fuck Yeah!

    30 maart naar het concert!!!

  • Dus ik heb 30 seconden reclame gekeken voor een filmpje van 20 seconden?



    Woohoo.

  • Daarnaast weten we ook nog niet op welke platformen de game komt

    Zal wel weer gewoon voor de bekende platformen zijn, net als bij Aerosmith :)



    OT: Was al te verwachten, het was toch al eerder een gerucht begin dit jaar?


  • als ze nou een Guitar Hero: Blink-182 gaan maken of Green Day, dan wordt het interessant=) metallica boeit mij vrij weinig:P maar das ook maar mijn mening n_n

  • Ride the Lightning 2009, Geniaal!



    Master of Puppets, Kill 'm All.. *drool*.

  • Hoor die onzin over Guitar Hero Blink 182.



    Kijk ik hoop nog steeds op een Guitar Hero Jan Akkermans/Focus of een Led Zeppelin of Pink Floyd danwel Carlos Santana. Dan kan je lekker raggen op zo'n gitaartje. Niet op van die punk-bandjes van nu.

    De eerste die om een Guitar Hero Tokio Hotel gaat vragen krijgt neqschot


  • Toch een beetje melkerij :P

  • moehooee zei de koe

  • dit is wel vet, metallica is een goede band en hebben goede nummers

  • Dit gaat gewoon te ver. Ze moeten gewoon een guitar hero softrock/hardrock/metal maken, da's veel makkelijker

  • Hmmkay, dat is zeker goed nieuws…

  • Serieus wie luistert nou die bende laat staan een game ervan kopen

  • Hoppa! Die teaser is wel erg vet zeg :) Metallica verdient dit.



    @melvinvdb



    Mensen met smaak bijvoorbeeld.



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren