1. Hitman: Codename 47 (PC)

Hitman: Codename 47 (PC)

Ik heb het wel niet meegemaakt (daarvoor was ik dus ietsjes te jong), maar ik zou zweren dat toen Hitman : Codename 47 voor het eerst werd gepresenteerd , het een enorme impact ging hebben in de gamers wereld. En niet alleen door de prachtige graphics die de game te bieden heeft maar vooral ook de gameplay. Want Hitman : Codename 47 is niet zomaar een action game. Het is meer en meer dan gewoon wat mensen neerknallen en overgaan naar de volgende missie.

Maar presenteren is natuurlijk maar het topje van de grote ijsberg. Hitman : Codename 47 begint wanneer de kaal uitziende Agent 47 met streepjescode in de achternek wakker wordt in een klein kamertje. Hij voelt zich zeker niet gerust, maar hoe zou jezelf zijn ? Een griezelige stem (met een Frans accent) leid/lijd je netjes terwijl je je een weg baant door verschillende shooting ranges. De stem geeft je info over elk wapen die je in je handen neemt, om daarna over te gaan tot een training. Maar na dit gedaan te hebben ontsnap je uit de kamer, en een jaar later werk je als professionele huurmoordenaar voor de International Contract Agency (ICA). Agent 47 krijgt een paar louche missies voorgeschoteld die hij opknapt voor een grote som geld.

Als een echte huurmoordenaar

Het prachtigste aan Hitman : Codename 47 en de daaropvolgende delen is natuurlijk de machtige gameplay. Hoewel het in de titel doet vermoeden aan een echte rambo shooter, is het uiteindelijk toch een sneak/action game. Het magnifique aan Hitman is namelijk dat je je tegenstander(s) moet omleggen op een bepaalde manier zodat je niet veel in de kijker valt en er dus niet veel op je geschoten wordt, zodat je niet in de hel terecht komt. Dus met andere woorden, je krijgt een paar doelen voorgeschoteld, gegeven door The Agency (varieert van mensen omleggen tot het stelen van een voorwerp) en die moet je dan zo goed mogelijk uitvoeren. Hoe meer doden er vallen, hoe minder geld je in totaal krijgt. Een missie tot een mooi einde brengen kan je doen aan de hand van de spulletjes die The Agency je geeft (bommetjes, GPS receiver...) maar ook aan de door het gebruiken van je piano wire die je netjes hebt gestolen uit het lab waar je een jaar geleden opgesloten zat. Die piano wire heb je zeker nodig in de game en is de dag van vandaag nog steeds populair in de reeks (piano wire is een wurgdraad waarmee je vijanden al sneakend kan vermoorden). Ook je skills om te verwisselen van kledij zal goed van pas komen tijdens je reis doorheen de missies. Ja je hoort het goed, je kan jezelf verkleden in bepaalde personen om bijvoorbeeld geheime of belangrijke plaatsen in te komen. En met je kaart in de hand kan je allemaal nauwkeurig kijken waar een belangrijk punt zich bevind. Dit bovenstaande is dus het grootste pluspunt aan de hele Hitman-serie , alhoewel deze gameplay niet voor iedereen is geschikt. Ongeduldige gamers zullen zich namelijk rot ergeren aan deze gameplay.

In de vele recensies die ik gelezen heb, is de besturing een lastige optie in de eerste Hitman game, maar ik heb de besturing aangepast en het was best speelbaar toen, daarom kan ik de besturing niet als een echt minpunt meerekenen. De A.I. in de game heeft een afwisselingsprobleem. De ene keer zijn ze heel normaal. Ze reageren heel alert als je je wapen uit je holster neemt en ook heel rustig als je gewoon je gangetje gaat. Maar er zijn natuurlijk tijden waarvan ik toch zeker wist dat ik niets had gedaan en ze me toch lekker naar het dodenrijk stuurden. En om het af te maken zijn ze in sommige missies zo dom met als gevolg dat je gemakkelijk door de bewaking heen kunt met je handen in je zak en een grote glimlach op je gezicht. Een tamelijk erg minpunt van de game is jammer genoeg dat men de leuke gameplay soms zo erg bederft, dat de stukjes in een missie gewoon te irritant zijn om te spelen en dat je gewoon zo kwaad wordt, frisse lucht nodig hebt om te bekomen en weer terug mag spelen. Het is namelijk zo dat je soms MOET schieten om er door te komen (een perfect voorbeeld is missie 7) en dat maakt alles zo onrealistisch. Ook is het moeilijk om er al schietend door te komen, want zoveel health heb je niet en je kan jammer genoeg ook niet saven. Dit is deels opgelost door je terug te sturen naar je checkpoint als je dood bent (ongeveer 5 keer), maar dan is heel de buurt natuurlijk al gealarmeerd en staan ze je met liefde af te wachten om je een paar kogels door je lijf te rammen. Daarom is dit zeker geen makkelijke game : aan de ene kant moet je nadenken voor een perfecte moord te plegen, aan de andere kant moet je als Arnold Swarzenegger te werk gaan. Jammer dat je niet kan saven, dit zou alles grotendeels hebben opgelost.

Maar gelukkig zijn de missies niet zo slecht zodat er zeker nog wel een replay-waarde aanwezig is in de game. Ik heb de game althans zeker nog een aantal keer uigtespeeld voordat ik het zat werd.

Standaard geluid en mooie graphics

Het geluid is jammer genoeg niet zo goed als de vervolgen. Jesper Kyd had in dit eerste deel een beperkt budget en een klein koortje om voor een krap sfeertje te kunnen zorgen. Nu moet ik zeggen dat de muziek niet heel slecht is , maar het is gewoon allemaal wat meer van hetzelfde. Moest er wat meer variatie in zijn was de muziek gewoon perfect. Het geluid dat de A.I. maakt is meestal ver van hetzelfde, "Gun" of "Die you sucker" zijn de meest geprefereerde zinnetjes die ze uitspuwen en die klinken bij alle A.I. eigenlijk hetzelfde. Ook zijn de stemmen bij tijden lachwekkend als ze tegen je spreken wanneer je iets binnengaat of iets overtreedt. "Are you in love with me or something, go away" krijg je dan te horen en dan krijg je zowiezo al een grote glimlach op je gezicht. Het geluid dat Agent 47 maakt uit zijn mond is niet zo goed te noemen en klinkt soms wat eentonig. Ik moet toegeven er zitten een paar leuke zinnetjes tussen, maar je moet het ook op een correcte manier uitspreken (in de volgende delen wordt dit verbeterd). Soms doet zijn stem me gewoon denken aan een nieuwslezer. Het geluid dat de wapens maken zijn niet speciaal, maar je hoort gelukkig wel het verschil als je schiet met een shotgun en met een handgun.

Gelukkig zijn de grapihcs van mooie kwaliteit. De kaalhoofdige 47 ziet er zeer mooi uit en de A.I. en de sfeervolle omgeving mogen er ook best wezen. maar het spreekt natuurlijk vanzelf als je in gebieden als Hong Kong, Colombia, Budapest en Rotterdam speelt dat de omgeving er toch lekker moet uitzien. Omdat het geluid dus vrij standaard is wordt de sfeer letterlijk omhoog geduwd door de prachtige graphics die hier worden afgeleverd. De wapens zien er ook goed uit en het is gewoon zalig wanneer je in een tegenstander zijn vel schiet en er stukjes afvliegen. Je had dus vroeger wel een goed werkende machine nodig om Hitman : Codename 47 te kunnen spelen.

Conclusie en beoordeling

Ik sluit af met te zeggen dat Hitman : Codename 47 geen topgame is, maar zeker ook geen slechte game, ookal moet ik er wek bij zeggen dat dit de minste is van de vier games die al te koop zijn. De gameplay is formidabel maar valt dan weer in duigen omdat je soms moet schieten (als je kon saven zou dit allemaal geen echt probleem geweest zijn) en je snel sterft. Het geluid is vrij standaard, zowel jesper kyd zijn muziek als de geluiden die de A.I. maakt. Gelukkig maken de graphics alles weer helemaal goed en daarom is dit een game die de geduldige gamer zeker eens moet spelen. Ookal heb ik veel mensen horen zeggen dat de eerste Hitman de beste is, vind ik dit toch de minst geslaagde. Maar ik heb altijd al een zwak gehad voor Hitman games, daarom geef ik deze game zeker een voldoende score.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Formidabele gameplay
  • Mooie graphics
  • Replay-waarde
  • Enorm veel sfeer
  • Minpunten
  • Standaard geluid
  • Geen save optie
  • A.I. reageert soms ongewoon
  • Soms ben je genoodzaakt je wapens te gebruiken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ach, die paar daagjes meer of minder

  • Cool. Alleen lullig als de Demo je niet bevalt en je dus wel al een pre-order hebt staan :)

  • Gast, Left 4 Dead koop je ook niet 'zomaar'. Als je eerdere ervaringen hebt met CS 1.6, CSS, DoD, DoD:S, Half-Life-serie, TF2 of Portal, dan weet je gewoon dat je gebakken zit met deze shooter.



    Ik merk nu voor het eerst sinds jaren dat ik niet zomaar kan kopen wat ik wil, mede door de hoge prijs van de hardware van Rock Band en Guitar Hero WT… :<

  • Ik denk dat ik hem ook maar ga preorderen via Steam.

  • deze game word echt de bom voor de co-op fans ^^

  • Deze game gaat sowieso heel erg vet worden :)

  • weet het nog niet

  • @Gamer Arjen: ik geloof ook best in deze game hoor. Ik ken HL2, Portal etc. ook, maar successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

  • @7threst: Bij VALVe dus wel :D ;) !

  • Ik heb het geduld voor deze game wel. Het is imo toch geen toppers, dus wachten vind ik niet erg.

  • Ach ja ik hou van Valve! :P

  • Het aantal dagen maakt niet zo veel uit inderdaad. Maar ik moet zeggen dat dit echt een hele slimme actie is van Valve. Ik denk, ook al word het geen topper, dat deze game echt goed gaat worden! Er is toch niks fijner als een teamgevoel in een game?

  • Ik ga de game zekers kopen! Pre-orderen weet ik nog niet..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren