1. Sacred Plus (PC)

Sacred Plus (PC)

Vraag mensen naar de beste hack 'n slash game ooit en je krijgt waarschijnlijk als antwoord: Diablo. Tot nu toe is dan ook altijd gebleken dat geen game meer kan tippen aan Diablo. Kan Sacred eindelijk Diablo van de troon slaan?

In Sacred begin je met het kiezen van één van de zes helden. De gladiator, dark elf, seraphim, wood elf, vampiress of de battle mage. De gladiator is een echte expert in het uitdelen van rake klappen. Hij kan dan ook alle close combat wapens hanteren die er maar zijn en gebruikt de

beste harnassen voor de beste bescherming. De dark elf is een echte liefhebber van geweld en hij lijkt qua vecht technieken dan ook erg op een assassin. Hij maakt gebruik van vallen om de vijand schade aan te doen of zelfs om vijanden tegen elkaar op te zetten. De seraphim is een krijger die gebruik maakt van hemelse magie om de vijand van een afstand te verzwakken en vervolgens in close combat af te maken. De wood elf maakt gebruik van haar boog en de natuur om vijanden een kopje kleiner te maken. Ze kan dan ook dieren oproepen om haar te helpen in moeilijke omstandigheden. De vampiress is overdag een zeer goede krijger en s'nachts kan ze in een vampier veranderen om haar vijanden eens te laten zien wat scherpe klauwen nou eigenlijk zijn. Ook kan ze wolven en vleermuizen oproepen om haar te helpen. Als laatste hebben we dan nog de battle mage die natuurlijk niet kan ontbreken in een zichzelf respecterende RPG. De battle mage maakt gebruik van de elementen der natuur om veel schade aan te brengen in korte tijd. Elke held(in) begint op een ander gedeelte van de wereld.

Nadat ik voor de seraphim gekozen had kreeg ik een filmpje te zien van een man die een demoon op probeert te roepen. Dit gaat redelijk goed totdat één van zijn bedienden het benodigde goedje om een symbool op de grond te maken morst. Deze misstap komt met alle gevolgen van dien. De demoon is onder niemand zijn controle en betreedt de wereld met alle gevolgen van dien! Na dit filmpje te hebben gezien betreed ik de wereld van Ancaria. Sacred ziet er tip top uit. Het is een kleurrijke wereld met zeer veel detail en afwisseling. Het is geen 3d maar doordat er konijnen en herten door de velden lopen komt de wereld levendig en 3d achtig over. Niet alleen de wereld ziet er levendig uit maar ook de jou personage. Je ziet elk verschil tussen de harnassen ook daadwerkelijk. Elke ring. elke ketting en elk harnas heeft zijn eigen unieke kenmerken. Dit maakt het leuk om regelmatig langs de handelaren te gaan om te kijken of ze ook weer een nieuwe collectie binnen hebben.

Niet alleen het detail is leuk aan sacred maar ook wapen bar die je na een paar levels gestegen te zijn krijgt. Hierdoor is het erg makkelijk om even tussen verschillende wapens te wisselen. Sta je op afstand? Dan kan je even gebruik maken van een boog of een ander voorwerp om te gooien. Komt de vijand dichterbij? Dan kan je met een simpele druk op je toetsenbord snel wisselen en is het tijd om de vijand eens volgens traditionele hack 'n slash formule een kopje kleiner te maken.

Sacred barst van de opdrachten dit gaat van simpelweg een wapen ophalen voor iemand tot het vermoorden van lastige personen in de buurt. Deze afwisseling maakt het niet alleen leuk om veel opdrachten te doen, maar ook de beloningen zijn niet mals. De beloningen gaan van nieuwe vaardigheden, tot goede wapens en harnassen. Ook zijn de opdrachten een goede manier om je held in level te doen stijgen. Toch komt er soms frustratie kijken bij de quests. Ze kunnen te moeilijk zijn of je hebt moeite met het innen van je beloning, omdat er vaak bugs inzitten waardoor een persoon niet reageert als je tegen ze probeert te praten. Ook is het leuk om een punt uit te delen aan unieke vaardigheden zoals riding, agility, dual wielding en nog een stuk of 20 van deze vaardigheden. Dit maakt de herspeelbaarheid van sacred erg hoog, omdat je elke held zeer gevarrieerd kan uitbouwen. Nog een unieke toevoeging aan Sacred is het rijden op een paard. Dit zie je niet vaak in dit soort games en maakt het leuk om de over de wereld te reizen. Oke, laten we eerlijk zijn. In sacred is het ook wel nodig dat je een goed vervoermiddel hebt, want de wereld is zeer groot. Het verhaal van Sacred is leuk om te volgen, omdat er complotten en plotwendingen inzitten, maar toch is het een wel redelijk standaard verhaal.

Conclusie en beoordeling

None

Sacred is een zeer geslaagde RPG die met zijn unieke elementen wat mij betreft wel past in het rijtje van de beste hack 'n slash games.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Grote wereld
  • Paarden
  • Vaardigheden
  • Gevecht systeem
  • Visuele stijl
  • Minpunten
  • Bugs
  • Opdrachten niet altijd even gebalanceerd

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Less talk, more games

  • verborgen sarcasme?

  • Zoals Wii music, dat zoals laatst aangekondigd ook een dikke hardcore titel is =P.



    Feit is, Wii bezitters zitten te lang zonder goede nieuwe game. Mario Kart word oud, SSBB was het niet helemaal en dan ga je al gauw terug naar Mario (vorig jaar November?). Dat is gewoon absurd.

  • Belangrijk om op te merken dat Miyamoto gisteren verklaarde dat er in Wii Music ook genoeg te doen is voor hardcore-gamers. Dus wat hij verstaat onder hardcore en wat we er hier van verwachten… hrm.

  • Volgens Shigeru Miyamoto is Nintendo hard bezig met het maken van games voor de fans van de meer 'hardcore-titels'. Veel gamers in deze categorie voelen zich in de steek gelaten door de ontwikkelaar van onder meer de topseries Mario, Zelda en Metroid Prime.



    Wat moet ik me hierbij voorstellen? Wii music 2? Wii fit 2? Dit waren toch ook games voor de hardcore fans? ;) Of krijgen we weer een Metroid Prime? een Zelda? of een nieuwe Mario? veel nieuws zal het niet zijn.



    Nintendo is nu eenmaal slim geweest door een markt aan te spreken waar MS en Sony zich totaal niet mee bezig hebben gehouden, maar het gaat wel ten koste van een andere doelgroep.



  • Jaa.. want Wii music spreekt de hardcore gamers ook echt aan *kuch*. Ik zie het wel. Gelukkig komt er op de Wii op dit moment niet veel boeiends uit zodat ik alle tijd over houd voor de PS3 en 360 die wel toppers leveren :)

  • Deze uitspraak kun je verschillend opvatten.

    Ten eerste: Wat zijn veel games, en in welke tijdspan komen ze uit?

    Ten tweede: Wat verstaat hij onder hardcore games?

    Als Animal Crossing als hardcore wordt bestempeld zie ik het somber in…

    Maar goed, we wachten het af.



  • Kom dan maar eens met die aankondigingen!

  • Laten we eerlijk zijn, de Wii is bedoeld voor de non-hardcore gamer.

    Zo is het apparaat in de markt gezet.



    Nintendo ziet nu ook wel dat ze de serieuze gamers aan het verliezen zijn en overstappen naar een platform die ze dat wel bied.



    Leuk dat men het eindelijk inziet, maar veel te laat.




  • Ik krijg een déjà-vu gevoel bij dit bericht…

  • Believe it !!!!!!!!!! NOT !!!!!!!!

  • Doe mij dan maar een nieuwe Zelda voor de Wii.

  • Vertel dan wat voor games er aankomen….



    Volgens mij is de enige die nog steevast gelooft in Nintendo en Miyamoto zijn profeet: Ramirez.



    Toch grappig hoe Nintendo ons allemaal eigenlijk bedonderd heeft. Want in het begin presenteerden ze de Wii toch echt als een console voor de (hardcore) gamers. We zouden nieuwe innovatieve spelelementen in hardcoregames krijgen, dit zou een revolutie worden voor de gámers.

    Na een jaar/anderhalf jaar begonnen sommige fans door te krijgen dat dit waarschijnlijk nooit zou gebeuren, er waren echter nog hordes blinde fanboys die ineens allerlei non-game shit ging verdedigen. Dat zie je nu echter steeds minder en minder, je ziet zelfs de grootste (naja, niet de allergrootste ;) ) Nintendo fanboys wakker worden. Toch komt straks de onnodige nieuwe Nintendo DSi uit en hordes zullen weer een paar honderd euro neerleggen voor in de basis hetzelfde product -_-' Nintendo is gewoon slim :)




  • Ik geloof hem ja! Als hij namelijk eerder nog een uitspraak deed dat Wii-music ook voor hardcore gamers is dan maken ze inderdaad meer games voor de hadcore gamer!

  • Dat gezeur hier weer. De Wii is vet, je moet er gewoon de geschikte games voor jezelf uitvissen. Genoeg 'hardcore' op de Wii. Vind je het niks, dan koop je het gewoon niet, klaar. Nintendo komt vast wel weer met iets goeds. Zodra de nieuwe Zelda of Mario wordt aangekondigd hangt iedereen ongetwijfeld aan Miyamoto's lip.

  • Wii Music oa ;)

  • jullie moeten eens niet zo zeuren en nintendo gewoon de tijd gunnen.. het probleem is gewoon dat er niks van the third party komt.. nintendo maakt genoeg hardcore games en zo'n game maken duurt nou eenmaal minstens 3 jaar.. nouja ik heb ook een xbox 360 en nu ook fable dus k wacht wel op de nintendo games :)

  • volgens mij horen we dit al een tijdje..



    Ja er zijn veel hardcore games in ontwikkeling!!! Vervolgens is het enige wat we te zien krijgen een Wii Sports Resort en Wii Music crap

  • Pfoe, noem het maar zeuren…



    Feit is dat Nintendo jaren heeft gedaan alsof alles zou veranderen, er nieuwe franchises voor de gamer zouden komen, etc. Uiteindelijk is alles ook veranderd maar of ik daar blij mee moet zijn…



    Ik ben altijd wel in voor een nieuwe Zelda, Mario of Metroid natuurlijk, maar je krijgt toch een bepaald verwachtingspatroon als een dev z'n eigen producten zo loopt te hypen. Maja, je kan ook moeilijk kritisch tegenover Nintendo staan als je nintendo4life heet heh… ;)



  • Ik heb net mijn Wii vorige week verkocht omdat ik geen leuke titels meer zie in de toekomst terwijl ik al sinds de NES Nintendo heb gespeeld. Ik heb nu een 360 omdat Banjo/Fable mij meer aanspreken dan Wii Music en Wii Fit…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren