1. The Sniper 2 (PS2)

The Sniper 2 (PS2)

Mijn favoriete wapen is de sniper rifle. Iemand afmaken met een headshot op lugubere, geniepige, lafhartige wijze geeft een speciaal gevoel van voldoening. Dit ‘speciale’ gevoel heb ik bij geen enkel wapen behalve de sniper rifle. Daarom leek het me leuk om dit spel te gaan spelen, omdat ik dacht dat het uiteraard ging, om het schieten met een sniper rifle. In plaats daarvan kreeg ik een dom speelgoedgeweer, wat ik maar even voor het gemak, een prutprulgeweer noem. De makers van dit spel waren zelfs zo dom dat ze niet eens hadden nagedacht over de naam van het spel. The Sniper 2 is een vervolg op één van de meest onbekende voorgangers aller tijden.

In The Sniper 2 speel je als Harry Spencer. Hij is brandweerman, maar toen zijn vriendin om het leven kwam door de maffia, is hij zijn baan kwijtgeraakt. In plaats van het blussen van vlammende waxinelichtjes, gaat hij nu als een echte man aan de slag, met een sniper rifle of eigenlijk een prutprulgeweer zoals ik het noem. Harry Spencer wordt achterna gezeten door de maffia. Waarom is niet duidelijk maar als je de filmpjes ziet dan wil je dat ook zo snel mogelijk vergeten. Harry sluit zich aan bij de CIA en wordt geholpen door een vrouw die een heel bleek gezicht heeft. Waarschijnlijk is ze geschrokken van de verschrikkelijk lelijke graphics die het spel heeft. Dit kan ik nog accepteren, want ook ik schrok van de lelijkheid van het spel. Maar dat is geen excuus voor alle andere mensen die een huid lijken te hebben van boetseerklei. De gebouwen zien er uit als kartonnen dozen met de hoeveelheid detail die je aantreft bij een schilderij van Piet Mondriaan. De animaties herhalen zich net zo vaak totdat je het gevoel krijgt dat je naar een stel robots zit te kijken. De stemmen zijn nog net aan te horen maar door de verschrikkelijk slechte dialogen wordt dit grotendeels verpest. Als iemand klaar is met praten word er een pauze ingelast waardoor alles ineens stilstaat. Nee, mijn eerste indrukken waren niet al te best. Het ergste moet nog komen. Dus lees verder op eigen risico!

De bedoeling is om de maffia, die je lastig zit uit te schakelen. Dit doe je door met je belachelijk, domme speelgoedgeweer op een paar van die maffiagozertjes te schieten. Met je prutprulgeweer kun je net zoals met een sniper rifle in en uitzoomen, maar daarmee houden de gelijkenissen op. Je kogel gaat zo sloom dat het zelfs nodig is om naast het doelwit te schieten. Zei ik daarnet kogel? Je schiet eigenlijk een projectiel af dat lijkt op een plastic bal gevist uit de ballenbak van de Mc Donald’s.

Een missie duurt net zolang als het bereiden van een ingeschonken glas melk, want nadat je een enkel doelwit hebt uitgeschakeld, heb je alweer een hele missie behaald. Je kunt ook niet van positie veranderen en het is zelfs niet mogelijk om je gezichtsveld te draaien zonder de zoomfunctie. Nooit heb je dus een overzichtelijk beeld, waardoor het erg moeilijk wordt, om je vijanden te spotten. De A.I. in het spel is echt vreselijk slecht. Je doelwitten bewegen niet en als ze alsnog de moeite doen om zich te verplaatsen, lopen ze altijd volgens hetzelfde patroon. Doordat je doelwitten haast onmogelijk te vinden zijn, is het erg frusterend, dat er ook een tijdlimiet verbonden is aan elke missie. Waarom je dan hebt gefaald is vaak onduidelijk. Zelfs als de aanwezigheid van Harry bekent is kunnen je tegenstanders niet op je schieten. De enige vijanden die je dus eigenlijk hebt is de tijdslimiet en het spel zelf (als je die nog niet uit het raam hebt gegooid).

Naast de slechte verhaalmissies zijn er ook nog slechte trainingsmissies. De trainingsmissies zijn ongeveer hetzelfde, maar dan zonder het verhaal. De afwezigheid van het verhaal, zie ik bij dit spel als een pluspunt, maar er zijn met de trainingsmissies weer andere dingen mis. Het is bijvoorbeeld de bedoeling om iemand uit te schakelen. Je doelwit staat achter een container en het is niet mogelijk om op hem te schieten. Wat nu? Nou kan je beter gaan stoppen met spelen want je doelwit beweegt toch niet. Sommige levels kunnen hierdoor dus niet gehaald worden en dat is ehm… heel erg logisch. Naast deze hele vreemde fouten kun je ook nog een boel credits van het spel verwachten. Jeweetwel, die langslopende tekst die aangeeft, wie het spel hebben gemaakt. Na elke missie die je hebt behaald krijg je de credits te zien en dat is nogal dom van de ontwikkelaars, want wie wil er nou bekend om staan zo’n slecht spel gemaakt te hebben? En daarmee heb ik nog niet eens het ergste genoemd. Dit spel is uitgebracht door een Nederlandse uitgever. Dat is misschien wel de grootste afgang in de vaderlandse geschiedenis van de game-industrie. Het enige moment waarop ik een lach op mijn gezicht vertoonde, was toen ik eindelijk op de Reset-knop drukte. Dus het hoogtepunt van dit spel is, het beëindigen ervan.

Conclusie en beoordeling

None

Dit spel doet de Playstation 1 anno 2007 nog lijken op een next-gen console. Het bloed ziet er uit als tomatensap en de hoofden lijken geboetseerd. Het is aan te raden, dit spel sneller te mijden als de pest. Eenmaal gekocht, wil je gewoon jouw geld terug met een forse schadevergoeding.
1,3
Score
13
Score: 15
  • Pluspunten
  • je kan het spel beëindigen door op de Reset-knop te drukken
  • de trainingsmissies kennen geen verhaal
  • Minpunten
  • kost tijd om te spelen
  • kost stroom
  • kost moeite om naar te kijken
  • kost geld
  • wapen lijkt in bijna geen enkel opzicht op een sniper rifle
  • credits komen tevoorschijn na elk behaalde missie
  • de stemmen met slechte Jazz muziek

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Daarbij zijn er twee gitaristen, een bassist en een zanger.



    En waar is de drummer dan?

  • lol? nog eerder als gh:wt

  • hij zal wel wat later in nederland komen

  • Farewell GHWT….

    Ik houd het bij RB…enige wat balen is dat de Madcatz cymbals niet aangesloten kunnen worden op RB1..

    Verder topgame en ik heb hem al vanaf de usa launch…fun houdt niet op :P

  • Haal eerst lekker GH:WT en daarna mss nog als losse game RB 2

  • Ik weet niet. Gaat dit geen mosterd na de maaltijd worden? Wat valt er nog aan toe tevoegen? Ze kunnen deel 1 beter uitbreiden met DC.

  • @Shipoopi



    2 gitaristen waaronder één bassist een zanger en een drummmer

    Dat zijn er wel 4


  • @ Hermanske



    Dat hebben ze net even snel veranderd, de stiekemurts

  • een friend van me wil hem heel graag moet hij nog maar een weekje langer wachten

  • Yes, dat is al best dichtbij, ik wil 'm!



    Had alleen gehoopt dat ie een maandje eerder of later dan WT komt.. nu heb ik niet genoeg geld voor World Tour op de launch :(

  • wtf rock band is hier net uitxD nja ik ga na world tour wel even sparen voor rock band 2 als de wt instrumenten compatible zijn, weet iemand dat?

  • Helaas, maar ik haal een week later liever de complete GH:WT set! :)



    Lekker drummen! :P

  • RB blinkt vooral uit in een geweldige setlist en enkele nieuwe modes waaronder drumtrainer.

    Vind het alleen balen dat de hardware van beide games niet geheel compatible is. Heb het daarom helemaal gehad met Neversoft en Activision. Dat ze GH maar in hun hol steken…

    Al zal dat lastig gaan met die drums :P



    Was het niet 'If you can't beat them, join them? '



  • Mooi, dan voel ik me in ieder geval niet gedwongen om GH:WT te kopen, Rock Band 2 gaat absoluut voor!

  • Ik speel Rock Band 2 wel met de World Tour instrumenten.

    Wel vaag trouwens, de game komt in november, de hardware pas in december… :S

  • Sja omdat RB2 pas later op de Wii komt haal ik GHWT, too bad.

  • Natuurlijk weer niet voor de Wii-versie. -_-'

    Opvallend dat World Tour en RB2 zo dicht bij elkaar uitkomen hier, ik ben benieuwd welke van de twee de meerdere zal zijn.

  • _O_ _O_ _O_ _O_



    14 november weet ik al wat ik ga doen _O_

  • DEEL 1 IS TOCH MAAR EEN PAAR MAANDJES UIT?

  • @ Tallon



    De instrumenten zijn toch wel compatible?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren