1. Golden Sun (GBA)

Golden Sun (GBA)

RPG’s zijn er genoeg te vinden voor de GBA, maar een heleboel daarvan zijn overzettingen van oude NES en SNES games. Op zich geen probleem, maar het is zo nu en dan ook leuk om een totaal nieuwe RPG-ervaring op te doen op Nintendo’s bejaarde handheld. Het wordt nog leuker als deze RPG ook nog eens van hoog niveau is. Zo’n RPG is precies wat ontwikkelaar Camelot je voorschotelt.

Golden Sun vertelt het verhaal van de zeventien jarige jongen Isaac. Isaac woont in het dorpje Vale en in dat dorpje staat een tempel waarin de Seal of Alchemy zich bevind. Deze Seal wordt goed beschermd door de plaatselijke priesters, omdat het tot onsterfelijkheid en werelddestructie kan leiden. Op een kwade dag slaat echter het noodlot toe (hoe kan het ook anders) en de Seal wordt gebroken door onbekende lieden. Hierdoor wordt Isaac’s dorpje verwoest door aardbevingen en overstromingen, waarbij zijn vader komt te overlijden.

Hij verneemt van de professor in het dorp dat dit allemaal geen beste zaak is, want zodra de vier vuurtorens die verspreid over het gehele land staan worden aangestoken kan iemand de ultieme wereldmacht veroveren. Isaac wordt er daarom op uitgestuurd, om dat te vermijden. Maar voordat hij er op uit gaat worden de professor en een vriendin van Isaac ontvoerd door de vreemdelingen die de Seal gebroken hadden. Aan Isaac de taak om deze lastige situatie op te lossen.

Isaac staat er echter niet alleen voor. Hij krijgt gedurende zijn avontuur hulp van drie vrienden. Ieder van deze personages heeft zo zijn of haar eigen capaciteiten. Zo is er bijvoorbeeld iemand specialist in het healen van je team, terwijl Isaac zelf een bekwame zwaardvechter is. De wereld waarin Golden Sun zich afspeelt is in beeld gebracht doormiddel van een wereldmap. Op deze map kun je rondlopen en nieuwe plaatsen bezoeken. Hierbij krijg je te maken met de voor RPG begrippen bekende random encounters. Het vechten gebeurd turn based en daarbij kun je grotendeels dezelfde dingen doen als bij andere traditionele RPG’s. Standaard aanvallen en magie, je kent het inmiddels wel. De gehele feeling van de game doet erg traditioneel aan. Het spel doet niks nieuws in zijn genre, maar dit stoort geen moment.

Er is één factor die de gevechten een stuk interessanter maakt. Je krijgt namelijk de beschikking over Djinn naarmate je verder komt. Deze Djinn kun je zien als kleine monstertjes die je bijstaan tijdens gevechten. Er zijn Djinn voor elk van de vier elementen (vuur, wind, water, aarde) en in totaal zijn er 28 van deze gedrochten te vinden door de hele spelwereld heen. Sommigen zijn makkelijk te vinden, terwijl anderen je wat meer moeite zullen opleveren.

Een vergelijking met Pokémon is hier dus snel gemaakt. Het loont namelijk om ze allemaal te vinden, want de laatsten zijn natuurlijk ook de sterksten. Je kunt de Djinn koppelen aan je personages, zodat je ze vervolgens kunt inzetten tijdens de gevechten. Elke Djinn heeft op zijn beurt een ultieme aanval ter beschikking die het personage kan uitvoeren. Het is geen straf om naar de beestjes te zoeken, want de gebieden die je bezoekt in het spel kennen vrij veel variatie en er is aardig wat in te beleven. Bovendien ziet het er allemaal prima uit voor een GBA-titel en de begeleidende muziek is passend en niet storend.

Hoewel je het hoofdverhaal volgt, kun je jezelf ook bezig houden met sidequests die er overigens niet al te veel inzitten. Je kunt bijvoorbeeld gaan vechten in de arena om wat extra centen bij te verdienen, zodat je daar weer betere wapens en items mee kunt kopen. Ook kun je het opnemen tegen een vriend door twee GBA’s op elkaar aan te sluiten. Hierbij laat je jouw team tegen het team van je vriend vechten. Dit voegt echter maar weinig toe. Het draait vooral om de uitstekende singleplayer.

Een minder puntje is dat de gevechten in het spel naar verloop van tijd vrij eentonig en frustrerend worden (mede dankzij de random encounters die je om de oren vliegen), maar gelukkig nemen ze niet al te veel tijd in beslag. Vechten moet je, want de bazen die je in het spel tegenkomt zijn verre van push-overs. Het verhaal dat uit de doeken gedaan wordt met tekstwolkjes is een beetje cliché, maar enkele verrassingen en plotwendingen zorgen er gelukkig voor dat het spel blijft boeien. Over verassingen gesproken, de grootste verrassing is het einde. Er zijn weinig games die zo plotsklaps eindigen. Bereid je daar dus op voor als je Golden Sun gaat spelen. Het spel valt in zo’n dikke 30 uur wel uit te spelen en daarbij moet gezegd worden dat het einde naar meer smaakt. Het vervolg is ook al een lange tijd uit, dus je hoeft je na deel één niet te vervelen.

Conclusie en beoordeling

None

Golden Sun is met zekerheid één van de beste, zoniet dé beste RPG voor de GBA. Het spel kent weinig minpunten en heeft een vrij uniek verhaal dat interessanter is dan dat je in eerste instantie zou denken. Grafisch is deze titel ook top, waardoor de kleurige wereld nog meer tot leven komt. Als je een RPG van de oude stempel niet storend vind is deze titel zeker aan te raden. Nu maar hopen dat de serie nog eens de overstap maakt naar een console.....
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Graphics top voor GBA-game
  • Leuk verhaal
  • Grote wereld om te verkennen
  • Djinn
  • Minpunten
  • Gevechten kunnen saai worden
  • Het nogal abrupte einde

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • toppie toppie joepie joepie jeej

  • Klinkt niet zo heel erg boeiend moet ik zeggen. Maarja wie weet :)

  • Schitterend, schitterend!



    Maar god.. Lente van 2009 :|

  • Mooi zo.

  • Mooi voor de ontwikkelaar, anders blijft de game maar wat liggen.

    En dat terwijl er zeker potentie in zit.

  • YEEEESSSSSS!!!!



    OOO dit maakt mijn hele dag weer goed :D Toch nog een goede game van Sega sinds jaren?

    Nu maar hopen dat Sega het niet verneukt. Want nu is het nog goed.



    Ik ben echt heeeel blij :D:D:D




  • Oleeeee

  • ken ik niet

  • De game bevat een nieuwe enigine, die voor mooie beelden en effecten moet zorgen





    dat maakt me wel nieuwschierig


  • @ Lollystokje… nieuwsgierig. Mooie beelden en effecten HALLO je zit hier in het WII gedeelte. die functie hebben ze er bij het ontwerpen en maken van de wii eruit gehaald :D

  • de eerste (hopelijk) exclusieve FPS topper voor de Wii!

  • bartjuh

    ik bedoel: nieuwschierig wat ze uit de wii kunnen pompen:P

    snap je dat wel?:P:)

  • nice goed

  • woohoo, thank you Sega =D

  • Mooie beelden en effecten HALLO je zit hier in het WII gedeelte. die functie hebben ze er bij het ontwerpen en maken van de wii eruit gehaald :D

    Heb je de ingame filmpjes al gezien? Dit kan echt wel er even goed uitzien als Halo, het maximale is nog nooit uit de Wii gehaald.

    De Developers Kit voor de Wii heeft niet al die standaard foefjes als Anti Allasting of Light Reflection. Die moeten er zelf ingebouwd worden.

    High Voltage heeft hier gewoon de tijd voor genomen. De 360 kan ook meer aan als dat er nu is laten zien, maar daar neemt niemand de tijd voor.


  • zo.. dit is prachtig ! het nieuws van de dag!

  • vetter dan vet .

  • @rw1:



    Sega maakt het spel niet, dat doet High Voltage.

  • Nu hopen dat het wat word.

  • Deze titel kijk ik wel al een tijdje na uit!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren