1. The Elder Scrolls III: Morrowind (PC)

The Elder Scrolls III: Morrowind (PC)

The Elder Scrolls III: Morrowind is het vervolg op Daggerfall en de voorloper van Oblivion. De game ligt inmiddels voor zo’n 8 euro (inclusief de twee expansion packs) in de winkel. Is de game die prijs waard?

Morrowind

Morrowind speelt zich af in Vvardenvell, een deel van de provincie Morrowind. Als je van de boot afstapt beland je in een klein dorpje aan het water. In de verte zie je een wachter aankomen. Hij vraagt of je met hem mee wilt komen. Eenmaal in een kantoortje aangekomen worden er verschillende vragen aan je gesteld: “Wat is je sterrenbeeld, welk ras ben je en wat voor klasse?”. Elk van deze keuzes heeft later invloed op je game, al is de invloed niet gigantisch groot.

Keuzes

Je krijgt wat geld en een brief, samen met de opdracht deze te brengen aan ene Cosades in Balmora. Hierna wordt je op straat gezet. Op straat heb je tientallen keuzes, die in het begin misschien wat overweldigend overkomen. Ga ik direct naar Cosades, beroof ik de plaatselijke handelaar (niet aan te raden), trek ik de vrije wereld in op goed geluk, of sluit ik me aan bij één van de meer dan tien gilden?

Na besloten te hebben om toch maar de brief te bezorgen wordt je in een verhaal gezogen dat draait om oorlogen van honderden jaren geleden, het verdwijnen van de Dwemers (soort van dwergen) tot de reïncarnatie van een halfgod. Alleen dit hoofdverhaal kan je al zo’n 40 uur bezighouden. Samen met alle gilden ben je minstens zo’n 300 uur kwijt om alles te doen.

Wat minder aan deze opdrachten is, is het feit dat ze vaak veel op elkaar lijken, al zitten er ook zeker (vooral bij het hoofdverhaal) een aantal originele tussen.

Als je besluit de wijde wereld in te trekken is er ook genoeg te doen. Zoek een grot uit en kam deze uit op zoek naar waardevolle spullen. Door het feit dat Morrowind niet meelevelt zoals Oblivion doet, heb je de kans unieke spullen tegen te komen, al worden deze natuurlijk wel bewaakt door erg sterke monsters. Het bevechten van deze monsters is helaas wat saaier, zeker in het begin. Omdat alles in realtime (first person) gebeurt, maar toch ook via de zogenaamde dobbelsteen, is de kans erg groot dat je mist. Het gebeurt dan in het begin dan vaak ook dat je een minuut op een rat staat in te hakken, zonder dat je hem raakt. Het vechten kent ook maar drie moves per wapen, en deze kan je niet zelf inzetten. De enige invloed die je kan uitoefenen is het lang of kort inhouden van de muis.

Lore

Morrowind heeft behalve de vele opdrachten en grotten nog een ander ding in overvloed: boeken. Waar in veel andere games boeken een kleine rol spelen zijn deze in Morrowind erg belangrijk. Je hoeft ze niet te lezen, maar er zitten vaak erg nuttige aanwijzingen in, of er staat zelfs een hele plotwending in.

Naast het lezen van boeken, heeft het luisteren naar mensen ook zijn voordelen. Vaak kun je tussen de regels door lezen wat mensen echt bedoelen. Die man doet nou wel aardig, maar vind hij mij ook echt aardig, of wil hij me eigenlijk straks (laten) vermoorden?

Graphics en geluid

Hoewel Morrowind al uit 2002 stamt, krijg je gelukkig geen hartaanval van schrik door ernaar te kijken. De graphics waren het puntje van de zalm in 2002, en zijn dus nog goed genoeg om aan te zien. Het water is volgens velen zelfs beter dan dat uit Oblivion.

Over het geluid ben ik helaas minder tevreden. Na een uurtje ken je ongeveer alle muziekjes wel uit je hoofd. Ook het feit dat er maar een stuk of acht gevechtsmuziekjes zijn, die je bijna niet kan onderscheiden draagt hier niet aan bij. De muziek die erin zit past dan wel weer altijd bij de game. Helaas is het dus gewoon te weinig.

Bugs en gebruiksvriendelijkheid

Helaas blijft ook Morrowind niet vrij van bugs, al is het een stuk beter dan zijn voorganger Daggerfall. Het is aan te raden om vrij vaak de quicksave optie te gebruiken, want je wilt nog wel eens zomaar door de grond vallen, of een deur openen en in een zwarte ruimte terechtkomen zonder weg terug.

Behalve het feit dat er veel bugs inzitten is de gebruiksvriendelijkheid ook niet altijd geweldig. Je logboek beslaat na een aantal uren spelen al tientallen pagina’s, en het duur behoorlijk lang om van bladzijde 76 terug te bladeren naar bladzijde 5 om te zien hoe die ene corrupte handelaar ook al weer heette (dit wordt overigens opgelost door het instaleren van Tribunal of Bloodmoon). Het mixen van ingrediënten voor een drankje valt ook niet mee, omdat je niet goed weet wat er in moet. Aan al deze punten wen je wel na een tijdje, maar het aangeven wat er precies in je potion moet om een healing drankje te maken zou wat handiger zijn.

Mods

Als je Morrowind eenmaal hebt uitgespeeld (of ervoor natuurlijk) ben je nog lang niet klaar. Over het internet zwerven letterlijk duizenden verschillende mods. Van graphics enhancers (verbeteraars) tot hele nieuwe gilden. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een mod te vinden. Voor bijna elk minpunt dat ik heb genoemd in deze review is wel een mod te vinden die het goed maakt.

En mocht dat ene dingetje dat jij wilt nou net niet te vinden zijn? Dan maak je het toch zelf? Morrowind wordt namelijk geleverd met de the Elder Scrolls: construction set, waarin je met een beetje oefening je eigen huis maakt, en als je wat ervaring met scripten hebt zo je eigen quests in elkaar gezet.

Conclusie en beoordeling

None

Morrowind is een game die alles in grote lijnen goed doet, helaas zijn sommige kleine dingen net niet goed uitgewerkt. Laat dit je echter niet afschikken, Morrowind is nog steeds een dijk van een game die je voor die paar euro’s niet mag laten liggen.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Keuzes
  • Lore
  • Veel quests
  • Grote wereld
  • Mods
  • Mooie muziek
  • Minpunten
  • Repetitieve quests
  • Geen top graphics meer
  • Te weinig muziek
  • Bugs
  • Lage gebruiksvriendelijkheid
  • Combat

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ''Voor een bestand van 500 MB heb je dan ook dubbel zoveel opslagruimte nodig''



    Say what?

  • oh tof

  • Ik gebruik dat toch niet.

    De liedjes zet i ker gewoon op and that's it ^^

  • Jah, dat is toch logisch dat je dan dubbel zo veel ruimte nodig hebt…? Je converteert een bepaald bestand, dat geconverteerde bestand zal geheugen innemen, maar het origineel blijft bestaan, dus zul je indd dubel zo veel geheugen nodig hebben ;)

  • Tja, lullig voor de mensen die ervoor betaald hebben.

  • nice dat ie nu gratis is!

  • euh……ik heb hem al lang gratis hoor? dus ik weet niet of ik dom ben of dit bericht veel te laat is

  • eh waarom zou je dit programma gebruiken, gewoon kopie paste naar je mappen

    waarom zou je dit programma dan nog gebruiken? en psstore zet hem automatisch al in de goede map



    @juniordiscart



    waarom zou je het origineel er bij doen??? heeft toch geen zin.




  • ik gebruik de eerste alleen voor het omzetten van filmpjes zodat ik ze op psp kan kijken (animé @ SchoolFTW)

  • Ik heb er 2 jaar geleden 39 euro voor betaald :-(

  • Mooi! Meteen even downen dus.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren