1. Overlord (PC)

Overlord (PC)

Metropolis heeft Superman, New York heeft Spider-Man, Gotham City heeft Batman en Oss heeft Sabba. Allemaal helden die een aantal goede, tot uitstekende daden op hun naam hebben staan. Met uitzondering van de laatstgenoemde is van iedereen zelfs een videospel verschenen, weliswaar niet allen van hoge kwaliteit maar het concept bleef geweldig: lekker schurken in elkaar slaan en vervolgens de populairste van de stad worden. Nu is er echter een creatie verschenen, uit het schilderlijke Delft welteverstaan, waar je een keer slecht kunt zijn in plaats van goed: Overlord!

De game komt zoals gezegd uit Delft, waar de jongens van Triumph Studios, bekend van Age of Wonders, zich hebben opgesloten. Mensen zijn normaliter van te voren al positiever als de ontwikkelaar uit zijn of haar moederland komt, helaas voor de Delftenaren trek ik geen oranje shirt aan en geef ik Overlord geen 10. Het is namelijk een bijzonder, originele titel die op vele fronten helaas tekort komt.

Nadat ik Overlord had uitgespeeld, kwam ik tot de constatering hoe fantasierijk de jongens van Triumph Studios wel niet zijn. En dat is opmerkelijk, aangezien ze een aantal jaren geleden hadden aangegeven geen fantasygames meer op de markt te brengen. Maar nu komen ze dus met dit product: een gerecht dat ingrediënten gebruikt uit The Lord of the Rings, Gremlins en Britse komedies.

Hierdoor ontstaat dan ook het grootste irritatiepunt van de game: het gefrustreerde 'heen-en-weer geloop'. Je kan immers nooit van te voren weten of jij de juiste kleur Minions bij de hand hebt. Waarschijnlijk ontstaat dit door het ontbreken van een landkaart. Daarom moet je meestal lang op zoek gaan naar de plek waar je je Minions kunt oproepen. Naarmate de minuten zijn verstreken, kom je weer terug en dan staan zowat alle vijanden weer op je scherm. Met een hoog frustratiegehalte ga je weer al die vijanden een lesje leren, ware het niet dat dit toch enigszins vermakelijk blijft. Niettemin voelt het na een tijd wat repetitief aan, waardoor het na verloop van tijd zelfs saai wordt. [p]Gelukkig overschaduwen de sfeervolle omgevingen, instrumentale muziek, grappige dialogen en de kasteelmogelijkheden dit probleem ruimschoots. Om met het eerste beginnen: alles ziet er gedetailleerd uit en wordt bovendien ontzettend mooi weergeven. De begroeiing beweegt en er hangt een sfeertje om verliefd op te worden. Dat de game overigens humoristisch is, moge duidelijk zijn. Maar dat de game gedurende héél het spel een glimlach op je gezicht weet te toveren, had ik niet verwacht. Hierbij spelen de Minions natuurlijk de hoofdrol, maar ook de geschreven dialogen bezorgden mij lachwekkende momenten, tot huilens toe. [p]De kasteelmogelijkheden, zoals vermeld, zijn redelijk beperkt maar erg vermakelijk. Zo kun je jouw eigen kasteel inrichten naar eigen smaak. Hier kun je dan ook je geld aan besteden, net als aan een eigen arena of smid voor je wapens en armor. Dit zorgt weer voor een iets betere replaywaarde aangezien je bijvoorbeeld alle vijanden nog eens kunt bestrijden in de arena of slavinnen in kunt huren. Datgene sleurde mij dan ook door de game heen, want zonder die dingen had ik absoluut geen vijftien uur speelplezier gehad. Er is ook nog een multiplayer, maar dat is absoluut geen groot pluspunt aan de game. Liever had ik wat meer mogelijkheden gezien in het vechtsysteem, de nadruk ligt logischerwijs op je Minions, maar ik had toch graag een wat groter arsenaal qua magie en wapens gezien van de Overlord.">

[p]Hierdoor ontstaat dan ook het grootste irritatiepunt van de game: het gefrustreerde 'heen-en-weer geloop'. Je kan immers nooit van te voren weten of jij de juiste kleur Minions bij de hand hebt. Waarschijnlijk ontstaat dit door het ontbreken van een landkaart. Daarom moet je meestal lang op zoek gaan naar de plek waar je je Minions kunt oproepen. Naarmate de minuten zijn verstreken, kom je weer terug en dan staan zowat alle vijanden weer op je scherm. Met een hoog frustratiegehalte ga je weer al die vijanden een lesje leren, ware het niet dat dit toch enigszins vermakelijk blijft. Niettemin voelt het na een tijd wat repetitief aan, waardoor het na verloop van tijd zelfs saai wordt. [p]Gelukkig overschaduwen de sfeervolle omgevingen, instrumentale muziek, grappige dialogen en de kasteelmogelijkheden dit probleem ruimschoots. Om met het eerste beginnen: alles ziet er gedetailleerd uit en wordt bovendien ontzettend mooi weergeven. De begroeiing beweegt en er hangt een sfeertje om verliefd op te worden. Dat de game overigens humoristisch is, moge duidelijk zijn. Maar dat de game gedurende héél het spel een glimlach op je gezicht weet te toveren, had ik niet verwacht. Hierbij spelen de Minions natuurlijk de hoofdrol, maar ook de geschreven dialogen bezorgden mij lachwekkende momenten, tot huilens toe. [p]De kasteelmogelijkheden, zoals vermeld, zijn redelijk beperkt maar erg vermakelijk. Zo kun je jouw eigen kasteel inrichten naar eigen smaak. Hier kun je dan ook je geld aan besteden, net als aan een eigen arena of smid voor je wapens en armor. Dit zorgt weer voor een iets betere replaywaarde aangezien je bijvoorbeeld alle vijanden nog eens kunt bestrijden in de arena of slavinnen in kunt huren. Datgene sleurde mij dan ook door de game heen, want zonder die dingen had ik absoluut geen vijftien uur speelplezier gehad. Er is ook nog een multiplayer, maar dat is absoluut geen groot pluspunt aan de game. Liever had ik wat meer mogelijkheden gezien in het vechtsysteem, de nadruk ligt logischerwijs op je Minions, maar ik had toch graag een wat groter arsenaal qua magie en wapens gezien van de Overlord.">

Conclusie en beoordeling

None

Het zou bijna lastig worden om kritisch te zijn op een product dat uit je vaderland komt. Maar ik ben reëel: Overlord is redelijk. De humor is té grappig, het concept met de Minions werkt aardig en de memorabele sfeer voegt echt veel toe aan de game. Toch voelt alles onafgewerkt aan: je krijgt veel te maken met heen-en weer geloop, de controle over je wezens werkt niet optimaal, de puzzels zijn te oppervlakkig en bovendien heeft de game over het algemeen geen bad-guy sfeer: het mocht allemaal véél wreder.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Eindelijk slecht zijn ..
  • Humor van Minions en dialogen
  • Mooie presentatie qua beeld en geluid
  • Vermakelijke mogelijkheden ..
  • Minpunten
  • Maar niet slecht genoeg
  • Besturing Minions werkt niet optimaal
  • Puzzels té oppervlakkig
  • Heen-en-weer geloop
  • Maar de game blijft over het algemeen beperkt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Go Sony! Kan ik alleen maar toejuichen! =)

    Maar kvraag mij af of ze nog altijd verlies op hun consoles maken…?

  • Let maar op

    De volgende keer heeft microsoft meer verkocht

    vind je het gek met al die prijsverlagingen

  • 2,2 consoles is wel wat weinig voor de 360. Is die ,2 reserveonderdelen voor een RROD?

  • @Meowmix

    :')

  • laat maar

  • Niet zo verwonderlijk gezien MGS 4.



    Het derde kwartaal wordt volgens de eerste berichten negen op tien dan weer net het omgekeerde waardoor de PS3 uiteindelijk amper korter bij komt. Aan dit tempo halen ze M$ zelfs in 2009 nog niet in :-/



    Zal weer typisch sony zijn dat ze met een dooie zwaluw de zomer al aankondigen :p



  • De Xbox 360 werd in die periode 'slechts' 2,2 keer verkocht. De cijfers van Sony zijn gisteren bekend geworden en die van Microfsoft ongeveer een week terug.





    Ik ben er zelf nooit van uit gegaan dat Microsoft marktleider zou worden, hier gingen ze bij MS geloof ik ook niet van uit. 2,2 miljoen is toch best veel, zeker wanneer je kijkt naar het totaal aantal verkochte xbox360's. Wanneer je met zoveel negatieve publicaties over RROD etc nog zoveel Xbox360's weet te verkopen, dan doe he het best goed. Zeker omdat het pas de tweede console van MS is.



    De cijfers over de Ps3 verbazen me niet. Dat ding is echt een gadget. Maar ze moeten wel haast maken. Over 3 jaar komt MS weer met een nieuwe console, en Sony kan natuurlijk niet achter blijven ;)




  • Ik zag dat je de 360 arcade nu voor 131Euries koopt (na cashback)?

    Dat is het overwegen waard naast de ps3…



    Weet iemand deze NooB te vertellen wat nu ook al weer de verschillen zijn met de premium en/of elite?

    (Buiten het gemis van de harde schijf )

    HDMI is een must, alleen dacht ik dat de arcade tot 1080i aan kon en de elite en/of premium tot 1080p. HDDVD interesseerd me dan niet want ik heb de blu-ray.



    Alvast dank






  • duuh ps3 is gewoon de bom

  • Mooi voor Sony, maar met een verschil van nog geen 250k breek je geen potten natuurlijk.

  • @ hardtoget : zie je gastenboek

  • Deze vergelijking slaat nergens op! De Xbox 360 is al een aantal jaar langer te koop dan de PS3.. logisch is het dan ook dat er minder verkocht worden.. wat betreft de prijsverlaging van Microsoft is slim! Vooral met de kerstdagen etc. voor de deur! SONY is arrogant en denkt: \"De PS3 verkoopt toch wel…\"



    133,- voor een Xbox 360? Ik denk dat er heel wat kinderen gelukkiger worden met de feestdagen..xD

  • nou hier kunnen de game nerds weer lekker over praaten,nee de ps3 is beter,nee nee dat is niet waar de xbox is veel beter wacht maar!hebben jullie niets beter te doen?

  • ok beetje zinloze informatie eigenlijk. Ik bedoel ik ben blij met mijn ps3 en anderen zijn blij met hun 360. Dan hoef je je hier net echt druk om te maken :/

  • \"De Xbox 360 werd in die periode 'slechts' 2,2 keer verkocht.\"



    :')

  • lol Mattie_d

  • Ja en?

  • ik denk dat Sony en Microsoft met minimale verschil in verkoop, het einde van dit jaar tegemoet gaan, ondanks Microsofts troeven zoals Gears of War etc etc.

  • Het tweede kwartaal is wel het slechtste kwartaal van het jaar

  • @ magnificant85 : somehow geloof ik er niet in dat socom, motorstorm, resistance 2 of zelfs LBP de verkopen gaan genereren die Gears 2 gaat halen.



    Love or hate the game maar qua verkopen gaat die enorme pijn doen, mark my words.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren