1. Super Smash Bros. Melee (NGC)

Super Smash Bros. Melee (NGC)

Vechten kan tot kunst verheven worden als je kijkt naar films zoals Crouching Tiger, Hidden Dragon of games speelt als Soul Calibur. In films worden de gevechten zo mooi mogelijk in beeld gebracht en de choreografie moet wonderbaarlijk zijn. Characters in games moeten er prachtig en karakteristiek uitzien en de moves realistisch en wreed. Om het vechten maar zo kunstig mogelijk in beeld te brengen, om de kijker of gamer in verbazing achter te laten. Maar hoe kunstig is het eigenlijk als je opeens een gevecht tussen Mario, Link, Pikachu en Kirby ziet, terwijl de bommen om je oren vliegen?

Nou, van vechtkunst kun je niet echt spreken in Super Smash Bros. Melee, maar daar gaat het eigenlijk ook niet om. Het is niet de bedoeling om een tegenstander zo mooi of gruwelijk af te maken met de meest realistische moves die van een bestaande vechtstijl afkomen. Nee, het is de bedoeling om zo veel mogelijk lol te hebben in een chaotisch strijd tussen Nintendo sterren. Die laatsten zijn natuurlijk het paradepaardje van SSBM, want wat is er voor Nintendofans nou leuker dan kijken of de springerige loodgieter het wint van de Hyliaanse held? Beter gezegd, wie wint met zijn of haar Nintendo ster van de anderen?

Die vraag kan uitgevochten worden in verschillende modi, waar het vaak maar om een ding draait: probeer al je tegenstanders van het platform te meppen. Voor de eenzame speler is er genoeg te doen. Naast de Classic mode waarin je een toernooi afwerkt en de Event Match, waar je verschillende uitdagingen voltooit, heb je nu ook de Adventure mode. Deze is nieuw en leuk om te spelen, omdat de gevechten worden overgoten met een avontuurlijk sausje. Zo zul je in het begin een typisch Mario level doorkruisen en in een ander level op zoek moeten gaan naar de Triforce. Het is leuk bedacht, maar als je deze mode vaker speelt, wordt hij toch saai, omdat je telkens dezelfde opdrachten moet voltooien.

Leuker is het om gewoon een potje te gaan knokken, maar SSBM heeft een heel ander soort gameplay dan de meeste vechtgames. Je moet al jouw vijanden van het platform meppen en daarom zijn de arena’s in SSBM allemaal platforms die erg interactief zijn. Ze kennen ook veel variatie, zoals het kasteel van Peach of een racebaan uit F-Zero. Een tegenstander van deze platforms afgooien gaat natuurlijk niet zomaar, die moet je eerst wat klappen verkopen om hem kwetsbaarder te maken. Iedereen begint namelijk bij nul procent, maar zodra de strijd losbarst, kan het percentage oplopen tot over de 150. Als je eenmaal de grens van 200 procent bereikt, moet je oppassen, want dan kan een simpel aanvalletje al fataal zijn.

Natuurlijk gebeurt dit niet rustig, geordend en kunstig, dat kan natuurlijk ook niet met de figuren van Nintendo. Het is een grote, maffe chaos wat een heerlijk sfeertje geeft. Sowieso ademt de game nostalgie uit met alle verschillende characters en arena’s. Dat zit door de hele game heen en ook de muziek legt daar veel de nadruk op. Dus veel bekende melodietjes passeren de revue als je gaat knokken en ze passen ook precies bij de sfeer, die episch met een knipoog is. Ook de graphics zijn afgestemd op het soms wat cartooneske strijdtoneel, want het is niet superrealistisch vormgegeven. Gelukkig maar, want dat past ook niet bij knuffelige figuurtjes als Kirby en Jiggleypuff. Characters die wat ‘volwassener’ zijn, zoals de cast uit de Zelda-serie en Fire Emblem, hebben een wat anime-achtige uiterlijk. Doordat het niet realistisch is, blijft de actie lekker over de top en is de fun groot.

De fun begint al bij de personages, want iedere character heeft zijn of haar typische moves en charme, zo smijt Yoshi met eieren en laat Pikachu de donder inslaan. Daarnaast nog een speciale vermelding voor Peach, want deze dame in nood slaat in SSBM behoorlijk van zich af. Vooral de koekenpanmep geeft een heerlijk bevredigend geluid als je hem keihard op iemands kop knalt.

Iedereen komt aan zijn trekken in SSBM, want ieder personage heeft plus- en minpunten, zoals traag en snel of brute kracht en magie. Bovendien kun je ook enkele personages vrijspelen, wat de sterrencast compleet maakt. Jammer is wel dat een geweldig personage als Ganondorf exact dezelfde moves heeft als Captain Falcon, alleen dan krachtiger. Waarom heeft de King of Evil geen eigen moves? Dat zou juist zo’n meerwaarde geven aan de vrijgespeelde personages, want Ganny is niet de enige met een gejatte movelist.

De arena’s zijn gelukkig wel gevarieerder en de meeste zijn erg leuk. Zoals al eerder gezegd, zijn ze interactief, wat het vechten leuker maakt. Een van de geweldigste velden is Pokémon Stadium dat om een bepaalde tijd verandert. Dan vecht je op een windmolen, de andere keer zit je klem tussen de bergen. Niet alle velden zijn even geweldig, want het level van de Ice Climbers is ronduit irritant met een bewegende camera die naar boven schuift. Het overzicht wordt er veel minder door, wat in de hectiek van de strijd niet handig is.

De power-ups die her en der in het veld komen te liggen, helpen mee aan een grotere chaos en zijn minder irritant. Tenminste, als je ze zelf gebruikt natuurlijk. Wat dacht je namelijk van Pokéballs waaruit Pokémon komen die je tegenstanders bestoken met soms beeldvullende aanvallen? Of wat dacht je van de hamer, een gevreesd voorwerp die je tegenstanders keihard in de lucht slaat? Zo zijn er meer power-ups die de fun en vooral de chaos vergroten. Want characters vliegen door de lucht, er wordt met bommen gegooid, het veld verandert, Bowser flambeert iedereen en een Chicorita uit een Pokéball bestookt iedereen met messcherpe blaadjes. Er gebeurt dus heel veel op het veld en dat kan soms het overzicht belemmeren. Je zit soms te kijken waar je bent en wat er in hemelsnaam allemaal gebeurt. Bovendien, als je tegen de computer vecht, heeft die de irritante neiging om maar op je in te rammen, terwijl je hulpeloos op de grond ligt en niet overeind kunt komen.

Gelukkig dan dat er een multiplayer in zit en SSBM is een game bij uitstek om met je vrienden te spelen. Het is geweldig om met z’n vieren elkaars favorieten in elkaar te beuken, dat blijft leuk en spannend. Door het sfeertje en de lompe actie kun je de hele avond door gamen, omdat je veel plezier hebt met SSBM. Daarnaast kun je het veranderen naar je eigen smaak. Vecht in slowmotion, als reus of pak elkaars munten af, de mogelijkheden zijn eindeloos. En dit alles geeft de game een grote replaywaarde, omdat je er niet snel genoeg van zult krijgen. Het geeft me toch een lekker gevoel om met Peach mijn broertjes irritante Falco met de koekenpanmep van haar kasteel af te rammen.

Conclusie en beoordeling

None

Super Smash Bros. Melee is een heerlijke, chaotische funfighter. Het is enorm leuk om een potje te gaan knokken met de sterrencast van Nintendo, terwijl nostalgische gevoelens opkomen. De singleplayer is uitgebreid, zodat je als eenling genoeg te doen hebt, maar met de multiplayer blijf je zoet. Je hebt gewoon meer plezier als je met of tegen elkaar vecht en de sfeer en over de top actie versterken dat alleen maar.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Characters
  • Nintendosfeertje
  • Interactieve speelvelden en power-ups
  • Multiplayer
  • Audiovisuele presentatie
  • Minpunten
  • Sommige characters hebben dezelfde moves
  • Niet altijd een helder overzicht van de strijd

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk….

  • Nou is nog redelijk, had een mager 5je verwacht.

    Anyway ik ga hem toch nie halen.

  • Ja… toch niet slecht.

  • Ga ik zeker bij lage prijs halen, sounds good :)

  • Er zit wel fun deze game. En het ene Spiderman deel is al wat beter dan het ander. Toch leuk voor de fans.

  • Echt zo'n spel wat je in de playstation 1 tijd zou kopiëren en lekker zou doorspelen, maar wat niet de moeite waard is om te kopen voor 60 euro behalve als je een echte fan bent.

  • had wel dit cijfer verw8

    vanwege het nieuwe vechtsysteem en het rondslingeren is anders;)

    dus had wel verw8 kijk s-m 3 was gewoon vanwege dat het te een tonig was gelijk helemaal afgekraakt;)

  • Een mwaa (oftewel niet mijn ding)

  • Goede score voor een Spiderman-game. Vooral de Blacksuit Spiderman vind ik echt een tof concept.

  • Valt me nog mee, dat cijfer. :)

  • Valt mee maar ik ga hem niet halen.

  • hou niet zo van zo'n games

  • Vet cool!

  • Lijkt me best wel oke , haal hem later wel voor 20 euro ofzo .

  • Toch een behoorlijk cijfer..

  • wie gaat er nou weer spider man halen ¤

  • ik geef die game nog geen 4

  • Een behoorlijk cijfer, alleen vraag ik me af of dit nog wel iets is om een spel over te maken, er zijn al verschillende games van verschenen, en allemaal scoren ze matig to slecht…

    Mja, er is blijkbaar nog een markt voor, dus laat ze maar doen zeker?

  • valt heel erg mee vind ik

  • Niet slecht :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren