1. Ghost Master (PC)

Ghost Master (PC)

Als kind al wordt je vermaakt met verhalen over spoken en ander gespuis. Van verhalen als Casper het Spookje tot Dolfje Weerwolfje, ze zijn er allemaal om de kinderziel te vermaken. Als ouder kind zoek je je vermaak over geesten in andere hoeken. Zo kan je naar horrorfilms gaan om eens lekker te schrikken of sinds niet al te lange tijd, heb je ook games die je de stuipen op het lijf jagen. Ik speel geen horrorgames, omdat ik daar enorm schichtig van raak, gelukkig zijn er ook mensen die games met geesten maken voor het vermaak van de kopers. Eén van die games is Ghost Master.

Het eerste wat je opvalt aan Ghost Master is dat het een erg origineel spel is. Je speelt de baas van alle geesten, of eigenlijk een aspirant-baas van de geesten. Je hebt jezelf namelijk nog niet bewezen in de geestenwereld. Dus wordt je erop uitgestuurd om je geesten te leiden en iedereen de stuipen op het lijf te jagen in de naburige stad. Je hebt door het hele spel zo’n twintig missies, waarbij je telkens een nieuw huis voorgeschoteld krijgt waar je telkens weer iedereen weg moet jagen. Doordat de game niet al te moeilijk is, heb je het snel uitgespeeld en het kan soms wat eentonig worden. Om die eentonigheid in de missies tegen te gaan, hebben de makers er soms wat doelgerichte missies erin vermengt. Het hoofddoel blijft echter meestal gewoon hetzelfde.

Die eentonigheid is echter niet een enorm groot nadeel. De makers hebben namelijk de gameplay heel erg goed uitgewerkt. Je hebt verschillende soorten spoken, maar als je die spoken oproept, moet dat wel op speciale plekken. Zo kan je een aardegeest niet aan een fietsband vast zetten en een luchtgeest weer niet aan een steen binden. Het feit dat die verschillende soorten er zijn en dat je aan het begin van een missie zelf je geesten kan kiezen, geeft een groot gevoel van vrijheid. Je mag en kan alles doen wat je wilt. Je kan daarnaast ook niet oneindig veel geesten oproepen. Elke geest kost namelijk een bepaald aantal Plasma. Dat Plasma verzamel je door mensen te laten schrikken, hoe harder de schrik is, hoe meer Plasma je krijgt. Het Plasma bepaald daarbij ook nog welke krachten je geesten kunnen gebruiken om mensen af te laten schrikken. Niet alleen in het veld zelf bepaalt het aantal Plasma dat, maar ook bij het krijgen van die krachten. Deze koop je namelijk voor elke geest apart van het totale opgespaarde Plasma. Dit geeft de game, vreemd genoeg, een RPG tintje. Je kan namelijk via die krachten de geesten aanpassen naar je wil.

De krachten die je kan kopen, variëren erg van uiterlijk. Zo heb je een geest die bij een bepaalde kracht zijn lichaam in twee stukken scheurt en een andere geest zorgt er weer voor dat al het water in bloed veranderd. De verschillende krachten hebben ook verschillende effecten op de bewoners van de huizen, die allemaal hun eigen routine hebben. Zo kan een bepaalde kracht juist hun geloof in geesten vergroten, terwijl een andere kracht langzaam maar zeker een heuse zenuwinzinking veroorzaakt bij de bewoners. Door het eerder genoemde geloof in geesten te vergroten, schrikken de bewoners weer extra hard om jouw beheksing. De radius van het effect op de stervelingen verschilt ook. Zo kan iemand bang voor bloed, maar helemaal niet bang voor elektriciteit zijn. Als je dan een kracht waarbij veel bloed vrijkomt in zijn buurt gebruikt, zal hij zeker zowat een hartaanval krijgen. Alle krachten zijn leuk geanimeerd en het opdragen van de krachten werkt gewoon ongelofelijk goed.

Een laatste aspect van de gameplay is het verkrijgen van nieuwe geesten aan je zijde. In elke missie zijn er op bepaalde plaatsen geesten opgesloten. Deze geesten zitten vast totdat je iets hebt gedaan, waardoor zij vrijkomen van hun spirituele gevangenis. Zodra je de geesten hebt gevonden, kan je hun verhaal aanhoren en kan je informatie verkrijgen over hoe je ze vrij krijgt. Zo is er op een gegeven moment een spook van een computerfreak die zelfmoord heeft gepleegd. Om hem vrij te krijgen, moet je de man die hem pestte verjagen uit het huis. Hoe je elk van de geesten bevrijdt, verschilt telkens weer enorm. Om die reden vergt het spel een enorm inzicht. Door al deze verschillende aspecten van de gameplay zul je elke missie waarschijnlijk een aantal keer opnieuw spelen, omdat het gewoon leuk is om te doen.

Als je naar de grafische stijl van de game gaat kijken, trek je heel snel de vergelijking met The Sims. De mensfiguren zien er ongeveer hetzelfde uit en ook de censuurblokjes als men onder de douche staan, hebben veel gemeen met die van The Sims. Het is allemaal echter wat gedetailleerder dan in The Sims. Waar je daar nogal simpele poppetjes hebt, zijn ze hier echt als real-life mensen te zien. De realistische gelaatsuitdrukkingen komen goed van pas bij de vele momenten waarop de mensen schrikken. Bij de geesten kan je ook zeggen dat er sprake is van een leuke grafische stijl. De vormen en kleuren zien er kinderlijk uit, maar het heeft allemaal toch een meer volwassen ondertoon dan het in eerste instantie lijkt. Hoewel ik het liefst zeg dat de game helemaal audiovisueel top is, ben ik toch niet zo blij over het geluid. Zo klinken de krachten meestal wat suf en ook de gesprekken van mens tot mens klinken niet echt indrukwekkend. Wat wel leuk is gemaakt, dat zijn de stemmen van de geesten. Ze hebben een beetje onheilspellend stemgeluid en elk woord lijkt van heel ver te komen. Ongeveer hoe je het ook hoort in films met geesten in de hoofdrol.

Naast het geluid heeft de game ook nog met andere nadelen te kampen. Deze nadelen komen vooral in de vorm van slordigheidfoutjes. Zo werken de krachten soms niet optimaal en rent een karakter soms veel te snel om ze te raken. Daarnaast werkt het geven van orders aan geesten om een bepaald iemand aan te vallen ook niet geweldig. Als dat ene karakter namelijk niet in de buurt is, valt de geest al helemaal niemand meer aan en kan je hem alleen weer laten aanvallen door hem opnieuw op te roepen. Dit kan, zeker in situaties waar je heel snel moet handelen, zeer frustrerend zijn.

Conclusie en beoordeling

None

Ghost Master is niet een game geworden die iedereen zal onthouden. Dit is eigenlijk best jammer, omdat het hele idee ongelofelijk origineel is en de gameplay heel goed is uitgewerkt. Door de vele slordigheidfoutjes die de game bevat, het matige geluid en het feit dat je het spel snel hebt uitgespeeld is het de game slechter afgegaan dan gehoopt. Hoewel de game nog steeds een fantastische titel is om uit de budgetbakken te vissen, is het niet meer dan een tussendoortje. Als je echter een game zoekt waar je een aardig tijdje mee zoet blijft, is dit een verkeerde keuze. Daarvoor schiet het net iets tekort
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Origineel
  • Leuke grafische stijl
  • Hele goede gameplay
  • Minpunten
  • Veel slordigheidfoutjes
  • Matig geluid
  • Snel uitgespeeld

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • knap hoor!

  • Ok, ga deze waarschijnlijk nieit halen, maar hij ziet er wel leuk uit.

  • ziet er wel leuk uit, misschien het halen waard..



    is deze game een Pay2Play? zoals bijv. WoW, betaal per maand zoveel centjes

  • pay2pay ja is als goed is al bevestigd

  • pay2play*

  • Nice… Misschien dat ik dat event eens even ga checken :D

  • In het begin was ik razend enthousiast over deze game, maar nu ben ik eigenlijk het een beetje beu gezien…

  • lijkt me cool spel, ga ik mischien nog is uitproberen :D

  • zal eens kijken

  • Ik betaal voor dit spel liever dan WoW. Misschien maar eens proberen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren