1. Sonic the Hedgehog (VC)

Sonic the Hedgehog (VC)

Segaaaa. Met deze geweldige openingsscreen en jingle begon mijn 16-bit avontuur alweer meer dan 15 jaar geleden. Het spel dat in mijn Mega Drive zat was Sonic the Hedgehog. Sega zocht in het 16-bit tijdperk een mascotte die cooler en toffer moest zijn dan de mascotte van aartsrivaal Nintendo, te weten Mario. Deze mascotte werd dan ook het tegenovergestelde van de Italiaanse loodgieter namelijk een blauwe egel met een attidude. Met marketing slogans als “Sega does what Ninten don’t” en termen als blastprocessing moesten consumenten overgehaald worden om een Mega Drive te kopen gebundeld met Sonic the Hedgehog. Het is dan ook geen wonder dat dit spel bij bijna elke Mega Drive eigenaar in huis ligt. Hoewel de Sega mascotte tegenwoordig alleen in slechte B-games speelt heb ik nog mooie herinneringen aan mijn eerste kennismaking. Het spel heb ik als puber helemaal grijs gespeeld en nu zullen we zien hoe goed deze game de tand des tijds heeft doorstaan.

Om deze klassieker opnieuw te kunnen spelen zou ik mijn Mega Drive kunnen afstoffen. Omdat ik echter geen zin heb om telkens in mijn cartridge te blazen besluit ik de Playstation 2 versie te spelen welke op de Sega Mega Drive collection staat (misschien kom ik in een latere review terug op deze geweldige collectie).

Na de openingstune wordt meteen duidelijk hoe veel aandacht aan dit spel is besteed. Je begint in Green Hill Zone en overal waar je kijk zie je dingen bewegen zoals bloemen en water op de achtergrond. Daarnaast wordt ook meteen duidelijk dat Sonic niet van treuzelen houdt want hij begint licht geïrriteerd te kijken naar me terwijl hij met zijn voeten tapt. Het is duidelijk ik heb geen tijd te verliezen. Dr. Robitnik heeft alle dieren veranderd in robots en is op zoek naar de zes chaos emeralds. Het is de taak van Sonic om alle dieren te bevrijden en de chaos emeralds te vinden voordat Dr. Robitnik ze vind.

Toen Sonic voor het eerst uitkwam was het waarschijnlijk de snelste platformers ooit. Vandaar dat ook de term blastprocessing werd geïntroduceerd. Ook nu na 15 jaar is het gevoel van snelheid nog steeds geweldig. Je kan binnen anderhalve minuut echt door de eerste zone (level) heen racen zonder dat je enige frames rate problemen zie. In de latere zones echter zal je soms ook wat rustiger aan moeten doen en zijn er ook meer platform elementen aanwezig. Eén van de meest vermakelijke zones is de Spring Yard zone. Hierin wordt voor het eerst een Las Vegas thema geïntroduceerd waarbij je het gevoel heb in een gokkast of flipperkast te zitten (Dit thema zou vaak terug komen in de daarop volgende Sonic games en verder worden uitgewerkt. Uiteindelijk zou dit ook leiden tot de spin-off game, Sonic Spinball).

De graphics zien er nu nog steeds vermakelijk uit dankzij de eigen stijl en de details in het spel. Ook de vijanden zijn goed vormgegeven. Een leuke toevoeging is dat zodra je één van de vijanden vernietigd ze niet verdwijnen maar veranderen in hun oude dieren gedaante.

Naast de eigen grafische stijl zit Sonic ook vol met catchy tunes. Als je de deuntjes 1 keer heb gehoord blijven ze in je hoofd zitten zonder dat het vervelend wordt. Elke zone heeft zijn eigen kenmerkende muziek waarmee het gevoel van de verschillende zones wordt versterkt.

Een belangrijk gameplay element in Sonic is het verzamelen van ringen. Net zoals in de Mario games waarin je muntjes verzameld, kun je met deze ringen extra levens krijgen. De ringen zijn echter ook van belang om in leven te blijven. Zolang je namelijk ringen heb kan je niet doodgaan. Wordt je echter geraakt door een robot dan zullen al je ringen in de lucht vliegen (wat zeker een geweldig zicht is als je er veel heb). Een deel van deze ringen kan je weer pakken, als je snel genoeg bent, want na enkele seconden zijn ze verdwenen. Gelukkig zijn er ook power-ups te vinden in de vorm televisieschermen. Hiermee kan je o.a. een extra bescherm bel krijgen waardoor je één keer geraakt kan worden zonder dat je je ringen verliest of je kan tijdelijk onkwetsbaar worden.

Mocht je meer dan 50 ringen hebben dan zal er aan het eind van de zone een grote ring staan waar je in kan springen. Hiermee kom je in een bonus ronde terecht waarin je extra continues kan verdienen maar waar je ook de chaos emeralds kan vinden.

Ook deze bonus levels zijn uniek vormgegeven. De bonus levels blijven continu 360 graden draaien, iets wat in weinig spellen wordt gebruikt maar wat in dit geval zeker goed werkt. In de bonus levels zitten bepaalde bumpers waarmee je de draairichting kan veranderen of de draaisnelheid kan vertragen/versnellen. Het kost zeker wat oefening om de chaos emeralds te pakken omdat je door het draaien makkelijk op een exit kan vallen (goal). Hierdoor verlaat je het bonus level meteen en moet je weer een hele zone spelen voordat je weer een nieuwe poging krijg om een chaos emerald te pakken.

De besturing van Sonic is strak en simpel. Naast de richting toetsen om van links naar rechts te gaan heb je maar 1 knop nodig om te springen. Je zal dan ook binnen no time gewend zijn om door loopings te spinnen en door de lucht te vliegen dankzij je snelheid. Het enige echte gemis in de game is de mogelijkheid om een spinning dash te doen. In de opvolgers van Sonic the Hedgehog is het mogelijk om middels deze spinning dash op 1 plek stil te staan terwijl je snelheid maakt waarna je wegschiet. Omdat dit in deze game niet zit zal je soms een stukje terug moeten lopen om een aanloopje te nemen voor sommige obstakels.

In totaal bestaat Sonic uit 6 zones en een final zone welke alleen de laatste eindbaas is. Hoewel dit heel weinig lijkt is elke zone uniek. Daarnaast zit elke zone ook vol geheime gangen of kamers en elke zone kent meerdere routes om het einde te bereiken. De zones nodigen daarom ook uit om verkend te worden. Dit verhoogd de replay waarde en het verkennen is ook zeker noodzakelijk als je de bonus levels wil halen aan het einde van elk level. De grootste uitdaging van het spel is dan ook om de game rond te spelen met alle zes de chaos emeralds gevonden. Mocht je het spel uitspelen zonder deze emeralds dan wordt je aan het eind uitdagend aangekeken door Dr. Robitnik met de chaos emeralds in zijn handen en de tekst “try again”. Als het je uiteindelijk gelukt is om de game uit te spelen met alle zes de chaos emeralds valt er niet veel meer te doen. De game is echter zo goed vormgegeven dat je zeker terug komt om het spel op een later tijdstip opnieuw te spelen.

Conclusie en beoordeling

None

Sonic leent zeker wat elementen uit de beroemde Mario serie maar voegt ook genoeg eigen elementen toe. De snelle gameplay blijft nog steeds overeind staan na al die jaren en zorgt voor een unieke platform ervaring. Met Sonic the Hedgehog heeft Sega een echte klassieker afgeleverd die waarschijnlijk nog vaak gerereleased zal worden omdat de gameplay nieuwe en oude gamers zal blijven aanspreken.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Snelle gameplay
  • Ziet er nog steeds goed uit
  • Unieke ervaring
  • Minpunten
  • geen Spinning dash

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren