1. Pikmin 2 (NGC)

Pikmin 2 (NGC)

Hocotate Freight is een bedrijf dat zich bezig houdt met ruimteschepen. Op een dag wordt de enige werknemer Olimar geraakt door een meteoriet. Vervolgens moest hij een noodlanding maken op een onbekende planeet. Daar werd hij geholpen door bijzondere wezens die hij Pikmin noemde. Aan het eind ontsnapt Olimar door middel van de hulp van de Pikmin.

Maar in zijn afwezigheid raakte de Hocotate Freight in financiële problemen. Een nieuwe werknemer Louie ontmoette op zijn eerste missie een ruimtekonijn die de hele lading gouden Pikpik wortels opat. Daarmee mee had de Hocotate Freight een enorme schuld opgebouwd. Het enige waardevolle bezit wat ze nog hadden was Olimar’s ruimteschip de S.S. Dolphin. Deze wordt gelijk in beslag genomen. Het resterende bedrag bedraagt 10100 pokos. Toen Olimar dit hoorde liet hij van schrik zijn souvenirtje voor zijn zoon vallen (een flessendop), die hij heeft meegenomen van de Pikmin planeet. Het ruimteschip analyseert de flessendop en het blijkt dat het 100 pokos waard is. Hiermee krijgt Olimar de missie om terug naar de Pikmin planeet te gaan om zo meer spullen mee te nemen zodat de rest van de schuld af betaald kan worden. Zijn collega Louie moet hem vergezellen voor deze gevaarlijke missie.

Na de landing kom je in aanraking met de Pikmin’s. Deze blijken half plant/half dier te zijn. Ze zijn ongeveer één cm groot en hebben opvallend genoeg een blaadje op hun hoofd.

De Pikmin’s kan je besturen door bevelen te geven. Je kunt ze bijelkaar roepen zodat ze achter je blijven staan en ze je volgen. Ze zien je als hun leider. De Pikmin kan je een voor een gooien zodat ze monsters aanvallen, schatten verslepen of omdat ze een muur moeten vernietigen. Vervolgens roep je ze bij elkaar en heb je ze weer onder je hoeden. Ook kan je een rij vormen met de Pikmin. Hiermee kan je niet de Pikmin één voor één muur laten slopen maar kan je ze allemaal tegelijk hetzelfde bevel geven.

Al snel kom je erachter dat er verschillende soorten Pikmin zijn. Je hebt de rode, blauwe en de gele Pikmin. Deze Pikmin’s zijn immuun voor vuur, water en elektriciteit. Deze Pikmin’s waren al geïntroduceerd in het eerste deel. Jammer genoeg vond ik de specialiteiten toen nogal voor de hand en vond ik niet echt origineel. Maar nu zijn er echter twee nieuwe soorten bijgekomen. De witte en de paarse Pikmin. Deze bevatten in vergelijking met de vorige Pikmin’s wél aparte vaardigheden. De witte Pikmin kunnen tegen gif en kunnen ondergrondse schatten opsporen. De paarse Pikmin zijn erg sterk. Eén paarse Pikmin is net zo sterk als tien andere Pikmin’s. Maar de snelheid waarmee ze het voorwerp naar het schip wordt verplaatst is gelijk aan die van één Pikmin en niet aan die van tien.

Het doel van het spel is vrij simpel: je moet de schuld van 10000 pokos aflossen door schatten in de Pikmin planeet te verzamelen. De schatten zijn ten opzichte van Olimar en de Pikmin enorm groot. De schatten kun je natuurlijk niet zo gemakkelijk verplaatsen naar je schip. Ook daarvoor heb je Pikmin nodig. Elke schat heeft een minimum aantal Pikmin nodig om zo verplaatst te worden. Grote voorwerpen hebben veel Pikmin nodig en kleine voorwerpen hebben niet zoveel Pikmin nodig. De Pikmin tillen de schatten naar je schip. De schatten zal je tijdens het spelen door herkennen. De voorwerpen zijn namelijk afkomstig uit het dagelijkse leven. Zo zal je een keer een sinasappel en een diskette tegenkomen. Een diskette zal natuurlijk meer poko’s waard zijn dan een sinasappel. Deze schatten en het logische verschil in waardes vind ik een leuke toevoeging. Het maakt het daarom leuk om zo de schatten verzamelen. Je wilt namelijk steeds weer weten wat voor ander voorwerp de makers in het spel hebben toegevoegd.

Natuurlijk hebben de Pikmin ook vijanden. Doordat Olimar of Louie ze bevelen geven werken ze als één team in plaats van individueel. Het motto: “Samen sta je sterk” is erg vaak van toepassing in Pikmin 2. Elk monster heeft een eigen zwakte en ze zijn ook nog is erg verschillend van elkaar.

Een voorbeeld: Zo heb je bijvoorbeeld een kikker die in de lucht springt en daardoor boven op je Pikmin wil landen om ze zo allemaal te pletten. Je moet dan wegrennen, wanneer hij op de grond is belandt gooi je al je Pikmin’s op zijn rug. Daardoor wordt hij te zwaar en kan hij niet meer springen. Kort daarna zullen zijn levens enorm snel afnemen omdat hij wordt aangevallen door heel veel Pikmin’s. Kortom bij het verslaan van vijanden komt ook nog een beetje denkwerk aan te pas. Dit zorgt ervoor dat het spel niet saai wordt omdat je bij elke vijand een nieuwe strategie kan bedenken om zo min mogelijk Pikmin in een gevecht te verliezen.

Wanneer de Pikmin's een monster verslagen hebben hoef je het lichaam niet te laten liggen. Je kan ze een opdracht geven om de lijkjes mee te nemen naar het moederschap van de Pikmin's de "union". Daar worden de monsters opgezogen in de union, die vervolgens nieuwe Pikmin's uitspuugt. De nieuwe Pikmin's kan je weer toevoegen aan je andere Pikmin's. Wanneer je dus steeds de lijkjes van vijanden meeneemt naar je union krijg je steeds meer Pikmin's. Hierdoor kan je legertje Pikmin's in een dag enorm snel toenemen.

Naast de bovengrondse levels zijn er ook grotten. Deze leiden steeds dieper naar beneden. Hier is geen tijdslimiet maar je kunt je Pikmin’s niet iedere keer bevoorraden. Het aantal wat je mee naar beneden neemt kan alleen afnemen door de gevechten met de vijanden. Wanneer je de grot binnenkomt zijn er verschillende verdiepingen. Je begint natuurlijk bij de eerste verdieping en moet steeds verder afdalen totdat je bij de laatste verdieping bent. Elke verdieping is een soort mini-leveltje. Er zijn een aantal schatten en monsters aanwezig. Ook hier is het slim om bij elke verdieping zo min mogelijk Pikmin’s te verliezen. Je strategieën om de monsters te verslaan kunnen nu erg van pas komen. Ik vind de grotten een leuke toevoeging omdat er nu geen tijdlimiet aanwezig is en omdat er op de laatste verdieping een eindbaas aanwezig is. Ook deze hebben een zwakke plek en omdat je ,nadat je die gevonden hebt, je het hele slagveld gewonnen hebt, geeft het als een soort voldoening om de extra vaardigheid in ontvangst te nemen.

Er zijn maar liefst twee type multi-player modes aanwezig. Je hebt de versus- en de challenge-modes. Het verschil tussen deze twee modi is dat je bij de versus tégen elkaar vecht met Pikmin’s en dat je bij de challenge mét elkaar vecht tegen de monsters die ook in de single-player zitten. Ik wil alleen maar de challenge-mode bespreken en de versus-mode links laten liggen omdat ik die niet zo bijzonder is. De challenge mode vind ik wel een aparte toevoeging aan het spel en ik ben ook zeer blij dat hij erbij zit. Dit komt omdat je tegenwoordig niet veel spellen hebt waar je samen zij aan zij kan spelen, terwijl dit natuurlijk wel heel leuk kan zijn. Het speelt ook heel bijzonder omdat je normaal in je eentje tegen een monster moet vechten en je zelf de schatten moet verzamelen. Terwijl de nu de taken kan verdelen en het teamwork gevoel nu pas echt compleet is. Overigens is echt geen Co-op mode waar je het verhaal volgt maar in plaats daarvan doe je mini-leveltjes die vergelijkbaar zijn met een verdieping uit een grot. Je doel is om binnen de gekregen tijd met de gekregen Pikmin”s de sleutel te zoeken. Die zit verstopt in een van de monsters zit er rondloopt. Naarmate je steeds meer van die mini-levels haalt worden de uitdagingen ook steeds groter. Hierdoor wordt de levensduur flink verlengt wat natuurlijk positief is en ik vind zelf ook dat de challenge mode veel bijzonderder is dan je op het eerste gezicht zal doen denken.

Conclusie en beoordeling

None

Teamwork heeft in een spel nog nooit zo erg centraal gestaan als in Pikmin 2. Betekend dit dat het spel snel saai wordt? Nee, want bovendien is Pikmin een origineel spel waar ook nog een beetje denkwerk van pas komt. Bovendien is hij ook nog verbeterd ten opzichte van het eerste deel. Er is een challenge mode aan toegevoegd, grotten en natuurlijk nieuwe Pikmin's. Ook gaat het verhaal verder waar het gebleven is. De enige vraag die ik nog niet weet is: Wanneer komt de aankondiging van Pikmin 3?
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • verhaal
  • pikmin's
  • schatten
  • strategie om monsters te verslaan
  • grotten
  • challenge-mode
  • bazen
  • Minpunten
  • niet erg veel vernieuwd
  • geen Co-op waarmee je het verhaal volgt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hehe, die soort snoepapparaten met zulk soort producten erin zie je inderdaad al vaker in de UK. Heb ze gezien met films (dvd's), usb sticks, SD-kaarten etcetera.



    Ik vraag me af hoeveel vraag hier naar is…



    edit: filmpje net gekeken en dat downloaden en de mogelijkheid om trailers te kijken is wel grappig. Blijf me wel afvragen hoeveel vraag hier naar zal zijn… waarom niet gewoon in een winkel kopen?



  • Ik denk niet dat er veel vraag naar is. Want je loop net zo makkelijk even een winkel binnen om het spel daar te halen.

  • Ze schakelen zo de middelman uit die in de winkel staat. Denk dat via het automaat goedkoper is :)

  • Ik denk dat die dingen in het begin massaal gestolen worden en daarna van de markt gehaald. :-)

  • Mooie oplossing, wordt je van dat domme gezeik van gameverkopers gespaard :)



    Al moet ik nog zien of dit qua prijs kan concurreren met de mediamarkt, laat staan imports maar dat is weer een andere kwestie.

  • Hoe wil je iets ruilen dan? terugstoppen in de machine?

  • lijkt me opzich wel grappig, maar je hebt geen bon, hoe wil je het ruilen? of hij stuk is? als ze daar ook een oplossing voor inzit dan is het een goed apparaat.

  • geinig, zou ik ook wel in me kamer willen hebbe.

  • vet dingetje :)

  • Alleen handig als je midden in de nacht opeens een spel moet spelen!!

  • ….''zoekt een koevoet''……….

  • Ook normaal handig, geen gezeik met een winkel waar langere rijen staan.

  • Typisch japans, dat land staat bomvol vending machines ;-)

  • Dat is echt wel vet :P

    Misschien komt er bij alle snoepautomaten op school ook wel zo'n ding te staan.

  • Laat ze maar komen, en maak me maar wakker wanneer de eerste hacks komen. (Denk maar aan coca cola automaten)

  • ? o_O ?



    Ik zou eerder opteren voor ongelimiteerde breedband en de handel gewoon thuis downen.



    Ben benieuwd hoe lang het duurt voor die automaten gestolen worden en op de zwarte markt voor een prikje verkocht worden :D



  • best geinig, maar niet echt nodig.



    offtopic, ik zag zn pincode n_n

  • Dat is handig!

  • Ook leuk als ie hapert. wat nogal vaak gebeurt met snoepmachines. Ben je niet 70ct kwijt maar 60 euro:S

  • Best raar eigenlijk. Maar ook wel weer vet, niet dat ik daar een game uit ga halen. 'Even een game uit de muur trekken' XD

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren