1. Two Worlds (PC)

Two Worlds (PC)

Ik loop door het grote woud, overal om me heen hoor ik beesten. Plotseling komt er een wolf uit de bosjes en bespringt mijn keel. Net op tijd sla ik hem van me af en steek ik een zwaard door het hart van het arme beest. Langzaam sta ik op en kijk weer om me heen, van alle kanten komen nu dezelfde soort wolven aangelopen. Ik pak mijn zwaard weer op en maak me klaar voor een gevecht op leven en dood.

De game Two Worlds volgt het verhaal van een naamloze premiejager. Deze premiejager is naar een land in oorlog gekomen, voor maar één ding: het vinden van zijn zus. Deze is namelijk ontvoerd door een duistere groepering genaamd The Dark Brotherhood. Deze groepering heeft de macht van een artefact nodig om een lang dode godheid, genaamd Aziraal, te bevrijden uit zijn gevangenis. Dit zal dood en verderf in de wereld zaaien. Jij krijgt als speler de keuze om de mensheid te redden of om je bij deze Dark Brotherhood aan te sluiten. Dat is dan ook weer meteen een positief punt aan deze game, je krijgt tijdens de missies namelijk veel keuzes opgelegd. Zo kan je bij een bepaalde missie besluiten om iemand te doden of misschien wel een weg zonder geweld te vinden. Welke keuze je maakt, heeft invloed op hoe de missie en uiteindelijk het spel zal verlopen. Naast de hoofdquest, heb je natuurlijk ook nog talloze side-quests om uit te voeren door de game heen. Deze side-quests hebben echter wel een minpuntje, hoewel ze altijd wel leuk zijn om te spelen, zit er niet echt veel variatie in. Het is telkens weer, ga hier heen, doe dat en kom terug bij de opdrachtgever. Dit kan op den duur zelfs een beetje saai worden.

Natuurlijk draait een free-roaming RPG niet alleen om de vele missies die je kan doen, maar ook het vele dat je daarnaast kan doen. Dit komt meestal door het enorme aantal grotten, ruïnes en vijanden die op je staan te wachten. Bij een spel als Two Worlds kan dat dus ook niet missen. Op zich is het dan ook aanwezig in het spel, alleen is het allemaal net iets minder dan in een spel als Oblivion. Dit komt doordat er geen level scaling en respawning is. Het eerste houdt in dat de vijanden die je tegenkomt, aangepast worden op je level. Dit leidt tot een betere balans in de game. In Two Worlds echter, moet je op levels onder de veertig absoluut niet proberen sommige vijanden aan te vallen. Deze kan je namelijk simpelweg nog niet verslaan. Het tweede gemis wat ik eerder noemde, was het respawnen. Vijanden die je eerder verslagen hebt, komen nooit meer terug. Dit kan leiden tot het feit dat na een behoorlijke tijd spelen, de wereld leeg is en er niks meer in te doen is.

Dit brengt natuurlijk afbreuk aan de gameplay, die op zich geweldig is. Het volgt de normale regels van RPG’s, maar voert het ongelofelijk goed uit. Er is een enorme wereld, waarin je helemaal op kan gaan en dus lekker rond kan wandelen. Het vechtsysteem van deze game gaat erg diep en is mooi om te zien. Waar het bij Oblivion er nogal wat sullig uitziet, het slaan met je zwaard, wordt dat in Two Worlds tot een kunstvorm verheven. Dit komt door de motion capture technieken die zijn toegepast. Het zwaardspel wat je in gevechten tegenkomt, kan je het beste gegoochel met zwaarden noemen.

Maar genoeg over dit gegoochel, over naar de dingen die een RPG kenmerken. Hierbij bedoel ik natuurlijk het levelen van je karakter en het toedelen van de skills. Na een bepaald aantal experience points behaald te hebben, door te vechten, quests te voltooien, et cetera, ga je een level omhoog. Zodra je een level omhoog gaat, kun je dingen als kracht en wilskracht verhogen. Daarnaast kan je ook nog met bepaalde skill points, bepaalde vaardigheden verder omhoog halen. De vele vaardigheden die het spel bezit, zorgen voor enorm veel diepgang in de gameplay en je kan dan ook met je karakter alle kanten op qua skills. Echter zijn de makers misschien iets te gul met de skills omgesprongen. Dit heeft ervoor gezorgd dat er heel wat skills zijn waarvan het totaal nutteloos is om het te kopen. Zo is er een skill waarbij je de tegenstanders zwaard kan breken. Dit klinkt natuurlijk wel leuk en aardig, maar de kans dat je zijn zwaard breekt is zo klein, dat je de vijand eerder dood hebt, dan dat je zijn zwaard hebt gebroken. Daarnaast zit er ook een skill in waarmee je je tegenstanders van een paard kan slaan, jammer alleen dat er in die enorme wereld geen tegenstander op een paard zit.

Wat een belangrijk aspect is van een game in deze tijd, is of het nog wel een beetje mee kan qua graphics. Bij deze game is dat tenminste geen probleem, vooral de omgevingen springen er echt uit. Alles ziet er strak gedetailleerd en mooi uit, ik heb dan ook echt gewoon midden in de game stil gestaan om de omgevingen te bewonderen. Vooral toen ik boven op een toren stond, kon ik pas echt zien dat er enorm veel tijd in was gestoken. Ik kon zover kijken als ik wilde en nog zag het er allemaal mooi uit. Wat ook goed is gedaan, is de afwisseling in het landschap. Waar er in het noorden vooral bomen te zien zijn en het overal mooi groen is, bestaat het zuiden vooral uit woestijn, met af en toe een palmboom. Het is niet alleen de omgeving die af en toe wat afwisseling vertoond, maar ook de cultuur verandert, naarmate je zuidelijker komt. Het noorden kan je vergelijken met ons kikkerlandje in de Middeleeuwen. Kleine dorpjes en af en toe een burcht. In het zuiden is er echter een stad geheel aangepast op warmte en helemaal in Chinese stijl, hier zijn de mensen ook aanzienlijk minder aardig dan in het noorden. Je kunt echter niet zien of ze boos zijn of niet, er zijn namelijk totaal geen emoties af te lezen. Soms denk ik zelfs dat iedereen daar een overdosis botox heeft ingespoten.

Wat ook nogal emotieloos overkomt, zijn de voice-overs. Nu staan Duitse games niet erg bekend om goede voice-acting, maar deze keer hebben ze zichzelf overtroffen. In geen enkele zin is emotie te ontdekken en het is zelfs moeilijk om vragen te herkennen als vragen. Daar komt nog eens bovenop dat de makers er zonodig een Middeleeuwse, lees: uitgestorven, variant van het Engels in wilden stoppen. Voor Middeleeuwen freaks is dat misschien wel leuk om te horen, maar de gemiddelde gamer wil, denk ik, liever gewoon Engels horen, want nu klinkt het gewoon ongelofelijk duf. Waar de voice-acting om te huilen is, komt de muziek wel heel dicht in de buurt bij perfectie. De mooie sfeermuziek die je door de game hoort is fenomenaal, om maar nog te zwijgen van de gothic rockachtige tune die in het menu te horen is. Deze muziek brengt echt dat gevoel over dat je in een fantasy film zit, à la Lord of the Rings. Er zit echter wel een addertje onder het gras, want soms is de muziek erg ongepast bij de huidige situatie. Zo kan je in een gevecht een rustig deuntje horen en bij een wandeling een heel opzwepend deuntje.

Als grande finale hebben de makers, voor als je klaar bent met de singleplayer, er een multiplayer in gestopt. Deze multiplayer kan je het beste omschrijven als een Guild Wars rip-off. Voordat je begint, maak je een PvP of RPG karakter aan. Met het PvP karakter kan je online tegen andere spelers vechten in een arena en met het RPG karakter kan je online quests voltooien. De multiplayer zit goed in elkaar en heeft zeker heel veel potentie als het eenmaal echt op gang komt. Er zijn nu echter nog te weinig spelers online om alles op te vullen, waardoor je vaak geen optimaal gebruik kan maken van alles. Vooral bij de online quests merk je dat. Deze kan je namelijk beter niet in je eentje aangaan, dan is het namelijk haast onmogelijk om er ook maar één te voltooien. Dit komt meestal door de enorm sterke vijanden die het hoekje om komen kijken hierbij. Als je echter met een groep bent, en lekker op gang komt, is het een online ervaring die niet onder doet aan de grote titels in de online RPG’s.

Conclusie en beoordeling

None

Two Worlds is een alleraardigste game geworden, zeker als je bekijkt dat Duitse games meestal niet zo goed zijn. Hoewel er wel een groot aantal minpunten te noemen is, zoals de slechte voice-acting en de matige gezichtsanimaties, maken de ijzersterke gameplay en de enorm mooie graphics alles meer dan goed. De game dus niet geworden is wat het had kunnen zijn, maar het is het nog steeds een game die de echte RPG fan wel een tijdje zoet gaat houden.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Mooie graphics
  • Mooie muziek
  • Hele goede gameplay
  • Online multiplayer
  • Minpunten
  • Gezichtsanimaties niet zo goed
  • Voice-acting om van te huilen
  • Geen level scaling
  • Geen respawning

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Wel heel vet, maar ik ga hem niet halen. Ik heb hem al op de PS3.

  • Ja inderdaad, heb hem al op de Xbox 360 en zie geen noodzaak hem ook op de PC te halen.

  • Lijkt me leuk die cam :)

  • Ik ging hem zoiezo halen maar maakt de game gewoon nóg beter :)

    Daarnaast is GTA IV als spel net zo vermakelijk als op de consoles, al zal een Xbox 360-controller bij het spelen geen overbodige luxe zijn.

    Mmh.. dan schaf ik mij er ook direct ene aan bij het kopen van mijn nieuwe PC.

  • Ik kan echt bijna niet wachten :D, overigens werkt de besturing van de voertuigen bij san andreas op precies dezelfde manier (dat besturen van de camera met de muis) en alhoewel dit even moest wennen voegt het aardig wat overzicht toe.

  • echt vet moet hem nog halen als hij uit is in de PU stond wie heeft dit spel nou nog niet gespeeld IK natuurlijk. :P

  • Dit soort features moeten ook gewoon meer naar de consoles komen! Als die gasten bij Ubisoft een volwaardige map editor op een console kunnen maken moet dit ook goed mogelijk zijn! EA's Skate liet al zien dat het kon en Bungie is ook al bezig met een soort Halo 3 YouTube zodat je geen Capturecard meer nodig hebt.

  • Wel leuk als je geen console hebt,

    Alleen wel laat vind ik,

    xD

  • hmm tis nou niet echt dat ik deze nieuwe feature echt mis in de ps3 versie:P maar natuurlijk wel leuk voor de pc gebruikers die deze nieuwe functie wel boeit ;)

  • Dit spel kun je op de pc en de console heel goed spelen. Dat is ook de reden dat ik hem ook voor de pc koop ondanks dat ik hem ook voor de 360 heb.

  • waaaat!! die editor had er ook op de 360 moeten zijn!

  • Had me erg verheugd op deze game voor de PS3, viel erg tegen helaas!

    San Andreas was leuker (maar minder mooi natuurlijk:P), er zijn alleen maar leuke aspecten uit het spel gehaald:(

  • heb hem al op de 360 dus geen pc versie meer voor mij

  • lol, ik dach dat deze game super vet was, maar dat viel tegen. San Andreas blijft mijn favoriet.

  • Die video editor moeten ze in meer games gaan stoppen.

  • Wat? Hebben ze de controls niet goed genoeg over gezet om zonder zo'n gallige controler te spelen? Één van de grootste redenen dat ik niet aan consoles begin is de controler, ik wil gewoon gamen met toetsenbord en muis in m'n handen! Hoop dat het mee zal vallen, wil hem toch echt proberen.

  • De controls vallen ook mee. Als ik het goed begrijp rijd je gewoon met toetsenbord en kan je met de muis gewoon vrij rond kijken…..

    Vind ik zelf toch heel normaal hoor, niks irritants bij

  • Hopelijk zal de downloadable content van de 360 ook onder andere die video editor bevatten! Ik ga hem iig niet voor de PC halen, maar voor de mensen die geen console hebben blijft het een aanrader om iig 1 keer het verhaal gespeeld te hebben.

  • … Eeeeeeeen de consoleversies krijgen deze video functie niet? I sure freaking hope so O: Zou heel vet zijn. Geen zin om die game ook nog eens aan te schaffen voor PC

  • wel een leuke toevoeging, maar ik heb hem al op ps3 dus koop hem niet

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren