1. Kingdom Hearts (PS2)

Kingdom Hearts (PS2)

In het jaar 2002 startte het Japanse Square Enix, onder andere bekend van Final Fantasy en Vagrant Story, een samenwerkingsverband met miljoenenbedrijf Disney Interactive. Al spoedig staken geruchten de kop op dat deze twee grootmachten samen een game zouden produceren. Deze geruchten bleken op waarheid te berusten aangezien er een game met de betoverende naam Kingdom Hearts werd aangekondigd. Kingdom Hearts werd gepresenteerd als een Role Playing Game die zowel elementen uit het Final Fantasy- als Disney-universum bevatte. Over het algemeen had men goede hoop dat deze game zou uitdraaien op een waardige titel en ook ik, als jonge jongen, was razend benieuwd naar het eindresultaat van deze bijzondere samenwerking.

In 2002 was de kleine ik elf jaren jong, waardoor ik natuurlijk erg opkeek naar de boeiende personages die een aantal jaren ouder waren. Vooral de veertienjarige Sora, de belangrijkste persoon uit de game, genoot van mijn bewondering. Deze Sora is een ambitieuze tiener met donkerblonde haarkleur en heilblauwe ogen. Hij genoot van een zorgeloos leventje op een net zo zorgeloos eiland. Zijn vrienden en leeftijdsgenoten Riku en Kairi vergezelden hem hier sinds jaar en dag. Ook Tidus en Wakka (beide bekend van Final Fantasy X) zijn goed bevriend met Sora & Co.

Helaas komt er een einde aan het luchthartig leventje van Sora en zijn kameraden. Tijdens een stormachtige nacht verandert het ooit zo mooie eiland in een duister oord. Een grote roze (uh .. zwarte) wolk hangt als een parasol over het eiland, geen straaltje zon doorlatend. Het eiland is volledig ingenomen door de Heartless: kleine zwarte wezentjes die, zoals de naam doet vermoeden, niet in het bezit zijn van een hart. Kairi en Riku zijn verdwenen als sneeuw voor de zon en jij moet ze zien te terug te vinden. Na enkele wezens te hebben verslagen, is er van de twee vrienden nog steeds geen spoor te bekennen. Dan valt er, totaal onverwacht, een merkwaardige sleutel uit de lucht. Vervolgens wordt het zwart. Sora is opgezogen door de lucht en raakt buiten bewustzijn.

Na een tijdje word je weer wakker, je bevindt je momenteel in een plaatsje genaamd 'Traverse Town'. Al snel maak je kennis met twee van Disney’s bekendste personages, Goofy en Donald. De sleutel die je in je handen hebt, schijnt volgens hen de Keyblade te zijn en jij was al een lange tijd uitverkoren (door King Mickey) om deze sleutel in bewaring te nemen. Ook blijkt het jouw taak te zijn alle open sleutelgaten te sluiten en op deze manier een einde te maken aan de golf van terreur die wordt veroorzaakt door de Heartless.

Uiteraard zijn Traverse Town en het zorgeloze Destiny Island niet de enige locaties in de game. Kingdom Hearts bevat namelijk een grote verscheidenheid aan werelden, die elk hun specifieke kenmerken hebben en berusten op werelden uit het Disney-universum. Denk hierbij aan Atlantica van de Kleine Zeemeermin, aan Nooitgedachtland van Peter Pan, aan Agrabah van Alladin en ga zo maar door. Elke wereld is uniek en heeft zijn eigen karakters, vijanden, levelstructuur en muziek. Deze wapenfeiten geven de game een memorabele sfeer, aangezien alle punten (ook de graphics) van een illuster niveau zijn.

Naarmate je een wereld hebt gecompleteerd (je hebt bijvoorbeeld Jafar verslagen), kun je teruggaan naar je thuisbasis om daar het één en het ander te upgraden. Om naar werelden te reizen heb je natuurlijk ook vervoer nodig. Vervoer in Kingdom Hearts wordt belichaamd door een soort ruimteschip, een Gummi Ship en het reizen gebeurt via een soort minigame. Echt interessant wordt dit echter nooit. Het is dan ook geen zegen dat deze minigame kan worden vervangen voor een simpel laadscherm. Het gedateerde idee om te vliegen van punt A naar punt B, is gewoonweg niet boeiend en past zonder meer niet in een game als Kingdom Hearts.

Andere minigames die het spel rijk is zijn gelukkig wél leuk om te doen. Zo kun je bijvoorbeeld een hele lading honing verzamelen voor Winnie the Pooh, de verloren dalmatiërs terugvinden voor Pongo en Perdi, van een boomstam glijden met Tarzan en nog vele andere dingen. Het leukst vind ik nog altijd het Colosseum, wat zich afspeelt in de wereld van Hercules. In het Colusseum kun je de strijd aangaan met vele bekende Disney-figuren en meedoen aan allerlei toernooien. Ikzelf heb aan een aantal uren in deze spelmodus vertoefd, wat wel aangeeft dat ik me hier zeer mee heb vermaakt.

Als je denkt aan het woord 'colosseum', dan denk je natuurlijk aan de glorieuze film Gladiator. Als je aan die film denkt, denk je natuurlijk aan vechten. In een RPG is het belangrijk dat het vechtsysteem goed uitpakt en voldoende variatie biedt. Dit is in Kingdom Hearts zeker het geval. De gevechten zijn real-time, wat betekent dat je niet meer hoeft te wachten op andermans zetten. Het speltempo wordt hierdoor aanzienlijk verhoogd. Men neigt en denkt bij real-time al gauw aan buttonbashen, maar hiervan is in Kingdom Hearts absoluut geen sprake. Het vechten doe je meestal met je keyblade, maar naarmate je verder komt wordt je wapenarsenaal steeds uitgebreider. Zo krijg je magische spreuken, vrienden die je kunt oproepen (o.a. Geest en Simba), leuke items en betere keyblades. De variatie wordt er zoals gezegd hier niet minder om, ware het niet dat sommige aanvallen en spreuken niet lekker stroken met de camerabewegingen. De camera laat het hier en daar afweten, wat te betreuren is.

Tot slot nog één ding waarvoor ik mijn complimenten moet geven. De humor in Kingdom Hearts is namelijk van een enorm hoog niveau. Ik heb me soms echt helemaal rot gelachen om de droge uitlatingen van personages als Donald, Goofy en Philoctetes, tot huilens toe. Helaas behoort de laatstgenoemde persoon niet tot je party, daar waar de eerste twee dat wel doen. Mocht je die ongelukseend en de lange slungel toch zat worden, dan kun je ze bijvoorbeeld omruilen tegen een ander karakter. Welk karakter dit is hangt af van het gebied waarin je op dat moment rondwandelt. Dit is natuurlijk een overduidelijk RPG-element, evenals het levelen, het bepalen van je attributen, het dragen/ontwerpen van kleding en wapens.

Conclusie en beoordeling

None

De samenwerking van Square Enix en Disney Interactive is uitstekend verlopen, zo bleek uit de plezierige ervaring die Kingdom Hearts mij bood. De combinatie tussen Disney en Final Fantasy is ook gewoon een ijzersterke formule. Ik verplicht iedere PlayStation 2-bezitter bij deze dan ook om minstens één blik op de game te werpen. Wie niet waagt, wie niet wint, zegt men toch altijd?
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Memorabele sfeer
  • Mix van Disney en Final Fantasy
  • RPG-elementen pakken goed uit
  • Humor is fantastisch
  • Minigames zijn leuk ..
  • Minpunten
  • Camera laat het soms afweten
  • behalve het Gummiship

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Door jokers Finishing move wordt het spel in één keer 16+ :P



    Wil eigelijk wel ff een filmpje zien van Jokers-fatality.. Klinkt wel erg droog :D

  • Yeah! Weg met de censuur!

  • 16+ yeah!

  • yeah!! ………………………………………………wat een gaar spel lijk me dit .weet niet vin de combat er echt ruk uitzien na een paar filmpjes gezien te hebben .lijk net paar stijven harken man,die elkaar tegen de oppervlakte slaan .hoop dat ze die game nog wat moeten aanpassen voor dat hij uit kom.

  • Ik lach me iedere keer weer kapot om die typische Amerikaanse preutsheid…

  • http://kotaku.com/5040864/mk-vs-dc-joker-will-shoot-you-in-the-face



    Hier kan je de beruchte fatality zien :)

  • Eindelijk wat beter nieuws!

  • Stefandepefan Geplaatst op 7 november 2008 om 11:16 3.588 http://kotaku.com/5040864/mk-vs-dc-joker-will-shoot-you-in-the-face



    Hier kan je de beruchte fatality zien :)



    heel hartelijk dank voor de link ! ik had niet verwacht dat de game zo goed zou worden. dit word weer hard sparen. waneer komt ie ?¿


  • 21 november ;)



    16+ is gewoon een terechte rating. Het is MK verdomme, wat verwacht je dan?:S

  • Heb hem gezien, en moet zeggen ik vind hem helemaal niet erg

  • Joker rulez!

  • Ik had het op First Look gezien, echt lache :D

  • Vind hem wel lache.. Zo schokkend is het niet, maarja ik zou sowieso als ik een kind had van 10 hem geen vechtgames laten spelen!! :P

  • Ik zeg HELL YEA!!

  • Hahaha lol hoe die Kitana neer schiet.

  • lol zo erg is em nie zenne

    al veel erger gezien in games van mk

    wel leuk zenne ;p

  • YEAH

  • Hoe draag, een vlaggetje met Bang!

  • http://www.youtube.com/watch?v=nXBsw4rBTC8 loool

  • bovenstaande filmpje=joker fatality uncensored, vet :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren