1. Half-Life 2 (PC)

Half-Life 2 (PC)

Na lang, heel lang, wachten eindelijk een vervolg op wat (terecht) "de beste shooter ooit" wordt genoemd.

Vanzelf sprekend waren de verwachtingen dan ook hoog. Heel fijn is dat ook half-life 2 begint met een sfeervolle introductie die naadloos aansluit op deel 1. Het intro-level zet de sfeer en toon van het hele spel, en als je de moeite neemt de diverse propaganda praatjes uit te horen krijg je bakken met informatie en leuke hints naar deel 1.

Het spel speelt heel prettig, en ziet er grafisch echt geweldig uit. Daarnaast is het netzo als deel 1 speelbaar op bijna elke pc (zelfs op 468'igers!). De levels zijn jammer genoeg vrij rechtlijnig, maar hier en daar zijn er wel wat alternatieve manieren om verder te komen. Vaak kun je dan gebruik maken van de phycis-engine op bijvoorbeeld tonnen op tegenstanders te laten vallen. Als afwisseling kom je af en toe ook puzzels tegen die je met phycis op moet lossen. Een goed voorbeeld hiervan is een woestijn level waar je niet over de grond mag lopen. Om veilig verder te raken moet je dan een pad van afval maken.

Het spel is behoorlijk uitdagend, en op de hoogste moeilijkheidsgraad zal de AI je ook flink aan het werk zetten. Verschillende vijanden werken samen als een team om je op de flanken aan te vallen. Echter zo nu en dan laat de AI ook wel een steekje vallen, zoals het net-niet-helemaal achter een muurtje gaan zitten. Wat erg jammer is, is dat het wapenaanbod in Half-Life 2 wat mager is. De wapens zijn realisticher dan voorheen, wat vaak lijdt tot enorm inaccurate wapens. Hierdoor wordt gericht schieten eigenlijks onmogelijk wat bij een grote groep gamers mischien verkeerd valt.

De verhaallijn is erg vet, maar laat op het einde toch wel weer veel vragen open. Dit wordt opgelost met de uitbreidingen, al zijn deze prijs/speelduur gewijs toch wel erg duur. Klein minpuntje daar (ga er niet te diep op in anders wordt het een spoiler).

Het laatste dat nog te vermelden valt is de toevoeging van een aantal voertuigen dat bestuurd kan worden. Dit geeft wat gameplay variatie, al vind ik het persoonlijk vrij weinig toevoegen. Het leukste is dat door de grotere levels en de hoge snelheid van de levels je meer het gevoel hebt dat je in een wereld speelt, in plaats van een klein stukje stad.

Door de mooie graphics, lekker vlotte gameplay en het interesante verhaal is Half-Life 2 absoluut een waardige opvolger van Half-Life 1. Ik hoop alleen wel dat het volgende deel wat meer antwoorden zal brengen op de diverse vragen rond het mysterie van Black Mesa.

Conclusie en beoordeling

Een waardige opvolgen voor Half-Life 1!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Lage systeemeisen
  • Aangrijpend verhaal
  • Diverse gameplay
  • Uitdagende AI
  • Minpunten
  • Veel open vragen
  • Accuratie wapens

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Was hier al bang voor het is jammer, maar onvermijdelijk.

  • Das wel balen! Je had ook van die levels over Mirror's Edge, die waren wel gaaf!

  • gay..

  • Tja, dat zat er aan te komen… Stom dat ze het niet voor je een level gaat maken even met een popupje nog zeggen dat je daarmee op moet letten… Zou een hoop schelen denk ik!

  • Erg jammer, gelukkig maak ik alleen maar originele levels :P

  • logisch toch dat mensen bestaande dingen gaan namaken….hadden de makers van te voren moeten weten en beter moeten waarschuwen…..nu hebben veel mensen al die uren verspild…

  • Ach, boeiend, ze kunnen het alsnog gewoon op hun eigen PS3 gebruiken, ze zijn alleen niet meer te krijgen via de PlayStation Store. (lijkt mij dan)

  • Balen voor iedereen die er werk in heeft gestoken.

  • Sukkels

  • das peg level weg

  • Logisch. Was ook al met Guitar Hero dacht ik.



    EDIT: Ja ik heb het net gelezen :P

  • Wat een onzin, ontwikkelaars/uitgevers moesten juist blij zijn dat hun games nagemaakt worden door fans. Ach ja, dan maar gewoon de levels op de eigen PS3 laten staan.

  • gay..

    LOL ik dacht precies hetzelfde als jou :P

  • ik haat de deze licensie kwestie ,bah

  • Wat mag er tegenwoordig nog wel gemaakt worden door gamers? :P

    Zelfs een paar levels mogen niet… en dan ook al geen deuntjes?

  • @Stephan3007



    Ze zijn daar inderdaad dubbel zo blij mee: en hun game krijgt extra exposure, en ze kunnen een leuke lawsuit starten.

  • Snap alleen niet dat ook SONY namen worden verwijderd, dat zou ik als SONY juist leuk vinden.

  • erg jammer, misschien wordt het nog opgelost.

    op veel andere plaatsen heb je hetzelfde probleem, youtube bijvoorbeeld.

  • Goed nieuws, want als iedereen oude games gaat na maken is het ook geen zak aan. Dat kan iedereen. Het gaat om je eigen creaties in deze game.

  • dat is crap, want ''wij'' maken de levels niet sony

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren