1. Syphon Filter: Dark Mirror (PSP)

Syphon Filter: Dark Mirror (PSP)

Nu de examens voorbij zijn en ik ongeveer twee en een halve maand vrij heb, heb ik veel vrije tijd. Een mooier moment om te gamen is er niet dus ik ging mijn collectie eens langs. Onmiddellijk zag ik Syphon Filter: Dark Mirror daar staan en ik weet nog hoe geweldig ik die game vond. Snel zoek ik mijn PSP, doe de game erin en plof neer op mijn bank. Ik druk de aan-knop omhoog maar er gebeurde niks. Is de batterij natuurlijk weer op, zul je net zien. Even oplader gepakt, in de PSP gestopt en in het stopcontact ermee. Na ongeveer drie minuten gewacht te hebben druk ik weer op de aan-knop en het lampje springt op groen. Nooit gedacht dat ik ooit zo blij was met groen licht, behalve dan bij een stoplicht.

Zelf had ik nog nooit gehoord van de Syphon Filter reeks, ik wist niet eens dat het bestond. Dus zonder enige informatie over de reeks begon ik mijn avontuur met Syphon Filter: Dark Mirror (SF: DM). Het verhaal is dan ook wat je kunt verwachten van zo’n soort game. Complotten, geheimen, massavernietigingwapens en uiteraard heel veel geld. Jij speelt Gabe Logan, een superspion die in zijn eentje of in een team, een aantal mysterieuze aanvallen op chemische fabrieken moet onderzoeken. Je komt erachter dat Red Section, een terroristische groepering, een project genaamd Dark Mirror in hun handen heeft. In het project staan de blauwdrukken van nieuwe generatie massavernietigingswapens die het Amerikaanse leger in productie wil gaan nemen. Reden genoeg voor de Amerikaanse overheid om hulp in te schakelen van een niet officieel bestaande legerafdeling. Ik kreeg het idee dat het verhaal werd bedacht terwijl ze naar de tv zaten te kijken. Het is typisch zo’n verhaal wat je ziet in een serie zoals 24. Beetje standaard verhaal wat mij niet wist te boeien, nu maar hopen dat de actie in het verhaal wel goed is.

De actie laat nog even op zich wachten want ik moet wel eerst een training doen. En dit was ook wel nodig, want ik vroeg me al af hoe de besturing ging zonder de tweede analoge stick. Doormiddel van vierkantje, rondje, kruisje en driehoekje kijk je om je heen en kun je mikken. De nauwkeurigheid bij het mikken gaat hierdoor wel achteruit. Je zit de hele tijd op de knopjes te drukken om ervoor te zorgen dat hij een heel klein beetje naar links mikt om een headshot te geven. Maar ga je in Rambo-stijl te werk, dan gebruik je de L-knop gewoon en dan mikt hij automatisch op iemand. Zo kun je makkelijker om hem heen rennen terwijl je schiet, heb je gelijk minder kans dat je geraakt wordt. Rambo-stijl is natuurlijk niet altijd even slim, even rond kijken naar mijnen die je tegen hen kan gebruiken is ook altijd handig. Maar loop je door een gang en je wordt ineens van achter beschoten, dan merk je dat het omdraaien best langzaam gaat. Je kunt niet in één keer de andere kant op kijken, je moet vierkantje of rondje ingedrukt houden en wachten tot je bent omgedraaid. Onhandig en zeker in een vuurgevecht.

Eenmaal wat verder in de training leerde ik wat de D-pad voor functies had. Houd je rechts op de D-pad ingedrukt dan kun je een wapen kiezen, naar boven is een actie uitvoeren, naar beneden bukken of laten vallen en met links kun je bepaalde goggles aan en uit zetten. Zo heb je de Night Vision-goggles, Infrared-goggles en een zaklamp, de standaard dingen die een special agent eigenlijk bij zich heeft. Wat ik echter nog nooit heb gezien is de EDSU-goggles. Hierdoor kun je elektronische apparaten vinden en speciale voorwerpen waarmee je iets kunt doen. Dit is vooral handig wanneer je in een vuurgevecht zit en er wat mijnen op de muur zitten. Een welgeplaatst schot en het zaakje ontploft samen met de vijanden. Ook kun je zip-lines, geheimen bewijzen en andere bruikbare dingen vinden.

Naast leuke gadgets heb je natuurlijk ook wapens nodig. Het wapenarsenaal is dan ook erg uitgebreid. Je hebt standaard machinegeweren, handpistolen, handgranaten en ook een sniper die naast kogels ook speciale darts kan afschieten. Zo heb je explosieve-darts, gifgas-darts en darts waarmee je iemand kan elektrocuteren. Ideaal voor stealth kills want je tegenstander voelt het niet als je hem raakt en niemand hoort het. Bij de explosieve-darts is dat natuurlijk anders. Je kunt zelf bepalen wanneer je jouw slachteroffer(s) laat vergassen, exploderen of creperen, want met een druk op de R-knop wordt de dart geactiveerd. Naast alle wapens en handige darts heb je nog wat extra wapens. Zo kun je ook gewoon je handen gebruiken om van achter iemands nek te breken, een mes voor de nodige knife kills en de EPD. Een klein apparaat dat binnen een bepaalde afstand een draad naar een vijand schiet en hem vervolgens elektrocuteert. Altijd leuk om te zien hoe iemand helemaal verstijfd zodra hij geraakt wordt hierdoor.

Als je de training hebt gedaan kun je aan de slag in de singleplayer. De sinlgeplayer is ingedeeld in episodes die weer bestaan uit een aantal levels. Aan het begin van elke episode wordt er een filmpje vertoond, en de eerste keer dat ik dat zag vond ik het er erg goed uitzien. Alsof ik naar een film zat te kijken. Ook het geluid is erg mooi om aan te horen. Gebruik je stealth dan is de muziek zacht en rustig, maar zodra je ontdekt bent dan zwelt de muziek aan. SF:DM maakt gebruik van streaming-technologie, zodat data tijdens het spel op de UMD kan worden geladen. Dit hoor je ook als er een briefing verschijnt voordat je je missie begint. Als ik SF: DM even zat ben zet ik de PSP nooit uit, maar altijd op stand-by. Dankzij de streaming-technologie wordt, zodra je hem weer aanzet, het spel gelijk geladen en kun je weer verder. Erg handig, want dan hoef ik niet weer te wachten tot het hele spel geladen is. Maar om weer even terug te vallen op de singleplayer:

Op een gegeven moment raakte ik in een vuurgevecht, dus ik besloot me even te verbergen achter een kist. Ik keek opzij en wachten tot er iemand voorbij liep. Toen er ineens iemand begon te rennen schot ik per ongeluk precies in zijn been. Tot mijn verbazing zag ik daarna ook echt die persoon moeizamer lopen. De graphics waren al erg realistisch net zoals de wapens, maar dit vond ik wel het hoogtepunt. Ik heb dat nog nooit gezien en al helemaal niet op een PSP game. Ook zie je de wapens op Gabe’s lijf hangen als hij die niet gebruikt. Een leuk detail dat je niet vaak ziet. Ook kun je de wapens oppakken van je tegenstander zodat je nooit zonder wapen zit. Je hoeft soms de levels niet in je eentje te doen en krijg je hulp van je partner of iemand die je net gered hebt. Via select kun je dan bepaalde acties met hem/haar doen.

Big Fucking Gun, en hij doet zijn naam eer na. Deze reusachtige sniper is bijna even groot als Gabe zelf. Je bent echt wel een tijdje zoet om alles te unlocken.[p][screenright id=74633]Als je dan mission mode en singleplayer echt zat bent, dan kun je multiplayer gaan doen. In SF: DM is zowel AD Hoc als Infrastructure mogelijk, tot maximaal zes spelers. Je kunt via de PSP headset met elkaar praten zowel in de lobby, als in de game zelf. De multiplayer bevat wat standaard modi zoals Deathmatch en Team deathmatch, allebei erg leuk om eens te kijken wie het beste is. Verder heb je ook nog Rogue Agent, hier moet je ervoor zorgen dat jij de Rogue Agent wordt want alleen dan tellen de kills, en Objective, een soort Team Deathmatch maar dan met een missie. Denk daarbij aan iets verdedigen of juist aanvallen. Als je de singlepalyer en mission mode hebt uitgespeeld, ben je al wat uren verder. Daarna kun je nog verder met de multiplayer en dan ben je weer wat uren zoet. Dit is typisch zo’n game die je erg lang bezig houdt.[p]">Big Fucking Gun, en hij doet zijn naam eer na. Deze reusachtige sniper is bijna even groot als Gabe zelf. Je bent echt wel een tijdje zoet om alles te unlocken.[p][screenright id=74633]Als je dan mission mode en singleplayer echt zat bent, dan kun je multiplayer gaan doen. In SF: DM is zowel AD Hoc als Infrastructure mogelijk, tot maximaal zes spelers. Je kunt via de PSP headset met elkaar praten zowel in de lobby, als in de game zelf. De multiplayer bevat wat standaard modi zoals Deathmatch en Team deathmatch, allebei erg leuk om eens te kijken wie het beste is. Verder heb je ook nog Rogue Agent, hier moet je ervoor zorgen dat jij de Rogue Agent wordt want alleen dan tellen de kills, en Objective, een soort Team Deathmatch maar dan met een missie. Denk daarbij aan iets verdedigen of juist aanvallen. Als je de singlepalyer en mission mode hebt uitgespeeld, ben je al wat uren verder. Daarna kun je nog verder met de multiplayer en dan ben je weer wat uren zoet. Dit is typisch zo’n game die je erg lang bezig houdt.[p]">

Conclusie en beoordeling

None

Syphon Filter: Dark Mirror is precies zo’n game die de PSP nodig heeft. Een actie volle game die je uren zoet houd en ook boeiend blijft onlangs het verhaal. Samen met alle dingen die nog kunt doen na de game te hebben uitgespeeld, is dit zo’n game die je blijft spellen. Zelf speel ik niet echt vaak games opnieuw. Ik vond dat gewoon saai om weer alles te doen maar SF: DM is de eerste game die mij weet te overtuigen dat het best leuk kan zijn!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Groot wapenarsenaal
  • Vol met actie
  • Mission mode
  • Unlockables
  • Multiplayer
  • Best realistisch
  • Minpunten
  • Niet echt boeiend verhaal
  • Besturing is niet altijd even fijn.

Dit artikel delen

Over de auteur

MonkeySleeve | As a finale touch, God created the Dutch |

Reacties

  • Wow dit is een zeer onverwachte nominatie!! :-)



    Super bedankt, en alle anderen ook gefeliciteerd! Dat de beste moge winnen!!

  • Mijn stem gaat naar Sadist!

  • heb ze niet allemaal gelezen, maar mijn stem gaat naar azriax

  • Hmm, ik heb er helaas nog maar twee van de vijf gelezen, dus eerste even checken welke de beste is: dan breng ik mijn stem uit.



    EDIT: Ik ben erg aan het twijfelen tussen HiddenBladeErik door zijn echt hele goede inleiding of Sadist met een voor mij erg verrassende, luchtige recensie. Uiteindelijk ben ik toch gegaan voor Sadist. De rest ook gefeliciteerd met de nominaties.

  • AzriaX heeft mijn stem :)

  • Sadist :)

  • Eerst alles lezen en dan stemmen!

  • Wow, m'n 1ste recensie en meteen een nominatie te pakken. Had het niet verwacht, maar ben er heel erg blij mee. Motiveerd me alleen maar meer :D.

  • frankster has my vote :D interview was een geweldige toevoeging en voor een eerste recensie was hij werkelijk ongeloofelijk goed ;)

  • frankster krijgt mij stem.

  • Zit te twijfelen: frankster of sadist?

  • Neem nou eens eentje die nooit gewonnen heef, of nieuw is.



    Zoals hiddenbladerik die heeft de beste recensie imo

  • frankster.

  • frankster krijgt mijn vote. niet alleen de schrijfstijl is professioneel en toch goed door te lezen, maar hij verkoos een game waar niemand veel van verwachtte.

  • Azriax staat tot nu toe voor maar ik denk dat het frankster wordt.



    Heb ook op frankster gestemd. Het is zijn eerste recensie en is erg goed. Vooral die interview;)

  • frankster, erg netjes geschreven.

  • Azriax voor mij.

  • Gefeliciteerd, jongens. Een aantal had ik wel verwacht. Mijn stem gaat deze maand uit naar Sadist, puur omdat zijn recensie meer mijn stijl is. Ook gefeliciteerd aan de rest, het is toch maar weer een nominatie. ;)

  • Sadist, zonder twijfel.

  • Allemaal mooie recensies, maar ik twijfel nog tussen twe.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren