1. Dead Rising (X360)

Dead Rising (X360)

Een jongens droom: hordes aan zombies slachten met alles wat je maar kan vinden. Kettingzagen, bowlingballen en zelfs zwaarden staan tot jouw beschikking. De droom wordt mooier wanneer Capcom jou ook nog de vrijheid geeft om te doen en te laten wat je wilt (wat betreft missies, je speelwijze en je kledingwijze). Er is één grote ‘máár': de game is incoherent.

In een notendop:

Dead Rising is zo groots, dat ik kan begrijpen dat het pas in de huidige generatie verwezenlijkt kon worden. Er lopen namelijk zoveel zombies op je scherm die allemaal zeer gedetailleerd (en verschillend) zijn uitgewerkt. Hier gaat het spel dan ook vooral over. De zeeën aan zombies. Gelukkig wel is er een verhaal aanwezig: jij bent één van de weinige overlevende binnen de Shopping Centre (hoewel jij pas later aan kwam vliegen per helikopter) en het is aan jou als reporter om uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Al snel is er een verdachte, namelijk een één of andere Latino. Je hebt 72 uur de tijd om het verhaaltje rond te krijgen (zolang je maar op tijd op de juiste plaats bent). Wat de Latino met de zombie-outbreak te maken heeft verklap ik je niet. Ik kan wel vertellen dat het verhaal interessant verteld en gepresenteerd wordt. Dat komt met name door de mooie, vloeiende (en vooral logische) animaties. Ook de voice-acting is overtuigend en prima gecast.

Maar de game lijdt aan incoherentie; het grootste minpunt van de game waaraan alle andere punten ondergeschikt zijn. Alle elementen van het spel lijken elkaar te belemmeren. De missies, filmpjes, het redden van overlevenden, het aantal zombies etc. Deze fragmenten lijken niet goed samen te vallen.

Zo zijn er soms gewoon te veel zombies om mensen te redden. Het grote aantal zombies is tof, het redden van de overlevenden is verslavend, maar laat diezelfde personages nou zo dom zijn dat ze recht op de horde afrennen en hun dood zodanig te gemoed komen. De AI is zo slecht, dat je als speler constant als een moeder voor haar kinderen aan het werken* bent. Je wijst de personages aan waar ze heen moeten en je roeit de zombies voor hen uit. Sommige overlevenden kunnen een wapen dragen, maar of dat nou echt helpt, is maar de vraag. Een shotgun kan voor hen goed ten pas komen, maar het kan ook voor komen dat ze op elkaar schieten (niet intentioneel). Geef ze een slagwapen en ze voelen zich soms moordlustig: ze vallen elke zombie aan die in hun buurt is. Dat laatste kan heel frustrerend werken, want dan sta je onnodig lang te wachten op iemand die maar een beetje om zich staat te slaan.

Geloof mij: je voelt je ijzersterk wanneer je iemand op je rug moet dragen. Je loopt immers niet trager dan normaal, je hoeft op niemand te wachten en je duwt heel handig de zombies uit de weg. Wat in werkelijkheid een last is, is het in Dead Rising opeens een voordeel.

*Wat ik ook typisch vind is dat je ‘teamgenoten’ hun wapen laten vallen wanneer je ze wat voedsel geeft. Wanneer ze klaar zijn met het op peuzelen ervan, moeten jij het wapen weer oppakken en aan hen geven. Ik voel me op zo’n moment echt een ouder…

Neem er ook rekening mee dat de personages soms achter objecten vast blijven zitten. In het zuidwest gedeelte van de Shopping Centre, bijvoorbeeld, staan heel veel bankjes, bomen en dergelijke objecten. Nog erger is dat er in dit district bijzonder veel zombies lopen. Dit is wederom een voorbeeld waarbij ik denk dat de makers niet goed genoeg naar elkaar hebben gekeken.

In alle andere gedeeltes van de SC is het prima te doen om mensen te vervoeren, maar hier is het ronduit gewoon niet te doen. Bovendien is hier maar één save-room die niet eens toegankelijk is voor de andere personages (de schuifdeur gaat niet eens open voor hen!). Dit district werkte voor mij als beginner tot uiterste frustratie.

(Later las ik nog enkele walkthroughs waarin staan dat je dit district beter moet vermijden voor het redden van overlevenden)

Hoe hebben de makers dit dan opgelost? Met een heel merkwaardige (en zeg maar gerust ‘flauwe’) shortcut tussen de wc’s in het westen en het oosten van de SC. Tussen deze twee toiletten ligt een park met een breedte van circa 500 meter. Begrijp je wat ik dan bedoel met 'merkwaardig'?

In dit zelfde park rijden overigens psychopaths rond. Met moeite kan je deze doden. Als je het park een tweede keer betreedt, zijn ze opeens weer terug. Dacht je dus het veld geruimd te hebben voor je overlevenden, rijden die psychopaths gewoon weer over hen heen.

Nog zo'n flauw geval: in de toiletten zijn geen zombies te herkennen, toch kan je teamgenoten niet daar achterlaten en vervolgens in je eentje een ander district betreden. Je teamgenoten zullen dan namelijk langzaam sterven. Ook hierdoor was ik onaangenaam verrast.

Een ander, bijna nietszeggend, voorbeeld van de onsamenhangendheid zijn de filmpjes. Hierin lijkt het bijzonder dat een personage wordt aangevallen. Het lijkt soms bijzonder voor de personages zelf dat er een zombie in de buurt is. En als het geen cutscene is, maar in ‘realtime’ pratend met de overlevende (dat helaas niet met stemmen is gedaan, maar met tekst onder in beeld) dan sta je zombies te knallen terwijl je een soms emotioneel dialoog voert met de personage. Dit leverde mij een wisselende ervaring van de game: het is intense en stressvol, maar de filmpjes maken het weer tot een meer passievere game (zoals een film voor mij kan zijn). Door de filmpjes zou je bijna denken dat er eigenlijk te veel zombies rondlopen wanneer je aan het spelen bent.

Gelukkig is het spel verslavend. Het behalen van de achievements en het redden van de overlevenden houden je bezig. Ook zijn er meerdere eindes te behalen en kent DR een RPG element. Hoe meer je speelt, hoe sneller, sterker en wilskrachter je wordt. Helemaal leuk is dat je om de zoveel levels een nieuwe move leert en tot en met de laatste move zijn deze erg tof en makkelijk uit te voeren. Tot slot zijn er ook nog ranklijsten, mocht je jezelf willen meten met de rest.

Conclusie en beoordeling

None

Het is een onvergetelijke game in de gamegeschiedenis. Het is verslavend, het speelt lekker, de presentatie is goed en het is audiovisueel prachtig. Het zijn alleen de niet-professionele foutjes; foutjes die ik tegenwoordig, als 360-gamer, niet meer mag zien. Het is bovenal de incoherentie die de game laat struikelen. Begrijp me niet verkeerd; de game verdient een award, maar het is gewoon jammer dat de game geen benadering van perfectie is. Beschouw deze recensie als een waarschuwing: je kan zeer bevredigd zijn, maar ook zeer gefrustreerd.
86
Score
860
Score: 860
  • Pluspunten
  • Veel zombies
  • Framerate
  • Textures
  • Voice-acting
  • Geluid
  • Besturing
  • Verslavend
  • Vrijheid
  • Minpunten
  • Soms te veel zombies
  • De AI
  • save file
  • Geen Co-op

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Holy shit… een bonus van 240 miljoen euro :o. Wanneer krijg ik m'n bonus Jelle? ;-)

  • Koffie Jelle? :P

  • 240 Miljoen dat is niet nix. En dat terwijl de game zo laat in Europa uit kwam. Tog goed gedaan.

  • jezus, een bonus van 240 miljoen voor de heren. Dat zijn pas zakkenvullers. Het is natuurlijk wel een prestatie.

  • Nette verkoop cijfers.



    Ik wil ook wel een bonus van 240 miljoen hebben.



    @Piet en Paulionie, slijmballen xD



  • daar gaat de winst:p

  • whoa dat is niet niks!!

  • Belachelijk dit soort bedragen!

  • Logisch toch?

  • Wist nog niet eens dat er al een twee van uit is…

    Das toch da belachelijk duur geval hé?

  • lol dit had zoveel meer kunnen zijn

  • netjes :)

  • @ Snake NL



    Beetje jaloers?

  • klopt niet

    er zijn 7 mln songs gedownload. niet 7 mil spellen verkocht!!!!!!!!!!!!

  • Dat zijn mooie cijfers…..voor de voormalig eigenaren.

  • 7 miljoen exemplaren, dat had ik niet gedacht voor zo'n dure game.

    Het zal mij benieuwen hoe World Tour het gaat doen ivm Rock Band.

  • ongelooflijke bedragen, lekker hoor, voor die voormalige eigenaren:P

  • Volgens mij klopt het idd niet. Ik geloof er geen kut van dat Rockband zoveel heeft verkocht!

  • LOL

  • Hebben ze netjes gedaan hoor! (Y)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren