1. Fight Night Round 2 (PS2)

Fight Night Round 2 (PS2)

Boksen is al sinds mensenheugenis een spectaculaire sport. Vooral in de Verenigde Staten is het immens populair. Elke wedstrijd zit vol blauwe ogen, rondvliegend bloed, heel veel zweet en soms zelfs een knock-out. Hoewel de 'sport der titanen' nou niet echt door weet te dringen in ons koude landje, zullen namen als Muhammad Ali en Joe Frazier bij velen toch wel een belletje laten rinkelen. Een boksgame kon dus niet uitblijven en in 2004 kwam Electronic Arts dan ook met de eerste Fight Night. Na het succes van het eerste deel kwam er logischerwijs een vervolg: Fight Night Round 2.

Bij het opstarten van deze game wordt meteen duidelijk dat er veel aandacht aan dit spel is besteed. Het prachtig vormgegeven menu zorgt onmiddellijk voor een goede sfeer en dat wordt nogmaals bevestigd door de grote hoeveelheid goede muzieklicenties die EA in dit nieuwe deel heeft verwerkt. Niet alleen het menu is prachtig, ook de gevechten zien er gelikt uit. De animaties lopen soepel en de modellen van de vele bekende boksers zien er, ondanks de beperkingen van de destijds al verouderde PlayStation 2, erg strak uit. Bij elke stoot die je uitdeelt vliegen spetters kwijl en bloed in het rond. Dit alles zorgt voor een gevoel dat ik niet bij veel games krijg. De klappen die je uitdeelt geven zoveel voldoening. Mijn hartslag is bij het K.O. slaan van mijn tegenstander dan ook ongekend hoog.

Hoewel de meeste aspecten uit het tweede deel veelal overeenkomen met die van deel één, zijn de verschillen duidelijk merkbaar. De Haymaker is een nieuw soort stoot die de genadeklap voor jou of voor je tegenstander kan betekenen. Je moet deze stoot op een goed moment gebruiken, omdat het erg veel van je energie eist. Gebruik je hem op het verkeerde moment, dan kan het je fataal worden. Ook kun je niet langer zonder enige vorm van tactiek een gevecht induiken. Je opponenten hebben namelijk een flinke AI-boost ondergaan en beschikken deze keer elk over hun eigen strategie. Denk overigens niet dat het nu onmogelijk is om te winnen, integendeel zelfs. Het is nog steeds (te) gemakkelijk om je tegenstander tegen de vlakte te slaan. Wel zullen je tegenstanders stoten vaker ontwijken en meer tegenstand bieden dan in deel één het geval was.

Naast deze verbeteringen is er nog een nieuw element aan de gameplay toegevoegd, de Cutman. Deze zal je helpen met het behandelen van sneeën, zwellingen en andere pijnlijkheden als je een ronde hebt weten te doorstaan. Je krijgt hier de mogelijkheid om jezelf automatisch te laten oplappen (met het risico dat het niet helemaal goed gaat) of om je wonden zelf te helen, wat overigens het leukst is. Je behandelt je bokser door je rechter analoge stick op en neer te bewegen op de maat van het metertje dat in beeld komt. Als je dit goed doet, zal de snee of de zwelling volledig verdwijnen. Bak je er niks van, dan loopt je bokser er hetzelfde bij als de voorgaande ronde, waardoor je de kans loopt sneller languit te gaan.

Als je denkt een goede tactiek te hebben gevonden, kun je gaan beginnen met de career mode. Je begint hier met het creëren van je eigen bokser. Wanneer jouw spierbonk is geschapen, word je de boks-scene ingesmeten en moet jij jezelf gaan bewijzen. Nu sta je voor de keuze om direct de professionele weg in te slaan, of om voorlopig nog als amateurbokser door het leven te gaan. Dit is overigens niet de enige keer dat je voor een belangrijke keuze komt te staan: beslissingen nemen speelt een voorname rol in Fight Night Round 2. Sla je een toernooitje over, dan kan de roem nog wel even op zich laten wachten. Doordat alle beslissingen in eigen hand liggen krijg je het gevoel dat je vrij bent om te doen wat jij zelf wilt. Dit zorgt ook voor een goede replaywaarde: elke keer kan voor een andere aanpak worden gekozen.

Toch is ook Fight Night Round 2 niet perfect. Af en toe erger ik me namelijk aan de lange laadtijden. Hierdoor kan je aandacht nog wel eens van de game afdwalen. Zoals al eerder genoemd is de A.I. van je tegenstander flink verbeterd. Jammer genoeg is het nog steeds te gemakkelijk om te winnen. Dit kan ervoor zorgen dat je je op den duur gaat vervelen met deze game. Ook op de muziek is wat aan te merken. Ondanks de vele soundtracks die er zijn is er maar bar weinig variatie aangebracht in het afspelen van de nummers. Je hoort feitelijk maar vier nummers - de rest wordt niet afgespeeld. Bovendien is hiphop het enige muziekgenre dat je zult horen. Ikzelf vind dat niet erg, deze stijl past namelijk goed bij het sfeertje die de game uitstraalt, maar sommigen zullen het niet altijd waarderen.

Conclusie en beoordeling

None

Fight Night Round 2 is een waardige opvolger van het succesvolle eerste deel. De graphics zijn, net als in deel één, bijna fantastisch te noemen. De gameplay is op een aantal punten vernieuwd en zorgt voor een frisse wind. Jammer genoeg is de soundtrack erg repetitief en bestaat de gehele lijst uit hiphopmuziek, wat niet bij iedereen in goede aarde zal vallen. Toch is Fight Night Round 2 zeker de moeite waard: vooral voor een game die je zo uit de budgetbakken kan vissen.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Prachtige graphics
  • Vlotte gameplay
  • Hoge replaywaarde door de vele keuzes die genomen kunnen worden
  • Geeft echt een kick
  • Minpunten
  • Lange laadtijden
  • Te makkelijk
  • Repetitieve soundtrack

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • \"In plaats van een nucleaire bom zal de speler de keuze krijgen om het dorp door ninja's te laten uitmoorden\"



    Vet….als dat zou hebben gekund.

  • lolz, je ziet het toch wel vaak die censuur voor bepaalde landen. Ligt blijkbaar nog steeds erg gevoel in Japan.

  • valt wel te begrijpen

    Die bommen die in WW2 op japan vielen , doet japan op de dag van vandaag nog steeds pijn

  • Ah kom op man, waar gaat dat over….

    Duitsers spelen toch ook WWII spellen….

  • Duitsers zijn sadisten.

  • Ja idd, dan zou je net zo goed voor de duitsers bijna de complete CoD en MoH franchises kunnen veranderen… Wij in nederland vechten tegen Duitsers, de Duitsers vechten tegen konijnen…. Het is bijna 60 jaar geleden… Net alsof de mensen die fall out spelen die oorlog nog hebben mee gemaakt… Onzin

  • Vind dit eerder een censuur uit respect voor de tweede wereld oorlog en niks mis mee. Weet zeker dat er veel mensen zijn die er nog een diepe grudge tegenover hebben staan. En de reacties hier laten duidelijk zien dat de meeste helemaal geen benul hebben van de Japanse strijd tegen Amerika. Daarbij nog ook de hele houding van de Japanners zelf de herdenkingsdiensten worden daar niet door alleen maar oude mannetjes bijgewoont. Er staan kinderen van alle leeftijden de geschiedenisboeken wordt er volop over verteld.

  • Ok! Netjes!:)

  • tjah ik snap het wel hoor..

  • Mannen die zeggen dat dit onzin is : WAT TE FUCK WETEN JULLIE HIERVAN ?!



    Ik ben 2 keer in Japan geweest en de Hiroshima - Nagasaki kwestie ligt nog heel nauw aan hett hart bij die mensen. Als daarover gepraat beginnen ze gewoon te wenen. Zelfs jongeren van 18 jaar. Ik vind dat het goed dat ze de game voor de Japanners veranderd hebben, dat is gewoon een teken van respect. En Hiroshima kunt ge niet vergelijken met de Duitsers tijdens WO II !

  • Nou, ben benieuwd welke optie je dan krijgt

  • Het is inderdaad wel te begrijpen.

  • zo overdreven

  • @lazylen: al eens gehoord van halfwaardetijd en stralingsziekte?



    Hiroshima en Nagasaki zijn 'Live' versies van Chernobyl, met als enige verschil dat die laatste niet explosief is en daarmee ook nog een stuk langer aanwezig zal zijn. Maar dat is nog steeds een eeuwigheid vanuit een menselijk perspectief. Meemaken van het evenement is niet nodig als de gevolgen voor eeuwig zijn. Je kunt er niet om heen dat het er is.



    Belangrijker is echter dat de Japanse 'geest' een grote rol heeft voor 'eervol conflict' (klopt in de praktijk natuurlijk niet, maar dat idee is er wel) en met het droppen van de kernbom is de Tweede Wereldoorlog voor Japan op oneervolle wijze doodgevroren, maar eigenlijk nooit beëindigd. De ideeën onderliggend aan het Facisme zijn dan ook nooit helemaal verwijderd daar zoals dat in Europa is gebeurd.



  • Ik snap het wel hoor.. niet echt feest zo'n atoombom op je dak, ook na ruim 60 jaar later is dat nog niet om van te zeggen he dat is leuk laat ik nu zelf atoombommen gaan gooien, al is het in een game..

  • Begrijpelijk…

  • Vrij logisch…

  • ik vind dit logisch en zouden ze zowieso moeten doen vind ik..

  • Gelukkig kunnen wij hier nu grappen over maken, amerika heeft immers geen atoombom uit een vliegtuig op berlijn laten vallen.

  • Gewoon logisch dat ze dit er uitlaten..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren