1. Age of Mythology (PC)

Age of Mythology (PC)

De Oudheid is dé geschiedkundige periode waarin veel van ’s werelds mooiste gebouwen werden gebouwd en waarin de grootste geleerden leefden. In deze periode was ook het geloof belangrijker dan in alle andere tijden. Iedereen had hun eigen goden en voor alles was er wel een god. Dit leent zich natuurlijk uitstekend voor media. Zo zijn er al veel boeken verschenen over die goden en zijn er tig films over gemaakt. De jongste bron van media liet echter op zich wachten tot er iets groots verscheen in die traditie, maar in 2002 was het dan zover, we werden verblijd met Age of Mythology.

Age of Mythology is de spirituele opvolger van Age of Empires 2. Niet alleen is het van dezelfde maker, maar ook de basis is zo goed als hetzelfde. Je bouwt, zoals in alle Real Time Strategy games, een basis op en haalt resources binnen, om vervolgens de tegenstander verpletterend te verslaan. In Age of Mythology was dit alles echter met een twist. Het is namelijk niet voor niets gebaseerd op de mythologieën uit de Oudheid. Je krijgt namelijk de beschikking over de goden zelf. In het begin kies je met je factie uit drie hoofdgoden, deze geven bepaalde extra’s en verschillende krachten die je kan gebruiken. Echter zijn deze krachten nog niet al te sterk, hoe verder je komt in een bepaald gevecht, hoe meer goden je kan kiezen en dat leidt automatisch naar sterkere krachten. Als je een tijdperk omhoog gaat, krijg je namelijk weer de keuze uit twee kleinere goden, die weer speciale units, voordelen en powers geven. Dit extra gameplay-element is goed uitgewerkt en voegt echt iets toe aan je manier van spelen. Je moet echter wel opletten, de tegenstander heeft namelijk ook beschikking over die krachten. Helaas is er een klein detail, waardoor de gameplay er ietsjes minder op wordt. Zoals te verwachten ligt de intelligentie van de tegenstander niet bijster hoog en elke aanval zul je dan ook moeiteloos kunnen afslaan. Dat maakt deze game wel een heleboel makkelijker en kan je met een beetje rushen de tegenstander al compleet vernietigen.

Natuurlijk kan je niet met elke factie dezelfde goden kiezen, dat zou namelijk nogal nep aanvoelen. Nee, je speelt met de Noorse, Egyptische en Griekse goden. Dit zijn dan ook meteen de verschillende volkeren waaruit je kan kiezen. Een vernieuwing ten opzichte van Age of Empires is dat in Age of Mythology elke factie anders aanvoelt. Waar je in Empires vaak had dat een factie dezelfde units en gebouwen bezaten, is dat in Age of Mythology weg. Het is namelijk zo opgebouwd dat alle gebouwen er anders uitzien en dat elke unit weer vernieuwend is om te zien. Het is ook leuk dat je van deze game echt iets leert. Je kan namelijk van elke factie dingen opzoeken. Zo kan iemand die absoluut niks afweet van mythologie heel wat opsteken van een potje in de skirmish-mode.

Een methode om de beleving van deze game uniek te maken is de toevoeging van een unieke grondstof, genaamd favor. Deze grondstof zorgt ervoor dat de goden je aardiger vinden en dat je de mythische wezens kan maken die je bezit door het aanbidden van een bepaalde god. Favor verkrijg je bij elke factie weer op een andere wijze. Waar je als je de Grieken speelt standaard moet bidden voor de tempel, moet je bij de Egyptenaren verschillende beelden maken van de goden en bij de Noren weer vechten voor je favor. Met de favor maak je, zoals ik al zei, mythische beesten om je te steunen in je gevechten. Deze beesten zijn zeer afwisselend en welke je kan maken, hangt er natuurlijk weer compleet vanaf welke goden je hebt gekozen om te aanbidden. Als je bijvoorbeeld kiest om Athena te aanbidden, krijg je een Minotaurus, terwijl als je Ares aanbidt, je weer beschikking zult krijgen over het éénogige monster, de Cycloop.

Een andere factor die een mythologische waarde geeft aan deze game, is de toevoeging van de zogenaamde helden units. Hierbij is ook nog eens goed gekeken naar de historische waarde van de facties. Zo zul je als Egyptenaar een farao als held hebben, maar als Griek beschikking hebben over bekende namen als Odysseus of Achilles. Bij de Noorse helden en bij de farao’s van Egypte is het leuk te zien hoeveel detail erin is gestopt. Zo zullen de farao’s beginnen bij bijvoorbeeld de naam Ramses I en als die vervolgens sterft, nemen ze geen andere naam, maar heet de volgende farao doodleuk Ramses II. Bij de Noorse helden is het nog uitgebreider, het is daar duidelijk dat de makers leuke grapjes wilden uithalen en dus kan je bijvoorbeeld de naam Björn Womenbiter tegenkomen.

Bij elke game, en dus ook strategiegames, moet een leuke campagne verwerkt zitten, dit is natuurlijk ook weer zo bij Age of Mythology. Het verhaal volgt een man, genaamd Arkantos, die van de goden de opdracht krijgt om een cycloop te stoppen om de titanen te bevrijden uit hun gevangenis in de onderwereld. Het verhaal is leuk en bevat goed uitgewerkte missies, maar wordt echter nooit echt denderend. De voice acting en de ontwikkeling van de karakters zijn echter subliem. Je gaat echt meevoelen met de karakters die je door het verhaal heen tegenkomt en je hoort de emotie heel goed teug in de stemmen. Als je naar de tussenfilmpjes gaat kijken, kom je heel snel tot de conclusie dat die absoluut geweldig zijn gemaakt. De actie spat van je scherm af en alles loopt mooi in elkaar over. Je zou zo kunnen zeggen dat de filmpjes zijn gemaakt door een professionele regisseur.

Niet alleen zijn de filmpjes geweldig om te zien, maar op audiovisueel aspect staat deze game ook zijn mannetje. De graphics zien er, zeker voor die tijd, geweldig uit. Het detail springt er uit en vooral als je het spel met alles op maximaal hebt staan, merk je de pracht van dit spel op. De audio van deze game is geweldig om te horen. De enorme orkestrale muziek die door je speakers galmt als je de game speelt, zorgen voor een beleving van jewelste. De timing van deze muziek is ook heel goed, als je in een zwaar gevecht zit, zwelt hij enorm op en als alles rustig is, hoor je relaxt tromgeroffel dat je meteen in totale rust brengt.

Als topje van de ijsberg gooide Ensemble Studios een functie om je eigen missies te maken in de game. Dit werkt echter niet zoals in Age of Empires. In Age of Empires was het namelijk gemakkelijk en overzichtelijk om een missie te maken, dit punt hebben ze bij Mythology echter totaal vergeten. Om een missie te maken vergt het tijd, heel erg veel tijd. Niks is echt onoverzichtelijk te noemen en makkelijk is het al helemaal niet. Ik was om precies te zijn een uur bezig om er achter te komen hoe je alles neerzet. Er is nog één grote blunder gemaakt toen ze deze functie erin zetten. Kennelijk deden ze het zo overhaast, dat voordat je missie klaar is, jouw mannen al beginnen te vechten. Dit kan erg irritant zijn, als je er net vier uur over hebt gedaan om eindelijk alles op zijn plaats te krijgen.

Conclusie en beoordeling

None

Age of Mythology is een zeer geslaagde Real Time Strategy game geworden. De nieuwe gameplay aspecten die de makers in deze game hebben gegooid om het een beetje een twist te geven waren zeer succesvol. Zeker voor degenen die de mythologie een beetje goed kennen, zullen heel veel dingen herkennen, maar ook voor degenen die mythologie nitwits zijn, valt er veel plezier te bleven aan deze titel. De enige noemenswaardige nadelen zijn de slechte AI en de belabberde mission-editor en dat zorgt er dan ook voor dat deze game helaas niet hoger scoort dan een 8,5.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Audiovisueel heel sterk
  • Tussenfilmpjes goed
  • Veel vernieuwingen
  • De manier hoe de mythologie is verwerkt in de game
  • Minpunten
  • Slechte AI
  • Mission-editor ronduit slecht

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Blij dat hij niet nog verder word uitgesteld.

  • Ik wacht tot januari.

  • Dan toch maar de Xbox versie.. :P

  • ach ja jammer

  • Humpf exclusive downloadable content voor de PS3. Dat klinkt al hel nice. Wie weet tog halen xD

  • Volgens mij gebeurt het steeds vaker dat games later op de PC verschijnen.

  • Ik denk: Ik ga morgen lekker Mirror's Edge spelen. Is hij uitgesteld naar januari! Kunnen ze die consoles nòg meer voortrekken?!

  • Goede shit :D Demo op de Xbox gespeeld maar als hij op de PC komt ga ik daar voor. :D

  • Hunttiger2, het was allang bekend dat de PC versie later zou verschijnen. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de graphics nog geoptimaliseerd moeten worden voor de PC.

  • Dit is voor mensen die niet kunnen wachten. Die kopen 'm dan voor de console, terwijl ze een aantal maanden later 'm gratis voor de pc kunnen downloaden. Zo maken ze nog een beetje winst, anders gaat iedereen 'm gelijk gratis downloaden. Tenminste, dat lijkt me een goede reden! :P

  • de ps3 versie heeft op ign maar een 7.5 of zo gekregen

  • Helaas…

  • Hm m'n xbox wil niet echt aan gaan dus misschien maar wachten tot januari maar wil wel graag de xbox versie :P

  • Ging hem sowieso vor beiden halen (360 en PC) dus even wachten op PC is nie zo erg. Iemand opgevallen dat hij maar een 7 krijgt op IGN?

  • Wat stom radicaal. PC weer later; behandel die nou eens als een normaal platform.



    Trouwens. Ja, Tom. Mij ook, ze vertellen dat ze het wel een goede game vinden, maar onnoemelijk kort.

  • Dan maar eerst de game binnenhalen, voor die datum.

  • wel slim als ze de pc versie teglijk doen gaan veel mensen hem downloaden in plaats van te kopen..

  • dan hebben we hem al duizend keer uitgespeeld….



    Een vriend van me heeft hem, 5 uur en hij was er doorheen op casual, je kunt ook niet gelijk voor hard kiezen…..



    zucht…



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren