1. Final Fantasy Anniversary Edition (PSP)

Final Fantasy Anniversary Edition (PSP)

Wat de lokale Albert Heijn is voor mijn dagelijkse blikjes cola en al het ander ongezonde spul wat volgens grootmoeder niet goed is voor m'n tandjes, is Square Enix toch datgene voor RPG's. Jaarlijks weet het Japanse megaconcern duizenden maar dan ook werkelijkwaar duizenden zieltjes blij te maken met hun mega-aanbod aan RPG's. Natuurlijk zijn ze niet even allemaal kwalitatief goed, maar toch springen er enkele onder uit die als schitterend mogen worden beschouwd. Zoals Final Fantasy. Deze serie, die inmiddels al bij deeltje 13 is beland en tientallen spin-off's heeft gekregen, is toch wel de RPG die het hem doet. En dan zou het natuurlijk fijn zijn om het allereerste avontuurtje wat al een jaar of 20 oud is te herspelen, toch?

Final Fantasy I: Anniversary Edition. Final Fantasy bestaat 20 jaar (wat natuurlijk uitbundig gevierd moet worden), en zoals je meestal wel een stukje van de taart krijgt op een verjaardag van een vriend, geeft Square Enix je een aantal cadeau's om het jaar mee door te komen. Een daarvan is een remake van de klassieker waar het allemaal mee begon. Maar of het nou een echt cadeau is weet ik peroonlijk zelf ook niet, dit spel heeft namelijk al 6 keer het daglicht gezien, en de laatste keer was niet eens zo lang geleden (GBA). Maar goed, laten we allemaal maar even indenken dat dit een sprankelend nieuw avontuur is!

'De wereld is gehuld in duisternis. De wind waait niet meer, de zeeën zijn wild en de aarde begint langzaam weg te rotten. Maar er is hoop. Een voorspelling heeft ooit de komst van de 4 ‘Warriors of Light’ aangekondigd. En na een lange reis verschijnen er uiteindelijk vier jonge reizigers... ieder met een kristal in de hand gedrukt'

Alhoewel het nu waarschijnlijk niks met je zou doen, bezorgde dit stuk verhaal in 1987 menig gamer een huiverwekkend gevoel. Zo’n verhaal bezat een waar stuk genialiteit, en gamers konden na het lezen van deze introductie niet wachten om op reis te gaan en de wereld te redden van alles wat het te wachten staat. Nu is het verhaal al achterhaald, overshaduwd door meesterstukken als Final Fantasy VII en andere spellen met een complex verhaal er achter. Toch heeft het een stukje magie in zich, wat er voor zorgt dat je toch wel het spel wil ontdekken. Jij speelt als de ‘Warriors of Light’, de hoop voor het volk. Je moet de werelden doorkruisen door grote stukken bos, diepe kerkers bezoeken en zelfs hoog in de lucht gevechten aangaan met duistere beesten. Allemaal in de hoop om de wereld te redden van het duisternis.

Aan het begin moet je een party van 4 samen stellen. Er zijn immers maar 4 kristallen, en je hebt de keuze uit 6 verschillende klassen die allemaal zo hun voor en nadelen hebben. De klassieke Warrior, Thief, Monk, White Mage, Black Mage en Red Mage zijn allemaal aanwezig. Ga je voor de machtige Warrior met 3 White Mages om hem te ondersteunen met witte magie, of wil je toch een brute aanpak en ga je voor 4 meesters van de martial-arts – monken? Alhoewel er niet zoveel keus is in de klassen, je kan bijvoorbeeld niet de klassen later wijzigen zoals in de latere games, geeft dit het spel toch wel een hogere replay-value. Iedere playthrough zal wel anders zijn (mits je natuurlijk een ander soort party samenstelt), maar compleet anders.... Nee, niet echt.

Je reist dus met je party de hele wereld af om het licht in de kristallen terug zien te krijgen, en zo de duisternis te kunnen onderdrukken. Maar echt veel bijzonders is daar niet aan. Het is praktisch gezien: kerker in -> groot duistere monster verslaan -> volgende kerker. Nu is dat een beetje overdreven, maar zo gaat het er echt wel aan toe. Er zijn niet echt veel (bijna geen eigenlijk) side-quests te doen, en het verhaal is zo lineair als wat. Nu snap ik best dat het spel oorspronkelijk uit 1987 komt, en het verhaal toen nog mensen hun mond kon laten zakken, al kwijlend over de controller. En bij een remake valt er eigenlijk niet veel te veranderen qua gameplay en verhaal. Maar ja, de graphics en al het andere wat je oren en ogen binnenkrijgen....

De graphics zijn schitterend! Niet zo sterk als in mooi, maar als in stijl en sfeer! Het groot scherm van de PSP doet z’n eer eraan. De sprites zijn van hogere resolutie en hebben een aparte stijl (wat het schitterend doet!), er zijn verschillende effecten om de belevenis nog groter te maken en de magie aanvallen zien er goed uit. Dit is zeker de grootste vooruitgang die Square Enix heeft geboekt met deze nieuwe remake. De muziek en geluidseffecten zijn ook wel wat getweaked, hoewel alles grotendeel hetzelfde is als bij de GBA en PSX remakes. Hart ontroerend is de muziek zeker niet, maar de deuntjes blijven wel vrolijk in je hoofd hangen. Ik meende ook te denken dat ik deuntjes uit de wat oudere Final Fantasy’s kon terugvinden.

Het spel heeft wel veel vrolijke deuntjes. Daarom wil ik ze nog wel een keer terug luisteren, om weg te kunnen dromen. En dat kan! Net zoals de vorige remakes zit dit deel weer vol met de nodige extra’s. Zo is de music player, die je kan unlocken als je de machtigste baas weet te verslaan, van de partij en kunnen de echte elite’s alle monsters opzoeken in de Bestiary. Maar goed, dit zijn enkel een paar kleine funties die Square er in wist te programmeren. Als ik aan ‘extra content’ denk, denk ik aan nieuwe monsters, kerkers en al het andere! En verrekt, Square weet wel wat de fans willen! De ‘Soul of Chaos’ kerkers die in de GBA remake te vinden waren zitten er ook weer in, wat jij er tot toe laat om verschrikkelijke sterke monsters en bazen uit oudere Final Fantasy’s te verslaan. Het voegt zeker wel wat toe aan de gameplay, sinds het steeds uit andere levels bestaat en de sequentie altijd wel anders is. Als je bijvoorbeeld een schatkist vindt op een level terwijl je pas net in de dungeon bent, zit er meestal niet veel boeiends in. Maar als je dat level krijgt als je al bijna aan het eind bent van de dungeon, zit er misschien een machtig zwaard in verborgen! Je weet maar nooit.

Maar dat zijn allemaal extra’s die we al eens een keer hadden gezien toch? Voor deze PSP release is er dan ook nog een kerker toegevoegd, de Labyrinth of Time. In deze kerker wordt je HP langzaam opgezogen als de klok door tikt. Je kan de tijd verlengen door healing items in te leveren. Natuurlijk vind je weer de machtigste monsters en al het andere waarvoor je je in zo’n kerker zou willen wagen erin. Toch wel mooi gedaan.

Conclusie en beoordeling

None

Final Fantasy I: Anniversary Edition brengt eigenlijk best wel wat nieuws na de GBA en PSX remake. De mooiere graphics laten het spel er schitterend uitzien, de extra kerkers verlengen je avontuur aanzienelijk en toch is het wel fijn om het avontuur waarmee het allemaal begon te herspelen. Maar toch, als je dit spel al een keer hebt gespeeld en je voelt er niet veel voor om het verhaalweer opnieuw te beleven, kan je deze beter links laten en wachten op de nieuwe Final Fantasy van Square. Voor mensen die deze game nog niet hebben gespeeld en toch wel een echte old-school RPG willen spelen op de PSP, is dit de juiste keus te noemen. Game on.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Old-school gameplay
  • Graphics
  • Extra kerkers
  • Minpunten
  • Deja Vu'
  • Zwak verhaal
  • Lineair

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik ga die Starwars zeker proberen. De grafics zijn uiteraard beter, maar of ze op het zelfde level kunnen komen als WoW dat zal moeilijk worden.

    Als er maar genoeg content en events zijn kunnen ze wel meegaan, omdat er een hoop star wars fans zijn

  • Kan ik best inkomen. Ik zie mezelf ook eerder the SW:TOR spelen dan WoW. Niet dat ik WoW slecht vindt, het spreekt me gewoon niet aan. Geef mij maar Lightsabers en screaming wookies :P

  • hopelijk wordt het wat

  • Logisch dat Bioware serieus genomen wordt. Op het gebied van RPG's hebben ze een hele grote naam, met tal van succesvolle franchises. Behoort tot de groten als het om RPG's gaat.



    Ten tweede staat de Star Wars franchise garant voor een gigantische fanbase, nog voor de game uberhaupt een releasedatum bereikt.



    Combineer die twee dingen, en je bent wel gek als je dat niet serieus neemt. Enige nadeel is dat er met Star Wars niet zomaar uitbreidingen en updates uitgebracht kunnen worden, zonder de uitdrukkelijke goedkeuring van meneertje Lucas, wat vooruitgang en ontwikkeling misschien wat vertraagt.



    Maar dit is zeker een game waar veel mensen naar uit gaan kijken!





  • AIght :D

  • Ach de vorige SW MMO deed het anders bar slecht.

  • StarWars galaxies was prima te spelen maar toen WoW kwam liep het leeg. Een tijdje later hebben ze SWG veranderd zodat het level systeem meer op dat van wow leek, alsof dat helpt.

  • :D zal wel ja.

    Ik ga m sowieso proberen als ie uitkomt ^^

    speel WoW op het moment, maar mayb wordt t de nieuwe :D

    KOTOR 1 & 2 waren iig erg goed, als ze zoiets maken als MMO… _O_


  • neeeehh star wars :kots: :kots: . Geef dan alstublieft krediet aan waardige mmo's zoals lotro en age of conan en die andere nieuwe mmo,

  • Echt een game waar ik naar uitkijk! KOTOR 1 & 2 helemaal dood gespeeld :).. Ik ga hem zeker proberen!



    @ thamattiee -> Jij weet duidelijk niet dat er superveel Star Wars fans hierop zitten te wachten.. Als je er geen verstand van hebt post dat gewoon niet :S

  • Bioware is een uitstekende ontwikkelaar, Age of Fail, Conan en Warhammer Online zijn geen concurrenten van WoW, sorry… maar hoeveel WoW spelers zijn overgestapt op deze 3 mmo's en spelen het nu nog? juist…. dat zijn er heel weinig. Ik speel zelf al enkele jaren WoW, en Blizzard zit gewoon zo ontiegelijk ver in de MMO ontwikkeling dat het niet bij te benen is voor onervaren studio's, ik heb zelf wel vertrouwen in Bioware dat ze een goed product zullen leveren en ik zal er zeker even naar kijken, maar om concurrent te worden van WoW moet het een hele goede worden.

  • Maar toch, ik vind het battlesysteem van WoW zwaar verouderd, dat deed Age of Fail, zoals jij dat zo stoer noemt, een stuk beter.



    Jammer dat het bedrijf het financieel moeilijk kreeg waardoor ze het te vroeg moesten uitbrengen.



    Financiele moeilijkheden kwamen onder andere doordat hun andere games te leiden hadden onder zware piraterij.



  • Dat is wat anders dan moddergooien. De Star- Wars MMO lijkt me in ieder geval intressant.

  • Bioware maakt goede games, logisch dat blizzard hen serieus neemt.

  • Wow blijft gewoon heerser in dit genre, ik heb er al een paar gespeeld en grijp altijd terug naar wow…

  • Ja dit klinkt zeker interessant. Denk niet dat Age of Conan een grote concurrent op de markt van succesvolle MMO's is. En in het artikel geeft hij aan dat hij Bioware als serieuze concurrent ziet vanwege kwaliteit die ze in het verleden geleverd hebben en de verwachtingen die dat bij hem opwekt. Weet zeker dat ze Age of Conan \"geproeft\" hebben al is het wel vanwege professionele interesse maar ik zie geen reden waarom ze daar kredit aan moeten geven.



    Star Wars is ook veel actueler en het lijkt me dat het sowieso een veel breder draagvlak heeft dan AoC.



    Buitenom de eerste 3 gemaakte films(4, 5 en 6) nooit echt into Star Wars geweest ook niet qua games(behalve Pod Racer!). Knights of the old Republic klinkt wel veelbelovend en deze MMO ga ik zeker in de gaten houden!



  • ik hoop echt dat het vet wordt, vind de star wars setting zelf velen malen leuker dan die van wow

  • Dan zullen ze ook meer doen waarschijnlijk aan WoW, dus beter!

  • Niet dat iemand ze gebruikt, maar de vertaling doet het niet!

  • Lijkt me leuk een starwars MMo:d

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren