1. Metal Gear Solid 3: Snake Eater (PS2)

Metal Gear Solid 3: Snake Eater (PS2)

Stil als een slang, zo snel als de zwarte panter zelve. Met de meest geavenceerde Stealthpakken die de jaren 60' mij te bieden hebben, sluip ik zelfs de meest alerte soldaat van GRU voorbij zonder enig geluid. Mijn strijdveld? Een met planten doorgroeide jungle met het grootste aantal wilde dieren dat je ooit hebt gezien. Ik kan nog steeds niet geloven hoe ik in de maling ben genomen! Dat de Boss me heeft verraden, mijn eigen leermeester! Ze zal hiervoor boeten, dit met haar eigen vechttechniek. CQC oftewel Close Quarter Combat zal haar ontdekking en haar ondergang worden!

Laat me je even inlichten wat er eigenlijk gebeurd is. Snake bevindt zich in de jaren 60' en krijgt een nieuwe opdracht voorgeschoteld. Hij moet, als één van de beste Stealthpersonen die de wereld van Metal Gear Solid kent, een ontvoerde professor genaamd Sokolov redden. Dat gaat zeer makkelijk, té makkelijk. Midden op een houten hangbrug ontmoet je Snake zijn leermeester, The Boss. Deze is, in tegenstelling tot menig Bad Guy, een vrouw en is niet alleen. Zij wordt vergezeld door een handvol mensen met buitengewone gaven, waaronder een geest. Maar waar het om draait, is hoe Snake in de situatie van haat, woede en wraak terecht is gekomen. Op de brug waar ze op staan gaat The Boss een gevecht aan met Snake en dit loopt niet al te goed af voor Snake. Hij valt van de brug en wordt zwaargewond achtergelaten. Pas na maanden van herstel keert hij terug, niks of niemand zal hem in de weg staan!

De missie is zeer simpel, vind je oude leermeester en maak haar af. Wel, opzich klinkt dit best simpel. Alleen kan je moeilijk iemand vinden in een jungle en moet je enige moeite doen. Allereerst maken we kennis met EVA, een fit vrouwtje tussen de twintig en dertig jaar jong. Zij licht je in over je status en helpt je door middel van CODEC, wat een soort topgeheim communicatiesysteem is. Zo praat je met onder andere Major Zero die je deze opdracht gaf en Para-Medic die je helpt te overleven in de jungle vol met gevaren, dus je kan gerust een been breken en zij vindt er wel wat op. Jij bent echter alleen maar uitgerust met een verdovingspistool en een boel goede raad van je teamgenoten via de CODEC. Om de speciale troepen van The Boss te verslaan is er echter meer nodig dan dat slap pistooltje.

Terwijl je vijanden voorbij gaat zonder je te laten merken, kan je ervoor kiezen deze te tracteren op CQC. Close Quarter Combat is een zeer moeilijke vechttechniek die bestaat uit verdovende houdgrepen. Deze stellen je ook in staat je vijanden te ondervragen, maar tegen de speciale troepen van The Boss is er echter meer nodig. Zo is er ééntje bij die doorheen zijn lijf bijen heeft zitten en door middel van deze rond z'n lichaam te laten vliegen kan hij een ondoordringbare laag maken of kan hij de bijen de opdracht geven een granaat naar je toe te brengen. Deze zijn echter allemaal te verslaan, dit meestal door doodgewoon te schieten op hen op een onbeschermd moment. Zo moet één van deze troepen om de zoveel tijd eten en op dat moment kun je hem het best raken. En nu we het toch over eten hebben...

Op een lege maag versla je The Boss zeker niet en ik ook niet. Snake heeft om de zoveel tijd eten nodig om z'n stamina hoog te houden en om in leven te blijven. Je krijgt de keuze uit voorverpakte Sushipakketjes tot zelfgevangen slang. Mocht je dus ineens het geknor horen van een maag, dat is zeker geen wild wrattenzwijn. Snake maakt je duidelijk wanneer hij honger heeft en wel zeer duidelijk. Om de zoveel tijd wat wild neerschieten is dus zeker geen misdaad, het is een manier van overleven. Ook moet ik zeggen dat Kojima erg z'n best heeft gedaan qua beeld en geluid. De jungle waar je in rondloopt is zeer mooi weergegeven en de kleding die je draagt past zich hier tot goed 80 % aan. Ook het geritsel van voetstappen door kleine stukjes gras en het horen stikken van vijanden door jouw perfecte handgreep is zalig om te horen. Echter is er nog iets wat de game goede Gameplay geven.

In deze game is wederom een soort Metal Gear aanwezig, namelijk de Shagohad. Degene die hiervoor verantwoordelijk is de eerder genoemde Sokolov, die de Shagohad creëerde. Om deze te verslaan zal je bij EVA in de zijspan moeten. Terwijl zij zich een weg baant door de vele verwoestingen is het jouw taak vele soldaten een halt toe te roepen, dit met het nodige geweld. Dit alles is zeer mooi uitgewerkt, maar helaas gooit één ding roet in het eten: de camera. Deze belemmert weleens het zicht en dat kan je duur te staan komen tegen een eindbaas of één van de speciale troepen. Maar voor de rest kan ik moeilijk klagen!

Conclusie en beoordeling

None

Kojima weet opnieuw een topper van formaat af te leveren zoals veel mensen dat van deze meneer verwachten. Bij het vorige deel liet het verhaal te wensen over, hier valt daar niks van te merken. Alles werd perfect uitgebalanceerd, maar helaas laat de camera het soms wat afweten. Verder kunnen we spreken van een geslaagde game!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Verhaallijn
  • Audiovisueel bijna perfect
  • Close Quarter Combat
  • De speciale troepen
  • Uitdaging genoeg
  • Overlevingssysteem
  • Minpunten
  • Camera

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik denk einde Midway maar dat denk ik al jaren:P

  • laten we hopen . :)

  • Ze hebben ook niet echt topgames uitgebracht ;-)



    Daarnaast zijn programmeurs bijna altijd freelancers en worden vaak \"ontslagen\" tot een volgend project.

  • Ze hebben ook niet echt topgames uitgebracht ;-)

  • Duurt waarschijnlijk niet lang meer nee.

  • Alle hoop is nu gericht op de nieuwe Mortal Kombat-game.



    Nou… Als ze nou een egte MK game hadden gemaakt ipv deze onzin… Gief relaxte Fatalities…

  • Dat gaat lekker

  • Misschien een keer eregens anders aan denken dan alleen maar MELK?

  • Nou ik zou niet graag in de schoenen staan van die ontslagen mensen!

  • OMG



    dan moet ik alle



    Mortal Kombat misse als die bedrijf niet goed loopt :(



  • Kom op Midway…

  • Midway gaat als volgende ten onder ben ik bang.

  • San Francisco Rush is de enige game van Midway die ik heel, heel, heel veel heb gespeeld. De laatste Rush was echter niet echt tof. Het lijkt me leuk als ze Mortal Kombat nieuw leven inblazen maar ik vrees echter dat het uitblazen wordt, van de kaars, voor zowel voor MK als Midway. :(

  • Tsja, ik moet zeggen dat ook deze drie titels imo geen échte toptitels zijn.

  • Dan kan het echt niet lang meer duren nee…

    Echt balen van die mensen die ontslagen zijn.

  • auw.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren