1. Condemned: Criminal Origins (X360)

Condemned: Criminal Origins (X360)

Waarom zou je een spel maken over een FBI agent die moorden moet oplossen? Waarom zou je dan ook nog eens een verdomd goed verhaal verzinnen die dat thema moet bevatten? Waarom zou je de moordenaar een spelletje met jou spelen? Waarom speelt elke moordenaar een spelletje met de ander? Waarom…?

De naam zegt voor sommige niks, maar de mensen die het spel wel hebben gespeeld, weten waar ik het over heb.

Het is een donkere tijd voor FBI agent Thomas. Iedereen lijkt agressiever te zijn geworden. De criminaliteit staat de laatste tijd erg hoog in de peiling. Vogels vallen de laatste tijd dood uit de lucht. Politie durft in sommige wijken geen actie meer te ondernemen. Je krijgt een moordzaak op je kiezen en bent er de laatste tijd niet helemaal meer bij. Hoe veel erger kan je dag dan nog beginnen?

"The Hunt For A Serial Killer Has Never Been So Terrifyingly Real"

Condemned is een nieuw spel in z’n genre die een totaal nieuwe manier van spelen brengt. In het begin leer je meteen de besturing en de aanleiding tot het verhaal. Het spel is een first person action game. Je zou zo een twee drie kunnen zeggen dat het een shooter is, maar dat is het totaal/eigenlijk niet. In tegendeel, Condemned probeert je te stimuleren (dwingen) zoveel mogelijk spullen uit je omgeving te gebruiken om alles en iedereen kapot te slaan.

De Wapens

Condemned speelt de hele tijd een spelletje met je. Het begin van het spel is een heel goed voorbeeld waar veel mensen de mist in gaan. Je krijgt een standaard pistool met acht kogels. Er komt meteen al een geflipte zwerver op je af, wat doe je? Schiet je hem helemaal lek, schiet je een doeltreffend schot in zijn hoofd of sla je hem kapot met je geweer?

De wapens die je kan vinden in Condemned zijn zoals ik eerder zei vooral Melee wapens. Ordinaire spullen die je kan vinden in de levels. Buizen, stukken hout, bijlen, hamers, alles kan en ze slaan over het algemeen wel (letterlijk) een paar tanden er uit.

De vuurwapens zijn schaars maar wel regelmatig te vinden (regelmatig; zonder of weinig kogels). Shotguns met 3 kogels ben je dan HEEL blij mee. Het verschil zit hem in afstand. Sommige vijanden wil je liever niet dicht in de buurt hebben en schiet je liever met een goed gemikt schot neer. Als laatste redmiddel heb je ook nog een taser. Dit schatje heeft me al een paar keer gered van de dood. Een welgemikt schot met de taser schiet 2 elektroden in het lichaam van je tegenstander en laat hem bijna vliegen van de pijn. En dan niet te beginnen over de upgrade die je later in het spel krijgt.

Forensic Tools

Agent Thomas zit bij de afdeling “murder investigation” je werkt “instinctief” aan moorden. Je krijgt allemaal forensic tools mee. Deze zijn gadgets om bewijs materiaal te vinden voor moorden. In de loop van de missies zul je ook een boel puzzels moeten oplossen met behulp van deze tools. In het begin moet je bijvoorbeeld met behulp van een UV licht een handafdruk vinden in de nek van een vermoorde jonge dame.

Geestelijke Mishandeling

Het spel is 18+ en voor een goeie reden. Het spel is zeker niet voor de geestelijk zwakkeren onder ons. Het spel test zeer zeker je zenuwen. Alleen de mensen die 3 wasknijpers in hun ballen hebben en een vriend(in) die naakt voor ze staat te dansen, zullen niet (kunnen) schrikken in dit spel. In het begin is het vooral schrikken van vijanden die plotseling voor je staan, maar later veranderd dit in psychische problematiek. Etalage poppen die voor je in beweging komen, hallucinaties en nog een boel meer. Geloof mij… HEEL eng.

Voor de rest

Het spel heeft naast al deze dingen ook een paar leuke eigenschappen. De AI van je vijanden is erg goed. In het begin zul je echt het gevoel krijgen dat ze altijd wat anders gaan doen en je proberen te verassen met sommige aanvallen. Grappig voorbeeld hiervan zijn momenten waarbij ze doen alsof ze gaan slaan, jij blokt, en wanneer jij je wapen weer in de normale positie hebt slaan zij. Dat is erg moeilijk maar na een tijdje heb je dat wel door en verzin je manieren om niet geraakt te worden.

Het slaan is erg realistisch. Sla je met een stomp voorwerp tegen iemands z’n bek zie je z’n bloed en tanden uit zijn mond vliegen en dat blijft ook gewoon op de grond liggen. Sla je bijvoorbeeld op iemands benen vallen ze op de grond en sla je op zijn wapen, valt die uit zijn handen, erg vet gedaan!

Het spel kent ook een paar minpunten. Het verhaal duurt voor sommige wegens de spanning erg lang, maar alles bij elkaar opgeteld ben je maar tussen de 8 en 14 uur bezig met de single player. Ook is de eindbaas nogal simpel, er staat letterlijk bovenin het beeld wat je moet doen om hem te slopen. Naar mijn mening zou het veel leuker zijn geweest als je dat zelf had moeten uitvinden. Ook was een multiplayer welkom wel lachen, elkaar de hasses inslaan in een arena pit.

Conclusie en beoordeling

None

Condemned is zeker een spel die je, als je er van houd, moet hebben gespeeld. Gelukkig komt er een deel 2 waarbij er wel een multiplayer aanwezig is! Ik vond het een super vet spel, maar speel hem veel minder aangezien de variatie na een tijdje afzwakt.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Originaliteit
  • Verhaal
  • Vecht systeem
  • AI vijanden
  • Minpunten
  • Verhaal korte duur
  • Replay
  • Geen multiplayer)

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Het lijkt op Kingdom Hearts als je de trailers bekijkt.

    Anyway het is goed dat dit spel nog uitkomt. Het lijkt echt een topper te gaan worden.

  • Fijn dat het spel gewoon uitkomt.

    De Wii kan games als deze goed gebruiken.

  • Dat is toch die ds game op de wii? :)

  • enige game op de Wii waar ik naar uitkijk

  • Nee Shenmue3 dat is niet die.



    Weet weinig van deze game, maar ik zit te wachten op wat RPG's.

  • Nice, want dit kan toch wel een belangrijke worden.

  • Lucky FF-fans :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren