1. LocoRoco (PSP)

LocoRoco (PSP)

De PSP. Zoals wel vaker wil je iets zo graag hebben dat je er misschien teleurgestelt door wordt. Ik heb het meerdere malen gehad, en toen ik de PSP kocht was ik blij, heel blij. Maar na een paar maanden was ik minder blij. Waarom? Omdat de PSP geen echte games had die mij écht aanspraken.

en net op het moment dat ik zat te denken om mijn PSP te verkopen zag ik het licht, en dat licht heette locoroco. Volgens Sony de killer-app voor de PSP. Waar of niet?

Laten we éen ding voorop stellen, Locoroco is zo schattig als het maar kan. Door het mooie scherm van de PSP tovert Locoroco prachtige kleuren en strakke lijnen tevoorschijn. In een technisch opzicht niet spectaculair, artistiek wél. De graphics zijn gewoon top en heel erg kleurrijk.

Locoroco begint met een scene waar je een planeet ziet die word getroffen door een meteoor. Uit de meteoor verschijnen kwaadaardige wezens genaamd Muyo's. De planeet roept daarna de hulp in van de locoroco. De locoroco zelf zijn vrij zwak en kunnen bijna niks, maar jij als speler kunt met de schouderknoppen van de PSP de 'wereld' kantelen en daardoor rollen de locoroco door de levels heen! Druk alletwee de schouderknoppen tegelijk in en je locoroco zal springen.

Dit unieke concept zorgt voor een frisse wind die je maar bij weinig andere platformers aantreft. Een goed concept dus. Maar daarbij komt ook meteen mijn eerste kritiekpunt bij kijken, hoewel het erg leuk is om te rollen met de locoroco, zit er niet veel variatie in de levels.

Er zijn in totaal vijf vrij groteske werelden, maar er word veel hergebruikt qua leveldesign. Erg jammer dus dat er niet wat meer met het concept is gedaan. In het begin van het level heb je een kleine locoroco, maar naarmate je vorderd in het level eet je vruchten waarbij je steeds een locoroco erbij krijgt. Verder moet je soms ook puzzels oplossen door de O knop ingedrukt te houden waardoor je dikke locoroco splitst in allemaal kleinere die je in de levels hebt verzameld. Houd nogmaals de O knop ingedrukt en je roept je dierbare locoroco's weer bijmekaar en ze fuseren weer! Er zijn ook meerdere locoroco. Zes stuks in totaal. Ze hebben allemaal een eigen stem en zien er anders uit. Ook hier is het wel weer wat jammer dat ze voor de gameplay niks uitmaken.

Het geluid is gewoonweg goed. De geluidseffecten zijn top. Maar speciale melding gaat wel naar de muziek, want die is om zacht uit te drukken, apart. De muziek is eigenlijk gewoon een koor van kinderen (?) dat de hele game lang zingt. De taal die de muziek zingt is een geheel eigen taal.

Daarbij komt ook nog dat de locoroco zelf ook meeneuriën op de muziek! Een leuk detail. Zoals al eerder gezegt zijn er zes locoroco. Deze hebben ook allemaal een eigen stem, zo is er de roze locoroco met een vrouwelijke stem die mij aan de franse taal doet denken. En de zwarte locoroco die een zeer zware stem heeft en klinkt als een echte bouwvakker!

Conclusie en beoordeling

None

Een prachtspel voor PSP bezitters. Voor mij is het een spel dat ik over een paar jaar nog even uit de kast haal voor de ervaring. Niet dé topper die ik verwachtte, maar evengoed een van de betere spellen op de PSP! Ik hoop in toekomst dan ook meer van dit soort gewaagde projecten van Sony te zien!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • mooie grafische stijl
  • geluid
  • origineel concept
  • Minpunten
  • herhalend leveldesign
  • iets te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

rez

Reacties

  • Ratchet & Clank moet ook naar de 360 komen :D

    Dat spel is echt vet.

  • Ja dat zou inderdaad geweldig zijn.

  • idd en Resistance is ook vet. LAten we et hopen voor de xbox360 bezitters

  • Resistance is ni echt mijn ding, maar Ratchet lijkt me wel leuk om op de 360 te spelen.

  • Tijd voor Sony om Insominiac een zak geld te bieden, als die ook multiplatform gaan zie ik het wel erg zwart in

  • Het zou een drama zijn voor Sony wanneer Insomniac multi zou gaan.

  • ratchet op me xdoos!

    Hoe vet, en al helemaal nu ook FFXIII ook komt!

    Ik mis alleen nog een kingdom hearts…

  • Nu naughty dog nog … Sony zal idd met veel geld over de brug moeten komen als ze hun exclusieve onafhankelijke devs willen houden :-/



    Deze uitspraak heeft veel weg van een \"voorbereidend\" praatje. Zou heel erg jammer voor Sony zijn.

  • Zelfde als Bungie, die sluit het ook in de toekomst niet uit.

  • Dit zou een hele goede ontwikkeling zijn imo. Vooral games als Ratchet and Clank zouden een goede multiplatform zijn.



    De tijd zal het leren ;)

  • We zullen zien he CerandoX. Weet jij mss of Sony aandelen heeft in Insomniac want dat is me niet helemaal duidelijk.

  • Gemini, Naughty Dog is eigendom van Sony, dus die zullen nooit multiplatform gaan. Net als Guerilla en vele Japanse studio's bv. Team ICO. Maar bijvoorbeeld Media Molecule is volgens mij niet van Sony.

    Het lijkt mij nou helemaal niks als R&C op de 360 komt. Dat is dan toch niet leuk meer, een beetje concurrentie moet er toch zijn. (ik heb 360 en PS3)

  • Insomniac is zo vrij als een vogeltje nog altijd maar kiest er steeds voor om met Sony smen te werken . Al hun games waren to nu toe exclusief voor de Playstations. Sony mag ze dus eigenlijk wel opkopen vind ik daar ze steeds toppers hebben gebracht en het zou een groot verlies zijn voor hun als ze voor andere platformen gaan werken.



    Naughty dog is compleet eigendom van Sony sinds 2001

  • Ik zou er geen probleem mee hebben, wanneer ze ook voor de 360 ontwikkelen. Heb wel zin in R%C.

  • @ oozie en Berserk : idd, effe ge-wikied en ook net gelezen dat ND eigendom is :-) Thx for the info.



    @ Berserk : Sony geeft ook Insomniac's games uit, anderzijds kan je je de vraag stellen of Insomniac exclusief was gebleven als er vorige generatie meer marktverdeling was geweest ipv een Sony-overwicht. (jij gaat er trouwens makkelijk van uit dat Sony genoeg geld heeft om Insomniac te kopen momenteel :-p)



    Ik veronderstel alleszins wel dat Sony zo slim was om IP's zoals Resistance en R&C exclusief vast te leggen net zoals M$ waarschijnlijk Gears mee in handen heeft.



    @ oozie : MM idd niet meen ik overlaatst gelezen te hebben, maar Sony zou dan weer wel mede-eigenaar van LBP zijn of iets dergelijks.



    Ik krijg alleszins de indruk dat exclusieve developpers minder en minder gaan voorkomen, maar dat er meer met exclusieve franchises gaat worden gewerkt. (Heavy Rain en Little Big Planet zijn daar een goed voorbeeld van)







  • Wat Gemini zegt klopt, R&C en Resistance zullen nooit op de 360 verschijnen omdat Sony de rechten bezit, en niet Insomniac. Microsoft zal dan waarschijnlijk ook wel de rechten bezitten voor Gears of War en Fable.

  • Ik zou het niet echt al te gaaf vinden wanneer ze \"overstappen\" (oftwel: ik ga flippen), sinds R&C zo'n beetje me favoriete game is, alhoewel ik niet wil dat deze voor de 360-bezitters behouden wordt.

    Of ze halen gewoon een PS3, maar dat werkt tuurlijk niet :)



    I ain't no fanboy, dat je t weet.


  • @ oozie : niet alleen de rechten voor Fable, maar Lionhead zelf is ook eigendom.

  • Ik vind het goed zo.

  • Dus maw ; loonsverhoging en/of zakje geld in aantocht, Sony?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren