1. Guitar Hero II (X360)

Guitar Hero II (X360)

Muziekgames, ze worden slechts sporadisch uitgebracht en meestal ook nog eens genegeerd door de gigantische hoeveelheid aan gamers die meer oor hebben voor een bloedige shooter. Red Octane lapte dat aan de laars, ze brachten een muziekgame uit waarbij de speler controle mag nemen over een gitarist. Vreemd of niet, maar de game is een kassucces van jewelste geworden en heeft aangetoond dat muziekspellen wel degelijk lucratief kunnen zijn. Voor als je nog niet besmet bent met het Guitar Hero-virus, laat mij je uitleggen wat dit tot een megaverslavend spelletje maakt.

In Guitar Hero II wordt er van je verwacht dat je met daverend gitaarspel jezelf naar grote muzikale hoogten opwerkt. Dat doe je door bij bands als The Police, Iron Maiden, Pearl Jam en Stray Cats het gitaarspel van de gitarist over te nemen. Het idee daarvan is eenvoudig, op het juiste moment druk je de juiste knoppen in, houdt dit een heel nummer vol en de wereld heeft er weer een nieuwe topgitarist bij. Doodsimpel.

Tenminste, zo lijkt het aanvankelijk. Want als je voor één game je bloed, zweet en tranen moet geven, dan is het Guitar Hero 2 wel. De noten volgen elkaar namelijk razendsnel op, wat continu aandacht vergt. Kijk je even de andere kant op, dan mis je al een paar noten, wat je zeer pijnlijk terug zal zien in de eindscore. Gelukkig blijft dat in de Easy-modus nog enigszins binnen de perken. Je kan je focussen op slechts drie van de vijf balken en zo krijg je de kans om kennis te maken met het Guitar Hero-principe. Bovendien speel je alvast wat liedjes vrij. Naarmate de moeilijkheidsgraad stijgt, stijgt ook het aantal te bedienen balkjes. En dus het aantal knoppen dat je (letterlijk en figuurlijk) in de vingers moet zien te krijgen.

Deze knoppen zitten op een soort speelgoedgitaar waarmee je waarschijnlijk al bekend bent; er zitten vijf knoppen op de hals van dit rockattribuut en in het midden van de body zit een strumbalk. De rockgod uithangen met zo'n plastic ding geeft een onbetaalbaar gevoel. Deze gitaar draagt bovendien enorm bij aan de ervaring van de game. Zeg nu zelf, met een normale controller zal je je niet snel een rocker voelen. Met andere woorden: gitaar spelen doe je op een gitaar en dan maakt het niet uit wat voor één (speelgoedgitaren dus ook). Gelukkig wist Red Octane dat en hebben we die duffe controller niet nodig.

Daarom heeft Guitar Hero 2 meer om het lijf dan dat je aanvankelijk misschien dacht. Wat een saaie muziekgame zou kunnen zijn, blijkt een hyperverslavend stukje rocksoftware dat je constant tot het uiterste drijft. Een bijdrage daaraan levert het brede scala aan muzieknummers die in het spel te vinden zijn. Over de genres is al eerder in deze recensie gesproken, maar het feit dat er zeventig nummers te spelen zijn spreekt toch wel tot de muzikale verbeelding.

Dat je deze nummers ook samen met een vriend kan spelen is misschien nog wel geweldiger. In de meerspelermodus kan je samen met, en tegen je vrienden spelen. Als je besluit samen te werken, dan speelt de één op de “normale” gitaar en de ander vertolkt de rol van bassist. Samen probeer je zo een nummer zo foutloos mogelijk uit te spelen, en als dit (bijna) gelukt is, kunnen de high-fives niet uitblijven. Ook is het mogelijk tégen je maat te spelen, dan krijgen beide spelers exact dezelfde noten om te spelen en dus kom je er in een luttele vijf minuten achter wie van beiden het best overweg kan met de plastic gitaar.

Conclusie en beoordeling

None

Guitar Hero II biedt een muzikale sensatie die zijn weerga niet kent. Het spel grijpt je vast, en laat je niet meer los. Rocken met de speelgoedgitaar is geweldig, en daarom zou deze titel gewoon in je kast moeten staan. Al is het maar vanwege de geweldige soundtrack.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Enorm verslavend
  • Gitaar is tof
  • Speelt lekker weg
  • Veel nummers
  • Minpunten
  • Grafisch wat minder
  • Waar is de online multiplayer?

Dit artikel delen

Over de auteur

Payaso uhhhhhhhmmmmmm....... XboX 360 anyone?

Reacties

  • Bah zo goed vind ik het Halo unniversum nu ook weer niet voor zoiets.

  • De MMO-markt is sowieso nogal lastig, dus dat zou een te groot risico vormen. Denk ook niet dat alle Halo-fans zomaar een MMO willen spelen.

  • ff een vraagje wat hier totaal niet mee te maken heeft.

    weet iemand wat over killzone2? want ik heb iemand in mijn lijst staan die nu killzone 2 loopt te spelen :S terwijl ik d8 dat ie in februari 2009 pas kwam

  • @ Boven….



    Misschien moet je gewoon beter lezen…

    of is er een beta versie misschien…

  • @asior: komt echt pas in februari

  • whaow

  • @ asior ik speel zelf ook killzone 2 en het is een beta, volledige game komt idd in feb, maar gaan geruchten dat die wordt vervroegd, big news komt 4 dec van guerilla

  • Hahaha je zou maar een grunt spelen :D

  • Euhmm, nee.

  • Que?

    Waarom in halo?

    Een rts is toch de betere keus geweest ja…

  • Waarom komen er opeens zoveel halo dingen? Strategie spel(das best lauw) maar MMO wtf? Vind HALO nou niet echt een spel om een MMO van de te maken.

  • Jammer. Althans ik weet niet of zoiets zou werken…

  • Het had volgens mij best wel eens iets kunnen worden met die enorme Halo-fanbase en het was wel eens een leuke vernieuwing in het MMO-genre geweest. Jammer dat het niet is doorgegaan.

  • Jammer leek me best leuk

    \\

  • Fail als ik het moest kiezen

  • Lijkt me toch wel lastig, een MMO van Halo maken…:S

  • @bijna iedereen

    Een MMO is niet altijd een MMORPG, het kan dus ook best een schietspel of zelfs een racer worden.

  • @ tomds

    Dan stinkt het idee nog steeds

  • halo vind ik niet super hoor ;)

  • MMO's doen mij niks heb liever gewoon een lekker halo shooter:)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren