1. Soulcalibur II (NGC)

Soulcalibur II (NGC)

De lucht kleurt paars, de nacht maakt zijn opwachting, terwijl de zon treuzelt met ondergaan. Een roze bloesemblaadje dwarrelt naar beneden en komt terecht op een pleintje voor een Japans huis. Met een plof wordt het blaadje verpletterd onder de voet van een samoerai, die in het rond speurt. ‘Er is hier iemand’, denkt hij grimmig en voelt de metalen scherf vanonder zijn harnas bij zijn borst gloeien. ‘Zie je wel, er moet nog iemand zijn.’ Plots hoort hij snelle voetstappen achter zich en nog net kan hij met zijn katana de twee vlijmscherpe dolken afweren. Een vrouw in een rood ninja-pak kijkt hem koel aan. “Waarom geef je dat gloeiende metalen scherfje niet aan mij, Mitsurugi?”

Net nu men dacht dat het kwaadaardige zwaard Soul Edge was vernietigd en de vrede was wedergekeerd in de wereld, sluimert het Kwaad weer in Moeder Aarde. Door de vernietiging brak het zwaard in stukken en deze stukken worden gevonden door vechters uit alle uithoeken van de wereld. En dus ook door de samoerai Misturugi en de ninja Taki, die beiden hun eigen redenen hebben om op zoek te gaan naar de scherven van Soul Edge. Net als de rest van de personages uit Soul Calibur II die ook op zoek gaan en tegenover elkaar komen te staan. Dat wordt dus knokken in een tijd waarin ontdekkingsreizigers en piraten over zee vaarden.

Opvallend is dus de tijd waarin de game zich afspeelt, namelijk midden vijftienhonderd en dat geeft de game een uniek gezicht in het fighter genre. De graphics helpen daaraan mee door de personages vol detail in hun gezichten en stijlvolle kostuums of harnas prachtig vorm te geven. Ook de arena’s zijn mooi vormgegeven en passen ook in het zestiende-eeuwse sfeertje, zoals een kasteel met glas-in-loodramen en de binnenplaats van een Indische tempel. Maar sommige omgevingen zijn wat kaal en leeg, zoals de bibliotheek. Dat had beter afgewerkt kunnen worden.

Gelukkig zijn de animaties in SCII enorm goed afgewerkt, de moves van de verschillende vechters worden realistisch weergegeven, waardoor het lijkt of je met échte mensen vecht. Tel daarbij op de prachtige, bombastische klassieke muziek met hier en daar een oosters tintje en op audiovisueel gebied is het genieten geblazen met SCII. Behalve dan als je iemand ringout slaat en hij of zij in het water valt, want de animatie daarvan is enorm slecht. Het enige wat je ziet is een witte waas en wat spettertjes. Kon Namco dat nou niet mooier doen?

Het is een klein dingetje waar je je gelukkig niet de hele tijd aan stoort, want uiteindelijk gaat het erom gevechten te winnen. Met wapens, een ander element waar SCII uniek in is. Hierbij heb je keuze uit verschillende personages, ieder met een andere persoonlijkheid, wapen en vechtstijl. Dit betekent dat er niet alleen maar het verschil is tussen groot en log of klein en vlug, want je ondervindt al snel dat met een zwaard vechten andere koek is dan met een staf. Een andere wapen betekent ook echt een totaal andere vechtstijl. Alle vechters zijn daarnaast allemaal in balans, je hebt niet het idee dat een bepaald personage het sterkst of zwakst is van alle characters. Ook is er groot verschil tussen de personages die het zwaard hanteren, want Mitsurugi heeft felle, snelle uithalen, terwijl Xianghua sierlijk en elegant vecht.

Hierdoor wil je alle personages uitproberen in de Practice mode, waar je naar hartelust alle moves kunt oefenen. En er zijn nogal wat moves! In de Practice mode kun je namelijk de Command List van een personage bekijken, waar er zo’n zeventig opstaan. Erg uitgebreid dus, maar vooral een must als je je wilt specialiseren in een personage, zodat je alles uit de kast kan halen. Dit betekent niet dat beginnelingen geen kans hebben, want met een beetje op de knopjes rammen wordt je in deze game ook beloond. Dat is erg lullig, want gamers die veel moeite en tijd steken in het trainen met een personage kunnen in de VS mode verslagen worden door beginnelingen, die per toeval de special moves uit hun mouw schudden. Het is enerzijds goed dat de game toegankelijk is, maar anderzijds heel frustrerend als je wordt verslagen door je kleine broertje die maar wat doet.

Naast de VS mode, die altijd leuk is, zijn er nog modes als Survival en Time Attack, waar je je fightingskills kunt beproeven. Maar dat rekt de speeltijd van SCII niet lang en net als de meeste fighters heb je het na een poosje wel gezien. Gelukkig bevat deze game de avontuurlijke Weapon Master mode waarop je via een typische zestiende-eeuwse landkaart ziet welke landen je aandoet en waar je verschillende opdrachten moet vervullen. Die opdrachten draaien om gevechten waarbij je je tegenstander via een KO of een ringout moet verslaan, maar de omstandigheden waarin je verkeerd zijn altijd wel verschillend. Zo zul je een team moeten verslaan, met lage health een gevecht zien door te komen of een vijand ringout slaan voordat jullie beiden van een arena worden afgeblazen door de wind. De variatie aan opdrachten maken deze mode leuk, maar leuker wordt het als je met elk gewonnen gevecht experients points en goud wint. Vooral goud is belangrijk, omdat je zo allerlei spullen kunt unlocken, zoals wapens, kostuums en een vijftal andere vechters.

Dit maakt dat je de Weapon Master mode veel zult spelen om alles te halen,

wat de speeltijd van SCII rekt. Hoewel, als je eenmaal alles hebt gehaald, valt er niet meer veel te beleven. Ook jammer is dat de personages die je vrijspeelt, moves gebruiken van andere characters, zoals Berserker die qua vechtstijl bijna identiek is aan Astaroth. De bonus characters voelen een beetje gerecycled aan en dat is jammer, want zo voegen ze niet veel toe. Daarbij komt dat Beserker samen met twee andere krijgers geen uitstraling hebben en het nodige karakter missen. Naast gerecycled lijken deze vechters meer als opvulsel om een groot aantal speelbare personages in de game te hebben. Zonde, want SCII is een prachtige fighter en heeft zulke personages niet nodig om te schitteren.

Conclusie en beoordeling

None

Soul Calibur II is een prachtig vormgegeven fighter met een mooie sfeer. De gevechten in SCII zijn geweldig, omdat elk personage zijn of haar eigen vechtstijl heeft, waardoor ieder personage uniek is. Ook kun je zelf bepalen of je je verdiept in een personage, waardoor er diepgang is en jezelf kunt specialiseren. De Weapon Master mode voegt wat meer replaywaarde toe aan deze fighter doordat je alles wil unlocken, zodat je SCII blijft spelen. Jammer alleen van de ‘recycle characters’, die had Namco eruit kunnen laten en ook het buttonbashen had niet beloond moeten worden.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Personages en omgevingen zijn mooi vormgegeven
  • Animaties van moves zijn realistisch
  • Mooie muziek
  • Ieder personage heeft naast eigen wapen ook een eigen vechtstijl
  • Specialiseren in personage
  • Minpunten
  • Animatie wanneer je iemand in het water slaat is erg slecht
  • Buttonbashers worden snel beloond met special moves
  • Bonuscharacters voelen gerecycled aan

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Verwacht hier sowieso al vrij weinig van.

  • ik wagt gewoon af wat er van komt :P

    ik moet beter game play zien!!

  • Nou ik denk niet dat dit het red tussen de toppers. Komt mischien door de bestuuring en het feit dat het niks nieuws bied.

  • E.e.a. klinkt weinig hoopvol helaas, vooral omdat Q1 2009 als (voorlopige?) releasedatum vermeld staat… er blijft niet heel veel tijd over om e.e.a. drastich te veranderen lijkt me?



    Dat een game er niet fantastisch uitziet kan nog enigzins vergeven en vergeten worden als je dan maar in de game gezogen wordt en-ie lekker speelt!

  • Uhmmmm….

    Het werd door een of andere gast op first look gepresenteerd…

    Zag er zo crappie uit en klonk afschuwelijk…

    Halve animatie, karteltjes, opgeplakte details…



    Mij lijkt ie echt zo ontzettend waardeloos…




  • En de gemiddelde Stevan Segal film is al niet top :)

  • Nah lijkt me niet zo heel vet

  • Het concept is wel origineel, maar imo niet goed genoeg uitgewerkt om hem te kopen.

  • Waarom zou je een cowboy spel vergelijken met een Steven Segal film?

  • hmmmm kan iets leuks kunne worde als ze er meer aan bestede want zoals ik ut nu zo lees is het niet echt boeiend

  • Erg jammer ik volg deze game al lange tijd. Maar toen ik het eerste gameplay filmpje zag wist ik het al: dit wordt helemaal niets. God wat zag dat er slecht uit. En dan over die besturing, welke debiel verzint het om je te laten mikken en schieten met de kleine knoppen?? ;S

  • ik heb er het een en ander van gezien op first look, het lijkt me niet echt geweldig, maar dat kwam misschien ook omdat er heel veel supervette games waren op first look :P

  • kijk wel lijkt me opzich wel vet maar..

  • Eerst leek het me 1 van de betere spellen, maar nu weet ik wel beter…

  • Pauper game

  • Niet echt superspel.

  • ziet er op eerste gezicht grappig uit!

  • ik heb een hekel aan een slechte interactie met teamgenoten, dus dit gaat hem niet worden denk ik

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren