1. Crackdown (X360)

Crackdown (X360)

In de meeste free-roaming games neemt de speler controle over een gangstarapper die omgeven wordt door allemaal schaars geklede dames. Deze man, waar het testosteron van afdruipt, heeft als enige levensdoel om alle andere gangsters om te leggen. Je snapt wel dat zo’n personage tergend stereotiep is, Crackdown komt daarom met iets anders. Nu mag je namelijk aan de gang gaan met een politieagent (!) met superkrachten.

De naamloze agent kan namelijk heel hoog springen en auto’s oppakken is voor hem geen probleem. Deze superkrachten hebben een ingrijpende uitwerking op de gameplay, want het laat je toe letterlijk de hele omgeving te verkennen, van riool tot wolkenkrabber. Een prettige bijkomstigheid hierbij is het feit dat deze superkrachten stuk voor stuk goed in elkaar zitten. Het beklimmen van gebouwen gaat erg soepel en vereist wel enige tactiek. Het gevolg hiervan is een geweldige ontlading als je op een gebouw staat én een agility orb.

over the top-actie in Crackdown centraal. Dat is af te lezen aan de grafische stijl van de game. Die bewijst namelijk dat Crackdown niet alleen qua gameplay sterk in zijn schoenen staat, maar ook grafisch zeker een prima game is. Vooral de explosies zijn heel mooi in deze game. Maargoed, in deze game mag dat dan ook wel aangezien de graphics toch een heel belangrijk aspect zijn te noemen in Crackdown. Het spel wordt weergegeven als een interactief stripverhaal, zo zijn er zwarte randen rondom het personage en de kleuren lekker fel. [p]Ook bij de auto's is de grafische stijl leuk uitgewerkt, bijvoorbeeld als een auto uitbouwt, dat is namelijk op dezelfde over de top manier gedaan als de gehele grafische stijl. Opvallend is ook het feit dat er een breed scala aan auto’s in de game te vinden is, waarvan sommigen zelfs flink uitbouwen als je driving skill hoger is. Bovendien heb je zulke auto’s zeker nodig in verband met soms lastig te bereiken missielocaties.[p][screenright id=87761]De missies van Crackdown zijn dan soms wel op lastig te bereiken locaties, erg lang zijn ze niet. Sterker nog, sommigen duren misschien zelfs minder dan vijf minuten, mits je het een beetje snel en slim aanpakt. De missies van Crackdown maakt de game dan ook zeer kort. Er zijn slechts eenentwintig korte missies. Dit levert ongeveer een schamele 8 uur aan speeltijd op. Misschien niet echt iets als je echt een hardcore gamer bent. Van enkele uitdaging is in de missies ook niet te spreken; als je in de buurt van je doelwit komt, krijg je direct te horen waar deze zich bevindt. Wat de moeilijkheidsgraad logischerwijs niet ten goede komt. [p]Door het zwakke missiesysteem komt het verhaal ook niet echt tot zijn recht in Crackdown. [p]De missies lopen eigenlijk gewoon uit in het verhaal, want je bent een politieagent met bovenmenselijke krachten die voor “The Agency” werkt. Jij moet dan die eenentwintig zogenaamde eindbazen vermoorden, verdeeld over drie stadsdelen die jij moet veroveren voor “The Agency”. Elk van die drie stadsdelen heeft dan ook nog een Kingpin, dat is de ultieme eindbaas van dat stadsdeel en om het helemaal over te nemen moet je een Final Crime tegenhouden. Dat is een kwestie van zoveel mogelijk mensen afmaken en de grote finale doen stoppen.[p][screen id=90751]Om het spel nog iets meer tijdsduur te geven en om het makkelijker te maken je driving en agility skill te trainen zijn er ook nog rooftopraces en streetraces. Per rooftoprace heb je een bepaald agility level nodig. Des te hoger het level dat je nodig hebt, des te hoger zijn de gebouwen die je moet beklimmen. De essentie van een rooftoprace is binnen een bepaalde tijd langs een variërend aantal checkpoints te lopen en te springen over allemaal gebouwen in een bepaald stadsdeel binnen de tijd. Als je deze race binnen de tijd haalt krijg je een leuke som aan agility experience. Voor de streetrace heb je niet een bepaald level nodig maar heb je over het algemeen meer checkpoints en minder tijd. Maar als je zo’n race binnen de tijd haalt heb je wel een snelle manier om je driving te trainen. [p]Er moet wel bij gezegd worden dat ondanks dat de missies wat kort waren, Crackdown wel ontzettend lekker speelde. Iets wat ik overigens van te voren niet echt verwachtte, want ik verwachtte namelijk een grote spierbonk die veel te hoog kon springen, bijna niet te besturen was en dat het ontzettend rommelig zou uitpakken. Dat viel dus tegen want Crackdown is gewoon een prima game. Wat er dan ook nog wel bijgezegd moet worden is dat, ondanks Crackdown redelijk kort is, je de game in principe nog wel een tweede en een derde keer kan uitspelen. De replay waarde ligt dan toch nog wel redelijk hoog.[p]">over the top-actie in Crackdown centraal. Dat is af te lezen aan de grafische stijl van de game. Die bewijst namelijk dat Crackdown niet alleen qua gameplay sterk in zijn schoenen staat, maar ook grafisch zeker een prima game is. Vooral de explosies zijn heel mooi in deze game. Maargoed, in deze game mag dat dan ook wel aangezien de graphics toch een heel belangrijk aspect zijn te noemen in Crackdown. Het spel wordt weergegeven als een interactief stripverhaal, zo zijn er zwarte randen rondom het personage en de kleuren lekker fel. [p]Ook bij de auto's is de grafische stijl leuk uitgewerkt, bijvoorbeeld als een auto uitbouwt, dat is namelijk op dezelfde over de top manier gedaan als de gehele grafische stijl. Opvallend is ook het feit dat er een breed scala aan auto’s in de game te vinden is, waarvan sommigen zelfs flink uitbouwen als je driving skill hoger is. Bovendien heb je zulke auto’s zeker nodig in verband met soms lastig te bereiken missielocaties.[p][screenright id=87761]De missies van Crackdown zijn dan soms wel op lastig te bereiken locaties, erg lang zijn ze niet. Sterker nog, sommigen duren misschien zelfs minder dan vijf minuten, mits je het een beetje snel en slim aanpakt. De missies van Crackdown maakt de game dan ook zeer kort. Er zijn slechts eenentwintig korte missies. Dit levert ongeveer een schamele 8 uur aan speeltijd op. Misschien niet echt iets als je echt een hardcore gamer bent. Van enkele uitdaging is in de missies ook niet te spreken; als je in de buurt van je doelwit komt, krijg je direct te horen waar deze zich bevindt. Wat de moeilijkheidsgraad logischerwijs niet ten goede komt. [p]Door het zwakke missiesysteem komt het verhaal ook niet echt tot zijn recht in Crackdown. [p]De missies lopen eigenlijk gewoon uit in het verhaal, want je bent een politieagent met bovenmenselijke krachten die voor “The Agency” werkt. Jij moet dan die eenentwintig zogenaamde eindbazen vermoorden, verdeeld over drie stadsdelen die jij moet veroveren voor “The Agency”. Elk van die drie stadsdelen heeft dan ook nog een Kingpin, dat is de ultieme eindbaas van dat stadsdeel en om het helemaal over te nemen moet je een Final Crime tegenhouden. Dat is een kwestie van zoveel mogelijk mensen afmaken en de grote finale doen stoppen.[p][screen id=90751]Om het spel nog iets meer tijdsduur te geven en om het makkelijker te maken je driving en agility skill te trainen zijn er ook nog rooftopraces en streetraces. Per rooftoprace heb je een bepaald agility level nodig. Des te hoger het level dat je nodig hebt, des te hoger zijn de gebouwen die je moet beklimmen. De essentie van een rooftoprace is binnen een bepaalde tijd langs een variërend aantal checkpoints te lopen en te springen over allemaal gebouwen in een bepaald stadsdeel binnen de tijd. Als je deze race binnen de tijd haalt krijg je een leuke som aan agility experience. Voor de streetrace heb je niet een bepaald level nodig maar heb je over het algemeen meer checkpoints en minder tijd. Maar als je zo’n race binnen de tijd haalt heb je wel een snelle manier om je driving te trainen. [p]Er moet wel bij gezegd worden dat ondanks dat de missies wat kort waren, Crackdown wel ontzettend lekker speelde. Iets wat ik overigens van te voren niet echt verwachtte, want ik verwachtte namelijk een grote spierbonk die veel te hoog kon springen, bijna niet te besturen was en dat het ontzettend rommelig zou uitpakken. Dat viel dus tegen want Crackdown is gewoon een prima game. Wat er dan ook nog wel bijgezegd moet worden is dat, ondanks Crackdown redelijk kort is, je de game in principe nog wel een tweede en een derde keer kan uitspelen. De replay waarde ligt dan toch nog wel redelijk hoog.[p]">

Conclusie en beoordeling

None

Hoewel Crackdown zijn minpunten wel degelijk kent, is het toch een spel dat stevig in zijn schoenen staat. Vooral grafisch hebben de makers het allemaal prima voor elkaar. Het is alleen heel jammer dat Crackdown zo kort is en dat de missies zo makkelijk in elkaar zitten. Desalniettemin is dit spel een welkome aanwinst in de free roaming collectie en bovendien een mooie tijddoder tot GTA IV.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Grafische stijl leuk uitgewerkt
  • Rooftopraces en Steetraces
  • Tamelijk hoge replay waarde
  • Trainen van vaardigheden
  • Minpunten
  • Veel te kort
  • Moeilijkheidsgraad had hoger gemogen
  • Missiesysteem niet goed uitgewerkt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nymh? Heeft leuke videos op youtube. Ik weet zeker dat hij de hele dag heeft gespeeld zonder te slapen.



    Nu al lvl80, mijn main is lvl18 :D

    Grote fan ben ik he? ;)


  • Wie loopt er dan ook de marathon terwijl ie WoW aan het spelen is?



    Maar leuk dat mensen zo genieten van de game…wat heb je eraan om zo te rushen…nou ja. :)

  • en ik ben nog maar net 76 gedinged :(

  • WoW? Snap niet wat er leuk aan is, kan iemand me dat uitleggen? (En nee dit is niet sarcastisch of raar bedoelt, ben echt benieuwd.)

  • Ik snap het ook niet, maar ik heb het dan ook nog nooit gespeeld.

  • Ben nu zelf bijna 74, echt een hele toffe uitbreiding! Die fransen zijn knetter gek. Binnen 31 uur zijn er 2 fransen in mijn guild ook 80 gedinged. Ook hebben ze Naxx al gedaan, ook netjes.

  • geen doden? valt me best tegen van WoW…

  • Allemaal no-lifers.

  • jammer dat je geen eigen afkick kliniek in WoW kan beginnen.

    daar word je zeker slapend rijk van XD



    junkie heaven lol


  • ik had het spel een paar dagen later maar ik ben nog maar level 72

  • echt mensen die zolang achter elkaar spelen zijn te ziek in hun hoofd!!!

  • dat is lang zeg

  • 4 uur achter elkaar red ik nog wel, maar langer moet het echt niet worden :P

  • wtf dat zijn echt voorbeelden van no-life van die fransman en guild en wat die jongen betreft: Lal? Moest die maar genoeg eten en drinken of gewoon gaan slapen :P.

  • Dit soort mensen geven het gamen zo'n slechte naam. Dankzij hun wordt gamen gezien als iets dat is bestemd voor mensen zonder een sociaal leven. Wat een stelletje freaks.

  • Whahahaha!

    Stelletje No life gasten…

    Ik hou al niet van mmo's… geef mij maar een goeie rpg, of action, of shooter… What the hell, als het maar geen mmo is xD

  • 80 uur? omg das wel veel. en dan vinden ze het nog te kort ook :O….

  • No lifers? 1 vraag, kan JIJ dat doen dan. Zoveel tijd en motivatie, enook binnen DAT tijd to lvl en al die dungeons/spel uitspelen. Nee dacht ut niet. Weet ut verschil tussen iemand die nerd is en iemand die een record bevestigt.

  • 80 in 27 uur is ziek, en dus ook knapper dan 28 uur van 60-70 omdat je voor 70-80 veel meer xp nodig hebt. Dit is echt niet normaal meer:P

  • Heeft die gast geen werk, school of een privé leven?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren