1. James Bond 007 NightFire (PC)

James Bond 007 NightFire (PC)

Ik ben Jeroen Witjes, oftewel agent 008. Ik word ingeschakeld om klusjes te voltooien die mijn maat 007 niet aandurft. Mijn vaardigheid is soms nog wel groter dan onze oude vriend James. Meestal krijgt hij echter de opdrachten mee die ik graag zou willen. Speciaal daarvoor word ik soms uitgekozen om missies van James over te doen, ook dit keer stap ik weer in één van zijn oudere avonturen.

Het verhaal van James Bond: Nightfire is erg simpel. James Bond wordt ingezet door zijn superieuren om alweer iemand met grootheidswaan op te pakken. Natuurlijk zijn er ook weer wat meiden betrokken in het hele verhaal. Dit verhaal is erg cliché, maar dat stoort niet. Wanneer is James Bond namelijk niet cliché? Het verhaal heeft echter verdacht veel weg van het eerdere spel: Agent under Fire en kan dus erg bekend aanvoelen voor sommigen.

Nightfire verscheen destijds op verschillende platformen. Nu zul je je vast afvragen wat daar zo bijzonder aan is. Het bijzondere is dat de consoleversie en de PC-versie door verschillende ontwikkelingsstudio's zijn gemaakt. Dit maakt niet zoveel uit voor het verhaal, maar heeft grote gevolgen voor de kwaliteit van het spel. Waar de consoleversies spannende achtervolgingen heeft en het verhaal redelijk duidelijk wordt, is dit bij de PC-versie totaal niet het geval. Alle rijmissies zijn er zelfs compleet uitgehaald. Dit zou niet zo heel erg zijn als er en goede vervanging was, maar dat is helaas niet het geval. De missies voelen zwak aan en het verhaal kon zoveel beter worden uitgewerkt.

Natuurlijk heeft een beetje geheim agent altijd een aantal gadgets bij zich. Deze gadgets zitten daarom ook in Nightfire verwerkt. Van laserhorloges tot klimhaakmobieltjes, je hebt ze allemaal ter beschikking. De makers hebben zelfs een pen met verdovingspijltjes erin gestopt (Johnny English, anyone?). Deze pen gebruik je natuurlijk als je ongezien wilt blijven. Oftewel, de stealthmissies. Deze zijn er in grote getale, meestal moet je namelijk ongezien blijven. Deze missies zijn echter meestal zo belabberd uitgewerkt en vermoeiend dat je je echt gaat afvragen of het wel nodig is om niet te rushen.

De tegenstanders reageren bijna niet als je een kamer binnen komt lopen. In de eerder genoemde stealthmissies is het namelijk zo dat als je gespot wordt, de bewakers eerst even goed gaan kijken, vervolgens staan ze stil en daarna lopen ze pas naar de knop voor het alarm. In die tijd had je natuurlijk allang deze bewaker kunnen uitschakelen met je pijltjes. Zo erg is het gesteld met de AI. Dit zie je natuurlijk ook terug in de gewone missies. De vijanden staan meestal gewoon open en bloot op je te schieten en raken je voor geen meter. Dat brengt ook nog eens de moeilijkheidsgraad fiks naar beneden.

In deze game ziet 007, in tegenstelling tot de eerdere games, er bijna precies zo uit als Pierce Brosnan himself. Dit is natuurlijk erg leuk om te zien, want dat brengt het filmgevoel ietsjes omhoog. Niet alleen James Bond ziet er dus flitsend uit, maar eigenlijk is dat bij alles het geval. De omgevingen komen goed uit en de vrienden en vijanden van James Bond zien er ook redelijk goed uit. Natuurlijk komt James Bond in dit avontuur weer rond de hele wereld en zelfs buiten de wereld, dus de variatie zit er weer goed in. De game is qua omgevingen een beetje combinatie van allerlei JB films. Er is vooral goed gekeken naar Moonraker.

Niet alleen de omgevingen die je ziet komen namelijk uit Moonraker, maar ook de aartsvijanden van 007, een deel van de wapens en het plot zijn uit die film gehaald. Zo heb je op een gegeven moment een lasergeweer in je hand en lijken de hoofdvijand en zijn hulp verdacht veel op Jaws en Hugo Drax uit Moonraker. Dit brengt een beetje het gevoel dat je de film naspeelt en dat is een goed gevoel. Zeker de Moonraker-achtige missies voelen erg goed aan. In de ruimte zweef je gewichtloos rond en kan je dus extra hoog springen. Het is dan ook heel jammer dat niet alle missies zo goed zijn uitgewerkt.

De muziek die je door de missies heen hoort is zoals je het zou verwachten van James Bond. Je hoort de respectabele tune als je een speciale move maakt en als je in een gevecht verwikkeld zit, hoor je spannende en sfeervolle muziek. Het enige kleine nadeel is dat de titeltune van Nightfire niet echt goed is en dan waarschijnlijk ook heel snel is afgemaakt, zonder het echt een goed ritme en goede tekst te geven. De voice-acting heeft af en toe inzinkingen, maar is over het algemeen goed in orde.

Als je je een weg door de (snel uit te spelen) singleplayer blaast, is nog niet alles afgelopen. Je hebt namelijk ook nog een multiplayer modus om jezelf in uit te leven. Deze multiplayer is bedoeld om online te gaan, helaas werkt dit niet zo heel goed en kan je meestal niet naar de servers komen. Gelukkig kan je instellen dat jij tegenover een leger aan bots komt te staan en dat is gewoon heerlijk om te spelen. In de multiplayer kom je in vertrouwde gebieden uit de films en kan je kiezen om te spelen als klassieke vijanden zoals Oddjob of Jaws. De multiplayer doet goed, wat een groot deel van de singleplayer fout doet: het brengt namelijk plezier in het spelen van het spel.

Conclusie en beoordeling

None

Na het voltooien van deze James Bond missie had ik een dubbel gevoel. De multiplayer was erg goed en deed precies wat het moest doen, maar veel in de singleplayer was zeer ondermaats en niet plezierig om te spelen. Je kan duidelijk zeggen dat de multiplayer deze game heeft gered van de totale ondergang en alleen daardoor blijf je dit toch nog wel eventjes spelen en krijg je er niet zo heel snel genoeg van.
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • Goede multiplayer
  • Audiovisueel goed in orde
  • Filmgevoel
  • Genoeg variatie
  • Minpunten
  • Belabberde AI
  • Lijkt veel op voorganger
  • PC versie ondergeschikt
  • Slecht uitgewerkte missies
  • Snel uit te spelen

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Square-Enix is lekker bezig, alleen vind ik het jammer dat ze de PS3 toch beginnen te verwaarlozen!!



    Waarom niet games maken die op alle 3 de consoles gespeeld kunnen worden??

  • Op zoek naar een andere baan Ruud? ;)

  • Interessant! =D

  • zeg me niets ?

  • Square wil meer gericht werken voor PC gaming, hierdoor zien ze een nieuwe markt ontstaan voor de aziatische werelddelen.

  • Square begint veels te westers te worden. Tenminste qua serieuze games. De andere games komen op de DS. De ps3 laten ze rotten. Jammer dat ze wel het recht hebben op veel briljante franchise.

  • IK WIL KINGDOM HEARTS!!! EN WEL HEEL SNEL!

    en als het kan voor de xdoos anders moet ik de 3 maar kopen….



    SQUAA-ARE…


  • awesome! square pwnd! (nu nog terug naar de echt goede titels, en ik ben 1 blije jonge ^^)

  • Waarom niet games maken die op alle 3 de consoles gespeeld kunnen worden??



    Omdat die console helaas 3e in de race ligt, niet echt inhaalt op de concurrentie momenteel, duurder in development is dus een groter risico … jammer maar helaas.

    Er moeten dringen dingen veranderen voor de PS3 want 'k ben bang dat dit lang geen uitzondering gaat zijn.

    Dat doet allemaal niks van de kwaliteit van het toestel af, das gewoon economie.



    Als het een troost mag zijn : een vroegere amerikaanse tak van square maakte toen het minder sterke secret of evermore voor super nintendo dus als de kwaliteit weer navenant is mis je mss niet veel ;-)



    @ Jamie 'Nuts' Nooten : Die studio zou eerst FF versus XIII dus tenzij je wil dat een andere studio een nieuwe KH maakt zou 'k geduldig zijn ;-)

    Anderzijds staat het hoofd van die studio er naar 't schijnt om bekend dat hij een voorliefde voor playstation heeft dus reken er niet te snel op.








  • Waar slaat dit op? Square Enix begint opeens westerse zooi te maken? Ik wil RPG's, niet de zoveelste shooter. En waarom de PS3 verwaarlozen.. Ze raken zo heel wat fans kwijt, waaronder ik.

  • De Wii komt helemaal niet voor op de vacature site van Square Enix en ze vragen alleen dus mensen met o.a. ervaring met de Xbox 360.

  • en is er niets vermeld over een PlayStation 3-versie.

    De Xbox 360 en Wii worden altijd voorgetrokken…

    GELIJK HEBBEN ZE !!!

  • Omdat die console helaas 3e in de race ligt, niet echt inhaalt op de concurrentie momenteel, duurder in development is dus een groter risico … jammer maar helaas.

    Er moeten dringen dingen veranderen voor de PS3 want 'k ben bang dat dit lang geen uitzondering gaat zijn.

    Lijkt me sterk. Ik kan je nu al zeggen dat een Square-enix game of elke willekeurige Japanse RPG beter op de PS3 zou verkopen dan op de Xbox 360, en misschien is Valkyria Chronicles de ultieme voorbeeld, aangezien die game momenteel op een sneller tempo aan het verkopen is dan BD, ES, IU en ToV, en we hebben het zelfs over een S-rpg wat een niche-genre is en die minder marketing heeft gekregen dan die opgenoemde games, daarnaast zijn Japanse games zoals Devil May Cy 4 of Dynasty Warriors 6 beter verkocht op de PS3. Het verschil in het aaantal verkochte consoles tussen de Xbox 360 en PS3 schijnt ook nog maar 5-6 miljoen te zijn, maar we zien wel wat er met deze nieuwe studio gebeurd.

  • Cool, ik ben benieuwd!

  • @ Carazo : Funny you should say that. Ik geef je zeker gelijk wat Final Fantasy betreft en DMC4, maar voor de cijfers van die andere games ga je maar es in je gastenboek kijken ;-) (hetgeen niet wegneemt dat ik Valkyria Chronicles een heel goed game vind)



    Punt is dat FF een zeer grote titel is die ongetwijfeld zeer goed op PS3 gaat gaan, maar dat het er naar uitziet dat een dev voor de rest liever risico lijkt te willen nemen met een nieuwe IP op de goedkoper te programmeren 360 dan op PS3 met z'n hogere ontwikkelingskost en lagere attach-rate.

  • Vet nice, laat maar komen!!!

  • Ik heb geen idee of het programmeren voor de PS3 zoveel duurder is, maar je zet het neer als of het budget van de gemiddelde PS3 veel hoger ligt dan bij de xbox 360, je zou aan miljoenen denken en volgens mij gaat het steeds beter met het programmeren en wordt het steeds goedkoper. Die cijfers kan je sowieso overal vinden, (famitsu, NPD, verschillende charts en de devolopers zelf maken in ieder geval om de jaar bekent hoeveel units ze hebben verschepen), en overal het algemeen doen games van Japanse afkomst beter op de PS3 dan op de Xbox 360. Het is natuurlijk zo dat de attach-rate van de xbox 360 in Japan en Amerika behoorlijk hoog ligt, in Europa wat minder, maar het zijn voornamelijk shooters en andere tipische westerse games die het goed doen op de Xbox 360, en als je user-base uit dat soort gamers bestaat…

  • @ Carazo : ik ga niet zeggen dat het allemaal doem-scenario's voor Sony zulen zijn, verre van, ze zullen deze gen nog goed verkopen en ook PS3-only gamers zullen nog genoeg te gamen hebben.



    Ik bedoel gewoon dat het gezien de marktsituatie zoals ze nu is niet zo verbazingwekkend is dat het al eens meer zal gebeuren dat een exclusive richting 360 gaat dan richting PS3.



    Als je ziet dat een Gears 2 momenteel evenveel verkoopt dan LBP, Resistance 2, Motorstorm 2 en Socom samen, dan kan je wel begrijpen dat bepaalde ontwikkelaars liever een deel van de koek van die console meenemen dan van die andere.



    overal het algemeen doen games van Japanse afkomst beter op de PS3 dan op de Xbox 360

    Over het algemeen wel, en wij beiden hebben een voorkeur voor die games, maar realistisch gesproken zijn het niet meer de japanners die de markt dicteren, die tijd is helaas voorbij.






  • Ik vind het juist alleen maar tof dat ze meer oosterse games maken voor een westerse console als de Xbox 360.

  • Ach waarom ook niet..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren