1. Spider-Man 3 (X360)

Spider-Man 3 (X360)

Al in 1962 zag Spider-man voor het eerst het levenslicht. Negen Series, een tv film en drie bioscoopfilms later heeft onze ‘spinneman’ zijn rechtmatige plaats opgeëist op het hoogste podium, tussen superhelden als Batman en Superman. Met een nieuwe bioscoophit komt uiteraard weer een nieuwe game uit van onze trouwe held en zoals bij iedere filmgame is het maar weer de vraag wat voor vlees we in de kuip hebben. Ik heb dagen lang rond geslingerd door New York om je dat nu te gaan vertellen.

Laat ik bij het begin beginnen. Geen menu’s dit keer, maar in plaats daarvan sta je gelijk midden in de actie. Een korte tutorial laat je wennen aan de besturing en geeft wat uitleg over al je vaardigheden. Tot zover nog niets wat we niet kennen dus. Maar plots is daar de vernieuwing die Spider-man 3 met zich mee brengt; interactieve cutscenes, zoals we kennen uit God of War en Tombraider Legends. Gelukkig niets wat onze spider-reflexes niet aankunnen. Na deze korte tutorial sta je er alleen voor. De grote stad New York ligt aan je voeten en het is aan jou om al het gespuis en schorriemorrie wat in de steegjes lurkt aan te pakken en de straten weer veilig te maken. Je bent nu vrij om kiezen wat je gaat doen, één van de missies, criminaliteit opzoeken op straat of een submissie,

bestaande uit race, skydiving, combat en meer van dat soort dingen. De game volgt wel eens waar het verhaal van de film, maar gaat er ook van uit dat je de film hebt gezien. Filmpjes zijn er wel, maar nooit om het verhaal te vertellen, alleen als ondersteuning. Dit is gelijk het eerste teken dat de makers nooit geprobeerd hebben een game te maken die het redt zonder de film. De ambitie druipt er niet vanaf, maar het idee dat er makkelijk geld verdient kon worden aan deze game des te meer.

Natuurlijk is het eerste wat je gaat doen eens rustig op je gemak door de stad slingeren. Daar haal je deze game tenslotte voor in huis. Gek genoeg is dit het hoogtepunt in de game. Na een paar minuten oefenen vlieg je als een volleerd webslingeraar langs gebouwen en over de drukke stad onder je voeten. Je web blijft plakken aan gebouwen, niet aan de lucht en de animaties zijn mooi om te zien, vloeiend en wat je ervan verwacht. De camera wil soms ietsjes tegen werken, maar al met al is er geen kwaad

woord over te zeggen. De stad is reusachtig en vol met mensen en auto’s die rustig hun eigen gangetje gaan. Maar daar komt weer de andere kant van deze game naar voren. Alles had zo mooi kunnen zijn, maar de middelmatigheid straalt ervan af. Alle auto’s zijn hetzelfde met af en toe een andere skin en alle gebouwen zijn er door het gebruik van maar iets van vijf verschillende textures hetzelfde uit. Je zult nooit de weg leren kennen in deze stad, want het is een grauw geheel. Ander nadeel is dat de stad geheel niet interactief is. Je kunt er helaas niets doen op wat criminelen in de kraag vatten na.

Uiteindelijk ben je het doelloos rondslingeren zat en ga je actie ondernemen. We gaan maar eens een missie proberen. De missies volgen elkaar niet op, er is bijna altijd de keus uit verschillende missies. Helaas weet je nooit welke missie de verhaallijn weer door laat gaan. Uiteindelijk zul je alle missies moeten volbrengen om verder te komen, dus die keuzemogelijkheid is schijnvrijheid, met als enig voordeel dat je soms blij bent dat je kunt stoppen met een frustrerend level wat niet lukt en een ander kunt gaan doen. De missies bestaan over het algemeen uit ergens naar toe slingeren, iedereen in elkaar slaan, af en toe misschien een foto maken voor de Daily Bugle of als bewijs en als je pech hebt zit je met een eindbaas opgescheept. In deze missies werk je meestal in een aantal levels toe naar een superschurk, maar er zijn ook missies die draaien om een drietal straatbendes. Persoonlijk snap ik deze keus niet, want sommige vijanden van spidey hadden best een level meer kunnen krijgen. Er zijn wel genoeg superschurken uit het spider-man universum in de game te vinden, maar enige originaliteit in het verslaan is ver te zoeken. De meeste eindbazen versla je hetzelfde als iedere andere vijand, wat in deze game buttonbashen betekend. Het combat systeem bestaat uit een bullettime effect, waardoor je met spider-reflexes klappen van je tegenstander kunt ontwijken en counteren, en een berg aan verschillende combo’s. Helaas zijn deze combo’s nooit nodig, omdat je met buttonbashen verder komt dan met

een reeks uit je hoofd leren. Je wordt nooit gedwongen beter je best te doen, iets wat je deze game best kwalijk mag nemen. Bij een eindbaas doe je dus hetzelfde, maar dan met aan het eind een interactieve cutscene, waarbij je met de juiste timing een aantal specifieke knoppen moet drukken die in beeld komen te staan. Meestal kun je het bij een misser gelijk over doen, maar bij een eindbaas betekend het meestal dat hij een deel van z’n energie terug krijgt, wat uiteindelijk je leven kan kosten.

De grootste en belangrijkste vernieuwing ten opzichte van deel twee, zit hem volgens de makers in het zwarte spider-man kostuum wat je net als in de film krijgt. Dit mooie glimmende pakje geeft Peter Parkers alter-ego meer kracht, snelheid, razernij en een andere persoonlijkheid, die aan het licht komt in enkele missies en cutscene’s. Tenminste, dat is wat Treyarch beweerd.. In de praktijk blijkt dat je het kostuum pas krijgt op de helft van de game en hem na een paar missies weer moet inleveren. Na het

uitspelen mag je wel alles opnieuw doen in het zwart. Jammer alleen dat ik me niet kan voorstellen dat iemand deze middelmatige game twee keer speelt. De kracht en snelheid nemen wel iets toe, maar verder in de game worden tegenstanders ook sterker, dus maakt het eigenlijk weinig verschil. Het enige lichtpuntje is de rage-mode, die ervoor zorgt dat je om de zoveel tijd je eigen kunt opladen om eens flink huis te gaan houden. Je klappen komen nu makkelijker aan en bij sommige eindbazen kun je eindelijk ook wat schade aanrichten. Helaas wordt het alleen nooit de heilige graal die de makers hadden beloofd.

Tot nu toe ben ik nog vrij vriendelijk geweest. Je weet nu hoe de game in grote lijnen werkt. Helaas is er meer aan de hand, waardoor Spider-man 3 geen game is die je in huis moet gaan halen. Zo vallen gelijk vanaf het begin de graphics op. Er zitten genoeg polygonen in spider-man’s mooie latex pakje, maar de andere characters zien er uit als onnatuurlijke klei-figuren. De textures van de gebouwen worden niet alleen herhaalt, ze zien er van dichtbij ook ineens een stuk minder mooi uit dan leek toen je er met 170 ‘miles per hour’ voorbij raasde. De game doet daardoor alsof hij mooi is, maar het is schijn. Andere technische problemen zijn de bugs en glitches die onvoldoende zijn weggewerkt, de framerate die af en toe wil inzakken, de verschrikkelijk slechte A.I. van al je vijanden en de overgevoelige besturing, waardoor je nooit het idee hebt volledige controle te hebben. Laten we ook vooral de tergende camera niet vergeten, die misschien nog niet heel lastig was bij het webslingeren, maar zich van z’n slechtste kant laat zien als je met beide benen op de grond staat. Wil je dat de camera meedraait, dan zul je het zelf moeten doen met de rechter stick, wil je dat hij even stil staat, dan zul je merken dat hij ineens wel heel goed uit zichzelf kan draaien, alleen net op het moment dat je er geen behoefte aan hebt. Frustratie volop.

Frustratie is wel vaker van toepassing op Spider-man 3. Mocht je denken dat deze filmgame bedoeld is voor de casual gamer, dan heb je het mis. Een moeilijke game, zoals Ninja Gaiden of Dead Rising, heb ik geen moeite mee, maar dit spelletje vergeeft je niets. Zo heeft een eindbaas jou met tien klappen om zeep, terwijl jij er 300 combo’s voor nodig hebt. Lukt je dat met wat geluk, want kunde komt er niet in voor, dan mag je ineens met perfecte timing de juiste knoppen indrukken in een cutscene. Zonder enige aankondiging, dus meestal gaat dat de eerste keer fout. Is dat dan uiteindelijk gelukt, dan staat er of nog een eindbaas klaar, of je komt dezelfde tegen met een opnieuw gevulde levensmeter. Gooi je de controller niet door je tv uit onvrede, dan is het wel uit frustratie door de vaak belachelijke moeilijkheidsgraad.

Conclusie en beoordeling

None

Nu ga ik iets geks zeggen. Spider-man 3 is geen slechte game. Het is alleen een middelmatige game, waarmee je een uur lol kunt hebben als je uit de bioscoop komt. Maar als er 300 miljoen wordt uitgegeven aan een film en er wordt geen cent uitgetrokken om deze game goed te maken, dan vind ik dat een belediging ten opzichte van gamers en van spider-man fans. Dit had een goeie game kunnen zijn, maar door het tekort aan variatie en originaliteit, de technische gebreken en de hoge frustratiefactor schiet hij overal tekort en dat is gewoon heel jammer.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • grote stad
  • webslingeren is leuk
  • lange game
  • animaties
  • redelijke voiceacting
  • Minpunten
  • moeilijkheidsgraad
  • graphics
  • bugs en glitches
  • saaie eindbazen
  • zwart kostuum voegt te weinig toe
  • camera, besturing, a.i., framerate
  • weinig verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

tuk

Reacties

  • Hoeveel kost het ?

  • Gratis?

  • ook voor psp??

  • Wat kun je met extra karakters? Zit er ook een battle mode in ofzo?

  • voor hoeveel?

  • Kost 400 MS points op XBLA.

  • kicke maar hoeveel gaat da koste? hoop nie al te veel voor alleen personages en costumes

  • Dat is mooi goed om de speelduur van het spel te verlengen, aangezien de PS3 en 360 versie nogal kort waren en de Wii aanzienlijk langer door de exclusieve Battle-mode.

  • Blijft een kut spel, al brengen ze 10 gratis dlc paketten uit…

  • Wie wil deze game ruilen tegen lbp, saints row 2, mc la of COD5?

  • Kit-Fisto!:O

  • die ga ik ckr halen:d waarom wist ik het niet van tevoren:( en dacht dat de jedi temple erbij hoorde

  • Huh, sinds wanneer update Sony de PSS op Dinsdag? :P

  • SW is ook voor nerden.

  • Altijd wel vet, als het maar gratis is dan he :p

  • gratis?

  • Zker netjes moet het spel ook nog eens kopen!

  • Ik had liever wat nieuwe levels gezien.

  • 4,99 dollar op de amerikaanse store!

    Als ze maar geld uit mense hun zakke kunne kloppe zeker

  • andere pakjes maken het spel niet boeiender. had gehoopt op nog wat levels, dan had ik misschien nog wel een paar puntjes er aan uitbesteed

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren