1. Miel Monteur 1 - Miel Bouwt Auto's (PC)

Miel Monteur 1 - Miel Bouwt Auto's (PC)

Adventures lijken een uitgestorven genre. Een spellentype dat decennia geleden ontstond als zowat de voorlopig van alle huidige genres, simpelweg omdat je nu eenmaal niet zoveel anders kon doen met matige processors en voorlopers van DirectX. Het was hier dat de wereld van adventures zijn oorsprong vond. De verbeelding vloeide, mede omdat je nu eenmaal wel zelfs veel moest bedenken als je maar drie lijnen en een blokje te zien kreeg, met wat tekst onderaan.

Uiteindelijk werden uitbundiger. LucasArts maakte zijn intrede, met toppers als de Monkey Island-reeks en Grim Fandango. Tegenover deze stijgende kwaliteits en graphicslijn kon je echter een andere lijn zetten op de adventure-grafiek, die precies de tegenovergestelde verticale richting op ging: de verkopen. Gamers wilden meer dan klikken en lezen. Prachtige spellen als Fahrenheit en Runaway konden daar weinig aan veranderen; de uittocht van gamers was begonnen.

Maar gelukkig was daar een uitgever, een bastion van hoop, dat sommige gamers moed gaf. Het was Transposia, een Nederlandse uitgever die adventures voor gamers op jonge leeftijd verzamelde. Spellen als Freddy Fish, Payama Sam, en Putt-Putt waren simpel, kleurrijk, vrolijk, en zorgden ervoor dat kinderen al op jonge leeftijd te maken kregen met adventures. Het is dan ook dankzij een uitgever als Transposia dat er nog steeds een select clubje is van adventuraars, die al op jonge leeftijd al het goede van zo'n avontuur ingegoten kregen als pap.

Eén van de Transposia-games heet Miel Monteur. Een spelletje bedoeld voor jonge kids, waarin ze leren avontureren en schroot zoeken. Je speelt namelijk als Miel, een (je raad het al!) monteur. Samen met zijn hond, Laika, bouwt hij auto's van schroot. Hij woont in een prachtig dorpje met vele wegen die naar allerlei gehuchten (zowat alles behalve Rome, wat de onwaarheid van dit spreekwoord bewijs) leiden.

De recente hype om 'games zonder einde' als De Sims en Animal Crossing brachten me dan ook terug bij Miel Monteur, een oeroom, zo niet oermoeder van dit soort spelletjes. Op willekeurige plaatsen langs de weg vindt Miel rommel. Milieubewust als hij is propt hij het in zijn Deux-Chevaux, verder doorrijdend naar zijn einddoel. Dat einddoel bepaal je zelf: ga je naar een verre buurvrouw om daar een klusje op te knappen om zo extra stukken zeldzaam schroot te vinden, of kies je ervoor naar een van de vele schroothopen te gaan, waar altijd een ander stuk rommel te vinden is. Neem het mee, prop het in je auto, en terug naar de garage.

Eenmaal daar aangekomen zie je waar EA haar inspiratie voor het autopimpen vond: Miel Monteur doet het pimpen ook, nog eens beter daarbovenop! Waar Need for Speed je leuk laat spelen met verf en motorblokken (pfuh, dat is pas kinderachtig!) gaat Miel enkele reuzenstappen verder, door je complete gedeeltes van de auto te laten vervangen. Is je motor te matig? Bouw een raketmotor in. Slappe banden? Neem lampenkappen. De stoerste uitbreiding is echter die van het tuinhuisje: haal het middelste gedeelte van je auto weg, en plaats als vervanging een prachtig groen-wit tuinhuis!

Alsof dat nog niet genoeg was loopt eerdergenoemde hond Laika ook nog wel eens weg. Dan is het aan jou om het vlooienbeest op te halen. Waar het zit? Dat weet je niet. Goed zoeken, want het levert je een gratis volle tank benzine op, en dat is, met bijvoorbeeld de raketmotor, zeker aan te bevelen! Andere replaywaarde is te vinden in het feit dat je bepaalde onderdelen pas later kunt vergaren. Zo zijn er steile bergen waar je een stevige tractormotor nodig voor hebt, en modderplassen waar je alleen met goede banden heelhuis doortrekt. Die onderdelen zijn dan weer alleen te verkrijgen als je bepaalde opdrachten uitvoert; het ophalen van dingen bij het postkantoor, of het wegslepen van omgewaaide bomen.

Dan door naar de graphics. Hoewel sommigen het wellicht wat simplistisch vinden is Miel wat mij betreft eerder juist erg stylistisch. Alles is met de handgetekend en krijgt daardoor een persoonlijker tintje. De personages zien er levendig uit, waardoor je echt met ze meeleeft. De enige teleurstelling zit hem in het autorijden zelf: je rijdt over een plattegrond waarbij de auto altijd weergegeven wordt als hetzelfde rode lelijke eendje. Maar goed, met een haast oneindig aantal mogelijke aanpassingen aan de auto’s was het waarschijnlijk ook erg moeilijk de physics te laten passen voor iedere mobiel. Een beetje het Gran-Turismo-schade-syndroom, dus.

Het geluid is dan wel weer dik in orde. Vaak wordt er geklaagd over Nederlandstalige games, maar, net als later ook Beyond Good & Evil, is de casting hier helemaal geslaagd. De personages praten met een Vlaamse tong, dat het allemaal net iets koddiger, gezelliger, en, wederom, levendiger maakt. Het geeft het geheel ook een landelijke sfeer mee die goed bij de gameplay en graphics past. Ook zit er verschil in de autogeluiden: een scootermotor klinkt zwakker dan de krachtige raketmotor. Speciale aandacht voor Laika; nog nooit heeft een in-game huisdier zo goed geklonken!

Conclusie en beoordeling

None

Zoals al eerder is opgemerkt is Miel Monteur wel degelijk origineel. Het lijkt de voorloper te zijn van spellen als De Sims, Animal Crossing, en de Need for Speed-reeks, met invloeden die terug te vinden zijn in vele spellen die na deze topper uitkwamen. Mede door het eindeloos lange spelplezier is dit dan ook een aanrader, en een spel waar je uren plezier mee zult hebben. Ook het lage prijspunt (maar 3 euro) maakt het allemaal extra aantrekkelijk. En ben je er klaar mee, probeer dan eens een van de vier even fantastische vervolgen... zo melk je je topfranchises uit, Nintendo (*kuch*Mario Party*kuch*)!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Oorsprong van vele genres
  • Realistische graphics
  • Minpunten
  • Bijna te verslavend
  • Bijna, he! Niet echt hoor, je kunt het gerust spelen. Echt waar.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thomper Hoi?

Reacties

  • Ben niet helemaal akkoord, heb deeltje 1 vaak met vrienden gespeeld en was echt geweldig. Er was altijd wel iemand die wist welke film/personage… het was. Deze ga ik miss ook wel halen :)

  • te weinig bekende films



    jammer:(

  • jammer

  • Boutspel. Als de vragen niet aansluiten op je kennisniveau, is een quiz gewoon slecht. Dan is Buzz vele, vele malen beter.

  • ja echt jammer.

  • IG, dat het jullie niks zegt maakt het nog geen slechte game. Trivial Pursuit is ook niet voor iedereen en in de PS3 concurrent Buzz zitten ook pittige vragen. Dit is gewoon een topgame om te spelen met echte filmkenners en zeker leuk om een keer uit te kast te halen om bijvoorbeeld met je ouders/opa en oma/kennissen te spelen.



    Misschien dat ze in de game het zo hadden kunnen regelen dat er verschillende difficulty modi waren met daarin de wat meer bekende en onbekende films verdeeld, maar als nog een te laag cijfer en slechte review imo.

  • Slim om een game engels te maken als je doelgroep kinderen zijn, toch?

  • IG, dat het jullie niks zegt maakt het nog geen slechte game. Trivial Pursuit is ook niet voor iedereen en in de PS3 concurrent Buzz zitten ook pittige vragen. Dit is gewoon een topgame om te spelen met echte filmkenners en zeker leuk om een keer uit te kast te halen om bijvoorbeeld met je ouders/opa en oma/kennissen te spelen.



    Misschien dat ze in de game het zo hadden kunnen regelen dat er verschillende difficulty modi waren met daarin de wat meer bekende en onbekende films verdeeld, maar als nog een te laag cijfer en slechte review imo.



    Daar sluit ik me bij aan. De demo was toendertijd nog redelijk vermakelijk, maar de vragen waren inderdaad van een te hoog niveau. Echter, toen we de game speelden met 2/4 filmkenners, werd het een stuk interessanter voor die twee kenners :P. Het begint me ook op te vallen dat games die wat meer in de schaduw staan zo'n ontzettend korte review krijgen.



  • Hahaaaa~… Bagger!!!

  • Had ik al wel verwacht

  • Jammer van het lage cijfer.

  • Als dit een game voor echte filmkenners zou zijn, waarom zitten er dan in godsnaam zulke vragen in als: Welke kleur had het slipje van de mevrouw rechts op de achtergrond, of Wat was het eerste woord wat de vrouw in het begin van de scène zei? Dat heeft niets met filmkennis te maken.

  • @ arthur Dat zijn dan juist de vragen die iedereen kan beantwoorden. De filmkenners kunnen zich onderscheiden door de moeilijkere vragen dacht ik zo

  • Ik ben geen filmkenner en ik kon me uren vermaken met deel 1. Ik ben nu met deel 2 begonnen en dit is gewoon een spel om met vrienden te spelen. Ik vermaakt me echt prima met deze titel

  • Ik houd toch niet zo van films dus deze game wordt sowieso niets voor mij.

  • Hier op de redactie kennen we dat vrouwtje alleen van haar opwaaiende rok en haar affaires met bekende Amerikanen, maar een film waarin zij speelde zou ik niet kunnen noemen.



    snotneuzen :p



    edit :

    Helaas is Box Office Smash echt meer van hetzelfde en is het weer vaak een kwestie van gokken.

    Dus als ik het correct begrijp verwijten jullie het game jullie eigen gebrek aan filmkennis en nemen jullie dat als excuus om het een lage score te geven. Klinkt porfessioneel moet 'k toegeven





  • Niet interesant

  • Dan vind ik een 6 een veel te hoog punt, na al die minpunten.

  • Ja een 6 is te hoog…

  • dus je kraakt de game hoofdzakelijk af omdat je bitter weinig van film afweet?



    sterk bezig hier :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren