1. Pokémon Red & Blue (GB)

Pokémon Red & Blue (GB)

LEES DIT:

Dit is een recensie over POKÉMON GOLD, niet Red of Bleu. Ik kon deze game niet vinden in de database van IG.

Genre: RPG

Platform: Gameboy Color

Zaterdag, 8 April, 2007. Een treurige dag. Mijn all time favoriete game, Pokémon Gold, is gesneuveld. Mijn save-files worden niet meer opgeslagen. Hoe dit komt weet ik niet. Toen ik deze game als klein kind kreeg, tijdens mijn zusje haar verjaardag, was ik zo blij met mijn oma dat ik haar zo fijn had willen knuffelen. Iedere vakantie ontdekte ik de Pokémon wereld opnieuw, en iedere keer ontdekte ik nieuwe dingen.

Afijn, dit schreeuwt om een speciale recensie. De game die mij iedere vakantie tijdens lange reizen bezig hield, zal altijd in mijn achterhoofd blijven. Hier is mijn recensie over Pokémon Gold, voor de Gameboy Color.

Gotta Catch ‘m all

Nadat je een naam in heb gevoerd, en de tijd, begint het spel. In je huis, vertelt je moeder je dat Professor Elm je heeft uitgenodigd om naar zijn lab te komen. Eenmaal daar aangekomen, mag je je eerste echte Pokémon uitkiezen. Je keuzes zijn: Chikorita, Cindaquil, en (mijn persoonlijke favoriet) Totodile. Al deze Pokémon hebben andere eigenschappen, en andere stijlen van vechten. Nadat je een Pokémon heb gekozen, begin je met een simpele opdracht om Professor Oak te bezoeken, een oude bekende uit de voorgaande Pokémon games. Eenmaal daar krijg je een Pokédex, een handig apparaatje om iedere Pokémon die je onderweg tegenkomt te registreren, en bij te houden hoeveel Pokémon je heb gevangen/gezien. Eenmaal onderweg naar Professor Elm’s lab, kom je een jongen met lang haar tegen die nogal haast heeft. Deze daagt jou zonder pardon uit met een Pokémon die jou al sterk bekent voor komt. Na het verslaan van deze jongen, noemt hij zijn naam, en vertelt hij dat hij s’werelds beste Pokémon trainer gaat worden, en rent weg. Als je aankomt in Professor Elm’s lab, zie je dat er nog maar 1 Pokéball op de tafel ligt. Na een tijdje denken besef je dat er toch echt 2 hoorde te liggen, aangezien jij de enige was die een Pokémon had gekregen van Professor Elm. Na enig overleg met de Professor, en de politie, kom je erachter dat een van de Pokémon is gestolen, en jij een nieuwe rivaal heb om tegen te strijden. Na advies van de Professor te krijgen, en je afscheid van je moeder te nemen, ga je op reis. Een lange, zware reis, om s’werelds beste

Pokémon Trainer te worden.

Je treft dit verhaal eigenlijk in elke Pokémon game (behalve in Pokémon Rescue Team), dus eigenlijk is het duidelijk wat er te doen valt.

Nog HEEL even dan

Tijdens je reis doe je een aantal dingen: Je vangt nieuwe Pokémon, verzamelt Badges uit de gym’s in verschillende steden, helpt onderweg verschillende mensen, en vecht zelfs een paar keer Team Rocket verscheinen (de bende boeven die uit zijn om zeldzame Pokémon te stelen). Alleen al dat eerste, kan wel een tijdje duren, aangezien er 251 (!) verschillende Pokémon te vangen zijn. Daar komt nog eens bij dat niet elke Pokémon in jou game voorkomt. Sommige soorten komen alleen in het donker tevoorschijn, of zijn alleen te verkrijgen door te ruilen met iemand die Pokémon Silver heeft. Door het ruilen evolueren sommige Pokémon ook (evolueren: Als het ware uitgroeien/veranderen tot een nieuwe Pokémon). Dus zonder te ruilen zal je de game nooit 100% uit kunnen spelen. De badges verzamelen is iets minder ingewikkeld. In verschillende steden bevinden zich zogenaamde Gym’s. Hier kun je Badges winnen, om vervolgens mee te doen aan de Pokémon League. Dit zal niet meevallen, want de leaders van de Gym’s zijn sterk. Dus om ze te verslaan zul je je Pokémon moeten trainen. Dit doe je eigenlijk je HELE reis lang.

Onderweg zullen trainers je uit dagen, en wilde Pokémon je aanvallen. Door deze te verslaan, krijg je Expirience Points, die jou Pokémon sterker maken. Eenmaal sterk genoeg, ben je klaar om de Gym Leaders uit te dagen. Dit alles was geweldig uitgevoerd in een brilijante RPG die, bij mij, sinds de launch bleef zitten in mijn gameboy. Tijdens lange reizen naar het buiteland, bleef ik trainers verslaan, en nieuwe Pokémon vangen. De game was zo ongelooflelijk verslavend, dat ik het niet kon geloven dat mijn batterijen, na voor mijn gevoel niet bepaald lang spelen, alweer op waren.

Deuken, en krassen

De game was eigenlijk een RPG waar het voornamelijk om geluk draaide. Als je overhaast was, zat je op het puntje van je stoel tijdens de Gym Leader Battles. Toen ik nog klein was, en deze game speelde, had ik het niet altijd door als ik geen kans maakte. Maar ook toen ik mijn Pokémon sterker maakte (wat niet altijd veel scheelde met de levels van de Gym Leader’s Pokémon), werdt ik steeds op het nippertje afgeslacht. Mijn gameboy heeft dan ook wel zijn beste tijd gehad, dankzij deze game (ik spreek van barsten in het scherm, en deuken in mijn bureau). De battles waren altijd spannend, en je bleef altijd hopen, als je een met een steen-soort tegen een water-soort vechte, dat je vijand niet bepaalde aanvallen had of bleef gebruiken (wat meestal fout afliep).

Ha, owned

Net als zijn voorgangers, had deze Pokémon game een link cable functie. Hiermee kon je tegen je vrienden vechten, of Pokémon met ze ruilen. Hoewel het vechten niet altijd vlekkenloos ging, was het echt leuk om tegen een vriend die je had gemaakt in het hotel tijdens wintersport even snel een potje te spelen.

Pokémon Gold is mijn all-time favoriete game. De gevechten, en het geweldige gevoel dat je kreeg als je de Pokémon League had gehaald, waren echt briljant uit gewerkt. Met 100 nieuwe Pokémon te vangen, en 16 Badges te verzamelen, is deze game een titel die nog lang mee zal gaan. Of zijn vervolg delen het net zo goed zullen doen? We zullen zien. Ik kan in ieder geval niet wachten tot mijn oma met mij een nieuwe Pokémon game uit gaat zoeken, om deze te vervangen.
10
100
Score: 100