1. Sonic Rush (NDS)

Sonic Rush (NDS)

Vaak wordt de werkelijkheid in de entertainmentindustrie een beetje verdraaid. Personages kunnen vliegen en op een wonderbaarlijke wijze dubbele sprongen maken. Ook dieren worden totaal anders neergezet dan dat ze in werkelijkheid zijn. Egels staan in real life niet bepaald bekend om hun snelheid, maar de makers van de Sonic-serie gaven hier niets om. Ze kleurden een egel blauw, gaven hem onnatuurlijke snelheid en doopten hem om tot Sonic the Hedgehog.

Rondom deze Sonic zijn in de loop der tijd al enorm veel spellen gemaakt. Het niveau van de serie begon goed, maar dreigde steeds minder te worden. Sonic racete niet meer door een platformer, maar door een 3D wereld waar snelheid niet het belangrijkste was. Gelukkig is Sonic teruggekeerd naar zijn roots: hij is terug in een supersnelle platformer…

Dit deel is dan ook echt supersnel! Meteen in het eerste level krijg je een enorm gevoel van snelheid mee, dat je het hele spel blijft achtervolgen. Vergelijk het met een achtbaan: je maakt een looping, krijgt een snelheidsboost, racet steil omhoog en… je knalt plotseling tegen een vijand op. Iets wat Sonic vaker meemaakt, want deze strategisch geplaatste vijanden komen in elk deel voor. Deze obstakels vragen je dus om altijd en overal alert te blijven, in plaats van simpelweg de baan te volgen tot het eind.

Als je tegen een vijand botst en even stil staat, merk je pas hoe mooi dit spel is. Wanneer je aan het racen bent, valt de uitstraling van het spel niet erg op. Je bent meer bezig met het verloop van de baan en eventuele vijanden. Dit is jammer, want het spel ziet er erg leuk uit. De karakters zijn mooi 3D vormgegeven en de achtergronden zijn mooi. Deze voegen ook echt iets toe aan het spel. Tenslotte zien de banen er met al zijn obstakels en vijanden goed uit.

Behalve dat de banen er zo goed uitzien, zijn ze ook erg goed gemaakt. Je verveelt je nooit één moment en je racet altijd over een baan die verrassend is. Dit is dan ook de kracht van Sonic: het met een enorme snelheid over geweldige banen rennen. Dit rennen wordt begeleid door muziek die subliem is. Soms speel je spellen waarbij de muziek niet opvalt, maar bij dit spel is dat wel anders. Elke wereld heeft een aparte sound, die erg goed bij de omgeving past.

Dat elke wereld een aparte sound heeft, is eigenlijk verkeerd gezegd, want een wereld noemen ze in de Sonic reeks altijd een zone. Na elke zone die uit twee levels bestaat, moet je het tegen een eindbaas opnemen. Deze eindbazen zijn in tegenstelling tot de normale levels in 3D weergegeven. In deze eindlevels probeer je over het algemeen een erg grote vijand acht keer op zijn hoofd te stampen. Hoewel de normale levels pas laat in het spel moeilijk worden, zijn de eindbazen al snel een uitdaging. Later in het spel misschien wel een té grote uitdaging…

Jammer genoeg is dan toch het moment aangebroken waarbij het zwakste punt van de Sonic-reeks, het verhaal, wordt besproken. Dr. Eggman heeft weer even tijd kunnen maken om de wereld te veroveren. Het is natuurlijk aan Sonic om hem te stoppen, dit keer met de hulp van Blaze. Zij is geen supersnelle egel, maar een supersnelle kat. Blaze komt uit een andere tijd, waarin ze last heeft van Dr. Eggman Nega. Sonic en Blaze gaan samen de strijd aan met Dr. Eggman en Dr. Eggman Nega, die in twee verschillende tijden de wereld proberen te veroveren. Het verhaal stelt zoals verwacht, niets voor en het is eerder verwarrend dan dat het iets toevoegt aan het spel.

Door de verhaallijn is wél iets anders mogelijk, wat het verhaal toch positief maakt. Door te kiezen voor Sonic of voor Blaze, volg je elk een andere verhaallijn. Beide verhaallijnen komen op hetzelfde neer en lopen naar elkaar toe. Dit zou erg leuk kunnen zijn, als allebei de personages verschillende banen hadden. Dit is echter niet het geval, want de banen zijn enkel in een andere volgorde geplaatst. Deze makkelijke overzetting zou nog goed gemaakt kunnen worden als de eindbazen anders waren, maar ook dit is niet het geval.

Het is jammer dat de ontwikkelaars hier een steekje lieten vallen, maar dat betekent niet meteen dat het hele hoofdavontuur slecht is! Wanneer je het avontuur voor de eerste keer speelt, is het geweldig. Het is uitdagend en vooral leuk om te doen. Daarnaast doe je er een tijdje over en zijn er nog een paar dingen vrij te spelen. Zo kan je elk gehaalde level in de multiplayer mode spelen. Hier gaat het er om wie het eind van het level het snelst haalt, wat erg vermakelijk is. Daarnaast kan je nog bepaalde levels vrijspelen. Als dat nog niet genoeg is, geeft het spel ook nog eens ranks. Dus de mensen die alles uit een spel willen halen, zullen nog wel even bezig zijn om overal S-ranks te halen. Het is jammer dat het spel op sommige fronten wat laat liggen, want anders hadden we te maken met een ultieme topper.

Conclusie en beoordeling

None

Sonic is terug in een supersnel avontuur. Het spel ziet er door de mix van 2D en 3D geweldig uit. De muziek geeft het geheel nog eens een duwtje in de rug, zodat het spel op audiovisueel vlak een topper is. Met de gameplay zit het ook wel snor. Het supersnel racen over de fantastische banen is geweldig. Daarnaast zijn de eindbazen ook nog eens lekker pittig. Zelfs de multiplayer is uitstekend! Daarom is het zo jammer dat het spel op enkele punten een steekje laat vallen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Audiovisueel
  • Supersnelle 2D gameplay
  • Banen
  • Multiplayer
  • Minpunten
  • Twee keer dezelfde banen
  • Op het eind wel érg moeilijke eindbazen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik heb mijn haar al blauw gemaakt :P

  • Ik verander helemaal niks nie want ik zie er prima uit XD.

  • Ik vind die avatars helemaal niks, lijkt echt geript van de Wii=(

  • Cool ik vind dit wel een stuk leuker dan de mii-personages vooral omdat ze het blijven onder steunen met nieuwe features.

  • nog leuker zou het zijn als je je eigen kleding kon ontwerpen en zelf je shirts en zo kon schilderen!

  • Hahaha, je moet echt voor alles betalen bij die xbox

  • Paars haar!

  • Dat je ook nog moet voor betalen huaha, trouwens xbox wilt zelfde doen als PlayStation Home Clubs.

  • eerst lezen dan reageren RAVEN !! niet zo voor je beurt praten playstation noob

  • Kewl, maar ik heb al het ultieme manneke :)

  • Bizar, op een artikel waarin staat dat het juist gratis is reageren sommige mensen alsnog met \"je moet overal voor betalen\".



    On topic, voor mij had het niet gehoeven dat avatars. Maar ze zijn wel mooier dan Mii's. Verder ach, het is er, het is gratis en je kan het ook links laten liggen. Dus waarom er zo'n drukte om maken?

  • Hahaha, je moet echt voor alles betalen bij die xbox

    Serieus… Heb je echt zo'n zielig leven dat je op een internetsite moet gaan om daar een bedrijf te verdedigen dmv een ander bedrijf zwart te maken om zo nog een beetje lol te beleven. Spring aub van een hoog gebouw af dan.

  • En zoals altijd zien die costumes er zo mooi uit… net een strik op een hoop schijt…

  • @ Dyhalto



    Meen je dat nou ? Dat hadden we echt nog niet opgemerkt

  • Lol, kunnen ze geen betere gratis costumes uitbrengen o,O

    Anyways, beter iets dan niets :)

  • Ik heb ook een xbox360 en raven heeft voor bijna 100% gelijk.

    Je moet voor alles betalen. (op een paar kleine dingetjes na dan)



    Natuurlijk kun je zeggen \"je hoeft het niet te kopen\" en dat klopt uiteraard maar ze (microsoft) gaan er wel erg ver in.


  • ik vind ze een beetje te cartoony, past niet echt bij de 360 =/

  • Die gekleurde haren is helemaal niet door Kotaku ontdekt, maar door een gast van Freezecracker.

    Kotaku heeft het daarna over genomen en er zelf de credits voor genomen.

  • Wiiannabee…

  • hahah cool! Ik vind die Avatars wel geinig ^^

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren