1. XIII (PC)

XIII (PC)

Jan van Hamme en William Vance zijn de makers van de succesvolle stripboeken XIII. Zij verzorgden dan ook het verhaal voor de gelijknamige shooter die Ubisoft in 2003 ontwikkelde. Twee striptekenaars en een groot gamebedrijf dat samenwerkt, dat kan alle kanten op. Komt hier een leuk en vooral origineel spel uit, of komt Ubisoft met een slap aftreksel die misschien leuk is voor de fans van de serie, maar voor alle anderen niet interessant is?

Geheim agent XIII wordt wakker op een strandje in Californië. Hij is gewond en heeft last van geheugenverlies. Hij wordt gevonden door een strandwacht en naar een huisje gebracht. Daar wordt de vrouw voor de ogen van XIII bruut afgeslacht. Vervolgens weet jij nog net te ontsnappen aan de moordenaars, die het blijkbaar op jouw gemunt hebben. Als je ontsnapt bent vraag je je af wie je bent. Vervolgens probeer je dat te ontdekken. Dan blijkt dat jij de president hebt vermoord. Dit heb je niet gedaan, dus hier begint ook nog eens de zoektocht naar de echte dader. Het verhaal steekt goed in elkaar en wordt langzaam steeds duidelijk. Ook heeft de hoofdpersoon last van flashbacks, hierdoor kom je steeds meer over jezelf te weten. Door de levels liggen belangrijke documenten verspreid, die je onderweg kan verzamelen. In het hoofdmenu kan je die bekijken en krijg je nog wat achtergrond informatie. Hierdoor wordt het steeds erg spannend wie de andere geheim agenten zijn en wil je steeds meer te weten komen.

Het eerste wat opvalt als je gaat spelen is het visuele stijltje van deze game. De game is eigenlijk gewoon een levend stripverhaal, alles ziet eruit alsof je door een stripboek heen loopt. Dit ziet er erg mooi uit en creëert een soort van stripsfeer. Wat meehelpt aan dat sfeertje zijn de verschillende teksten die je tegen komt. Als je bijvoorbeeld een raket afschiet komt er met grote letters BAOOOM! in beeld en als je iemand neerschiet en die vervolgens van het dak af valt, staat er ook echt AAAAAARGH! in beeld. Onderweg kom je tekstwolkjes tegen als twee bewakers met elkaar praten. Zo wordt je tijdelijk gewaarschuwd waar de bewakers staan en wordt het sluipen nogal makkelijk. Ook het Tap, tap, tap! als ze langslopen maakt het sluipen erg makkelijk, maar voegt iets toe aan het stripsfeertje. Als laatste wordt er veel gewerkt met kaders, gooi je bijvoorbeeld een mes in iemands nek, dan komen er boven in beeld allerlei kadertjes te voorschijn die de actie van dichtbij laten zien.

Helaas is de kunstmatige intelligentie van de bewakers beneden niveau. Zo zullen ze vaak voor dozen staan in plaats van erachter te schuilen en als ze je opmerken rennen ze eerst naar het alarm, wachten vervolgens een paar seconde, roepen keihard alarm (waar niemand op reageert), wachten nog een paar seconde en als je ze dan nog niet vermoord hebt, zetten ze dan het alarm aan. Schiet jij op een langslopende bewaker en gaat hij niet in een keer dood, dan komt er eerst een vraagteken boven zijn hoofd, dan een uitroepteken, vervolgens schiet hij wat in de rondte en dan merkt hij jou pas op, erg vaak zal je dan ook niet dood gaan.

Doordat de singleplayer uitblinkt, valt de multiplayer nogal tegen. De multiplayer is leuk voor even, maar niet speciaal en uitgebreid genoeg om lange tijd leuk te zijn. Het grootste voordeel is dat je tegenstanders daar wel een beetje intelligenter zijn, maar de modi zijn niet erg origineel en bovendien niet goed uitgewerkt. Veel mensen zitten er ook niet online en zelf ben ik er ook niet vaak te vinden.

Conclusie en beoordeling

None

XIII is een schietspel met een origineel stripboekachtig sfeertje. De bedenkers van de gelijknamige stripboekenserie hebben meegewerkt aan de game wat o.a. een spannend verhaal tot gevolg heeft. Helaas is de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders onder de maat, en is de multiplayer niet erg bijzonder. Ook is het spel veel te makkelijk. Voor de fans van de serie is het een leuk schietspel, maar ook als je de boeken nooit gelezen hebt is het een leuk spel. Als je hem een keer in de budgetbakken ziet liggen, raad ik het je aan om het te proberen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Visuele stijltje
  • Sfeer
  • Geweldige singleplayer
  • Spannend verhaal
  • Minpunten
  • Kunstmatige intelligentie
  • Vrij standaard multiplayer
  • Te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • boeien! die games zijn te kinderachtig!

  • egt eh

  • .. Ik ook niet =)

  • Oh jongens..

    Sinterklaas is er weer hoor..

  • Als ze nou eens gewoon normale en goede games gaan maken hebben ze wel een kans.

  • ja hallo, wie speelt er dat nu

  • ja hallo, wie speelt er dat nu

    Amerikanen…

  • Ik vind echt dat ze Wii Sports niet mee moeten vergelijken, je krijgt dat spel bij de Wii!

  • boeie.. de wii boeit me tog niets

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren