1. Medieval II: Total War (PC)

Medieval II: Total War (PC)

Als kind las ik veel verhalen over ridders en draken. In mijn fantasie reisde ik vaak af naar de wondere wereld die in al die prentenboeken de Middeleeuwen werd genoemd. Toen ik opgroeide ging dat hele geromantiseerde idee over de heldhaftige ridders een beetje weg voor mij. Zodra ik hoorde dat Medieval 2: Total War uit kwam, was ik eerst dan ook een beetje sceptisch. Ik dacht dat dat gedoe met ridders mij niet meer kon boeien. Uiteindelijk overwon mijn ridderlijke zelf en kocht ik de game toch, sindsdien loop ik weer rond met fantasieën over ridders in mijn hoofd.

Medieval 2: Total War is een vervolg op Rome: Total War en het wat oudere Medieval: Total War. Beide games stonden bekend om de enorme gevechten en fantastische gameplay. Medieval 2: Total War past in dat opzicht precies in dit rijtje. De gameplay is namelijk fantastisch te noemen. Deze game is namelijk een mengeling tussen twee verschillende soorten strategiespellen. In de campaign map beweeg je via een turn-based systeem en doe je dus om de beurt bewegingen. Dit kan variëren van gewoon lopen, aanvallen of onderhandelen. Hier zit echter wel een nadeel aan, want als je beurt voorbij is, moet je soms heel lang wachten tot de anderen klaar zijn met hun beurt. Dat nadeeltje haalt wel het tempo uit het spel weg. Dan heb je ook nog het real-time component. In de gevechten komt dit alleen voor, je voert daar dus direct je troepen aan en kan je dus snelle beslissingen nemen.

[p]Naast al dit godsdienstige geleuter is er ook nog een ander puntje waar je op moet letten in je rijk. Dat is natuurlijk of je wel genoeg geld binnenschuift en hoe je relaties met andere landen zijn. Geld kan je natuurlijk door verschillende bedoeningen verkrijgen. Je kan het van andere landen afpersen, je kan handel drijven en je kan natuurlijk je mensen belasting laten betalen. Deze economische factor van het spel is voor een groot deel goed en diep uitgewerkt. Als je de belastingen bijvoorbeeld te hoog maakt, dan zullen de inwoners minder blij zijn, maar met lagere belastingen, krijg je weer niet genoeg binnen. De handel is ook een belangrijke manier om aan geld te komen, dit kan weer op twee manieren. Je kan handel drijven tussen steden, maar ook individuele handelaren eropuit sturen. Deze individuele handelaren hebben echter niet zo’n geweldige indruk op mij achter gelaten, omdat het nogal simpel werkt vergeleken met de andere aspecten van dit spel. De relaties tussen facties verzeker je door middel van prinsessen en diplomaten. Prinsessen kan je uithuwen en met de diplomaten kan je onderhandelen over vrede of misschien wel oorlog verklaren. Als er een irritante man is in een bepaalde factie, of je wil erachter komen waar het leger van de vijand uit bestaat, dan kan je er een moordenaar of een spion op afsturen. Deze mannen kunnen binnendringen en mensen vermoorden, maar als ze gepakt en gedood worden, heb je meteen een oorlog aan je broek. Het vergt dus veel denktijd voordat je gaat beginnen aan een moord of infiltratie, want het kan zomaar wel eens leiden tot een oorlog.[p][screenright id=82386]Als het dan eindelijk op dat gevecht aankomt, zijn er twee soorten gevechten. Je hebt natuurlijk de gevechten in open gebied. Deze zijn al prachtig te noemen. Door de fantastische graphics zie je de harnassen glimmen in het licht en zie je in de strijd het bloed op de gewonde soldaten zitten. De nieuwe toevoeging van de één op één strijd, maakt het nog een tikkeltje filmischer. Het is heel indrukwekkend om te zien dat de soldaten hun schild gebruiken om te blokkeren en uiteindelijk hun zwaard in de keel van de ander drijven. De muziek maakt het helemaal af, want die zet ook echt weer die sfeer neer. De tweede vorm van gevechten, zijn de siege battles. Deze gevechten deden me denken aan de film Kingdom of Heaven, zo hectisch was het. Als je zelf achter de muren staat, schiet je de ander neer met pijlen en andere projectielen, terwijl als jij zelf buiten de muren staat, de boel probeert in te rammen met een stormram. Vooral de gevechten bij de poort zijn dan indrukwekkend, het spant er in die momenten echt om wie er met de overwinning vandoor gaat. De gevechten zijn trouwens ook niet de kleinste, het komt vaak voor dat je met een leger van 1200 man de strijd ingaat.[p]De AI van de tegenstander is ook enorm verbeterd ten opzichte van de andere delen. Waar in de andere delen vooral jij ging flanken, doet nu ook de tegenstander dat. Dit kan de dood van jouw leger betekenen als je in een kloof staat. In de diplomatie is de goede AI ook te herkennen. Degenen waarmee je onderhandelt zullen nu er echt goed over nadenken voordat ze ja zeggen. Af en toe laat de AI helaas nog wel wat te wensen over, maar over het algemeen hebben de makers puik werk afgeleverd met deze AI. [p][screen id=78688]Wat nu nog helemaal niet aan de orde is gekomen, is dat er nog andere modi zijn dan alleen maar de campaign. Deze modi zijn dezelfde als degene die wij gewend zijn van een Total War game. De Historical Battles zijn bijvoorbeeld nog precies wat je verwacht van een Total War game. Hierin zijn niet zoveel veranderingen gemaakt, behalve dat het natuurlijk andere gevechten zijn. Dat er op dat punt geen vernieuwingen zijn is op zich geen minpunt aangezien de historical battle modus al fantastisch was en dus niet hoefde te worden verbeterd. Wat op dit punt wel een minpunt is, is dat er wel heel weinig historical battles zijn. De laatste modus is ook een oude bekende, de costum battle. Dit spreekt redelijk voor zich, hier kan je natuurlijk weer van alles invullen en je eigen legers maken. Een groot voordeel hier is dat je alle facties kan spelen, dat zijn de zeventien uit de campaign, maar daar waren er nog vier die je niet kon spelen. Oftewel, in de custom mode zijn er 21 verkiesbare facties en dat kan je best wel veel noemen.">[p]Naast al dit godsdienstige geleuter is er ook nog een ander puntje waar je op moet letten in je rijk. Dat is natuurlijk of je wel genoeg geld binnenschuift en hoe je relaties met andere landen zijn. Geld kan je natuurlijk door verschillende bedoeningen verkrijgen. Je kan het van andere landen afpersen, je kan handel drijven en je kan natuurlijk je mensen belasting laten betalen. Deze economische factor van het spel is voor een groot deel goed en diep uitgewerkt. Als je de belastingen bijvoorbeeld te hoog maakt, dan zullen de inwoners minder blij zijn, maar met lagere belastingen, krijg je weer niet genoeg binnen. De handel is ook een belangrijke manier om aan geld te komen, dit kan weer op twee manieren. Je kan handel drijven tussen steden, maar ook individuele handelaren eropuit sturen. Deze individuele handelaren hebben echter niet zo’n geweldige indruk op mij achter gelaten, omdat het nogal simpel werkt vergeleken met de andere aspecten van dit spel. De relaties tussen facties verzeker je door middel van prinsessen en diplomaten. Prinsessen kan je uithuwen en met de diplomaten kan je onderhandelen over vrede of misschien wel oorlog verklaren. Als er een irritante man is in een bepaalde factie, of je wil erachter komen waar het leger van de vijand uit bestaat, dan kan je er een moordenaar of een spion op afsturen. Deze mannen kunnen binnendringen en mensen vermoorden, maar als ze gepakt en gedood worden, heb je meteen een oorlog aan je broek. Het vergt dus veel denktijd voordat je gaat beginnen aan een moord of infiltratie, want het kan zomaar wel eens leiden tot een oorlog.[p][screenright id=82386]Als het dan eindelijk op dat gevecht aankomt, zijn er twee soorten gevechten. Je hebt natuurlijk de gevechten in open gebied. Deze zijn al prachtig te noemen. Door de fantastische graphics zie je de harnassen glimmen in het licht en zie je in de strijd het bloed op de gewonde soldaten zitten. De nieuwe toevoeging van de één op één strijd, maakt het nog een tikkeltje filmischer. Het is heel indrukwekkend om te zien dat de soldaten hun schild gebruiken om te blokkeren en uiteindelijk hun zwaard in de keel van de ander drijven. De muziek maakt het helemaal af, want die zet ook echt weer die sfeer neer. De tweede vorm van gevechten, zijn de siege battles. Deze gevechten deden me denken aan de film Kingdom of Heaven, zo hectisch was het. Als je zelf achter de muren staat, schiet je de ander neer met pijlen en andere projectielen, terwijl als jij zelf buiten de muren staat, de boel probeert in te rammen met een stormram. Vooral de gevechten bij de poort zijn dan indrukwekkend, het spant er in die momenten echt om wie er met de overwinning vandoor gaat. De gevechten zijn trouwens ook niet de kleinste, het komt vaak voor dat je met een leger van 1200 man de strijd ingaat.[p]De AI van de tegenstander is ook enorm verbeterd ten opzichte van de andere delen. Waar in de andere delen vooral jij ging flanken, doet nu ook de tegenstander dat. Dit kan de dood van jouw leger betekenen als je in een kloof staat. In de diplomatie is de goede AI ook te herkennen. Degenen waarmee je onderhandelt zullen nu er echt goed over nadenken voordat ze ja zeggen. Af en toe laat de AI helaas nog wel wat te wensen over, maar over het algemeen hebben de makers puik werk afgeleverd met deze AI. [p][screen id=78688]Wat nu nog helemaal niet aan de orde is gekomen, is dat er nog andere modi zijn dan alleen maar de campaign. Deze modi zijn dezelfde als degene die wij gewend zijn van een Total War game. De Historical Battles zijn bijvoorbeeld nog precies wat je verwacht van een Total War game. Hierin zijn niet zoveel veranderingen gemaakt, behalve dat het natuurlijk andere gevechten zijn. Dat er op dat punt geen vernieuwingen zijn is op zich geen minpunt aangezien de historical battle modus al fantastisch was en dus niet hoefde te worden verbeterd. Wat op dit punt wel een minpunt is, is dat er wel heel weinig historical battles zijn. De laatste modus is ook een oude bekende, de costum battle. Dit spreekt redelijk voor zich, hier kan je natuurlijk weer van alles invullen en je eigen legers maken. Een groot voordeel hier is dat je alle facties kan spelen, dat zijn de zeventien uit de campaign, maar daar waren er nog vier die je niet kon spelen. Oftewel, in de custom mode zijn er 21 verkiesbare facties en dat kan je best wel veel noemen.">

Conclusie en beoordeling

None

Medieval 2: Total War is één van de beste, misschien wel dé beste, strategygame die ik ooit heb gepeeld. Bijna alles klopt gewoon aan deze game. Zeker als je van de Middeleeuwen houdt of graag films à la Kingdom of Heaven ziet, zal deze game je zeker bekoren. Het geeft bijvoorbeeld echt een machtig gevoel als je met legers van 1200 man op het veld staat. Zo'n machtig gevoel had ik voordat ik deze game speelde, alleen maar bij films. Deze game is gewoon geweldig en wie hem niet heeft gespeeld mag zich lichtelijk schamen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Goede mix van RTS en Turn-Based
  • Audiovisueel zit het heel goed in elkaar
  • Enorme legers
  • Goede AI
  • Gameplay goed
  • Minpunten
  • Turn-based kan saai worden
  • Weinig historical battles
  • Handelaren konden beter uitgewerkt zijn

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • … Fail?

  • Ook knullig dat Eidos daar nu pas achter komt, maar wel goed dat ze een oplossing bieden (ook al is het alleen voor de NTSC versie?).



    Is overigens wel bevorderlijk voor de moeilijkheidsgraad, een onzichtbare hendel ;).

  • Idioten

  • lekker handig:P

  • Lekker handig. :S

    Wel mooi dat ze met een oplossing komen.

  • schandalig

  • Het is probleem is

    :')?

  • Klasse :).

  • dit is wel heel ernstig dat ze zown fout maken… zo maak je echt een hele goeie naam voor jezelf..

  • gelukkig alleen voor Wii

  • Lekker dan, zit je met je game.

  • lullig!

  • wat een zootje klootviolen zeg

  • Niet alleen voor de Wii.



    Mijn PS3 versie zit vol met bugs… ik kon wel verder in het spel, tot ik de grootste bug tegen kwam…



    In Southern Mexico - Xibalba moet ik met mijn motor over een schans springen (in de Temple), maar die schans staat niet omhoog maar omlaag en er is geen manier om over het diepe gat te komen, dus kan ik niet verder. Heb het spel meteen terug gebracht.



    Eidos, dit is een slechte zaak, zo'n mooie game met zoveel fouten…. jullie stellen me diep telleur!



    Een telleurgestelde Tomb Raider fan…







  • Wat een mislukking :')

  • Doet me wat denken aan dat van Fable II.

  • Alweer zo'n fout? Ook al bij Fable 2…



    @R*HARTJEE*D: PS3 versies hebben altijd meer bugs t.o.v. andere consoles. Kijk ook maar naar Assassin's Creed etc.

  • EPIC FAIL !

  • Niet echt goed van Eidos, volgens mij zitten er meer bugs in dan levels.



    @ DvT



    Wow je noemt 1 game. Ja, je hebt je punt gemaakt, PS3 games hebben altijd meer bugs. Sjezus wat een onzin.



  • @DVT



    Ja dat is waar, Assasins Creed blijft bij mij altijd hangen… ook zoiets irritants. Je betaalt 70 euro en wat krijg je… troep… want zo is het.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren