1. Gun (NGC)

Gun (NGC)

Ontkennen zal ik het niet: net zoals alle kinderen heb ik vroeger ook cowboy en indiaantje gespeeld. Zie je het al voor je? Kinderen die met cowboyhoeden en klapperpistolen hun vriendjes die op hun beurt verkleed zijn als indiaan achterna zitten. Maar op mijn scherm zie ik andere taferelen. Ik bestuur een man genaamd Colton White en met mijn shotgun schiet ik op alles wat beweegt. Apache indianen komen op me af met tomahawks of schieten brandende pijlen die stevige schade kunnen veroorzaken. Het merendeel van de krijgers moeten het ontgelden; op zeer nauwkeurige wijze knal ik de native Americans dwars door hun kop, borst of benen. Dat is de bedoeling in deze missie die zich op een brug afspeelt, bescherm de brug tegen alle indianen. Het is niet moeilijk om deze situatie te herkennen. Dit spel speelt zich af in het wilde westen, om precies aan het einde van de 19e eeuw. Nu kan ik natuurlijk zeggen dat in die twee eeuwen daarna Amerika niet veel verandert is, maar dat laat ik wel achterwege. Ik wil je liever verwelkomen in de wereld van GUN.

Als videogame vindt ik GUN een verademing, er bestaan niet veel westernshooters en het is eens een keer wat anders dan een 2e wereldoorlog of het zoveelste sci-fi schietspel. In GUN galoppeer je wat over de prairie, achtervolg je criminelen, jaag je op beesten. Allemaal dingen die je mag verwachten in een spel vol met cowboys, indianen en stoffige stadjes. Jammer genoeg gaat de game niet verder dan dat. Afgezien van het verhaal wat zeer vernuftig word vertelt zonder al te veel clichés en de setting die je het gevoel geeft dat je een avontuur in het wilde westen aan het beleven bent. Grootste pijnpunt van deze game is de weinig verheffende gameplay, die wel zijn werk doet. Colton laat zich goed besturen, ook te paard. Het richten met de verschillende schietijzers gaat ook prima. Maar tijdens die vuurgevechten word het nooit episch en dat ben je ergens toch wel gewend van het western filmgenre. In de game kom je dus nooit legendarische shootouts tegen en dat is naar mijn mening een must in een western game.

Trigger Happy

Wat ik dus echt tof vind aan GUN, is het verhaal en het sfeertje. Er wordt geen geromantiseerd beeld weergegeven in deze game, de boodschap is keihard. Niks geen harteloze bandiet die een dame op de rails legt en vastbindt; als het bepaalde types niet aanstaat dan halen ze hun revolver tevoorschijn en knallen alles neer. Vaak genoeg loop je in GUN rond en opeens start er weer een gevecht in een bar of is er weer een dronken sukkel die de trigger happy Amerikaan uithangt. (Of ze gaan iemand scalpen, wat je zelf ook kunt) Wat ook bijdraagt aan de sfeer zijn de kleine steden die je bezoekt. Het is wat je verwacht; een saloon, een huis van plezier (ahum) je kent het wel. De setting is daarom ook geslaagd, wat ook voor het verhaal geldt. Colton White jaagt samen met zijn vader Ned op wild om brood op de plank te krijgen. Maar zijn leven verandert wanneer tijdens een bootritje een heel zooitje idioten de boot proberen te kapen omdat ze op zoek zijn naar een bepaald voorwerp. Tijdens deze schermutseling weet Ned zijn zoon te redden, maar hij moet zijn eigen leven daarvoor opofferen. Hij vertelt Colton nog wel voor zijn dood dat hij iets heeft geheim gehouden voor hem, maar dat hij er maar zelf achter moet komen en op zoek moet gaan naar een vrouw genaamd Jenny. Colton zweert dat hij wraak zal nemen op de moordenaar van zijn vader en dat hij achter het geheim zal komen.

Ordinair kanonnenvoer

Dat zijn dus de sterkste punten van GUN en ik kan verklappen dat het verhaal je tot het einde zal blijven boeien. Het verhaal volg je dus door missies te voltooien en die houden je wel een tijdje zoet. Je hoeft overigens geen spectaculaire dingen te verwachten. Meestal is het “schiet de aanvallers van de saloon neer!” of “bescherm de brug tegen boze indianen!” Zoals ik al eerder zei is de besturing dik in orde. Het gebruikelijke richten met de C-stick werkt goed en je hebt ook de beschikking over een soort bullet-time, waarin je met je revolver op simpele wijze je vijanden naar de eeuwige jachtvelden stuurt. Hier is commentaar ook niet nodig, de irritatie komt voort uit de A.I. van je tegenstanders, wat een hersenloze sukkels zijn dat zeg. Ze maken het je totaal niet moeilijk, ze lopen op je af alsof ze erom smeken om te sterven. Voor de variatie willen ze nog weleens strafen, maar dat stelt echt niks voor. Kom op Neversoft, cannonfodder A.I. is zóó vorige eeuw. Dit kan toch niet meer? Het ergste van dit alles is wanneer een vijand eindelijk een keer dekking zoekt, kun je rustig achter hem gaan staan, kennelijk beseft deze niet dat er een vijand achter hem staat. Dit is zo vreselijk amateuristisch en ik stoorde me er enorm aan. De uitdaging was ver te zoeken en het zal jullie dan ook niet verbazen dat ik GUN heb voltooid binnen twee dagen. Dat hoeft nog geen probleem zijn, als de game maar genoeg herspeelwaarde heeft. Nu komt minpunt twee in beeld.

Zonde, zonde

Je kunt ook extra missies aannemen, die geen invloed hebben op het verhaal. Je kunt de lokale Sheriff helpen (voor cash) om wat bandieten in te rekenen, levend of dood. Je kunt op wilde dieren jagen, je kunt op de boerderij helpen. Wanneer je dit soort missies goed afsluit, dan zullen je stats zoals gunhand (je hand trilt minder tijdens het richten), je vaardigheden te paard etc. omhoog gaan. Dat is best tof, maar je hebt het helemaal niet nodig. Je kunt het spel makkelijk uitspelen zonder een statboost te verkrijgen. Daar komt ook nog eens bij dat die extra missies niet zo boeiend zijn. Het gaat in die missies alleen om alles neerknallen, wat op den duur wel wat saai wordt. Het is pijnlijk om te zien dat deze missies die eigenlijk de speelduur van GUN hadden moeten verlengen niet daarin slagen. Laat ik voorop stellen dat ik GUN geen slecht spel vind. Het verhaal en de setting zijn echt sterk en dat maakt een boel goed. Het spel speelt ook lekker weg, maar op den duur gaat het vervelen omdat de A.I. van je vijanden het niveau hebben van Bonny St. Claire tijdens happy hour. Voeg daarbij de hierboven genoemde minpunten toe over de weinig interessante extra missies en je hebt een game die er maar half in slaagt om het westerngenre naar videogamesland te brengen. GUN is absoluut het spelen waard omdat het een westerngame is en het is een keer geen standaard shooter, maar je moet wel tegen tergend domme A.I. kunnen en je vind 10 uur in het wilde westen rondspoken genoeg. Het is een dappere eerste poging van Neversoft, maar mijn conclusie luidt de volgende keer beter.

Conclusie en beoordeling

None

In het Amerika van 1880 rond rennen is best wel tof moet ik zeggen, maar een aantal storende factoren weten de boel wel wat te verpesten. Ik denk dat je als liefhebber van westerns het volledig worst zal zijn of de gameplay niet zoveel voorstelt, die hebben nu eindelijk een westerngame met een fatsoenlijk verhaal en erg toffe setting op hun spelcomputer. Mensen die niet zoveel hebben met het hele cowboy en indianen gebeuren hoeven dan ook niet te beginnen aan deze game. Gamers die wel eens zin hebben in iets anders kan ik deze game wel aanraden als tussendoortje. Alleen ik waarschuw je voor achterlijke kunstmatige intelligentie en een korte speelduur.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Tof verhaal en setting
  • Heleboel schietijzers
  • Leuke graphics
  • Gameplay is in orde
  • Minpunten
  • A.I. uit de vorige eeuw
  • Extra missies kunnen niet boeien
  • Word nergens episch

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • LOL!



    Leuke originele merchandising!

  • haha vet, zo zien ze er ook uit in de game :)

  • hahaha, ik dacht er nog misschien 10 minuten geleden aan \"hmm, die posters zouden wel vet zijn\"



    en zie hier! :D

  • Leuk voor de liefhebber. Niet voor mij.

  • Vet, die rechtse is nice…



    Waarom niet een van de box art? maar dan niet die duitse MET duim xD

  • idd de boxart is ook nice!

  • Euh, lelijk?

  • lkkr boeie wordt toch een poep film

  • @ Shankdown



    Lol volgends mij heb jij poep in je hoofd want dit is geen film maar een game kakhoofd!

  • Die zien er wel vet uit.

  • yes daar heb ik op gewacht. .Ikke kope…

  • @ Shankdown:

    Omg _O-



    @ Johnnyboy15nl:

    Doe ff rustig wil je :S



  • Kijk, die ga ik dus gelijk kopen :D:D

    die komen mooi op mijn kamer.



    Edit:

    Hmm hij moet helemaal uit Amerika komen, weet iemand hoeveel het dan totaal gaat kosten?



  • Wel vet zeg! Maar ik had liever een algemene Left 4 Dead poster gehad! Maar ik zal eerst de game moeten uitspelen, en als ik dan een favorite chapter heb dan koop ik die toch =p

  • Dat is wel gaaf :)

  • Netjes, misschien eentje bestellen. :)

  • ze zijn wel vet maar ga er niet voor betalen :P

  • vet!

  • ze zijn wel heel vet… en mn kamer gaat opnieuw geverft worden.. dus misschien zijn een paar leuke posters ook wel vet:D

  • oojr

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren