1. Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron (PC)

Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron (PC)

Hidden & Dangerous, het spel dat ruim één miljoen keer is verkocht, kreeg na zijn eigen geboorte vrij snel te horen dat hij een klein broertje kreeg. Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron werd uiteindelijk eind 2004 geboren en hij leek sprekend op zijn oudere broer: Een tweede Wereldoorlog shooter, waarbij je met een team op pad moet om de tegenstander uit te schakelen. De oudere broer voelde zich rot, omdat hij het gevoel had dat de mensen zijn nieuwe broertje beter vonden. Het is de vraag of het oudste kind zich inderdaad rot moet voelen, omdat zijn opvolger beter is of hoeft hij zich geen zorgen te maken, omdat H&D2 weinig vernieuwing biedt?

“Ach, wat een schattig kindje! Op wie lijkt hij het meeste, op vader of op moeder? ” Nee bitch, hij lijkt op zijn broertje.

Hidden & Dangerous 2 is een spel dat je niet zomaar onder de knie hebt. Je zult eerst een training moeten doorstaan, die alleen de echte Rambo’s kunnen afleggen. Tijdens deze (één van de weinige, niet saaie) tutorial kom je alles te weten over de besturing en het kunnen omgaan met de wapens.Tijdens het trainen kwam ik, tot mijn verbazing, te weten dat de ingestelde toetsen anders waren dan normaal. Je kon automatisch al bewegen met de pijltoetsen, terwijl dat normaalgesproken ingesteld staat op de ASWD-knoppen. Ik vond dit een stuk handiger spelen, en door deze apart ingestelde toetsen werd ik nieuwsgierig en ben ik het controllermenu ingedoken. Wat schepte mijn verbazing? Bijna al de knoppen op je toetsenbord moest je gebruiken om Hidden & Dangerous 2 optimaal te kunnen spelen. Acties als verrekijker, handrem, quick save en hergroeperen zijn onderdeel van al de mogelijke acties die het spel rijk is.

Enige uren later, als je de controls enigszins onder de knie hebt, is het tijd voor de Singleplayer. Het eerste wat mij te doen stond, was het instellen van de vier beroepsmilitairen waar ik mee op pad wilde gaan. Je hebt de keuze uit tientallen soldaten, die je ook nog eens de hulpmiddelen kan geven, die jij denkt nodig te hebben bij de missie. Missie na missie zullen je manschappen steeds meer ervaring opdoen en steeds sterker worden. Als het emotionele moment aankomt, er sneuvelt een teammaat, dan zul jij een andere partner moeten kiezen om jouw oorlogspad te vervolgen. Als het jou geen ene snars kan schelen waar jouw broederschap uit bestaat, dan zal er met een simpele druk op de knop automatisch een team worden samengesteld en kun je direct beginnen met de Singleplayer uit Hidden & Dangerous 2: Sabre Squadron.

We hebben ons team samengesteld en nu is het tijd om op pad te gaan. Elke missie wordt ingeluid met een introfilmpje, waar je verteld wordt wat de bedoeling is en zul je te zien krijgen (op een landkaart) waar de missie zal plaatsvinden. De eerste missie is gelijk al erg pittig, speelt zich ’s nachts af in de bossen en het doel is om in de buurt van de vijandige basis te komen en al de bewakers een kopje kleiner te maken. Zoals ik al zei, manoeuvreer je je door de missies heen in gezelschap van vier kameraden. Onder het spelen, is het mogelijk om van persoon te wisselen. Staat een kameraad aan de andere kant van een kamp

en moet je daar je missie voortzetten, dan kan je met één druk op een knop (kost heel weinig energie) verwisselen van soldaat en is het aan jou de beurt om deze persoon levend en wel de missie uit te laten spelen. Elke soldaat heeft de mogelijkheid twee wapens te dragen en twee tassen vol met ammunitie en verband mee te nemen tijdens de missies. De wapens zijn snel te verwisselen en alles uit de jaszakken kunnen zo gepakt worden. Maar om iets uit je rugzak te halen moet je eerst je inventaris openen om daar de desbetreffende items te pakken en ze in je zakken te stoppen. Dit is een erg leuke/realistische toevoeging, waardoor het gevoel van oorlog voeren nog meer naar voren komt.

Een belangrijk punt bij H&D is het samenwerken in teamverband. Ieder lid heeft zijn eigen skills en zijn eigen items bij zich. Als een kameraad gewond is, moet jij de andere de opdracht geven om hem te verzorgen en jij zult op de uitkijk blijven staan om eventuele vijanden neer te schieten. Jij hebt veel keuze uit verschillende commando’s en jij bent de enige naar wie ze luisteren. Als wij onder vuur genomen worden en je gaat liggen, dan zullen zij dat ook doen en zij zullen zo dicht mogelijk in de buurt proberen te blijven om de kans op - de dood in de ogen zien – zo klein mogelijk te maken. De kunstmatige intelligentie van deze personen zijn zeker niet mis. Als jij geen bevelen geeft, zullen ze vechten en als jij wel bevelen geeft zullen ze blijven vechten, maar proberen dan ook nog jouw bevel op te volgen. Bevelen zullen ze op elk moment proberen op te volgen, maar als het team onder vuur ligt, zullen zij eerst de weg vrij maken om alsnog het bevel uit te kunnen voeren. De A.I is dus zo goed, dat ze zelfs hun virtuele leven niet op het spel zetten om jouw bevel uit te kunnen voeren.

Eenmaal de Singleplayer uit te hebben gespeeld, kun je altijd nog overstappen naar Multiplayer. Deze mode vind ik aardig mislukt, omdat er weinig servers zijn en er zitten nog steeds wat bugs en lags in. Het leuke aan Multiplayer is wel, dat het precies hetzelfde werkt als Singleplayer. Je hebt beschikking over je inventaris, je wapens en je kan met teammaten coöp-mode spelen. Tijdelijk is deze mode een leuk tijdverdrijf, maar het valt echt niet te tippen aan de Singleplayer mode. Deze mode is naar mijn mening niet de moeite waard om er nog meer over te gaan schrijven.

Het spel is in eerste instantie te spelen in third person perspectief. Je hebt de mogelijkheid om voor first person te kiezen, dat hangt helemaal af van wat jouw voorkeur is, maar beide perspectieven zijn goed te bespelen.

Grafisch staat Hidden & Dangerous 2 niet aan de top (net als zijn voorganger), maar al met al is het niet lelijk. Hoogstaand echter is de sound, omdat al de geluidseffecten goed bij het spel passen en elke soldaat spreekt in zijn eigen taal. Onder andere dit zorgt ervoor dat Hidden & Dangerous 2 een erg realistische spel is. Hidden & Dangerous 2 heeft echter net als zijn grotere broer nog wat kleine bugs. Zo lopen de soldaten soms vast tussen bepaalde doorgangen, maar de grote bugs zijn er gelukkig uitgehaald.

Conclusie en beoordeling

None

Hidden & Dangerous 2 heeft zijn voorganger op vele fronten sterk verbeterd, maar de echte shooter-fans zullen deze game naast zich moeten laten liggen. Deze titel hoort tot de top van de tactical oorlogs-shooters, omdat je elke knop van je toetsenbord nodig hebt en de kunstmatige intelligentie van je kameraden gewoon fantastisch zijn! De Singleplayer verdient gewoon een dikke tien, maar Multiplayer valt aardig tegen. Het spel bevat soms grote lags (ligt niet aan mijn pc) en er zijn weinig servers te bekennen. Onze openingsvraag is dus beantwoord. De oudere broer mag zich inderdaad rot gaan voelen, omdat Hidden & Dangerous 2 veel beter is uitgewerkt dan zijn voorganger in vele opzichten.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Singleplayer
  • Realisme
  • AI
  • Minpunten
  • Multiplayer
  • Kleine bugs en lags

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Krijgen we dan ook een touchscreen, net als de iPhone? :P

  • Als je ziet wat voor spellen er op de iPhone en iPod Touch verschijnen is dat toch indrukwekkend. Ben benieuwd.

  • Hopelijk zonder T-Mobile !!!!

  • Ola ola interessant… Benieuwd wat ze allemaal uit hun mouwen gaan schudden.

  • Wordt er denk ik niet beter op

  • pfff waar komt die apple liefde toch vandaan??

    die programma's zijn zo zwakzinnig echt 't ziet er alleen leuk uit, thats it

    verder is het kut!

  • @ Sleepygiant: Welke programma's zijn volgens jou 'zwakzinnig', en wat is er zo slecht aan Apple-producten? Ik heb nu een tijdje een Mac na altijd Windows-computers te hebben gehad, en ik hoef echt niet terug!

  • Ik neem uit principe geen Apple omdat ik die fanbase te religieus vind.

  • Het zou wel vet zijn als het voor de opvolger van de PSP is.

  • Géén touchscreen! :(

  • @Lau: ooit zal je wel moeten. Want Windows heeft niet lang meer te leven.



    Het gaat hier om de processor uit de PowerVR MBX lijn. Niet om touchscreen etc.

  • @rano



    Hoezo denk je dat microsoft niet lang meer te leven heeft??:O ik denk juist wel

  • Een bewegingssensor als in de PS3 controler en iPhone/iPod Touch zou wel tof zijn in de PSP.

  • pfff waar komt die apple liefde toch vandaan??

    die programma's zijn zo zwakzinnig echt 't ziet er alleen leuk uit, thats it

    verder is het kut!



    Defineer!



    Ik neem uit principe geen Apple omdat ik die fanbase te religieus vind.



    Als je eens wist. Mocht je ooit de kans hebben om met een mac/os x te werken…als je eenmaal gewend ben ga je echt nooit meer terug naar Windows.



    Hoezo denk je dat microsoft niet lang meer te leven heeft??:O ik denk juist wel



    Hij heeft het over windows.



    Je ziet aan Vista dat er zo is afgekeken van Apple. Verder veegt in mijn ogen OS 10.5 met alle windows versie de vloer aan. Uiteraard vooral op grafisch gebied.

    Jammer dat windows zo ingeburgerd is,














  • Ik heb nu een tijdje een Mac na altijd Windows-computers te hebben gehad, en ik hoef echt niet terug!



    Yup, hardware en software komen van hetzelfde bedrijf. In de 3-4 jaar dat ik met osx werk heb ik werkelijk nog nooit een vastloper oid meegemaakt.

    En als je windows nog zo mist heb je altijd nog bootcamp & parellels.


  • Screw Apple, overgewaardeerd schijtsysteem. Heb al m'n mac's verkocht en kan er geen traan om laten eigenlijk.

    En de Apple-religieuzen annex elitaire kneuzen zijn al helemaal erg. Nee, een Windows laptop en zelf een linux-distro kiezen is iig voor mij nog altijd de beste optie. Helaas zit ook de Linux-scene weer vol met mensen die zich beter voelen dan de Windows gebruikers. Triest.

  • Zelfde als iPhone. Verdomme, kan Sony niet beter

  • Zelfde als iPhone. Ja de processor hè. Weet wel dat die een stuk krachtiger is dan die nu in de PSP zit. Ik zie 't wel zitten. Ben altijd benieuwd naar nieuwe handhelds.

  • @7threst: Haha. Je hebt nog nooit een Mac gehad man :D

  • Kan die titel even in iets fatsoenlijks worden veranderd? het is geen appel technologie, het enige wat appel doet is de boel in licentie nemen/de boel laten aanpassen. Er moet dus gewoon staan wellicht magination Technologies tech voor opvolger PSP. Die gasten hebben hun spul namelijk in wel meer apparaten zitten (openpandorra heeft bv ook een powervr chip als ik het goed heb).

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren