1. Enter the Matrix (PC)

Enter the Matrix (PC)

Het is een vrij normale dag. Ik zit, zoals gewoonlijk, voor de computer wat te surfen. Plotseling hoor ik mijn ringtone, ik neem op. Aan de andere kant van de lijn hoor ik iemand iets over agenten zeggen, ik kijk op en zie dat er inderdaad tig agenten mijn kant op komen. Hals over kop ren ik naar buiten en volg de instructies van de man aan de telefoon, die zichzelf Morpheus noemt. Buiten adem kom ik aan in een huis, voor me zit in een stoel een man die mij vraagt of ik de rode of blauwe pil neem. Een beetje twijfelend neem ik de rode pil, alles wordt zwart voor mijn ogen en het laatste wat ik hoor is: welkom in de realiteit…

In Enter the Matrix speel je niet de hoofdrolspeler uit de film, Neo, maar je speelt twee vrij onbekende figuren, Ghost en Niobe. In de films komen deze twee ook wel voor, maar spelen niet zo’n grote rol. In het begin van de game krijg je de keuze wie van deze twee karakters wilt spelen. Degene waar je dan voor kiest, blijf je het hele spel door spelen. Zowel Ghost als Niobe hebben verschillende vaardigheden waar ze beter in zijn, waar Ghost goed is in schieten, blinkt Niobe weer uit in de kunst van kung-fu. Deze verschillen zijn echter niet zo heel erg goed te merken, omdat ze allebei over alle combo’s en wapens beschikken. Laatstgenoemde zijn er veel, heel veel.

Zoals ik dus zei zijn er heel veel wapens. Deze wapens zul je zo goed als allemaal wel eens een keer gebruiken, gewoon om de pracht te zien van de impact. Vooral als je de kogels ziet vliegen in de slow-motion stand, is het heel mooi om te zien. Het brengt helemaal dat Matrix gevoel terug, wat een Matrix game natuurlijk wel moet hebben. Natuurlijk heeft de game, zoals het de Matrix beaamd, ook nog een enorm variërend aanbod aan kung-fu moves. Er zijn heel veel combo’s mogelijk en het kan dan ook voorkomen dat je de game beëindigd zonder alle combo’s ontdekt te hebben. Ik zat altijd als ik weer eens een perfecte combo uitvoerde, bijna te kwijlen van hoe mooi het resultaat eruit zag.

De graphics zien er ook best mooi uit in deze game. De hele game zweeft een beetje in die gloed die de Matrix films ook hadden en je zal dan ook meer dan eens plekken of situaties herkennen. De karakters zelf zien er ook gelikt uit, ze zijn allemaal met een goed oog op detail gemaakt. Zo heeft één van de agenten bijvoorbeeld een wat rimpeliger hoofd dan de ander en heeft Agent Smith echt de trekken van Hugo Weaving, die hem speelt in de Matrix films. Het is dan wel jammer dat ik af en toe een kleine grafische breakdown zag in de game, maar van welke last-gen game kun je dat nou niet zeggen? De audio is ook ronduit prachtig te noemen. Je hoort de geweldige soundtrack van de Matrix op de achtergrond en de voice-acting is ook geweldig, omdat het door de oorspronkelijke acteurs is ingesproken.

Een punt dat ik bij het vorige stukje al noemde, was het herkennen van omgevingen en situaties, dit speelt zich niet alleen in-game af, maar ook in de filmpjes. Het zijn namelijk voor de verandering geen CGI filmpjes die je bij andere games nogal eens hebt, maar het lijkt echt alsof je naar een film van de Matrix aan het kijken bent. De gebroeders Wachowski hadden namelijk zelf hand in de productie van de game, wat dus betekent dat ze speciale stukken film hebben opgenomen voor deze game, met de originele cast natuurlijk. Met die stukken cinematics worden ook stukken van de oorspronkelijke films aan elkaar gelijmd. Dat wil zeggen dat je de loop van de films zelf beter gaat begrijpen als je deze game hebt gespeeld en dat is een zeer positief punt, aangezien de film zelf soms moeilijk te volgen was voor sommigen.

De filmpjes, graphics en het vechten zitten dus goed in elkaar, maar hoe zit het met de gameplay zelf? Hier kan ik heel kort over zijn: het is herhalend, maar toch nog leuk. Het punt dat het nog steeds leuk is, komt door de toevoeging van de slow-motion waar ik het eerder in deze recensie ook al over had. Alle acrobatische bewegingen en aanvallen zien er namelijk veel stijlvoller uit als je de slow-motion aanzet. Soms kan je zelfs “matrix-style” kogels ontwijken en op bijvoorbeeld een voorbijrijdende wagen springen. Al deze acrobatische bewegingen zien er heel goed uit en geven tegelijkertijd ook een gevoel van voldoening. Het voelt namelijk gewoon goed om een kogelregen te ontwijken. De missies voelen ook goed aan en je voelt echt de adrenaline als je tegen een Agent zit te vechten of er eentje ontwijkt. Het enige waar ik een beetje slecht gevoel over had, waren de rij- en vliegmissies. Deze missies voelen namelijk heel slecht aan, de auto reageert te snel en de vliegmissies zijn onoverzichtelijk en je raakt er vaak de weg kwijt. Het lijkt wel alsof ze dit er later in hebben gezet, om er even nog wat afwisseling in te gooien.

Waar ik ook niet zo gelukkig over ben, is de AI van de tegenstanders. Wat namelijk voor de meeste games geldt, is hier ook van stand. De AI is weer heel slecht. Het is bij deze game zelfs van zo’n laag niveau dat de vijanden er soms alleen als een stel zoutzakken bijstaan, terwijl jij ze naar het hiernamaals schopt. Dit haalt het tempo waarin je de missies uitspeelt enorm omhoog en de uitdaging brengt het juist omlaag.

In de game hebben de makers ook een soort hacking programma verwerkt. Dit is best goed uitgewerkt en is ook nog eens best geinig om te doen. Iedere PC gamer kent wel de console-knop die je bij veel games kan gebruiken. In het scherm dat dan opkomt, kan je codes tikken. Het hacking programmaatje werkt ongeveer hetzelfde. Door verschillende codes in te tikken kan je dingen als training modus, gallery en een multiplayer vrijspelen. Voor PC gamers is er dan ook weer meteen een nadeel aan verbonden, de multiplayer zit er om onbekende redenen niet in. Dit komt waarschijnlijk doordat het alleen offline is. Dit is echter wel een groot gemis, omdat de multiplayer een soort Tekken achtig iets in de game toevoegt.

Conclusie en beoordeling

None

Enter the Matrix is zeker geen topspel, daarvoor mist het gewoon teveel dingen. Het is echter wel een goede actiegame en door de toevoeging van het befaamde slow-motion heeft het toch dat kleine beetje extra. De grootste minpunten van deze game zijn de slechte kwaliteit van de rij- en vliegmissies en de belabberde AI. Dit zijn echter zulke grote punten dat het voor een groot aantal mensen al niet meer zo interessant is. Dit spel is daaraantegen dan wel weer een enorme aanrader voor de fan van de Matrix trilogie. Zeker voor de mensen die meer over de films willen weten, kan deze game voor dat kleine beetje extra kennis zorgen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Audiovisueel dik in orde
  • Speciale stukjes film
  • Slow-motion
  • Twee personages
  • Hacking modus
  • Voegt echt iets toe aan de film
  • Minpunten
  • Kleine grafische breakdowns
  • Belabberde AI
  • Rij- en vliegmissies stom
  • Geen multiplayer op de PC
  • Eentonige missies

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Nice, hopelijk komen er nog veel meer japanse RPG's voor de 360..

  • ze willen de 360 populairder maken is niet verkeerd, maar is microsoft al niet bezig met een opvolger voor de 360???

  • Tja, als je daarvan houdt……….( Bleach)

    Wel goed voor de x-box guys.

  • Sorry dat ik het zeg maar weer slecht nieuws voor de PS3 en goed nieuws voor de 360.

  • PS3 gekocht voor zn JRPG's die er niet zijn :P moet ik dus ook nog een 360 in huis halen haha

  • @ Dyhalto : net zoals Sony aan de PS4 en Nintendo aan de nieuwe Wii. Denk je dat de mensen van R&D 5 jaar op hun luie gat zitten voor ze aan de volgende beginnen?

    Tzal alleen nog zeker 3 jaar duren zoals de 360 het nu doet voor die opvolger uitkomt.



    O.T. mooie uitspraak die tussen de lijnen zou kunnen duiden op een verhoogde steun van SE aan de 360.

    XIII in japan en Versus naar de 360 anyone? We zullen wel zien he.



  • :)

    En hoe zit het nou eigelijk met FFXIII???

    Al lang nix meer over gehoord..

    Wil m spelen!!! :D


  • Ik heb mijn ps3 gekocht voor FFXIII

  • hopelijk lukt het

  • Wat zijn ze bij Square-enix toch goedwillig. Wel apart dat ze de N64, Saturn en NGC nooit zo geholpen of helemaal niet geholpen hebben in Japan, terwijl die veel groter waren in Japan en ook veel groter hadden kunnen zijn met de juiste games, en het zou op zen minst verbazingwekkend zijn als ze echt blij zouden zijn met aantal verkochten X360jes in Japan. Heck, ik weet vrijwel zeker dat ze niet blij zijn met het resultaat dat de PS3 daar heeft gehaald, om maar te zwijgen over de Xbox 360 die daar al 3 jaar uit is.

  • denk ook dat Xbox 360 wereldwijd goede zaken doet momenteel en zeker Japan is een markt waar ze veel groeipotentie hebben nog.



    Als SE gaat helpen met meer games, dan wordt het echt heel heet onder de voeten van Sony. Momenteel hebben ze het echt zwaar.



    De PSP wordt in verhouding met de DS veel minder verkocht 1 staat tot 8 ofzo.



    De PS3 is in veel landen, maar zeker in Nederland de minst verkochte console (op de PS2 na). De games als LBP en Motorstorm doen veel te weinig sales (LBP net meer dan 1000 vorige week) en de bundels lopen ook niet goed met die gratis games.



    400 is gewoon momenteel veel te duur en zeker voor casual markt waar de grote aantallen te verkopen zijn.



    de nk dat ze heel hard nadenken over wat te doen, prijsdaling is lastig als je al zoveel verlies maakt op de PS3, niets doen is ook lastig….damn die gasten zullen slecht slapen









  • Japan = zo 2007



    Die markt betekent geen reet vergeleken met EU en US meer op dit moment voor PS3/360, niet zo gek dat ze zich meer op het Westen richten.



    Nu nog een goede rpg uitbrengen dus:p



  • Japan is een markt waar ze veel groeipotentie hebben nog.

    Als de xbox 360 de PS3 een paar weken outseld in Japan, met een prijsdaling en een drietal J-RPG's terwijl er voor die andere niks noemswaardig uitkomt op een poort van Eternal Sonata na, heb je inderdaad veel groeipotentie.



    Eigenlijk is de PS3 zelfs daar grote een flop.


  • tje geld geld geld geld





    @cazazo… check aub de verkopen… ps3 staat in japan nog volgensmij 10x zoveel verkocht als de xbox hehahah

    ze hebben maar 2x beter verkocht door de prijsverlaging maar staan nu weer zoals altijd op de laagste plek (onder de ps2 )



  • Japanse cijfers:



    Wii: 7,0m+ (in 2 jaar)

    PS3: 2,5m + (in 2 jaar)

    360: 800k + (in 3jaar)



  • @ Carazo : je hebt echt niet door dat de japanse markt geen zak meer voorstelt en dat ze dit eigenlijk vooral voor de westerse markt willen doen he? :-)



    @ Wieriemaster : idd geld, iets dat Sony momenteel blijkbaar niet genoeg opbrengt want anders was er niet zo vaak dit soort nieuws te vinden he? :p

  • @Gemini

    Je vergist je. Met deze uitspraak probeert Hashimoto Square-enix zen naam te koppelen aan de xbox 360, door de verkopen te stimuleren in Japan, niet in het westen, en wat er achter zit kan me wel bedenken.



    Ik ben het met je eens dat de Japanse markt lang niet meer zoveel voorstelt, maar voor RPGs blijft het overigens wel de belangrijkste markt. Ik snap ook niet dat je tot die conclusie bent gekomen bij het lezen van mijn bericht.


  • Liever geen Japanse RPG's voor mij..

  • Het lijkt allemaal moeilijk om te geloven, dat de Xbox 360 zo populair is. Ik denk dan ook dat het allemaal best wel mee valt.

  • Ik weet wat je bedoelde hoor, maar je ziet het grote plaatje niet vrees ik. De 360 doet het niet plots ZO goed in Japan dat ze zomaar grote winstgevende 360-rpg's voor de japanse markt kunnen maken.



    Maar hun achterban was indertijd in eerste instantie niet zo blij met de beslissing om 360 te steunen (japanners zijn op sommige gebieden nogal chauvinistisch ingesteld), dus een betere japanse markt voor de 360 geeft hun alleszins een extra excuus om het US-toestel beter te steunen dan dat ze nu al doen zodat ze kunnen meeprofiteren van de grotere afzetmarkt in het westen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren