1. NBA Street Homecourt (X360)

NBA Street Homecourt (X360)

Review: NBA Street Homecourt

In een ver, ver verleden was ik ooit sportief. Ja, je gelooft het bijna niet, maar ik heb zelfs twee jaar lang gebasketbald. De liefde voor die sport is daarna dan ook nooit helemaal verdwenen. Helaas is basketbal alleen geen sport waar wij in Nederland veel van weten of veel over te horen krijgen. We kennen Michael Jordan, Shaquelle O’neil, Dennis Rodman en Kobe Bryant, maar als je iemand op straat vraagt wie Larry Bird was zul je niet snel een zinnig antwoord krijgen. Eén van de best verdienende Nederlandse sportmannen ooit was een basketballer genaamd Rick Smith. Ooit van gehoord? Zo ja, dan is deze game er een voor jou! Zo nee? Lees dan verder om te zien of dit voor jou de moeite van het kopen waard is.

Street?

Zoals je al door hebt ben ik lichtelijk bevooroordeeld als het gaat om basketbal. Maar is dit een basketbalgame? Uiteraard zijn er titels als NBA ’07 en NBA 2K7 in de winkel te vinden die proberen de sport zo realistisch mogelijk in beeld te brengen en de speler het te laten ervaren hoe het is om te spelen in de hoogste divisie van een van Amerika’s meest populaire sporten. De NBA street serie doet dit juist niet en in plaats daarvan krijg je de andere kant van de medaille te zien; de veldjes in de sloppenwijken, waar de meeste grote sterren ooit hun carriere zijn begonnen, door van kinds af aan iedere dag te trainen en te spelen. Op juist die veldjes zijn de ware legendes uit de sport ontstaan, die veldjes of “homecourts” zijn daardoor ook legendarisch geworden. Net als bij het voor ons bekende straatvoetbal staat deze manier van basketbal bekend om

trucjes en vernedering van je tegenstander. NBA Street Homecourt zorgt ervoor dat je als speler de meest belachelijke tricks kunt uithalen om jouw eigen homecourt op de kaart te zetten. Geen gelikt spel met ingewikkelde tactieken dus, maar lekker arcade ballen. Fun en aanzien inplaats van het grote geld, dat is waar homecourt om draait en daar past realisme niet in thuis.

Niet pimp, maar old skool

Ondanks dat de Street serie geen realisme nastreeft is er in dit deel wel voor een andere grafische stijl gekozen dan in het vorige deel. De xbox360 laat zien waartoe het in staat is wanneer je kijkt hoe mooi de leveldesigns zijn en hoe de achtergronden en spelers er juist wel realistisch zijn. De cartoony characters van de vorige delen zijn vervangen door ware gelijkenissen van hedendaagse basketbalhelden, iets

wat wellicht niet had gepast bij de gameplay als EA hier niet het perfecte evenwicht in had kunnen vinden. Gelukkig weet EA dat in dit geval wel te doen en kun je met schitterend ogende spelers op grimmige, vervallen pleintjes toch de meest bizarre stunts uithalen. Niet alleen de graphics ingame zijn goed, maar ook de hele sfeer die de menu’s en filmpjes met zich meebrengen zijn zorgvuldig uitgekozen. Misschien zou je van EA verwachten dat ze het zich er makkelijk af zouden willen brengen met een gepimpte urbansetting om makkelijk te scoren, maar ook hier valt EA niets te verwijten. In plaats van bling-bling doet Homecourt juist aan als een oude projectorfilm. Er is gekozen voor nostalgie en een old-skool jaren ’80 sfeertje, wat samen met de Samuel L. Jackson-achtige verteller deze game origineel en toch vertrouwd maakt. Gelukkig is er ook met aandacht gekeken naar bijpassende muziek, wat betekend dat de harde rappers van nu hebben plaats gemaakt voor vrolijkere en frissere hiphop van toen. Dit gemixt met andere muziekstijlen zorgt ervoor dat de hele opzet van de game een groot publiek aanspreekt, zonder dat het gelijk als een makkelijke mainstreamgame overkomt.

1 dunk is geen dunk

Of een game er nu mooi uitziet, goede stijl heeft, toffe muziek speelt of een leuk onderwerp heeft, iedere game valt of staat met de kwaliteit van de gameplay die ze biedt. NBA Street Homecourt is een game die heerlijk wegspeelt. De besturing is iets aangepast sinds het vorige deel en dat is

de gameplay ten goede gekomen. Zo is bijvoorbeeld de trick-stick gesneuveld. Inplaats van de rechter analoge stick gebruik je ouderwets de ‘x’ en de ‘y’ knop om je bizarre tricks op een nietsvermoedende tegenstander los te laten. Dit zorgt voor een intuïtieve en vertrouwde knoppenlay-out die iedereen snel onder de knie kan krijgen. De bewegingen van de spelers op het veld bestaan uit vloeiende animaties, waardoor iedere speler anders aanvoelt, maar wel altijd als een mens en niet een houterig character. Gelukkig speelt deze game dus zoals hij hoort en het wordt nog leuker. Enkele toevoegingen die ook zeker de moeite waard zijn te noemen zijn de dubbeldunk, waarbij je de bal na het dunken vangt en er nog een maakt, en het opstapje, waarbij een speler bukt zodat hij je kan lanceren richting de basket als je op hem gaat staan. Dit zijn voor mij de dingen die deze game leuker maken om te spelen dan de serieuze varianten. Uiteraard is ook de gamebreaker weer van de partij. Doe je genoeg tricks, dan kun je een balk vullen die ervoor zorgt dat, wanneer vol, je extra punten kunt scoren. Speel je een tegenstander een paar keer uit en scoor je daarna een dubbeldunk uit een opstapje, dan maak je een tripledunk en kan je score oplopen tot 6 punten in een enkele aanval. Basketbal was nog nooit zo produktief.

Van zero tot hero

Zoals iedere fatsoenlijke game heeft Homecourt verschillende spelvormen. Er is een snelle pick-up game, een online mode en uiteraard de story-mode. Hierin creeër je een nieuwe legende, door met een zelfgemaakt speler een naam voor jezelf te maken op de verschillende pleintjes in heel de VS. Dit doe je door verschillende uitdagingen aan te gaan. Denk aan potjes tot 7 of 21, potjes waarin je alleen mag dunken of potjes waarin je wint al je als eerst drie punten uit gamebreakers heb gescoord. Iedere challenge die je afrond levert ervaringspunten op, waarmee je jouw eigen character steeds beter mee kunt maken. Heb je level 5 of 10 behaald, dan kun je zelfs een skill kiezen om te maximaliseren. Maar het soort speler dat je hebt gekozen zal ook van invloed zijn op attributen die je bezit. Zo kan het zijn dat je keuze tussen center, forward of guard een beperking oplevert van je snelheid, die je de hele game meedraagt. Al met al zorgt dit ervoor dat je goeie balans hebt tussen jouw speler en de teamgenoten

die je kiest tijdens je carrière. Nooit zul je zo goed zijn dat je iedereen in je eentje van de baan kunt spelen. Kun je jouw character zo goed mogelijk ontwikkelen en de juiste teamgenoten vinden, dan wordt ook jij een legende en zet je je homecourt op de kaart.

NBA Street Homecourt is een waardige opvolger in deze franchise. De arcade gameplay in combinatie met realistische graphics en de nostalgische verhaallijn is perfect gevonden van EA. Gecombineerd met goeie muziek en een relaxte sfeer is Homecourt de basketbalgame geworden waar ik al tijden op wacht. Weg met die ingewikkelde NBA games die draaien om topsport en hier met die grappige en fantasierijke game, waarin ik eindelijk los kan gaan met een oranje bal, zoals ik jaren geleden het liefst zelf had willen doen. Ik zou zeggen ren naar de winkel en halen die game!
9
90
Score: 90