1. Mario Kart: Double Dash!! (NGC)

Mario Kart: Double Dash!! (NGC)

Tel de actie uit alle Mario Kart games bij elkaar op... en vermenigvuldig dit met twee! Elke kart in Mario Kart: Double Dash!! biedt immers plaatst aan twee coureurs, die op elk moment van de race van plaats kunnen wisselen. Kies je twee favoriete Nintendo-figuurtjes en laat de anderen ver achter je. Mario Kart: Double Dash!! brengt dus twee keer zoveel plezier als de vorige kartgames van onze Italiaanse loodgieter.

Het eerste wat opvalt bij deze game zijn de ongelooflijk mooie graphics. De kleurrijke Mario-stijl schitterde op mijn scherm als sommige diva’s op de rode loper. De karts, die bijna uitgegroeid zijn tot volwaardige auto’s, en de vele figuurtjes zijn enorm goed uitgewerkt, maar ook de omgeving doet de stoutste dromen uitkomen. De voorwerpen en zelfs de replays zien er stralend uit. Door de vloeiende 60 frames per seconde, die geen haperingen vertoont, is dit misschien wel de mooiste Gamecube-game ooit. Ook de audio stelt niet teleur, je hoort de Nintendo-figuren roepen met hun stemmetje en zelfs de ronkende motoren van jouw kart komen goed naar voren. Verder zit alles snor met de muziek, de Mario-stijl is altijd al goed geweest en dat is hier niet anders.

Toch is dit niet hét belangrijkste verschil met de vorige delen van de serie. Dit is namelijk dat je niet langer alleen in je kart zit, maar dat je in duo's racet. Alle combinaties zijn mogelijk, zo kan je zelfs Bowser en Peach samen in een kart proppen. Elk gamefiguurtje heeft zijn eigen eigenschappen en gewicht, waardoor je beperkt bent bij het kiezen van jouw favoriete auto. Zo heb je karts voor lichtgewichten, middelgewichten en zwaargewichten. De lichte karts hebben een geweldig acceleratievermogen, maar halen niet de topsnelheden die de zware karts wel halen. Deze vertrekken ook veel minder snel, maar kunnen wel andere autootjes van de baan afknallen. De middelmatige kart zijn een combinatie van beiden waardoor ze niet echt uitblinken in iets, maar toch ook geen steken laten vallen.

Ieder personage heeft zo zijn eigen auto, en aangezien er heel veel figuurtjes aanwezig zijn, is de keuze in wagens ook niet van de minste. Naast de gewone Nintendo-personages zoals Mario, Peach en Donkey Kong, doen ook de minder bekende figuren zoals Baby Mario, Waluigi en Bowser Jr. mee. Het zijn altijd samenhorende duos zoals Mario en Luigi. Ieder duo heeft ook zijn eigen speciaal voorwerp, zo heeft het apenduo Donkey en Diddy Kong een reuzebanaan tot hun beschikking. Deze voorwerpen zijn enkel bestemd voor dat duo, behalve King Boo en Petey Piranha, want deze konden niet kiezen en besloten dus om iedereen zijn voorwerp in te nemen. Het onderscheid is leuk totdat je het laatste duo vrijspeelt waardoor het tactische er af is.

Naast al de speciale wapens zijn de “doodgewone”, maar plezante en doeltreffende aanvallen natuurlijk ook van de partij. De groene, rode en blauwe schilden blijven de belangrijkste, maar ook de bliksemschichten, bananen en nepdozen zijn er nog steeds. De gewone en speciale voorwerpen zijn te bemachtigen door middel van de dozen, enkelvoudig of dubbel. De gevallen paddestoelen, die een tegenstander verloren is doordat hij geraakt is, kan ook je gebruiken om sneller te gaan en daar gaat het misschien een beetje fout. De game mist het gevoel van snelheid, behalve bij het boosten. Dat is toch wel een klein minpuntje, omdat het dan niet de voldoening geeft zoals bij een andere racegames.

Dit minpuntje wordt echter bijna volledig weggewerkt door de simpele, maar efficiënte controls. Het gaspedaal, A, staat goed centraal en ook het driften door middel van de triggers is goed uitgewerkt. Het vuren van schilden en dergelijke is ook heel erg simpel door op X of Y te drukken. Om te verwisselen van bestuurder moet je Z indrukken. Wel jammer dat je de camera niet kan bewegen of naar achteren kan kijken. Het zou immers erg vermakelijk zijn om te zien hoe je vijanden los in een door jou gelegd banaantje rijden, maar dit is niet zo heel erg.

Met al deze fantastische dingen denk je dat het bijna niet meer kan fout gaan, maar toch laat de singleplayer enkele steekjes vallen. Zo heb je maximaal tien uur nodig om het spel volledig uit te spelen, en dit is niet zo erg lang. Ook zijn jouw rivalen soms een beetje te gemakkelijk te verslaan waardoor het snel saai wordt. Ondanks dit is de A.I. van de computergestuurde figuren erg goed, ze springen slim om met hun voorwerpen en rijden niet al te vaak in heel opzichtige voorwerpen. Wel rijden ze met een enorm hoog promillegehalte, doordat ze van de ene kant van de baan naar de andere kant zwieren. De singleplayer is ook gemakkelijk op te nemen en naarmate je vordert speel je nieuwe CC-klassen vrij. De laatste klasse is de Mirror waarin men de parcours in spiegelbeeld moet spelen.

De parcours in Mario Kart: Double Dash!! zijn overigens goed uitgewerkt met enkele geheime weggetjes en turbostrips. Over het algemeen zit het vrij eenvoudig in elkaar, maar toch is er goed aan gewerkt. Zo zijn er bijvoorbeeld korte gronden met drie laps, maar er komen ook langere parcours in voor met twee of drie laps. Ieder Nintendo-personage of duo heeft ook zijn eigen parcours. Zo race je bijvoorbeeld in Bowsers kasteel, maar ook in het enorm leuke, maar o zo moeilijke pretpark van Baby Mario en Luigi. De meeste gronden zijn gemakkelijk, maar sommige vragen toch enige ervaring voor je ze volledig onder de knie hebt. Over het aantal van zo’n zestien prachtig uitgewerkte parcours mogen we ook niet klagen.

De singleplayer is niet de hoofdmodus zoals in de meeste games, nee, want in het nieuwe deel van de Mario Kart serie heeft men weer een dijk van een multiplayer neergezet. Zo kan je dezelfde grandprix doen als in de singleplayer met dat verschil dat één van de spelers stuurt en de andere voorwerpen afvuurt. Natuurlijk is het ook mogelijk om iedereen in een aparte kart te laten racen, maar de co-opmodus is toch het beste wat het spel te bieden heeft. Naast de gewone races zijn er ook nog de drie enorm leuke battles: Balloon Battle, Shine Thief en Bob-Omb Blast. Bij het eerste moet men de andere raken om zo één van hun ballonnen te laten verliezen, bij Shine Thief moet men proberen de ster in jouw bezit te hebben als de timer stopt, maar het leukste is Bob-Omb Blast waarin je de andere moet opblazen met bommen. Al deze battles vinden plaats op zes nieuwe platforms. Mario Kart: Double Dash!! is dus een enorm vermakelijke en prachtige game die een uitstekende multiplayer bevat.

Conclusie en beoordeling

None

Mario Kart: Double Dash!! heeft heel wat positieve veranderingen ondergaan, zoals het in duo's racen en natuurlijk de verblindende graphics. Toch blijven de soepele controls, de goede sound en de voorwerpen als bananen en schilden van de partij. Ook de speciale voorwerpen en de vele nieuwe figuren met telkens hun eigen karts en parcours zijn zeker pluspunten. De multiplayer zorgt ook voor uren speelplezier, integendeel tot de singleplayer die een beetje te kort is. Ook is het vaak te gemakkelijk en krijg je het echte snelheidsgevoel niet te pakken. Mario Kart: Double Dash!! is één van de beste Gamecube-games, maar moet het vooral van zijn geweldige multiplayer hebben.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Duo's
  • Graphics
  • Sound
  • Soepele controls
  • Speciale) voorwerpen
  • Veel figuren, karts en parcours
  • Multiplayer
  • Minpunten
  • Korte singleplayer
  • Te gemakkelijk
  • Niet echt snelheidsgevoel

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • niet echt goedkoop 1/3 prijs van het spel zelf .. dan mag je er ook wel wat van verwachten

  • goed nieuws voor de mensen die hem gaan halen

  • Waarom die dollarprijs rechtstreeks wordt vertaald naar euro's snap ik echt niet. Het is niet dat er import-/verzendkosten bijkomen ofzo..

  • Pffff nogal duur….

    Denk niet dat er veel mensen zijn die er dat voor over hebben…

  • Duur?!

    Maar hoe groot wordt het en is het niet meer van hetzelfde…

  • het lijkt me geld verspilling…

  • Dat noem je Gemeente oplichterij..

    Net zoiets als verwijderings kosten voor een Dikke Televisie,

    koelkast etc..

  • Ik dacht dat het gratis werd? en hoezo is de euro even duur als de dollar….dat klopt voor geen meter.

  • ja daggggg, 20 euro betalen voor een paar extra missies en wat extra wapens…

  • Hoogstwaarschijnlijk ook geen nieuwe wapens…

  • Het valt nog te bezien of deze uitbreiding genoeg content gaat bevatten, maar het is een nette prijs :)

  • 20 euro? Nou laat dan helemaal maar zitten. Eerst 3x uitstellen, dan screens releasen die echt geen reet vernieuwing geven, dan nog eens hoge prijs. GTA IV is zo 2007, ben er klaar mee.

  • Best wel aan de prijzige kant eerst maar even kijken of het

    dat wel waard is.

  • Hahaha, 20 euro!? Bekijk 't even…

  • Mja, als je er 15 uur extra gameplay voor terug krijgt is het niet erg. Gaat het alleen om wat nieuwe personages, wapens en een miniverhaaltje dan is het erg duur.

  • vind ik wel veel geld hoor

  • vind ik dus wel meevallen eigenlijk voor vele uren gameplezier

  • Weinig vernieuwing, uitstellen tot 2009. Ik vind persoonlijk dat de prijs dan ook wel naar beneden mag. 20 euro vind ik dan te duur.

  • Tot de dag van vandaag speel ik nog volop GTA IV Dit content zal ik zeker halen als er genoeg inzit.

  • Ik dacht dat het gratis werd? en hoezo is de euro even duur als de dollar….dat klopt voor geen meter.

    Dat het gratis zou zijn, daarvan is al maaaaaanden geen sprake meer. En die dollar-euro omzetting is niet realistisch maar Europeanen pikken het, en het gebeurt altijd in deze industrie. Helaas.



    Ik heb er wel zin in en er twintig euro voor over iig :).


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren