1. Company of Heroes (PC)

Company of Heroes (PC)

Ik keek om me heen. Vijf squadmaten zaten naast me in het vliegtuig. Je kon de angst in hun ogen aflezen, angst voor wat komen ging. We waren op weg naar Normandië, om Europa te bevrijden van de Duitsers. Een groot offensief was gepland op het Franse strand, Omaha Beach. Als paratroopers kregen we er maar weinig van mee, we werden immers verder inlands gedropt. Ik keek naar het rode licht, bij de deur waar we zometeen uit zouden springen. Onze squadleader riep dat we klaar moesten gaan staan. Het licht werd groen, ik sprong uit het vliegtuig en liet me vallen…

Company of Heroes (CoH) is een WOII-RTS game die het over de realistische boeg gooit. In de campaign zal je historische gevechten als die op Omaha Beach en Carentan naspelen. In totaal zijn er 15 missies speelbaar in de campaign-mode. Dit lijkt weinig, maar elke missie duurt dan ook zo’n anderhalf uur. Missies zullen verschillen van het innemen van een belangrijke weg, tot het vernietigen van een aantal gebouwen. Hierin is de variatie in elk geval groot. Het verhaal wordt aan elkaar gepraat met prachtige cut-scènes, die naadloos overlopen in de in-game beelden. Bij elke missie krijg je een korte briefing over de doelen die behaald moeten worden en de beste strategische tactieken die je kunt toepassen. Vervolgens is het tijd om je in de strijd te werpen. Time to kick some Krauts’-butt!

Net als in vele andere RTS-games, zal je eerst moeten beginnen met het bouwen van een basis. Aan het begin van een gevecht beschik je over een HQ, waarmee je engineers kunt bouwen. Deze zijn in staat om gebouwen te maken, waarmee je vervolgens je leger kunt uitbreiden. Ook kunnen engineers defensieve gebouwen maken. Hieronder vallen mijnen, MG-nesten, zandzakken, prikkeldraad, etc. Je merkt dus dat deze units een grote rol spelen in CoH. Wel zullen infanterie, tanks en andere voertuigen nog steeds het belangrijkste zijn in de gevechten. Vliegtuigen zullen ook voorkomen in het spel, maar zullen geen speelbare units zijn. Ze zullen bijvoorbeeld paratroopers droppen, of een aantal bommen gooien op vijandelijk gebied.

Uniek in CoH is het resourcesysteem. Er zijn drie verschillende resources, namelijk manpower, munition en fuel. Manpower is nodig voor het bouwen van units. Munition zal je gebruiken voor speciale aanvallen, als een salvo met een geïmproviseerd antitankwapen. Fuel is nodig om tanks te bouwen en te laten rondrijden. De genoemde resources kan je verkrijgen door het innemen van zones. Er zijn drie verschillende soorten zones, één voor elke grondstof. Hier komt de strategie om de hoek kijken, zowel jij als je vijand wil immers zo veel mogelijk zones in zijn bezit hebben. Je moet er wel voor zorgen dat alle zones met elkaar verbonden zijn, anders is het niet mogelijk om de grondstoffen naar je HQ brengen. Gelukkig zijn zones goed te verdedigen met een observatiepost, die je op elke ingenomen vlag kunt bouwen.

Wanneer je vijandelijke units vermoord of bijvoorbeeld gebouwen maakt, ontvang je experience. Wanneer je genoeg experience hebt ontvangen, krijg je een “Commander Point”. Deze punten zijn te vergelijken met de punten van het Home-City systeem uit Age of Empires III. Commander points zijn er om bepaalde vaardigheden te gebruiken. Afhankelijk van je speelstijl kan je kiezen uit drie divisies om je punten aan uit te geven: Infanterie, Airborne, of Pantser. Wanneer je één divisie gekozen hebt, is het niet meer mogelijk om je verdiende punten uit te geven in de andere divisies. Uiteindelijk zullen de punten je leuke extra’s opleveren, die ook daadwerkelijk wat toevoegen aan de gameplay.

Allemaal natuurlijk wel leuk en aardig, maar is dit nou echt zo baanbrekend voor een RTS? Niet echt, maar er is nog een aspect waarin CoH beter uitblinkt dan veel, wellicht elke RTS momenteel op de markt, namelijk de sfeer. De game ademt WOII, je voelt het en beleefd het alsof je er middenin zit. De game is zo intens, het doet echt wat met je als je een gehele squad vermoord ziet worden door de Duitsers. Wat erg bijdraagt aan deze sfeer zijn de uitspraken van de units. Wanneer je bijvoorbeeld een infanteriesquad de opdracht geeft om een observatiepost te bouwen, zullen ze zeggen “I didn’t come all the way Europe to do this.” Andere oneliners als “Let’s give ‘em frikkin hell!” en “Sniper in a bit of a shitstorm here!” zorgen ervoor dat de gameplay een stuk intenser wordt, maar gaan nooit vervelen.

Naast de campaign-mode kan je er ook voor kiezen om een gevecht te voeren in skirmish-mode. Er is keuze uit flink wat mappen, variërend van 2 tot maximaal 8 teams. Dezelfde mappen zijn ook online te spelen, of via LAN. Ook kan je er in multiplayer voor kiezen om samen te strijden tegen andere spelers, of samen tegen de AI. De genoemde modes zorgen ervoor dat de gameplay een stuk wordt verlengd, wat het spel alleen maar ten goede komt.

Op het gebied van graphics is er weinig aan te merken. Alles ziet er prachtig uit en de explosies lijken net echt. Het detail is hoog, het lijkt wel alsof je naar een shooter aan het kijken bent. Ook wanneer je verder inzoomt, zal alles er goed uit blijven zien. Het enige nadeel aan al het grafische geweld zijn de hoge systeemeisen. Wanneer je echt wilt genieten van de grafische pracht, zal een minimum van 1024 MB intern geheugen en een redelijk nieuwe grafische kaart wel nodig zijn. Wanneer je PC wat ouder is, kan het spel ook nog last krijgen van enkele grafische bugs. Deze storen echter amper, maar toch zijn ze aanwezig.

Ook met het geluid zit het helemaal goed. Wanneer een tank begint te rijden zal je de motor op een realistische manier horen brullen, en ook sfeermuziek is aanwezig. Leuk detail is, wanneer je een unit hoort praten en plotseling naar de andere kant van de map gaat, hoor je hem verder praten via een radio.

Conclusie en beoordeling

None

Company of Heroes is een RTS die sfeer uitademt. Het resourcesysteem zorgt er voor dat het strategische aspect van de game belangrijker wordt, en ook de Commander Points zijn een leuke toevoeging. Daarnaast is de game grafisch een regelrechte topper. De explosies, het detail, je zou bijna een zonnebril op moeten zetten om niet verblind te worden door de fenomenale graphics. Helaas vergt dit wel weer wat van je PC. Company is Heroes is zonder twijfel één van de meest intense RTS-games ooit gemaakt!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Fenomenale graphics
  • Prachtig geluid
  • Resourcesysteem
  • Minpunten
  • Hoge systeemeisen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Voor mij Prince of Persia, heb denk ik nog wel genoeg geld!

  • Ik ben benieus hoe Guitar Hero On Tour: Decades is

    Metal Slug lijkt mij zowieso wel vet

  • ik denk dat we alle grote totels nu wel gehda hebben of niet

  • niet erg veel; maar des ondanks wel toppers (behalve die voor de WII)

  • Niet echt iets bijzonders, maar ik kijk wel uit naar de recensies! :D

  • Ja Prince of Persia natuurlijk. Persoonlijk toppertje.

  • mijn avatar!

    hij ziet er toch beter uit als die van keffra xD

  • Jammer dat de topweken voorbij zijn :P

    Alhoewel ik wel ga genieten van PoP

  • Animan Crossing *zucht*…

    De twee andere games zijn tenminste wel nice.

  • een week waar ik niks hoeft te kopen!:D moet alleen nog wel mirror's edge, resistance 2 en GT: WT kopen!:P

  • Animal Crossing voor mij deze week!

  • Geen geweldige week. :/

  • geen geld…

  • al betere weken geweest …

  • Geen super week, maar wel PoP en dat maakt bijna alles weer goed :)

  • PoP, en misschien haal ik Super Street Fighter 2 Turbo HD Remix (blijft een geweldige titel)

  • niet echt bijzonder, maar we zien wel

  • Animal Crossing & Prince of Persia.

  • Vorige week zou de recensie van Trackmania komen nou ik heb niks gezien.

  • Geen games voor mij direct, zit toch met de examens -.-

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren